Σε μια παγκόσμια πρωτιά η Γερμανία εγκαινίασε σήμερα μια σιδηροδρομική γραμμή με τρένα που κινούνται αποκλειστικά με υδρογόνο, ένα τεράστιο βήμα προς τις μετακινήσεις με «πράσινους» συρμούς παρά τις προκλήσεις εφοδιασμού.
Ένας στόλος 14 υδρογονοκίνητων τρένων της γαλλικής εταιρείας Alstom θα αντικαταστήσει τις ντιζελοκίνητες λοκομοτίβες στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας σε μια διαδρομή εκατό χιλιομέτρωνm που συνδέει τις πόλεις Κούχξχαβεν, Μπρέμερχάβεν, Μπρέμερφέρντε και Μπουξτεχούντε κοντά στο Αμβούργο.
«Οποιαδήποτε ώρα της ημέρας οι επιβάτες θα ταξιδεύουν σε αυτή τη διαδρομή αποκλειστικά χάρη στο υδρογόνο», δήλωσε ο μάνατζερ του σχετικού πρότζεκτ της Alstom, Στέφαν Σρανκ.
Τα υδρογονοκίνητα τρένα ενσαρκώνουν πολλές από τις ελπίδες για την απεξάρτηση από τον άνθρακα των σιδηροδρόμων και την αντικατάσταση του ντίζελ, με το οποίο πραγματοποιούνται ακόμη το 20% των ταξιδιών στη Γερμανία.
Τα τρένα αυτά με τους μηδενικούς ρύπους είναι εφοδιασμένα με κυψέλες καυσίμου, οι οποίες παράγουν τον απαιτούμενο για την κίνησή τους ηλεκτρισμό μέσω ενός συνδυασμού υδρογόνου και οξυγόνου, μια διαδικασία που αφήνει ως υποπροϊόντα στο περιβάλλον μόνον ατμό και νερό, ενώ η έξτρα παραγόμενη ενέργεια αποθηκεύεται σε μπαταρίες λιθίου, που επίσης διαθέτει το τρένο.
Το ευρωπαϊκό τρένο του μέλλοντος
Τα τρένα Coradia iLint της Alstom, που σχεδιάστηκαν στην πόλη Ταρμπ της νότιας Γαλλίας και συναρμολογήθηκαν στo Σάλτσγκιτερ της κεντρικής Γερμανίας, είναι πρωτοπόρα στον τομέα.
Το εγχείρημα προσέλκυσε επενδύσεις «αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ» και πιστώνεται με τη δημιουργία έως και 80 θέσεων εργασίας στις δύο χώρες, σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία.
Δύο εμπορικά τρένα της συγκεκριμένης τεχνολογίας πραγματοποιούν ήδη από το 2018 δρομολόγια στην Κάτω Σαξωνία, αλλά από σήμερα ο αριθμός τους αυξάνεται στα 14. Ο γαλλικός όμιλος εξασφάλισε τέσσερα συμβόλαια για αρκετές δεκάδες τρένα στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία και δεν βλέπει να μειώνεται η ζήτηση. Μόνον στη Γερμανία, εκτιμά ο Σρανκ, «μπορούν να αντικατασταθούν από 2.500 έως 3.000 ντιζελοκίνητοι συρμοί από υδρογονοκίνητα μοντέλα»
Κι όπως λέει ο Αλεξάντρ Σαρπεντιέ, ειδικός στους σιδηροδρόμους της εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, Ρόλαντ Μπέργκερ, «μέχρι το 2035 περίπου το 15% -20% της περιφερειακής ευρωπαϊκής αγοράς μπορεί να κινείται με υδρογόνο – άλλωστε και στη χώρα μας το το επενδυτικό πλάνο της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) περιλαμβάνει μίσθωση νέων ηλεκτροκίνητων και υδρογονοκίνητων τρένων.
Ένας στόλος 14 υδρογονοκίνητων τρένων της γαλλικής εταιρείας Alstom θα αντικαταστήσει τις ντιζελοκίνητες λοκομοτίβες στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας σε μια διαδρομή εκατό χιλιομέτρωνm που συνδέει τις πόλεις Κούχξχαβεν, Μπρέμερχάβεν, Μπρέμερφέρντε και Μπουξτεχούντε κοντά στο Αμβούργο.
«Οποιαδήποτε ώρα της ημέρας οι επιβάτες θα ταξιδεύουν σε αυτή τη διαδρομή αποκλειστικά χάρη στο υδρογόνο», δήλωσε ο μάνατζερ του σχετικού πρότζεκτ της Alstom, Στέφαν Σρανκ.
Τα τρένα αυτά με τους μηδενικούς ρύπους είναι εφοδιασμένα με κυψέλες καυσίμου, οι οποίες παράγουν τον απαιτούμενο για την κίνησή τους ηλεκτρισμό μέσω ενός συνδυασμού υδρογόνου και οξυγόνου, μια διαδικασία που αφήνει ως υποπροϊόντα στο περιβάλλον μόνον ατμό και νερό, ενώ η έξτρα παραγόμενη ενέργεια αποθηκεύεται σε μπαταρίες λιθίου, που επίσης διαθέτει το τρένο.
Το ευρωπαϊκό τρένο του μέλλοντος
Τα τρένα Coradia iLint της Alstom, που σχεδιάστηκαν στην πόλη Ταρμπ της νότιας Γαλλίας και συναρμολογήθηκαν στo Σάλτσγκιτερ της κεντρικής Γερμανίας, είναι πρωτοπόρα στον τομέα.
Το εγχείρημα προσέλκυσε επενδύσεις «αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ» και πιστώνεται με τη δημιουργία έως και 80 θέσεων εργασίας στις δύο χώρες, σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία.
Δύο εμπορικά τρένα της συγκεκριμένης τεχνολογίας πραγματοποιούν ήδη από το 2018 δρομολόγια στην Κάτω Σαξωνία, αλλά από σήμερα ο αριθμός τους αυξάνεται στα 14. Ο γαλλικός όμιλος εξασφάλισε τέσσερα συμβόλαια για αρκετές δεκάδες τρένα στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία και δεν βλέπει να μειώνεται η ζήτηση. Μόνον στη Γερμανία, εκτιμά ο Σρανκ, «μπορούν να αντικατασταθούν από 2.500 έως 3.000 ντιζελοκίνητοι συρμοί από υδρογονοκίνητα μοντέλα»
Κι όπως λέει ο Αλεξάντρ Σαρπεντιέ, ειδικός στους σιδηροδρόμους της εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, Ρόλαντ Μπέργκερ, «μέχρι το 2035 περίπου το 15% -20% της περιφερειακής ευρωπαϊκής αγοράς μπορεί να κινείται με υδρογόνο – άλλωστε και στη χώρα μας το το επενδυτικό πλάνο της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) περιλαμβάνει μίσθωση νέων ηλεκτροκίνητων και υδρογονοκίνητων τρένων.