1 Οκτ 2022
Ο Λύτρας και η ομηρία του...
Κώστας Βαξεβάνης
Μετά τη δημοσίευση της μελέτης του καθηγητή Θεόδωρου Λύτρα, με την οποία αποδεικνύεται το έγκλημα που έχει συντελεστεί στην Ελλάδα κατά την πανδημία, ο ΕΟΔΥ τον απέκοψε από τα στοιχεία με τα οποία τον τροφοδοτούσε για την επιστημονική έρευνα.
Το καθεστώς δεν ανέχεται επιστημονικές έρευνες τις οποίες δεν έχει υπαγορεύσει, όπως δεν ανέχεται και δημοσιογραφικές τις οποίες δεν... έχει πετσώσει. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, προφανώς ήθελε τον καθηγητή Λύτρα σε ομηρία, και την κοινωνία να πληρώνει τα λύτρα ενός εκβιασμού.
Πολύ πριν ανακοινωθεί η τιμωρία του Θεόδωρου Λύτρα από τον ΕΟΔΥ είχα δυστυχώς προβλέψει το τι θα συμβεί γράφοντας στο τουίτερ «Κρίμα που θα το ανακαλύψει σύντομα ο καθηγητής Θεόδωρος Λύτρας, αλλά έτσι συμβαίνει στα καθεστώτα. Όταν δεν συμφέρει η αλήθεια αποκαλούν ψεύτη αυτόν που την υποστηρίζει και δημιουργούν σύγχυση για όσα αποκαλύπτονται. Αυτό αφορά και τη δημοσιογραφική και την επιστημονική έρευνα». Το επόμενο στάδιο θα είναι μια επιχείρηση δολοφονίας χαρακτήρα του καθηγητή και της επιστημονικής του επάρκειας.
Έχει σημασία όμως να δούμε την «περίπτωση Λύτρα» και κάποια σημαντικά συμπεράσματα. Ο καθηγητής Λύτρας, συνυπέγραψε το πρώτο μέρος της έρευνάς του με τον σύμβουλο του Μητσοτάκη και γνωστό σε όλους Σωτήρη Τσιόδρα. Στην ολοκληρωμένη έρευνα το όνομα του Τσιόδρα δεν υπάρχει. Δεν ξέρω γιατί λείπει ο κύριος Τσιόδρας, αλλά σημασία έχει ότι ο Θεόδωρος Λύτρας δεν συνυπέγραφε ούτε με τον Πολάκη ούτε με τον Γεροτζιάφα. Ήταν γενικώς εντός (κυβερνητικών) πλαισίων, μέχρι που είπε την αλήθεια.
Ο κύριος Λύτρας είναι ένας πάρα πολύ προσεκτικός επιστήμονας σε ό,τι αφορά την εικόνα του. Δεν εννοώ κάποιο lifestyle, αλλά την εικόνα που διατηρεί ώστε να είναι πέραν κάθε πολιτικής υποψίας. Στο λογαριασμό του στο τουίτερ δεν ακολουθεί πολιτικά ή δημοσιογραφικά account παρά μόνο επιστημονικά. Θέλει να δείχνει, (ή έτσι είναι) ανεπηρέαστος από την πολιτική και προσηλωμένος στο επιστημονικό έργο. Ένας επιστήμονας που δεν θέλει να έχει πρόσημο ή προσδιορισμούς που μπορεί να οδηγήσουν σε χαρακτηρισμούς. Προσπαθεί νομίζω να είναι αποστειρωμένος κοινωνικοπολιτικά γιατί αυτό ενδεχομένως το αντιλαμβάνεται ως καλό για τη δουλειά του και την επιστημονική του επιβίωση. Λογάριαζε όμως χωρίς τον Μητσοτάκη.
Μπορεί να μην έχει πολιτικές αιχμές ο κύριος Λύτρας, έχει όμως η αλήθεια. Και η αλήθεια αγκυλώνει. Οπότε ο κύριος Λύτρας, όπως και κάθε επιστήμονας, μπορεί να επιλέξει αν θα πει την επιστημονική αλήθεια, ή αν θα την «πειράξει» για να μην ενοχλεί.
Τι αποδεικνύει λοιπόν η περιπέτεια Λύτρα η οποία μόλις άρχισε; Όσα λέγονται περί τεχνοκρατικών λύσεων και αριστείας είναι προσχηματικά. Ο Μητσοτάκης θέλει στην υπηρεσία του τεχνοκράτες όχι για να σώσει την Ελλάδα, αλλά για να ικανοποιήσει τα σχέδιά του. Θέλει επιστήμονες να κάνουν τον καραγκιόζη στην τηλεόραση «περί αναγκαιότητας των μέτρων» του και να θέτουν την επιστήμη στην υπηρεσία του.
Δεν υπάρχει ουδέτερη επιστήμη και επιστήμονες. Υπάρχει πάντα ένα «αλλά» το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μπει ο επιστήμονας και η επιστήμη στην υπηρεσία της μιας ή της άλλης πλευράς, του καλού ή του κακού, της αλήθειας ή της υποκρισίας.
Η περίπτωση Λύτρα αποδεικνύει ότι δεν μπορεί ένας επιστήμονας να λέει θα κάνω τη δουλειά μου και όλα θα πάνε καλά γιατί δεν θα μιλάω και δεν θα ενοχλώ. Δεν μπορεί ο επιστήμονας να θεωρεί ότι υπηρετεί την ουδετερότητα όταν αποστειρώνει τον εαυτό του από την κοινωνία και τις ανάγκες της. Αν είναι αποσυνδεδεμένος από το τι γίνεται στη χώρα και τους ανθρώπους.
Ο καθηγητής Θεόδωρος Λύτρας ήταν πολύ προσεκτικός στις δημόσιες τοποθετήσεις του, άκρως δεοντολογικός, αυτολογοκριμένος στις διατυπώσεις του, φρόντισε να προσθέσει όλα τα ΔΕΝ (με κεφαλαία γράμματα μάλιστα) στα κείμενά του για να μην θεωρηθεί πολιτικώς συμπαθών κάποιας πλευράς, αλλά το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο. Την πλήρωσε και θα την πληρώσει γιατί είπε την αλήθεια.
Γι αυτό έχει σημασία (και) η επιστημονική αλήθεια όταν λέγεται, να μην απολογείται στο πώς θα την πάρουν, ιδιαίτερα ο Μητσοτάκης και οι συντηρητικοί του συστήματος. Είναι επίσης ανάγκη να λέγεται όχι μόνο ως μια αφυδατωμένη αλήθεια των αριθμών αλλά και των κοινωνικών και πολιτικών συμπερασμάτων. Για να έχει δύναμη και κοινωνική στήριξη και να υπηρετεί την αγνή πρόσθεση του επιστήμονα.
ΥΓ. Κύριε Λύτρα , αντικειμενικά δεδομένα και συμπεράσματα στην επιστήμη υπάρχουν. Για την αντικειμενικότητα του επιστήμονα όμως ισχύει ό,τι και με την αντικειμενικότητα του δημοσιογράφου: η αντικειμενικότητά του είναι ο βαθμός της ευπρέπειας του υποκειμενισμού του. Την ίδια αντικειμενικότητα υπηρετεί και ο Τσιόδρας, αλλά δεν υπέγραψε την έρευνα...
documentonews.gr