25 Αυγ 2023

AT-802F Fireboss, της AIR TRACTOR για την Ελλάδα: Είμαστε χώρα… “1.000 λιμνών”;


AT-802F Fireboss εναντίον δασικών πυρκαγιών – Είναι κατάλληλο για το ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα μόνο μέσω της εμπειρίας που έχει αποκτηθεί από την αξιοποίηση των πυροσβεστικών... αεροπλάνων του τύπου, μπορεί να δοθεί. Ωστόσο, με δεδομένα τα ίδια τα στοιχεία που καταγράφει ο κατασκευαστής, μοιάζει να μπερδέψαμε την Ελλάδα… με τη Φινλανδία, γνωστή και ως “χώρα των χιλίων λιμνών”! Οι πλωτήρες γι’ αυτά τα αεροσκάφη είναι φτιαγμένες για να παίρνουν νερό από λίμνες, όπου δεν υπάρχει τόσο έντονος κυματισμός. Πληροφορίες αναφέρουν δε, ότι πέρυσι, αεροσκάφος του τύπου αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα στη θάλασσα, έξω από το Κερατσίνι, κατά την διάρκεια υδροληψίας, παρόλο που ο κυματισμός ήταν κάτω από 30 πόντους!
Επί του πεδίου λοιπόν, οι εξελίξεις του εφετινού καλοκαιριού, με τις μεγαλύτερες σε έκταση καταστροφικές πυρκαγιές στην Νότια Ευρώπη να καταγράφονται στην Ελλάδα, την ηπειρωτική και τη νησιωτική, καταδεικνύουν την ανάγκη προσεκτικού και μακρόπνοου σχεδιασμού. Σίγουρα αποφυγή κινήσεων εντυπωσιασμού, οι οποίες και πολύτιμους πόρους κατασπαταλούν και το επιθυμητό επιχειρησιακό αποτέλεσμα δεν εξασφαλίζουν. Τόσο για τον έγκαιρο εντοπισμό των εστιών φωτιάς σε δασικές περιοχές, στα αρχικά στάδια μίας πυρκαγιάς, όσο και για την άμεση επέμβαση των εναέριων μέσων προς κατάσβεση, πριν λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

Η επιλογή επομένως, εξειδικευμένων πτητικών μέσων, με μοναδική εξαίρεση τα πυροσβεστικά αεροπλάνα CL-215 και CL-415, είναι συνήθως μία μακρόχρονη διαδικασία, η οποία ολοκληρώνεται μετά από σειρά ετών ενοικίασης και χρήσης (επιχειρησιακής αξιοποίησης) τους υπό τις πραγματικές συνθήκες μίας έντονης αντιπυρικής περιόδου. Η εμπειρία λοιπόν που μέχρι σήμερα έχει αποκτηθεί, αναδεικνύει ως τα πλέον αποτελεσματικά μέσα αεροπυρόσβεσης, τα αεροπλάνα CL-215/-415, όπως και τα τροποποιημένα βαρέα μεταφορικά ελικόπτερα τύπου S-64 Skycrane. Αναφοράς χρήζουν και τα ελικόπτερα Kamov Mi-8 που σε κάθε διέλευση ρίχνουν τέσσερις τόννους νερού στις εστίες και έχουν ξεπεράσει τις 400 ώρες επιχειρήσεων.

Η εμπειρία από τα μονοκινητήρια (κινητήρας PT6A-67AG απόδοσης 1350 ίππων) ΑΤ-802F Fireboss της αμερικανικής Air Tractor, που ενοικιάζονται από το καλοκαίρι του 2021, καταδεικνύει ότι δεν μπορούν να καλύψουν τις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες, υπό τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα. Με άλλα λόγια, επιχειρούν υπό σοβαρούς περιορισμούς που απομειώνουν σημαντικά την απόδοσή τους. Εξηγούμαστε…


Ο ίδιος ο κατασκευαστής του αεροσκάφους, αναφέρει ότι εξοπλισμένο με πλωτήρες WIPLINE 10000, μπορεί να εκτελέσει υδροληψία πληρώνοντας (γεμίζοντας) τις δεξαμενές νερού (ή επιβραδυντικού υγρού) χωρητικότητας 820 γαλονιών ΗΠΑ (3.104 λίτρων) που βρίσκονται μπροστά από το πιλοτήριο, σε χρονικό διάστημα 12 έως 15 δευτερολέπτων, από λίμνες… Αν και αυτό στο οποίο αποδίδεται ιδιαίτερη έμφαση είναι το γεγονός ότι η διαδικασία αυτή έχει κόστος πολύ χαμηλότερο από το αντίστοιχο του CL-415 (χωρητικότητα 6.137 λίτρα), η λεπτομέρεια της υδροληψίας από λίμνες, δεν αναλύεται περαιτέρω!

Γιατί όμως αναφέρονται οι λίμνες μόνο ως πηγές υδροληψίας και όχι η θάλασσα; Η απάντηση είναι ότι η χρήση των πλωτήρων που καθιστά το AT-802F άμεσα ανταγωνιστικό του δικινητήριου CL-415, για ευνόητους λόγους, μπορεί να γίνει υπό την προϋπόθεση ότι οι άνεμοι δεν θα ξεπερνούν σε ένταση τα τέσσερα Μποφόρ και το ύψος κύματος στην υδάτινη επιφάνεια από την οποία θα εκτελεστεί η υδροληψία, δεν θα ξεπερνά τα 60-70 εκατοστά!

Συνεπώς επειδή “ο διάβολος κρύβεται πάντα στις λεπτομέρειες” τέτοιες, “ιδανικές” συνθήκες στην Ελλάδα, ηπειρωτική και νησιωτική, σπάνια συνυπάρχουν με δασικές πυρκαγιές. Γιατί οι τελευταίες εκδηλώνονται ή προκαλούνται, κατά κανόνα υπό συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών και ισχυρών ανέμων. Κατ’ επέκταση και κυματισμού στην επιφάνεια της θάλασσας. Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο όριο για ασφαλείς επιχειρήσεις CL-215/-415, είναι το ύψος κύματος να μην ξεπερνά τα 1,6 έως 1,7 μέτρα



Οι δύο αυτές φωτογραφίες προέρχονται από αεροπυρόσβεση στον Ωρωπό. Η κατάσταση της θάλασσας είναι διαφορετική στις δύο περιοχές του νότιου Ευβοϊκού που διακρίνονται… Απαγορευτική όμως για το μονοκινητήριο AT-802F

Τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με το ότι η πλήρωση των δεξαμενών του ΑΤ-802F ακόμα και στο κοντινότερο αεροδρόμιο σε περίπτωση που η κατάσταση της θάλασσας δεν επιτρέπει υδροληψία, απαιτεί χρόνο 50 τουλάχιστον λεπτών, εγείρει σημαντικούς προβληματισμούς σχετικά με το αν μπορεί να πλαισιώσει στη νησιωτική Ελλάδα το CL-415. Τούτων λεχθέντων, η πρόθεση – απόφαση της Ελλάδας για την αγορά 36 αεροπλάνων τύπου AT-806F Air Tractor μέχρι το έτος 2030, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καλό θα είναι να επανεξεταστεί.

Μπορεί τα 145 εκατομμύρια ευρώ στα οποία έχει κοστολογηθεί η εν λόγω αγορά να μην είναι αμιγώς ελληνικά χρήματα. Είναι όμως του Ευρωπαίου φορολογούμενου, άρα και του Έλληνα. Όμως όλα δείχνουν ότι θα ήταν σοφότερο να διατεθούν για την αγορά περισσότερων δικινητήριων DHC-515 (χωρητικότητα 7000 λίτρων). Υπενθυμίζεται, ότι το κυβερνητικό σχέδιο “ΑΙΓΙΣ” που ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2021, προβλέπει την αγορά μόλις οκτώ τέτοιων αεροπλάνων σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των εφτά CL-415 που διατίθενται σήμερα, στο ίδιο επίπεδο.

Με δεδομένο ότι ο στόλος των εμβολοφόρων CL-215, μετά από πέντε δεκαετίες υπηρεσίας θα πρέπει αργά ή γρήγορα να αποσυρθεί, ο συνολικός αριθμός των De Havilland Canada (DHC) 515 μελλοντικά θα πρέπει να ανέλθει σε 20 τουλάχιστον μονάδες. Ήτοι τουλάχιστον 13 νέας κατασκευής και εφτά αναβαθμισμένα αεροπλάνα. Το ότι τα χρήματα που θα δαπανηθούν για την αγορά πυροσβεστικών αεροσκαφών, προέρχονται από πρόγραμμα της Ε.Ε. δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει κόστος από μία επιπόλαια επιλογή στις δεκαετίες που έρχονται…

https://www.defence-point.gr/