8 Νοε 2023
Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες καθυστερούν τις επενδυτικές δαπάνες ηλεκτρικών οχημάτων καθώς η ζήτηση επιβραδύνεται
Kανονικά μια αύξηση της τάξεως του 50% στις πωλήσεις θεωρείται πολύ καλή. Ωστόσο, όταν αυτή αφορά τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά το τρίτο τρίμηνο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αποτελεί απογοήτευση.
Από τον Jack Ewing/New York Times
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αναλυτές περίμεναν περισσότερα. Αντί να πανηγυρίζουν, τα στελέχη της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανησυχούν ότι η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα μειώνεται, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με τα σχέδιά τους να επενδύσουν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη νέων μοντέλων και την κατασκευή εργοστασίων.
Τις τελευταίες εβδομάδες, η General Motors, η Ford Motor και η Tesla ανέφεραν μείωση στο ρυθμό πωλήσεων και ενδείξεις ότι η οικονομία εξασθενεί, ανακοινώνοντας ότι θα καθυστερήσουν αυτές τις δαπάνες. Αυτό είναι ένα πλήγμα στο σχέδιο της κυβέρνησης Biden για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής στην προσπάθεια προώθησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών και δημιούργησε αμφιβολίες για το εάν οι γενναιόδωρες φορολογικές εκπτώσεις για τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων λειτουργούαν όπως ήλπιζαν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής.
«Η δέσμευσή μας για ένα μέλλον με περιβάλλον μόνο από ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο δυνατή όσο ποτέ», είπε η Mary T. Barra, η διευθύνουσα σύμβουλος της G.M., σε αναλυτές κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης τον περασμένο μήνα. Όμως, πρόσθεσε, η αγορά αποδεικνύεται «λίγο πιο πολύπλοκη». Ως αποτέλεσμα, η G.M. θα περιμένει αρκετούς μήνες για να αρχίσει να πουλά μερικά νέα ηλεκτρικά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής του σπορ οχήματος Chevrolet Equinox που θα λειτουργεί πλέον με μπαταρίες.
Ford και G.M. έχουν στοιχηματίσει δισεκατομμύρια για την ανακατασκευή εργοστασίων και την δημιουργία νέων για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών και άλλων εξαρτημάτων. Εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν υπολογίσει σωστά, οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρές (η Stellantis, η μητρική εταιρεία των Chrysler, Jeep και Ram, δεν έχει ακόμη αρχίσει να πουλά καθόλου ηλεκτρικά οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες).
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και την Ευρώπη αυξάνονται επίσης πιο αργά από ό,τι πριν από λίγους μήνες.
Ωστόσο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη κατηγορία αυτοκινήτων και οι Αμερικανοί θα αγοράσουν περισσότερα από ένα εκατομμύριο από αυτά φέτος, έναν αριθμό ρεκόρ. Από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, τα αυτοκίνητα με μπαταρίες αντιπροσώπευαν το 8% των νέων που πωλήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, από το 6% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Αλλά ορισμένα μοντέλα που κάποτε ήταν «καυτά» πωλούνται πλέον πιο αργά. Οι πωλήσεις της Ford Mustang Mach-E, η οποία σημείωσε έντονη άνοδο πριν από ένα χρόνο, μειώθηκαν κατά 10% τον Οκτώβριο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, δήλωσε η Ford την περασμένη εβδομάδα.
«Τα E.V. εξακολουθούν να έχουν μεγάλη ζήτηση», είπε στους αναλυτές ο Jim Farley, διευθύνων σύμβουλος της Ford. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός είχε ωθήσει προς τα κάτω τις τιμές.
«Η ζήτηση αυξάνεται, αλλά δεν αυξάνεται σχεδόν στο βαθμό που αυξάνεται η προσφορά και η παραγωγή», δήλωσε ο Rob Cochran, διευθύνων σύμβουλος της #1 Cochran Automotive, η οποία διαθέτει 34 αντιπροσωπείες στην Pennsylvania και το Ohio που πωλούν σχεδόν όλες τις μεγάλες μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Ford, Chevrolet, Hyundai και Volkswagen.
Ακόμη και η Tesla — η οποία κυριαρχεί στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με περίπου τις μισές πωλήσεις το πιο πρόσφατο τρίμηνο— δυσκολεύτηκε να πουλήσει αυτοκίνητα και χρειάστηκε να μειώσει τις τιμές κατά χιλιάδες δολάρια.
Ορισμένοι συντηρητικοί έχουν εκμεταλλευτεί πρόσφατα δεδομένα για να υποστηρίξουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι υπερβολικά διαφημισμένα. Ρεπουμπλικάνοι όπως ο γερουσιαστής J.D. Vance του Ohio ισχυρίστηκαν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα καταστρέφουν θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία και έχουν προτείνει πολιτικές επαναφοράς που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να αγοράζουν αυτοκίνητα με μπαταρίες.
Μια πολιτική ατζέντα οδηγεί ορισμένους από εκείνους που διακηρύσσουν το τέλος της έκρηξης των ηλεκτρικών οχημάτων, είπε ο Albert Gore III, εκτελεστικός διευθυντής του Zero Emission Transportation Association, ενός βιομηχανικού ομίλου του οποίου τα μέλη περιλαμβάνουν αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla και η Rivian, εταιρείες χρέωσης όπως η EVgo και η ChargePoint και προμηθευτές εξοπλισμού και πρώτων υλών.
«Υπάρχουν πολλοί που θέλουν να βγάλουν ένα συμπέρασμα ότι θα πρέπει να είμαστε λιγότερο επιθετικοί με την πολιτική μας», τόνισε ο Gore.
Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι η άνιση ανάπτυξη δεν ήταν έκπληξη, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα μετατρέπονται από εξειδικευμένο προϊόν σε πιο μαζική προσφορά στην αγορά. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων εξακολουθούν να μαθαίνουν για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι έμποροι ανακαλύπτουν πώς να τους πουλήσουν περισσότερα και πιο αποτελεσματικά.
«Είχαμε πολλούς από τους πρώτους χρήστες να αγοράζουν ακριβά ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε ο Tom Narayan, παγκόσμιος αναλυτής σε θέματα αυτοκίνησης στην RBC Capital Markets. «Τώρα, βρισκόμαστε στο σημείο όπου ο καταναλωτής της Main Street κοιτάζει προς τα E.V.s.».
Η Ford επεξργάζεται ήδη τα μικτά μηνύματα που στέλνουν τα στοιχεία των πωλήσεων. Ενώ οι πωλήσεις του Mach-E αυξήθηκαν μόλις 1,5% τους πρώτους 10 μήνες του έτους, οι πωλήσεις του F-150 Lightning, ενός pickup με μπαταρίες, αυξήθηκαν κατά 43%. Συνολικά, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της Ford αυξήθηκαν κατά 13% από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο, ενώ οι πωλήσεις αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης αυξήθηκαν κατά μόλις 7%. Οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων, που συνδυάζουν ηλεκτρική πρόωση με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αυξήθηκαν κατά 19%.
Οι αδύναμες πωλήσεις Mach-E πιθανότατα αντικατοπτρίζουν τον ανταγωνισμό με το Tesla Model Y περισσότερο από οποιαδήποτε ευρύτερη τάση, είπαν οι αναλυτές. Πολλοί αγοραστές μπορεί να συγκρίνουν τα δύο οχήματα, τα οποία έχουν παρόμοιο μέγεθος και στυλ. Η Tesla μείωσε την τιμή του Model Y έτσι ώστε το φθηνότερο να κοστίζει κατά 2.500 $ λιγότερο από το Ford μετά την εφαρμογή ομοσπονδιακών εκπτώσεων φόρου.
Το τέλος των πρόσφατων απεργιών του συνδικάτου United Automobile Workers κατά της Ford, G.M. και Stellantis έχει επικεντρώσει ξανά την προσοχή στις προσπάθειες των παραδοσιακών κατασκευαστών αυτοκινήτων να ανταγωνιστούν την Tesla.
Τα ηλεκτρικά οχήματα έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις διαπραματεύσεις του U.A.W. και οι προσωρινές συμβάσεις επεκτείνουν ορισμένα συνδικαλιστικά προνόμια στους εργαζόμενους σε νέα εργοστάσια μπαταριών. Αλλά οι συμφωνίες θα αυξήσουν το κόστος κατασκευής και θα το κάνουν πολύ πιο δύσκολο για τις Ford, G.M. και Stellantis να προλάβει την Tesla, την οποία δεν αγγίζουν συνδικαλιστικά ζητήματα.
Ωστόσο, οι αγοραστές εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για τα ηλεκτρικά οχήματα, δείχνουν έρευνες, αλλά αγωνίζονται να ανταπεξέλθουν οικονομικά στην αγορά τους.
Η μέση τιμή αγοράς για ένα ηλεκτρικό όχημα στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν λίγο λιγότερο από 51.000 δολάρια τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την Cox Automotive. Αυτή είναι μια τεράστια πτώση από τα 65.000 $ πέρυσι. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλή για πολλούς αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων, ειδικά καθώς τα υψηλά επιτόκια έχουν κάνει τις μηνιαίες πληρωμές δόσεων πιο ακριβές. Το μέσο επιτόκιο ενός δανείου αυτοκινήτου είναι πάνω από 8%, σύμφωνα με στοιχεία της Federal Reserve, σε σύγκριση με λιγότερο από 5% στις αρχές του 2022.
Τα τελευταία χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλημμύρισαν την αγορά με S.U.V. που απευθύνονται σε εύπορους ιδιοκτήτες προαστιακών κατοικιών στις ΗΠΑ. Και εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη αυτοκινήτων με τιμή κάτω των 30.000 $ που να μπορούν να αντέξουν οικονομικά οι αγοραστές της μεσαίας τάξης.
Μερικοί επίδοξοι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί επίσης να ανησυχούν για την εύρεση αρκετών θέσεων για γρήγορη φόρτιση αυτοκινήτων σε οδικά ταξίδια. Μετά την τιμή, η υποδομή φόρτισης είναι το Νο. 1 ζήτημα για το οποίο οι άνθρωποι ανησυχούν όταν σκέφτονται ένα E.V., καταλήγουν πολλές έρευνες.
Η δημόσια φόρτιση είναι επίσης απαραίτητη για όποιον ζει σε διαμέρισμα ή δεν μπορεί να εγκαταστήσει οικιακό φορτιστή, κάτι που αφορά άμεσα τους νέους. «Οι νεότεροι πληθυσμοί είναι πιο ανοιχτοί στα ηλεκτρικά οχήματα από τους παλαιότερους», είπε ο Rob Cochran, αντιπρόσωπος της Pennsylvania και του Ohio. «Συνήθως είναι οι νεότεροι αυτοί που ζουν σε διαμερίσματα. Το γεγονός ότι οι υποδομές δεν έχουν κατασκευαστεί στο βαθμό που θα έπρεπε είναι αποτρεπτικό».
Τουλάχιστον δύο από τους πελάτες του Cochran επέστρεψαν ηλεκτρικά οχήματα που είχαν αγοράσει πρόσφατα, αφού ανακάλυψαν ότι δεν υπήρχαν αρκετοί φορτιστές κοντά στα σπίτια τους, είπε.
Για όσους ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα, τα καλά νέα είναι ότι οι τιμές είναι πιθανό να συνεχίσουν να πέφτουν καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες δημιουργούν νέα εργοστάσια ή ενισχύουν τα υπάρχοντα. Από τον Ιανουάριο, οι αντιπρόσωποι θα μπορούν να εφαρμόζουν ομοσπονδιακές πιστώσεις φόρου έως και 7.500 $ όταν ένας πελάτης αγοράζει αυτοκίνητο. Προηγουμένως, οι αγοραστές έπρεπε να περιμένουν μέχρι να καταθέσουν τους φόρους τους για να διεκδικήσουν την πίστωση.
Το σύστημα φόρτισης επίσης βελτιώνεται, αν και αργά. Τμήματα του δικτύου ταχυφορτιστών της Tesla, του μεγαλύτερου στις Ηνωμένες Πολιτείες, θα ανοίξουν και για τις Ford, G.M. και για άλλες μάρκες του χρόνου. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν επίσης τους δικούς τους φορτιστές. Η Mercedes-Benz δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα εγκαταστήσει τουλάχιστον 55 σταθμούς σε πολυτελή εμπορικά κέντρα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά που διαχειρίζεται η Simon Property Group, μια μεγάλη εταιρεία ακινήτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν λάβει το μήνυμα ότι η πώληση ηλεκτρικών οχημάτων είναι διαφορετική από την πώληση αυτοκινήτων βενζίνης. «Η φόρτιση», είπε ο Andrew Cornelia, διευθύνων σύμβουλος της μονάδας φόρτισης υψηλής ισχύος της Mercedes στη Βόρεια Αμερική, «είναι ακόμα ένα κρίσιμο πρόβλημα προς επίλυση».