4 Ιαν 2024
Ξεμένουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία με το κρύο;
Οι πόλεις σε όλη την Ευρώπη -μεταξύ τους και η Αθήνα- στρέφονται προς τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Όμως τα νέα που έρχονται από το Όσλο βάζουν σε σκέψεις.
Το Όσλο, η πρωτεύουσα της Νορβηγίας, είναι από τις πόλεις της Ευρώπης που έχει προχωρήσει πολύ στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών λεωφορείων για τις αστικές μετακινήσεις.
Όμως κάποιες αναρτήσεις που έγιναν στα social media δείχνουν ότι μεγάλο μέρος του στόλου ακινητοποιήθηκε εν μέσω παγετού, προκαλώντας εκτεταμένες ανησυχίες για την αξιοπιστία αυτών των φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.
Οι αναφορές κατέκλυσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δίνοντας μια εικόνα ακινησίας της πόλης και θέτοντας υπό αμφισβήτηση τη δέσμευσή της για πράσινες πρωτοβουλίες
Οι ισχυρισμοί επισήμαναν ότι ο κρύος καιρός της Νορβηγίας επηρέασε σοβαρά τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και τη λειτουργική ικανότητα των ηλεκτρικών λεωφορείων.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επανέλαβαν τους ισχυρισμούς περί πλήρους παράλυσης, με tweets που υπογράμμιζαν θερμοκρασίες που κυμαίνονταν από -7 έως -14 βαθμούς Κελσίου καθιστώντας τα ηλεκτρικά λεωφορεία ακινητοποιημένα.
Επιπλέον, διάφορες πηγές ισχυρίστηκαν ότι πάνω από 140 καθημερινές αναχωρήσεις λεωφορείων στο Όσλο είχαν επηρεαστεί από τον Δεκέμβριο.
Εφημερίδες tabloid υποστήριξαν ότι το Όσλο και οι δημόσιες συγκοινωνίες του έχουν καταρρεύσει εντελώς, με αρκετές γραμμές να μην εξυπηρετούνται.
Οι επηρεαζόμενες γραμμές χρησιμοποιούν τα πολυδιαφημισμένα στην χώρα νέα, ηλεκτρικά αρθρωτά λεωφορεία που μπήκαν στην κυκλοφορία τον Απρίλιο.
Τα δημοσιεύματα αυτά υποστηρίζουν ότι οι μπαταρίες των 500 kWh των Solaris επηρεάζονται σημαντικά από το κρύο, με αποτέλεσμα η υποθετική αυτονομία των 250 χιλιομέτρων να είναι στην πραγματικότητα πάρα πολύ πιο κάτω.
Ωστόσο, με μια πιο προσεκτική εξέταση, η πραγματικότητα φαίνεται λιγότερο τρομερή από ό,τι παρουσιάζεται στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Η Ruter, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα ηλεκτρικά λεωφορεία του Όσλο, διευκρίνισε την κατάσταση ως απάντηση στις υπερβολικές αναφορές.
Ένας εκπρόσωπος τόνισε ότι, ενώ περίπου 50 έως 100 αναχωρήσεις από τις 4.000 που πραγματοποιούνται καθημερινά ακυρώθηκαν για σύντομο χρονικό διάστημα, οι ισχυρισμοί περί πλήρους βλάβης ήταν “ακραία υπερβολή”.
Αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις στη διατήρηση της βέλτιστης εμβέλειας της μπαταρίας κατά τη διάρκεια του κρύου καιρού, η Ruter περιέγραψε τα μέτρα που ελήφθησαν για τη διόρθωση της κατάστασης.
Εφαρμόστηκαν προσαρμογές στα χρονοδιαγράμματα φόρτισης (τα οχήματα φόρτιζαν όλη τη νύχτα) και βελτιώσεις στην υποδομή φόρτισης, επιλύοντας με επιτυχία τα προβλήματα. Κατά συνέπεια, ο στόλος των ηλεκτρικών λεωφορείων επανήλθε σε κανονική λειτουργία.
Η ευαισθησία των ηλεκτρικών οχημάτων στις συνθήκες ψύχους είναι ήδη γνωστή, καθώς δεν επηρεάζεται μόνο η μπαταρία αλλά και οι έξτρα απαιτήσεις σε θέρμανση της καμπίνας προσθέτουν ένα επιπλέον πρόβλημα στην αυτονομία.
Οι λύσεις που προτείνονται είναι η προφόρτιση των λεωφορείων πριν από τα δρομολόγιά τους και η χρήση συμπληρωματικών συστημάτων θέρμανσης κατά τους ψυχρότερους μήνες.
Εδώ όμως συμβαίνει ένα παράδοξο, καθώς αυτά τα συμπληρωματικά συστήματα θέρμανσης λειτουργούν με ντίζελ, κάτι που αλλάζει την συνολική εικόνα περί καθαρών μεταφορών.
Πάντως στο Όσλο, μέχρι το τέλος του 2024 θα κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ η Νορβηγία προηγείται σε όλο τον κόσμο στην αποδοχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που πλησιάζουν σε ποσοστό το 90% των νέων πωλήσεων.