Εξελίξεις στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών FDI – Belharra του Πολεμικού Ναυτικού, με την Ελλάδα να παίρνει την θέση της Γαλλίας στην σειρά της γραμμής παραγωγής ενώ ταυτόχρονα δοκιμάζεται το νέο Σύστημα Ηλεκτρονικού Πολέμου – ECM.
Του Χρήστου Μαζανίτη
«Το ελληνικό πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος και μάλιστα είναι πιθανό να παραδοθούν πλοία ακόμη και νωρίτερα από τις καθορισμένες ημερομηνίες». Αυτό μας διαβεβαιώνουν γνώστες του προγράμματος ναυπήγησης των φρεγατών FDI – Belharra.
Αφορμή γι’ αυτή την διευκρίνιση στάθηκε δημοσίευμα του γαλλικού ιστοτόπου «Mer et Marine», σύμφωνα με το οποίο την 4η σε σειρά κατασκευής φρεγάτα, που προοριζόταν για το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, θα την πάρει τελικά η Ελλάδα.
Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ώστε να μην σημειωθούν καθυστερήσεις στο πρόγραμμα παράδοσης των ελληνικών πλοίων, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, με τους Γάλλους να ανάβουν το «πράσινο φως» γι’ αυτή την αλλαγή.
Ήδη, όπως φαίνεται και στην σχετική φωτογραφία η ΚΙΜΩΝ, το πρώτο πλοίο της κλάσης έχει ολοκληρωθεί σε ένα μεγάλο μέρος του και τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει τις εν όρμω δοκιμές.
Εξελίξεις έχουμε όμως και σε ό,τι αφορά έναν σημαντικό τομέα έλλειψης των φρεγατών, που η Ελλάδα δεν είχε συμπεριλάβει στο αρχικό συμβόλαιο, με στόχο την συμπίεση του κόστους. Πρόκειται για την έλλειψη του Συστήματος Ηλεκτρονικού Πολέμου – ECM, που απουσιάζει από το αρχικό σχεδιασμό του πλοίου.
Όπως πληροφορείται το enikos.gr ήδη οι Γάλλοι βρίσκονται σε ανάπτυξη του συστήματος, κάτι που τελεί εν γνώσει της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναδείξει με τον πιο εμφατικό τρόπο την αδήριτη ανάγκη εγκατάστασης ECM στις φρεγάτες, κάτι που θα αυξήσει θεαματικά το επίπεδο επιβιωσιμότητας έναντι κυρίως των Μη Επανδρωμένων απειλών.
Σε ό,τι αφορά την έλλειψη STRALES στο πλωραίο πυροβόλο, η γαλλική πλευρά μας παρέπεμψε στο Πολεμικό Ναυτικό, με την ελληνική πλευρά να μην επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον για την τοποθέτηση του συστήματος.
Πληροφορίες που αναφέρουν ότι η παραχώρηση των Γάλλων ενδεχομένως να κρύβει και την παραίτηση από το πρόγραμμα των FDI δεν επιβεβαιώνονται.
Την συζήτηση πυροδοτούν και φήμες ότι η Γαλλία θα προσφέρει – και μάλιστα σε τιμή κάτω του κόστους – και την πρώτη φρεγάτα που κατασκευάζεται για το Πολεμικό τους Ναυτικό, την «Amiral Ronarc’h», η οποία βρίσκεται στο στάδιο εκκίνησης των εν όρμω δοκιμών. Ούτε αυτές οι φήμες επιβεβαιώνονται και μάλιστα γνώστες του προγράμματος τονίζουν την ξεκάθαρη άρνηση της ελληνικής πλευράς να παραλάβει το «Νο1» πλοίο από την γραμμή παραγωγής, με όλες τις «παιδικές ασθένειες» που μπορεί να έχει.
Απεναντίας η κατασκευάστρια εταιρεία προτάσσει φωτογραφίες από τα block που κατασκευάζονται στην Ελλάδα, τα οποία προορίζονται τόσο για την ΦΟΡΜΙΩΝ όσο και για την γαλλική «Amiral Louzeau».
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, οι Γάλλοι προτίθενται να ναυπηγήσουν για το Πολεμικό του Ναυτικό επιπλέον 3 φρεγάτες του τύπου, με το κοινοβούλιο να έχει εγκρίνει αυτή την προοπτική. Βάσει το προγραμματισμού, ως το 2027 η Γαλλία θα έχει 2 FDI και οι υπόλοιπες 3 θα παραδοθούν το 2028, 2031 και 2032.
Σε ότι αφορά το ελληνικό πρόγραμμα, η πρώτη φρεγάτα ΚΙΜΩΝ αναμένεται να έχει ολοκληρώσει τέλη του χρόνου τις δοκιμές και να μπαίνει σε τροχιά παράδοσης με καταληκτική ημερομηνία τον Μάρτιο του 2025.
Η δεύτερη – ΝΕΑΡΧΟΣ θα παραδοθεί ως τον Οκτώβριο του 2025 και η ΦΟΡΜΙΩΝ ως τον Οκτώβριο του 2026.
Στην ΝΕΑΡΧΟΣ έχει ήδη τοποθετηθεί η πλώρη κι εντός των επόμενων μηνών αναμένεται η καθέλκυσή της.