13 Ιουν 2024

Η ομιλία του βουλευτή Καβάλας Μακάριου Λαζαρίδη στη Βουλή


 Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τίτλο: Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.», και αφετέρου της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», της εταιρείας «Blacksummit Financial Group Inc», της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών» και της εταιρείας «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία»

 

 

Κύριε Πρόεδρε.

 

Κύριε Υπουργέ.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

 

Ανάπτυξη. 

 

Ένας όρος συνυφασμένος με την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη και τηνεφαρμοζόμενη πολιτική της. 

 

Μια από τις προϋποθέσεις συλλογικής ευημερίας, αλλά και κοινωνικής συνοχής.

 

Μια οικονομική κατάσταση ταυτισμένη εν πολλοίς με τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις που εξελίσσονται στη χώρα μας. 

 

Η Ελλάδα έχει πλέον μπει σε έναν ενάρετο αναπτυξιακό κύκλο και αυτό είναι πασιφανές σε κάθε καλοπροαίρετο πολίτη

 

Και αυτό χωρίς να υπάρχουν πολίτες δύο ταχυτήτων, με όλους τους Έλληνες να έχουν δικαίωμα στις ίδιες ευκαιρίες για προκοπή και στην πρόνοια του κοινωνικού κράτους.

 

Εξ αρχής βασική μας προτεραιότητα ήταν ναμετατρέψουμε την χώρα μας σε έναν διαμετακομιστικό κόμβο και να αξιοποιήσουμε τη γεωγραφική μας θέση, καθώς και τις σημαντικές υποδομές τις οποίες έχουμε στη διάθεσή μας.

 

Μια τέτοια περίπτωση είναι ο Λιμένας Καβάλας «Φίλιππος Β», την αξιοποίηση του οποίου εγκρίνουμε σήμερα με την κύρωση της σχετικής σύμβασης υποπαραχώρησης

 

Είναι ένα έμπρακτο αποτύπωμα του οράματός μας για την Ελλάδα της προόδου και της ευημερίας.

 

Την Ελλάδα που έκανε σημαντικά βήματα προς τα εμπρός την προηγούμενη πενταετία και προχωρά πλέον με ακόμα πιο γοργούς ρυθμούς, με στόχο την επίτευξη της πραγματικής σύγκλισης με την Ευρώπη.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

 

Η είσοδος ιδιωτών επενδυτών στο «Φίλιππος» ενισχύει περαιτέρω τον ρόλο του συγκεκριμένου λιμένα στην περιοχή, ενώ πολλαπλά κερδισμένοι βγαίνουν το ελληνικό δημόσιο και η χώρα. 

 

Πολλοί θεωρούν ότι ο Λιμένας της Καβάλας θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κομμάτι του νοητού άξονα, ως μια «Εγνατία των λιμανιών», όπως πολύ εύστοχα ανέφερε στις Επιτροπές ο υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Γ. Παππάς. Ένας νοητός άξονας, λοιπόν, ο οποίος θα περιλαμβάνει και τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Θεσσαλονίκης και της Ηγουμενίτσας, ενώνοντας Ανατολή και Δύση, στην καρδιά της Βαλκανικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

 

Και βεβαίως αποτελεί ένα μόνο μέρος του ολοκληρωμένου σχεδιασμού της Κυβέρνησης για την αναπτυξιακή διάσταση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, όπως την έχει ανακοινώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. 

 

Αυτό το σχέδιο συμπεριλαμβάνει περισσότερα από 360 έργα, με εξασφαλισμένα τα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ που υπολογίζεται ότι χρειάζονταιΤο μεγάλο στοίχημαδεν ήταν τόσο να βρούμε νέους πόρους όσο να τους κινητοποιήσουμε και να τους οργανώσουμε, σε συνεννόηση με την τοπική κοινωνία.

 

Το εν λόγω Πρόγραμμα αφορά τέσσερις βασικούς πυλώνες για την συγκεκριμένη Περιφέρεια: την κατασκευή σύγχρονων δικτύων και υποδομών, τον εκσυγχρονισμό της αγροτικής παραγωγής στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, την προώθηση και ενίσχυση καινοτόμων επενδύσεων στην περιοχή και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Τα έργα προς υλοποίηση περιλαμβάνουν, ανάμεσα στα άλλα, παρεμβάσεις για τη βελτίωση των μεταφορών και τη διασυνδεσιμότητα, τη βελτίωση της άρδευσης καλλιεργήσιμων περιοχών, για την ενέργεια, την υγεία, την παιδεία και τον πολιτισμό, τη βελτίωση συνοριακών διαβάσεων και την ασφάλεια.

 

Η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και της γεωγραφικής θέσης της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης έρχεται να μας δώσει ακόμα μεγαλύτερηγεωπολιτική ισχύ και η εξέλιξη στον Λιμένα «Φίλιππος Β» κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση.

 

Άλλωστε η Ελλάδα βρίσκεται σε γεωγραφική θέση που την τοποθετεί στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, Βορρά και Νότου και σε μια θαλάσσια περιοχή με τεράστια γεωστρατηγική σημασία. Και με δεδομένο ότι ο«Φίλιππος Β’» είναι χαρακτηρισμένος ως ένα από τα έντεκα λιμάνια εθνικής σημασίας, μπορεί με αυτήν την υποπαραχώρηση να συμβάλλει καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

 

Ανταγωνιστικότητα η οποία μέσα στο πλαίσιο του διεθνούς ανταγωνισμού και της παγκοσμιοποίησης, συνδέεται με τη ναυτιλία και τον τουρισμό, που αποτελούν βασικούς πλουτοπαραγωγικούς τομείς της εθνικής οικονομίας.

 

Έρχομαι τώρα στα τεχνικά και οικονομικά ζητήματα της σύμβασης που κυρώνουμε σήμερα.

 

Σύμφωνα, λοιπόν, με τη Σύμβαση Υπο-Παραχώρησης, η εταιρεία με την επωνυμία «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία» ενεργεί ως διαχειριστική αρχή του λιμένα «Φίλιππος Β’» και ως πάροχος λιμενικών υπηρεσιών εντός του λιμένα «Φίλιππος Β’».

 

Το Ελληνικό Δημόσιο επιβλέπει τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα εντός του λιμένα «Φίλιππος Β’» και της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του λιμένα «Φίλιππος Β’», εντός του πλαισίου που προβλέπεται από τη Σύμβαση Υπο-Παραχώρησης και την εφαρμοστέα νομοθεσία.

 

Με την υπερψήφιση του συγκεκριμένου νομοθετήματος υλοποιούνται μια σειρά βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων. Συγκεκριμένα, επιτυγχάνονται:

 

✓ Η υιοθέτηση προτύπων καθώς επίσης και ενός δεσμευτικού και ρυθμιστικού πλαισίου για την κάθε είδους απόδοση σύμφωνα με τη σύμβαση, καθώς και πρόβλεψη υποχρεώσεων παροχής λιμενικών υπηρεσιών και της άσκησης συναφών δραστηριοτήτων εντός του λιμένα. 

 

✓ Η αποσαφήνιση του ρόλου του ιδιώτη επενδυτή ως φορέα εκμετάλλευσης του Λιμένα «Φίλιππος Β’». 

 

✓ Η ενθάρρυνση της βιώσιμης ανάπτυξης των λιμενικών εγκαταστάσεων, οι επενδύσεις σε νέες υποδομές, η συντήρηση των υφιστάμενων, καθώς η υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών. Ο προσδιορισμός της διαδικασίας καθορισμού των λιμενικών τελών, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους με εθνική, κοινωνική και δημογραφική διάσταση. 

 

✓ Η εισαγωγή μηχανισμών εποπτείας, επιθεώρησης, ελέγχου και υποβολής αναφορών, καθώς και ένδικων βοηθημάτων και κυρώσεων, που προσιδιάζουν σε συμφωνία μεταξύ οικονομικά ανεξάρτητων αντισυμβαλλόμενων.

 

✓ Επίσης, ενισχύεται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Λιμένα «Φίλιππος Β’» σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, συντηρούνται οι δομές του Λιμένα και η επέκταση του χρόνου ζωής τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενώ προωθείται η ποσοτική και ποιοτική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αυτού. 

 

Το δικαίωμα που παραχωρείται στην εταιρεία «ΣΑΡΙΣΑ ΥΠΟ-ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΛΙΜΕΝΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΙΙ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» σύμφωνα με την κυρούμενη Σύμβαση Υπο-Παραχώρησης - διάρκειας 40 ετών δεν απονέμει ούτε εκχωρεί σε αυτήν ή σε οποιονδήποτε από τους υφιστάμενους ή μελλοντικούς διαδόχους της οποιαδήποτε εμπράγματα δικαιώματα επί της Χερσαίας Ζώνης του Λιμένα «Φίλιππος Β’», ούτε επιδρά στη φύση αυτής ως κοινοχρήστου δημοσίου πράγματος που ανήκει κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο.

 

Προηγήθηκαν ο σχετικός διαγωνισμός και η έγκριση της υπο-παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς και η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ του 100% των μετοχών 10 Οργανισμών Λιμένων, μεταξύ των οποίων και του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας. Στην Ο.Λ.Κ. Α.Ε. είχε περιέλθει το δικαίωμα χρήσης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας των κτιρίων, εγκαταστάσεων, επιχειρηματικών μονάδων και λειτουργιών και υπηρεσιών εν γένει της Χερσαίας Ζώνης του λιμένα Καβάλας.

 

Η Σύμβαση Υπο-Παραχώρησης υπογράφτηκε στις 23 Νοεμβρίου 2023 μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.», και αφετέρου της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», της εταιρείας «Blacksummit Financial Group Inc», της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών» και της εταιρείας «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία».

 

Για την υπογραφή της σύμβασης από το Δημόσιο έχει εκδοθεί Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο συμβάλλεται με διπλή ιδιότητα. Ως εγγυητής των υποχρεώσεων του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, αλλά και αναλαμβάνοντας πρωτογενώς το ίδιο υποχρεώσεις έναντι του επενδυτή.

 

Ως προς το οικονομικό σκέλος, ο υποπαραχωρησιούχοςτου Λιμένα «Φίλιππος Β’» θα καταβάλει 1.856.000 ευρώ εφάπαξ και σε διάστημα 40 ετών το τίμημα των σχεδόν 20.000.000 ευρώ.  Ταυτόχρονα, αναλαμβάνει δεσμευτικές επενδύσεις ύψους επίσης περίπου 20.000.000 ευρώ. Συγκεκριμένα, εντός ενός έτους θα πρέπει να διαθέσει 10.000.000 ευρώ στην εταιρεία, είτε με τη μορφή του μετοχικού κεφαλαίου είτε με τη μορφή δανεισμού. Τα υπόλοιπα 10.000.000 ευρώ θα διατεθούν σε βάθος 40ετίας. Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, τουλάχιστον το 30% των επενδυμένων κεφαλαίων θα αφορούν στο μετοχικό κεφάλαιο του υποπαραχωρησιούχου.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

 

Η χώρα έχει μπει σε έναν δρόμο δυναμικής ανάπτυξης με προοπτική. Για να συμβεί αυτό, άρχισε να αποδίδει η μεταρρυθμιστική πολιτική που εφαρμόζει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από το 2019.   

 

Και με το ίδιο πάθος, την ίδια διάθεση και αποτελεσματικότητα θα συνεχίσουμε

 

Αυτή άλλωστε είναι η εντολή που λάβαμε από τους πολίτες στις εκλογές της περασμένης Κυριακής.

 

Οφείλουμε να πάμε πιο γρήγορα και πιο τολμηρά, πετυχαίνοντας την πραγματική σύγκλιση με τις ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες

 

Αρωγός μας σε αυτήν την προσπάθεια είναι το Ταμείο Ανάκαμψης, το πρόσθετο χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο αυτή η Κυβέρνηση κατάφερε και εξασφάλισε, ύστερα από μια πολύ σκληρή διαπραγμάτευση τον Ιούλιο του 2020. Τα οφέλη του τα καρπώνονται ήδη όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες και συντελούν στην αποτροπή σημαντικών περιφερειακών αποκλίσεων σε σχέση με την ανάπτυξη.

 

Η Ελλάδα του 2024, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, είναι πολύ καλύτερη από εκείνη του 2019. 

 

Έτσι και η Ελλάδα του 2027 θα είναι πολύ καλύτερη από τη σημερινή. 

 

Το θέλουμε, το μπορούμε και θα το καταφέρουμε, σε μια χώρα που μεταμορφώνεται προς το καλύτερο, οι θυσίες των πολιτών αποδίδουν και η βούληση ταυτόχρονα με το σχέδιο και την ικανότητα της σημερινής Κυβέρνησης έχουν ήδη συγκεκριμένα  αποτελέσματα. 

 

Είναι δέσμευσή μας να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα των πολιτών και θα το κάνουμε. 

 

Πρόκειται για το μεγάλο μας στοίχημα κατά τη δεύτερη κυβερνητική μας θητεία, οι πολίτες μας εμπιστεύονται και μας διαμηνύουν να προχωρήσουμε στις μεταρρυθμίσεις πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. 

 

Στο πλαίσιο αυτό, σας καλώ να ψηφίσουμε μαζί το παρόν σχέδιο νόμου, προσθέτοντας μία ακόμα χρυσή σελίδα στο αναπτυξιακό κεφάλαιο της περιοχής της Βορείου Ελλάδας.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.