22 Οκτ 2024

Τα τραγελαφικά με το νεοσύστατο Κοινό Σώμα Πληροφορικής και η ανύπαρκτη «Μονάδα Κυβερνοασφάλειας 1864»


 Συνέχεια των παραδόξων στο στράτευμα. Μετά από επιστολή που λάβαμε από στέλεχος της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο εντάχθηκε παρά τη θέλησή του στο νεοσύστατο Κοινό Σώμα Πληροφορικής, προχωρήσαμε σε δική μας έρευνα και... καταλήξαμε σε συμπεράσματα που ξεπερνούν κάθε φαντασία. Όλα όσα έχουν έρθει στην αντίληψή μας το τελευταίο διάστημα όχι μόνο δεν αποπνέουν αίσθημα οργάνωσης και εύρυθμης λειτουργίας, αλλά μάλλον το αντίθετο. Αυτό που μάθαμε σήμερα, ωστόσο, υπερβαίνει ακόμη και τον πιο ευφάνταστο πολέμιο της σημερινής ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων. Μακάρι, βέβαια, να επρόκειτο για φαντασίωση κάποιου εχθρού της διοίκησης και όχι για πραγματικά γεγονότα.

Πάμε όμως στα γεγονότα. Μετά τη δημοσίευση του ν.5110/2024, τον οποίο ο κ. ΥΕΘΑ έφερε με τη μορφή του κατεπείγοντος εν μέσω Πασχαλινών διακοπών και λίγο πριν από τις Ευρωεκλογές, συστάθηκε το Κοινό Σώμα Πληροφορικής (ΠΛΗ). Σε ερωτήσεις που τέθηκαν τότε στον Υπουργό κατά τη διάρκεια της συζήτησης σε όλες τις φάσεις επεξεργασίας και κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου, οι οποίες αφορούσαν την έλλειψη ωρίμανσης και διεξοδικής επεξεργασίας του νομοσχεδίου με τους φορείς και τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα, η απάντηση που επαναλάμβανε ο κ. ΥΕΘΑ ήταν η ίδια: ότι είχαμε αργήσει και έπρεπε να προλάβουμε τις εξελίξεις. Ποιες εξελίξεις, όμως, εννοούσε; Μήπως τις κρίσεις των Ανωτάτων Αξιωματικών για την προαγωγή ημετέρων; Γιατί, κατά τα λοιπά, οι ρυθμοί υλοποίησης του μεγαλόπνοου σχεδίου φαίνεται να είναι αυτοί της χελώνας, χωρίς βέβαια να θέλουμε να προσβάλουμε το συμπαθές ζώο.


Στις 2 Οκτωβρίου, μετά από ‘μόλις πέντε μήνες’ μετά τη δημοσίευση του νόμου, ο οποίος καταργούσε κάθε προηγούμενη ειδικότητα σχετική με την πληροφορική στα τρία όπλα, χωρίς μεταβατικές διατάξεις και με ισχύ από τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ, το ΓΕΕΘΑ ‘κατάφερε’ να εκδώσει την Κύρωση Πινάκων (ΑΔΑ ΨΔΡ26-70Υ) με το εντασσόμενο προσωπικό. Για πρώτη φορά στα χρονικά των Ε.Δ., η ένταξη έγινε υποχρεωτική, αποδίδοντας στα στελέχη τους σχετικούς βαθμούς του Κοινού Σώματος κατά αντιστοιχία και τον νέο αριθμό μητρώου.


Εδώ αξίζει να σταθούμε και να αφιερώσουμε χρόνο στα νέα στελέχη, τα οποία το καλοκαίρι αποφοίτησαν από Κλαδικές Παραγωγικές Σχολές και τους αποδόθηκε καταργημένη ειδικότητα, καθώς σύμφωνα με τον νόμο 5110/2024, κάθε κλαδική ειδικότητα πληροφορικής καταργήθηκε από την ημερομηνία δημοσίευσής του. Εντούτοις, αυτά τα στελέχη εγγράφηκαν στα Μετοχικά Ταμεία του οικείου κλάδου, παρά το γεγονός ότι ο νόμος προβλέπει ότι όσοι αποφοιτούν μετά τη δημοσίευσή του θα εγγράφονται υποχρεωτικά στο ΜΤΣ και θα υπάγονται υγειονομικά στις υπηρεσίες του Στρατού Ξηράς.


Υπάρχει ανεξάρτητη δικαιοσύνη σε αυτόν τον τόπο; Θα επέμβει αυτεπάγγελτα κάποιος για να ελέγξει όλους όσοι παραβίασαν τις διατάξεις του νόμου; Αν ο νόμος προέβλεπε περικοπή των αποδοχών αυτών των στελεχών, θα επιδείκνυαν την ίδια σπουδή οι ηγέτες του στρατεύματος στην παραβίασή του ή θα τον εφάρμοζαν άμεσα;


Επιστρέφουμε στα φρέσκα νέα. Μετά την έκδοση της κύρωσης πινάκων, την απονομή νέων αριθμών μητρώου στο προσωπικό πληροφορικής και των νέων βαθμών τους, θα περίμενε κανείς ότι σήμερα, σε όλες τις υπηρεσίες πληροφορικής, θα βλέπαμε ομοιόμορφη εμφάνιση των στελεχών, σύμφωνα με το Άρθρο 52 του ν.5110/2024, το οποίο περιγράφει επακριβώς τη στολή που θα φέρουν οι εν λόγω Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί. Επιπλέον, θα αναμέναμε ότι όλες οι διαδικασίες αντικατάστασης των στρατιωτικών τους εγγράφων (ταυτότητες, βιβλιάρια κ.λπ.) θα είχαν ήδη προχωρήσει, ώστε να ανταποκρίνονται στα νέα τους στοιχεία.


Κάτι τέτοιο θεωρείται αυτονόητο, δεδομένου ότι μέσα σε διάστημα πέντε μηνών θα ήταν εύκολο να βρεθούν τα απαραίτητα είδη ένδυσης και να χορηγηθούν στα στελέχη, τα οποία υποχρεωτικά, και χωρίς αίτησή τους, καλούνται να φορούν διαφορετική στολή με άλλα διακριτικά. Αυτή η αντιμετώπιση δεν διαφέρει από εκείνη που λαμβάνει κάθε στέλεχος κατά την αρχική του ένταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις. Άλλωστε, φαντάζομαι πως κανείς δεν θα περίμενε από στελέχη, τα οποία αμείβονται στην πλειοψηφία τους με μισθούς πολύ κάτω των 2.000€, να ξοδέψουν περίπου 2.000€ για την αγορά νέων στολών—ειδικά όταν αυτό τους επιβάλλεται χωρίς τη θέληση ή την αίτησή τους.


Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση, όταν το κρίνει απαραίτητο, δεν φείδεται χρημάτων, όπως φάνηκε πρόσφατα με την αγορά πανάκριβων χαλιών για το γραφείο της Υπουργού Πολιτισμού, με σκοπό την ενίσχυση του πρεστίζ της χώρας κατά την υποδοχή ξένων επισκεπτών. Παραδόξως, όμως, τα συγκεκριμένα στελέχη κυκλοφορούν σαν χαμαιλέοντες, με τις παλιές τους στολές και τα παλαιά διακριτικά, που αντιστοιχούν στο όπλο από το οποίο προέρχονται. Αν αυτό δεν αποτελεί αντιποίηση στολής, τότε τι είναι; Ο Ν. 2287/1995—Στρατιωτικός Ποινικός Κώδικας, στο άρθρο 68, αναφέρει επακριβώς: ‘Με φυλάκιση μέχρι ενός έτους τιμωρείται ο στρατιωτικός που: α) φέρει δημόσια στρατιωτική στολή, παράσημο ή άλλο διακριτικό σημείο βαθμού ή τίτλου χωρίς να έχει δικαίωμα γι’ αυτό.’ Αναρωτιόμαστε εύλογα: έχουν δικαίωμα τα εν λόγω στελέχη να φέρουν τον βαθμό που τους απονεμήθηκε από τον Κλάδο προέλευσής τους; Αν δεν το έχουν, θα εγκαλέσει κάποιος πρώτα τους επικεφαλής Αξιωματικούς του νεοσύστατου σώματος, που φέρουν παράτυπα τις παλιές τους στολές και παράλληλα διατάζουν τους υφιστάμενους να κάνουν το ίδιο;


Όσον αφορά τα στρατιωτικά δελτία ταυτότητας, τα οποία πρέπει υποχρεωτικά να αντικαθίστανται μετά από κάθε μεταβολή βαθμού ή στοιχείων των στελεχών, πώς θα εκδοθούν όταν απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοσή τους είναι η φωτογραφία με τη νέα στολή και τα αντίστοιχα διακριτικά; Κατά πόσο είναι νόμιμο να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ως έγγραφο ταυτοπροσωπίας κάτι που εμφανίζει στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα; Το πρόβλημα με τις ταυτότητες, ωστόσο, είναι γενικότερο, καθώς αποτελεί ‘μαύρη τρύπα’ για το Ελληνικό κράτος: δεν έχουν καμία εγκυρότητα πέραν των συνόρων, πλαστογραφούνται εύκολα με έναν απλό οικιακό εκτυπωτή και δεν είναι καταχωρημένες σε κανένα πληροφοριακό σύστημα του κράτους. Το επιτελικό κράτος εδώ επιδεικνύει δυσκαμψία και αδράνεια, ενώ η επίλυση του προβλήματος είναι απλή και εύκολη. Επιτρέψτε επιτέλους στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων να εκδίδουν ταυτότητες όπως κάθε Έλληνας πολίτης και, αν το θεωρείτε αναγκαίο για καθαρά ενδοϋπηρεσιακούς λόγους, διατηρήστε το στρατιωτικό δελτίο ταυτότητας, όπως γίνεται με τους απόστρατους αξιωματικούς.


Δεν φτάνουν μόνο όλα αυτά τα παράδοξα. Τα στελέχη του νέου σώματος διακινούν ήδη έγγραφα, υπογράφοντας με τον νέο τους βαθμό. Εάν κάποιος επισκεφθεί τα γραφεία τους, θα περιμένει να αντικρίσει έναν Συνταγματάρχη, Αρχιλοχία ή Επιλοχία του ΚΣ, όμως θα έρθει αντιμέτωπος με έναν Σμήναρχο της ΠΑ, έναν Αρχιλοχία του ΣΞ ή έναν Επικελευστή του ΠΝ. Η ηγεσία του νεοσύστατου ΚΣ διατάζει τους υφισταμένους της να φέρουν τη στολή του κλάδου προέλευσής τους και, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, επισημαίνουν ότι η διαδικασία αλλαγής στολής μπορεί να διαρκέσει πάνω από έναν χρόνο! Σε αυτό το διάστημα, αν κάποιο στέλεχος προαχθεί, πράγμα βέβαιο, ποια διακριτικά θα πρέπει να φορέσει; Γιατί, αν υποθέσουμε ότι δικαιούται να φέρει τα διακριτικά του βαθμού που έφερε κατά την ένταξή του, εφόσον του απονεμηθεί βαθμός του ΚΣ, πώς θα μπορέσει να φέρει διακριτικά βαθμού άλλου Κλάδου ενώ ποτέ δεν του έχει απονεμηθεί; Κύριε Υπουργέ, αν οι επικεφαλής του νεοσύστατου σώματος χρειάζονται έναν ολόκληρο χρόνο (ενώ ήδη έχουμε διανύσει πέντε μήνες) για να βρουν λύση σε αυτό το διοικητικό-διαδικαστικό θέμα, ποια ψευδαίσθηση σας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι μπορούν να δημιουργήσουν τη νέα εποχή στην πληροφορική των Ε.Δ.;


Ας κλείσουμε με μία ρητορική ερώτηση προς τον κ. Υπουργό. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου, όταν ρωτήθηκε για πιθανές μετακινήσεις στελεχών σε φρουρές που πριν την ενοποίηση δεν ήταν εφικτό να μετακινηθούν, η απάντησή του ήταν ότι οι αντιπολιτευόμενοι βουλευτές, προς τέρψη ψηφοφόρων, έθεταν ένα ανύπαρκτο θέμα που εξυπηρετούσε απλά το εκλογικό τους κοινό ενόψει Ευρωεκλογών και αφορούσε ελαχίστους υπηρετούντες στην Πολεμική Αεροπορία.


Μετά την κοινοποίηση της Κύρωσης Πινάκων, κ. ΥΕΘΑ, κάναμε τις πράξεις μόνοι μας και διαπιστώσαμε ότι μάλλον αδιάβαστος πήγατε στο Κοινοβούλιο. Ελπίζουμε να μην το κάνετε συχνά, καθώς έχετε ένα πολύ σημαντικό Υπουργείο να διοικήσετε.


Παρατηρήσαμε λοιπόν ότι το νέο σώμα στελεχώνεται κατά περίπου 60% από στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, κατά 32% από στελέχη του Στρατού Ξηράς και μόλις κατά 8% από στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού. Είμαστε περίεργοι να δούμε πώς θα γίνει η κατανομή σε αυτά τα στελέχη το προσεχές διάστημα, έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των Κλάδων, χωρίς να αναγκαστούν στελέχη να μετακινηθούν σε φρουρές που δεν υπήρχαν στο οπτικό τους πεδίο πριν από την ενοποίηση. Την επόμενη φορά λοιπόν, κ. ΥΕΘΑ, να ζητήσετε από τους συμβούλους σας να κάνουν τις πράξεις τους πιο προσεκτικά. Ειδικότερα τώρα που ακούγεται, γράφεται και συζητιέται ότι σχεδιάζετε την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για την υγειονομική περίθαλψη των στελεχών των Ε.Δ. και τη λειτουργία των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, ανάλογα λάθη ή παραλείψεις θα αποβούν μοιραία.


Επίσης, κύριε ΥΕΘΑ, στον ν. 5110/2024, μέσα στη βιασύνη και την ‘τσαπατσουλιά’, ξεχάσατε στο άρθρο 50 “Μονάδες υπηρεσίας προσωπικού Κοινού Σώματος Πληροφορικής” μία αναφορά στη Μονάδα Κυβερνοασφάλειας (Μονάδα 1864) του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, στην οποία αναφέρετε ότι θα υπηρετούν στελέχη του νεοσύστατου Σώματος, η οποία ως σήμερα δεν υπάρχει. Προφανώς είχατε κάτι στο μυαλό σας, καθώς την αναφέρατε και σε συνεντεύξεις σας, ενώ υπήρχε και στα προσχέδια του νομοσχεδίου πριν ψηφιστεί. Ωστόσο, αφαιρέθηκε στο τελικό κείμενο, αλλά ξεχάστηκε σε αυτό το άρθρο. Αλήθεια, τι γίνεται με αυτήν τη Μονάδα, η οποία υποτίθεται ότι θα ακολουθούσε τα πρότυπα των Ενόπλων Δυνάμεων του Ισραήλ; Γνωρίζετε ότι στην αντίστοιχη μονάδα που θέλατε να αντιγράψετε, η πλειοψηφία του προσωπικού δεν είναι στρατιωτικοί, αλλά παχυλά αμειβόμενοι νεαροί Ισραηλινοί, οι οποίοι επιλέγονται με βάση το ταλέντο τους στο hacking και όχι τους βαθμούς ή τις γνωριμίες τους; Άλλωστε, ο κύριος στόχος του νομοσχεδίου δεν ήταν η δημιουργία μιας ισχυρής ομάδας κυβερνοασφάλειας; Μήπως τελικά μοναδικός στόχος ήταν η προαγωγή ‘ημετέρων’ σε ανώτατους βαθμούς;


Κύριε Υπουργέ, η απουσία σχεδιασμού και η έλλειψη στρατηγικής στο Κοινό Σώμα Πληροφορικής αποτελεί το τέλειο σύμβολο μιας γενικότερης διάλυσης. Έτσι θα οδηγηθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις στο 2030, όταν δεν μπορείτε να εξασφαλίσετε ούτε τα στοιχειώδη — μια στολή και μια ταυτότητα; Το αφήγημά σας καταρρέει σαν τραπουλόχαρτο μπροστά στην πραγματικότητα μιας γραφειοκρατικής ζούγκλας. Ίσως, τελικά, το μόνο που μπορείτε να πετύχετε είναι να αναγκάσετε τους υφισταμένους σας να προσαρμοστούν σε έναν παράλογο και χαοτικό κόσμο. Ας τελειώσουμε επιτέλους με το δόγμα της κυβέρνησης ‘ΖΗΤΩ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ’ και ας περάσουμε σε πράξεις! Μπορείτε; Επιτρέψτε μας να αμφιβάλουμε.


https://www.militaire.gr/

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη