20 Δεκ 2024

Τέμπη: Το πόρισμα του ΕΜΠ ανατρέπει τις θεωρίες για τα αίτια της έκρηξης


«Το φονικό ¨μανιτάρι¨ τη στιγμή της σύγκρουσης των δύο τραίνων οφείλεται σε ύποπτο παράνομο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία»
Το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) για το δυστύχημα στα Τέμπη δημιουργεί νέα, ανατρεπτικά δεδομένα για την υπόθεση.

Το ΕΜΠ είχε αναλάβει κατ’ εντολή των δικαστικών αρχών να διερευνήσει τα αίτια της φονικής έκρηξης που προκλήθηκε κατά τη σύγκρουση των δύο τραίνων στα Τέμπη.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του in.gr και του Βασίλη Λαμπρόπουλου, το πόρισμα που συνέταξε ο καθηγητής της Σχολής Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ με γνωστικό αντικείμενο Τεχνολογία Καυσίμων και Λιπαντικών, κ. Δημήτρης Καρώνης, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι σε καμιά περίπτωση η εν λόγω έκρηξη δεν οφείλεται στην διάχυση των ελαίων σιλικόνης που μετέφεραν οι μετασχηματιστές της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Με την τελική απόρριψη από την έρευνα του ΕΜΠ αυτής της θεωρίας συσχετισμού της πυρόσφαιρας με τα λάδια των τραίνων που, ουσιαστικά, σύμφωνα με νομικούς και πραγματογνώμονες, οδηγεί μονοσήμαντα στο τελικό συμπέρασμα ότι «το φονικό ¨μανιτάρι¨ τη στιγμή της σύγκρουσης των δύο τραίνων οφείλεται σε ύποπτο παράνομο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία».


Κάτι δηλαδή που είχε επισημάνει κι η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) θυμάτων των Τεμπών. Όπως αναφέρει το in.gr, η διαπίστωση αυτή μεγεθύνει τα ερωτήματα γιατί ο ΟΣΕ παραπλάνησε τις δικαστικές αρχές που ερευνούν την τραγωδία των Τεμπών κι απέφυγε να στείλει το οπτικό υλικό από τις κάμερες που δείχνουν στον εμπορικό σταθμό της Θεσσαλονίκης την φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Σημειώνεται ότι την απορριφθείσα επισήμως πλέον θεωρία για τα αίτια της έκρηξης στα Τέμπη είχαν διατυπώσει αρχικά δύο πραγματογνώμονες που είχαν διορισθεί από την Τροχαία κι είχαν σπεύσει να υιοθετήσουν κυβερνητικά κι υπηρεσιακά στελέχη.

Οι συγκεκριμένοι σημείωναν σε συνεντεύξεις τους ή τις τοποθετήσεις του στην Βουλή ότι «η έκρηξη δεν υποκρύπτει κανένα μυστήριο και τα σενάρια συνωμοσιολογίας για τυχόν μεταφορά υπόπτου φορτίου θα διαψευσθούν».

Κι είναι χαρακτηριστικό ότι ανάμεσα σε αυτούς που είχαν αποδώσει και συνδέσει την «πυρόσφαιρα» τη στιγμή της έκρηξης με τα έλαια των μετασχηματιστών ήταν και κορυφαία στελέχη του ΟΣΕ, αλλά και της Hellenic Train, οι οποίοι σε ομιλίες τους στην Βουλή την 1η Φεβρουαρίου 2024 ή σε απαντήσεις προς τον ανακριτή στις 28 Μαρτίου 2023 μιλούσαν για αυτόν τον συσχετισμό που απορρίπτεται τώρα.

Μάλιστα τότε το κορυφαίο στέλεχος της Hellenic Train είχε αναφέρει ότι «το ρεύμα βραχυκυκλώματος που προέρχεται από την εναέρια γραμμή ηλεκτρικού ρεύματος 25 kVac δημιούργησε ένα τόξο με θερμοκρασίες πολύ υψηλότερες από το «σημείο ανάφλεξης» του λαδιού, με αποτέλεσμα την πυρκαγιά και την έκρηξη του λαδιού».

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπεύθυνος του αρμοδίου Εργαστηρίου του ΕΜΠ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα έλαια σιλικόνης δεν είχαν καμιά συμμετοχή στην εν λόγω έκρηξη, είναι βραδυφλεγή, δεν υπήρξε «πολυμερισμός» τους κλπ. Επίσης ο κ. Καρώνης φέρεται να ζήτησε προσφάτως κι ειδικά πειράματα με την εξέταση των παλαιών ελαίων του μετασχηματιστή από την καταστραφείσα εμπορική αμαξοστοιχία μήπως αυτά είχαν διαφορετική «χημική συμπεριφορά», χωρίς όμως να διαπιστωθεί και πάλι κάτι τέτοιο.