6 Νοε 2025
Αισιόδοξοι οι επιχειρηματίες, απαισιόδοξοι οι καταναλωτές
Διπλή –και όχι... τιμητική– απόκλιση μεταξύ Ελλάδας και Ε.Ε. - ευρωζώνης καταγράφουν τα ευρήματα της έρευνας οικονομικής συγκυρίας Οκτωβρίου 2025 του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ): Από τη μια, στην Ευρώπη καταγράφεται αισιοδοξία για το επόμενο 12μηνο.. από τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων όλων των οικονομικών κλάδων, ενώ στην Ελλάδα ο κλάδος της βιομηχανίας διέπεται από απαισιοδοξία.
Από την άλλη, στην Ευρώπη τόσο οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού τομέα όσο και οι εκπρόσωποι των καταναλωτών διέπονται από αισιοδοξία για το επόμενο 12μηνο, ενώ στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις (πλην βιομηχανίας) αισιοδοξούν, αλλά οι καταναλωτές τα βλέπουν... γκρι αν όχι μαύρα. Συγκεκριμένα:
● Στη βιομηχανία, το ήπια θετικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση διατηρήθηκε αμετάβλητο, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα εξασθένησαν ελαφρά, ενώ οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες περιορίστηκαν ήπια.
● Στις κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων αμβλύνθηκαν ήπια, ενώ αντίθετα οι αντίστοιχες θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένησαν σημαντικά.
● Στο λιανικό εμπόριο, οι ήπια θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρούν οριακά, με το ύψος των αποθεμάτων να αποκλιμακώνεται έντονα και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων να ενισχύονται κατακόρυφα.
● Στις υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων βελτιώθηκαν σημαντικά, όπως και οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις της βραχυπρόθεσμης εξέλιξής της.
● Στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας εντάθηκαν, όπως και εκείνες για τη δική τους οικονομική κατάσταση.
Σε γενικές γραμμές η απαισιοδοξία στον κόσμο των επιχειρήσεων διατηρείται –ακόμη και όταν, όπως στις κατασκευές, αυτή συνδυάζεται με σημαντική εξασθένηση των προβλέψεων για την απασχόληση), ενώ στους καταναλωτές η απαισιοδοξία είναι εμφατική.
Τα νοικοκυριά
Ωστόσο, η διαφαινόμενη οικονομική κάμψη δεν επιδρά με τον ίδιο τρόπο στους δύο πόλους της οικονομίας: στις επιχειρήσεις και στους καταναλωτές. Αν εξαιρέσουμε τους εκπροσώπους του κλάδου της βιομηχανίας που δηλώνουν απαισιόδοξοι για το επόμενο 12μηνο, οι εκπρόσωποι των υπόλοιπων επιχειρηματικών κλάδων δηλώνουν αισιόδοξοι. Οι καταναλωτές όμως δηλώνουν απαισιόδοξοι «σε όλη τη γραμμή»: όχι μόνο μέσω του γενικού δείκτη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αλλά και μέσω άλλων συναφών μετρήσεων:
■ Οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση τους επόμενους 12 μήνες εντάθηκαν τον Οκτώβριο. Το 58% (από 54%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 6% προβλέπει μικρή βελτίωση.
■ Αισθητή επιδείνωση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Το 70% (από 64%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι 18% το οποίο αναμένει σταθερότητα.
■ Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησε ελαφρά. Το 84% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 15% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή.
■ Εντονη κλιμάκωση στις προβλέψεις για την ανεργία. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διαμορφώθηκε στο 43% (από 35%), με το 14% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της.
■ Ενίσχυση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών. Το 64% (από 61%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 12% αναμένει σταθερότητα.
■ Εξασθένηση, αλλά παραμονή στα υψηλά επίπεδα περί το 60%, του ποσοστού που «μόλις τα βγάζει πέρα». Το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 60% (από 65%), ενώ στο 9% διατηρήθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους.
