Σε προπαγάνδα δύο πολυμελών οικογενειών που έχουν συναλλαγές με τα Σκόπια και εξυπηρετούν οικονομικά συμφέροντα αποδίδουν οι κάτοικοι της Φλώρινας τα περί ύπαρξης “μακεδονικής μειονότητας”.
Ο μύθος της μειονότητας
Αποστολή στη Φλώρινα
Φώτης Κουτσαμπάρης
Ένας μικρός κύκλος ατόμων ανακινεί το ζήτημα ύπαρξης δήθεν “μακεδονικής μειονότητας” στην περιοχή της Φλώρινας προκαλώντας την αντίδραση των γηγενών, οι οποίοι αντιδρούν σε κάθε προσπάθεια παραποίησης της εθνικής τους ταυτότητας.
“Τα περί ύπαρξης ʽμακεδονικής μειονότηταςʼ στην ακριτική περιοχή δεν είναι παρά μια προπαγάνδα που γίνεται από δύο μεγάλες οικογένειες, οι οποίες...
Ο μύθος της μειονότητας
Αποστολή στη Φλώρινα
Φώτης Κουτσαμπάρης
Ένας μικρός κύκλος ατόμων ανακινεί το ζήτημα ύπαρξης δήθεν “μακεδονικής μειονότητας” στην περιοχή της Φλώρινας προκαλώντας την αντίδραση των γηγενών, οι οποίοι αντιδρούν σε κάθε προσπάθεια παραποίησης της εθνικής τους ταυτότητας.
“Τα περί ύπαρξης ʽμακεδονικής μειονότηταςʼ στην ακριτική περιοχή δεν είναι παρά μια προπαγάνδα που γίνεται από δύο μεγάλες οικογένειες, οι οποίες...
έχουν οικονομικές συναλλαγές και δραστηριότητες στα Σκόπια και εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα του γειτονικού κρατιδίου με έμμεσα ή άμεσα οικονομικά ανταλλάγματα”, λένε στη “ΜτΚ” κάτοικοι του νομού Φλώρινας, γηγενείς, που έχουν το χαρακτηριστικό να ομιλούν τα ντόπια, δηλαδή το τοπικό γλωσσικό ιδίωμα πάνω στο οποίο οι προπαγανδιστές επιχειρούν να στηρίξουν τις ανιστόρητες απόψεις τους. Οι ομιλούντες τα ντόπια αποκρούουν τον ανεδαφικό χαρακτηρισμό της μειονότητας, που αυθαίρετα και δολίως τούς αποδίδεται από ελάχιστους που έχουν σκοτεινά συμφέροντα.
“Μια οικογένεια με τέσσερα αδέλφια έχει εταιρείες που δουλεύουν στα Σκόπια και οικονομική εξάρτηση από το κράτος τους. Αυτή θέτει το ζήτημα ύπαρξης δήθεν μακεδονικής μειονότητας καθώς και το πολιτικό κόμμα Ουράνιο Τόξο, που στηρίζει την ύπαρξή του σε αυτόν τον μύθο, για να μπορεί να έχει παρουσία στα πολιτικά πράγματα, άσχετα εάν στηρίζεται σε μυθεύματα”, σύμφωνα με γηγενείς της Φλώρινας.
Ακόμη και το μέλος της πολιτικής γραμματείας του Ουράνιου Τόξου κ. Παύλος Βοσκόπουλος και εκ των ιδρυτών του κόμματος, που υποστηρίζει ότι υπάρχει “μακεδονική μειονότητα”, ξεκαθαρίζει πως “είμαστε αντιεθνικιστές και αντίπαλοι των μακεδόνων εθνικιστών. Δεν έχουμε αρχαιοπληξίες. Δεν δεχόμαστε τις αντιλήψεις που λένε ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες δεν ήταν αρχαίοι Έλληνες. Τα λέμε είκοσι χρόνια αυτά”.
“Έχουμε ένα γλωσσικό ιδίωμα, τα ντόπια, που εκτός από ελληνικά περιλαμβάνει και λέξεις ξένων γλωσσών. Με βάση τη γλώσσα μας, κάποιοι προσπαθούν να αμφισβητήσουν την ελληνικότητά μας. Γίνεται μια μεγάλη προπαγάνδα από διάφορους καιροσκόπους. Καλύτερα να μας αφήσουν ήσυχους και να μην ανασκαλεύουν τέτοια ζητήματα”, αναφέρουν στη “ΜτΚ” κάτοικοι του δήμου Μελίτης Φλώρινας.
“Μόνο οι ηλικιωμένοι μιλούν τα ντόπια. Οι νεότεροι δεν ξέρουν ούτε μια λέξη κι ούτε δείχνουν ενδιαφέρον να μάθουν. Εμείς βρήκαμε αυτό το ιδίωμα από τους γονείς μας και το ομιλούμε. Στη χώρα μας μιλούνε και τα βλάχικα, τα ποντιακά. Δεν σημαίνει ότι οι Βλάχοι ή οι Πόντιοι δεν είναι Έλληνες”, υπογραμμίζουν.
“Είμαστε γηγενείς απόγονοι μακεδονομάχων”
Ο δήμαρχος Φλώρινας Στέφανος Παπαναστασίου
lerin, lerinskoto, makedonijia
“Δεν υπάρχει καμία μειονότητα στη Φλώρινα. Εάν κάποιος έχει μια άποψη διαφορετική σε προσωπικό επίπεδο, αυτό δεν έχει ευρύτερη διάσταση”, υπογραμμίζει ο δήμαρχος Φλώρινας Στέφανος Παπαναστασίου. “Όσον αφορά το τοπικό ιδίωμα, δεν είναι γλώσσα. Αν ήταν γλώσσα, δεν θα αναγκάζονταν αυτοί που το επικαλούνται, για να δημιουργήσουν πρόβλημα δήθεν μειονότητας, να δημιουργήσουν γλώσσα μετά το 1940. Η περιοχή μας, πριν από το 1912, ήταν υπό την ευθύνη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, συμβιώνανε άνθρωποι ποικίλης προέλευσης και στις περιπτώσεις αυτές και ιδιώματα διαμορφώνονται και στάσεις. Στην περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα και στα προγενέστερα χρόνια οι άνθρωποι αυτοί που μιλούν το ιδίωμα διαδραμάτισαν πρωτεύοντα ρόλο με συγκεκριμένες πράξεις και στο να υπηρετηθεί ο Μακεδονικός Αγώνας και στο να αντιμετωπιστούν οι προσπάθειες κάποιων που ήθελαν να διαμορφώσουν συνειδήσεις προς τους δικούς τους σκοπούς. Είμαι γηγενής, έχω οικογενειακή παράδοση στα θέματα του Μακεδονικού Αγώνα, καθώς ο προπάππους μου ήταν ιερέας μακεδονομάχος, όπως και πάρα πολλοί με επικεφαλής και τον μακεδονομάχο Κώττα και χιλιάδες άλλους. Ήταν γηγενείς, ομιλούντες το ιδίωμα, με σαφή συνείδηση και τοποθέτηση”, τονίζει ο δήμαρχος και προσθέτει ότι “είναι δικαίωμα του καθενός να αυτοπροσδιορίζεται, όμως δεν του επιτρέπεται να χαρακτηρίζει τον απέναντι για όποιους λόγους. Η κοινωνία μας γνωρίζει τις ρίζες της και αντιλαμβάνεται κάθε προσπάθεια προπαγάνδας και τους λόγους για τους οποίους αυτή υπηρετείται. Σε ό,τι έχει σχέση με τα μέσα ενημέρωσης, που επιτελούν λειτούργημα, οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά, να μην έχουν προτεραιότητα και αυτοσκοπό την ακροαματικότητα και να παρουσιάζουν το ζήτημα στην πραγματική διάσταση”.
“Το γλωσσικό ιδίωμα προέκυψε από ανάγκη”
Ο νομάρχης Φλώρινας Ιωάννης Βοσκόπουλος
“Όπως συμβαίνει σε πολλές περιοχές κοντά στα σύνορα δύο χωρών, έτσι και στη Φλώρινα έχουμε ένα γλωσσικό ιδίωμα. Εάν πάτε στα βόρεια της Ιταλίας, θα δείτε ότι μιλάνε ελβετικά. Εάν πάτε στην άλλη πλευρά της Ιταλίας μιλάνε γαλλικά. Οι Γάλλοι μιλάνε ιταλικά, το ίδιο και οι Ελβετοί, μιλάνε λίγα ιταλικά”, υπογραμμίζει ο νομάρχης Φλώρινας Ιωάννης Βοσκόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο “δεν υπάρχει θέμα μειονότητας. Το γλωσσικό ιδίωμα δημιουργήθηκε όταν ήμασταν σκλάβοι 400 χρόνια υπό το ζυγό της τουρκικής κατοχής. Εδώ δεν υπήρχαν σύνορα. Ήταν ενιαίος ο χώρος και οι άνθρωποι αναγκάστηκαν να μάθει ο ένας τη γλώσσα του άλλου για την εμπορική συναλλαγή. Στη Φλώρινα έχουμε ντόπιους, γηγενείς, έχουμε Βλάχους, Πόντιους και Αρβανίτες. Οι Πόντιοι που εγκαταστάθηκαν εδώ μετά το 1922 και άνοιξαν εμπορικές επιχειρήσεις έμαθαν το ιδίωμα διότι έπρεπε να βγούνε στη γείτονα χώρα, που ήταν Γιουγκοσλαβία εκείνο το διάστημα, και έπρεπε να πουλήσουν τα προϊόντα τους. Επίσης, όταν ερχόταν επισκέπτες, έπρεπε να τους πείσουν ότι τα προϊόντα τους είναι καλά και να τα πουλήσουν. Αν δεν ήξερες τη γλώσσα, δεν μπορούσες να πουλήσεις. Δεν σημαίνει ότι οι Πόντιοι είναι αυτονομιστές”.
Ο νομάρχης εξηγεί ότι “το ιδίωμα που μιλάμε στα χωριά της Φλώρινας, ως επί το πλείστον σʼ αυτά που είναι κοντά στα σύνορα, διαφέρει από χωριό σε χωριό και μάλιστα πολύ δυσκολότερα μπορούμε να καταλάβουμε τη γλώσσα που μιλούν οι Σκοπιανοί και πιο εύκολα καταλαβαίνουμε τη βουλγαρική. Δεν σημαίνει ότι, επειδή ομιλείται ένα γλωσσικό ιδίωμα, άρα και οι κάτοικοι είναι άλλης εθνότητας. Το Ουράνιο Τόξο, που επικαλείται ύπαρξη δήθεν ʽμακεδονικής μειονότηταςʼ, πιθανόν να έχει οικονομικά συμφέροντα”.
“Δεν έχουμε σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο”
Τι είπε στη "ΜτΚ" ένας εκ των ιδρυτών του "Ουράνιου Τόξου"
“Όσοι υποστηρίζουν ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες δεν ήταν αρχαίοι Έλληνες κι ότι οι σημερινοί ʽΜακεδόνεςʼ (Σκοπιανοί) είναι απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου δεν έχουν θέση στο κόμμα μας. Δεν δεχόμαστε τέτοιες αντιλήψεις”.
Αυτό διευκρινίζει ο Παύλος Βοσκόπουλος, μέλος της πολιτικής γραμματείας του κόμματος Ουράνιο Τόξο και εκ των ιδρυτών του. Το Ουράνιο Τόξο αυτοχαρακτηρίζεται “κόμμα της μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα”, επιδιώκει την αναγνώριση τής δήθεν “μακεδονικής μειονότητας” και ιδρύθηκε το 1994. Έχει έδρα στη Φλώρινα και γραφεία στην Αριδαία. Στις ευρωεκλογές του 2009 κατήλθε με την ονομασία “Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία - Ουράνιο Τόξο” και έλαβε ποσοστό 0,09%. Οι κάτοικοι της Φλώρινας εκτιμούν ότι οι ενέργειες του εν λόγω κόμματος παρακινούνται από το κράτος των Σκοπίων, απʼ όπου πιθανόν να υπάρχει χρηματοδότηση.
ΠΕΡΙ “ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ”
“Όταν μιλάμε για μειονότητα, μιλάμε για πληθυσμούς σε μια χώρα, ένα κράτος, όπου εκφράζουν τη διαφορετικότητα σε διάφορα επίπεδα. Στη χώρα μας υπάρχουν πλειονότητες και μειονότητες. Σε επίπεδο θρησκείας, λόγου χάρη, η πλειονότητα είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, υπάρχουν όμως και μουσουλμάνοι, προτεστάντες, άθεοι κ.ά. Όπως ακριβώς έχει ένας έλληνας πολίτης συνείδηση θρησκευτική και θέλει να εκφράζει τη διαφορετικότητα, σε επίπεδο γλωσσικής, ακόμη και εθνοτικής συνείδησης, υπάρχουν πολίτες στη χώρα μας που είναι μεν έλληνες πολίτες αλλά αισθάνονται μια διαφορετική εθνοτική ταυτότητα. Αυτό έχει να κάνει αποκλειστικά με τη συνείδησή τους”, αναφέρει ο κ. Βοσκόπουλος.
ΑΠΟΨΗ
Ψευδομακεδονισμός: “Βολεμένοι” και “προστάτες”
Γράφει ο Παύλος Χρ. Αλτίνης,
δικηγόρος, τ. Νομάρχης Φλώρινας
Δηλώθηκε από όλους: “Δεν υπάρχει πρόβλημα στην Μελίτη και στον Νομό Φλώρινας γενικότερα.” Σωστά! Η τεράστια πλειοψηφία των κατοίκων της Μελίτης και του Νομού Φλώρινας δεν ενστερνίζονται τις απόψεις περί υπάρξεως μη-Ελληνικής “Μακεδονικής μειονότητας”. Όμως οι λίγοι, οι πολύ λίγοι, που εμφανίζονται να ενστερνίζονται αυτές τις απόψεις, προσπαθούν να δημιουργήσουν πρόβλημα. Οι λίγοι κρύβονται πίσω από τους πολλούς!
Αυτοί οι πολύ λίγοι, είναι οι “βολεμένοι”, για τους οποίους δημιουργείται η εντύπωση ότι αποτελούν τα “χαϊδεμένα παιδιά” του ελεγχόμενου από την ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ Ελληνικού κρατικού μηχανισμού. (Βεβαίως όταν λέμε “ΝΔ” και “ΠΑΣΟΚ” δεν εννοούμε τον ψηφοφόρο των δύο αυτών κομμάτων, ο οποίος και αυτός έχει πέσει θύμα, αλλά τα κυκλώματα που ελέγχουν τα δύο αυτά κόμματα.) Οι “βολεμένοι” είτε είναι διορισμένοι στο δημόσιο (και παράλληλα στην τηλεόραση δηλώνουν “κατατρεγμένοι” επειδή δεν τους διορίζουν στο δημόσιο!), είτε είναι πλούσιοι επιχειρηματίες, είτε είναι μεν ανεπάγγελτοι, πλην όμως έχουν οικονομική άνεση. (Πως διορίστηκαν στο δημόσιο; Που οφείλουν την επιχειρηματική τους επιτυχία; Πως τα καταφέρνουν να βγάζουν χρήματα χωρίς να εργάζονται; Γιατί ενώ αυτοί που κόπτονται περί δήθεν μειονότητος είναι “βολεμένοι”, ενώ οι άλλοι που αρνούνται τα περί μειονότητος δεν μπορούν να βολευτούν; Γιατί κανείς από τους ασχολουμένους με το θέμα δεν θέτει αυτά τα ερωτήματα;)
Εάν οι “βολεμένοι” δεν είχαν την προστασία, ή τουλάχιστον την ανοχή, του δικομματικά ελεγχόμενου κρατικού μηχανισμού, ούτε “βολεμένοι” θα ήταν, ούτε θα μιλούσαν περί δήθεν μειονότητος. Και είναι λάθος αυτό που ισχυρίζονται ορισμένοι “τους βολεύουμε για να μην μιλάνε”. Όσο “βολεύονται” τόσο περισσότερο μιλάνε! Μήπως τους “βολεύουν” για να μιλάνε;
Οι “βολεμένοι” αντιμετωπίζονται ως εργαλείο από “ανθρώπους του παρασκηνίου”, οι οποίοι καταδυναστεύουν τον νομό Φλώρινας εδώ και πολλά χρόνια. Αυτοί οι άνθρωποι του παρασκηνίου ελέγχουν πλήρως τον νομό της Φλώρινας λόγω των διασυνδέσεων τους με τις εκάστοτε ηγεσίες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
Αυτοί οι άνθρωποι του παρασκηνίου είναι τα ίδια πρόσωπα που κάποτε εμφανίζονταν ως “υπερ-πατριώτες”. Στην πραγματικότητα ήταν κατʼ επάγγελμα πατριώτες και, μεταξύ των πολλών άλλων κακών που έχουν κάνει, έχουν δυσφημήσει και τον πατριωτισμό. Οι ίδιοι άνθρωποι σήμερα στην μεν Φλώρινα εμφανίζονται ως “προστάτες” της δήθεν μειονότητος, στην δε Αθήνα ως “σωτήρες” της Ελλάδος. Ορισμένοι από αυτούς εμφανίζονται ως “ΝΔ” και άλλοι ως “ΠΑΣΟΚ”. Συνεργάζονται μεταξύ τους. Μονοπωλούν την ενημέρωση και των ηγεσιών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, αλλά και της κοινής γνώμης. Είναι προνομιούχοι συνομιλητές του οποιουδήποτε έχει ηγηθεί στο παρελθόν και ηγείται σήμερα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Οι πρωθυπουργοί αλλάζουν, όμως οι “προστάτες” - “σωτήρες” παραμένουν ακλόνητοι και είναι οι εκλεκτοί όλων με δικομματική συναίνεση! Είναι οι εκλεκτοί των δημοσιογράφων. Έχουν τοποθετήσει δικούς τους ανθρώπους σε ευαίσθητες υπηρεσίες (π.χ. ΕΥΠ). Έτσι, έχουν καταφέρει από όλες τις πλευρές να περνούν τα μηνύματα που θέλουν, όπως θέλουν, όποτε θέλουν και να εμποδίζουν να ακουστεί η οποιαδήποτε φωνή δεν ελέγχεται από αυτούς. Και αυτό που θέλουν είναι αυτό που τους συμφέρει προσωπικά. Και αυτό που τους συμφέρει είναι να υπάρχει, να συντηρείται μειονοτικό πρόβλημα στην περιοχή του νομού Φλώρινας. Τους συμφέρει διότι έτσι λυμαίνονται μυστικά κονδύλια και αξιώματα. Η μεγαλύτερη “μπίζνα” στον νομό Φλώρινας πάντοτε ήταν, και παραμένει και σήμερα, η ενασχόληση με το δήθεν μειονοτικό. Αυτοί συντηρούν το πρόβλημα του ψευδομακεδονισμού, σε συνεργασία με “συναδέλφους” τους εκτός Ελληνικών συνόρων, με τους οποίους έχουν τα ίδια κοινά συμφέροντα.
Γιατί κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να μάθει ή, εάν έμαθε να ενημερώσει την κοινή γνώμη, αν αυτοί που προσκάλεσαν το σκοπιανό χορευτικό συγκρότημα “Τάνετς” στην Μελίτη στις 20-7-2008 διαφωνούν με τις απόψεις του “Ουρανίου Τόξου”; Θυμίζω ότι το εν λόγω συγκρότημα χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση του κ. Γκρούεφσκι και αυτοχαρακτηρίζεται ως “πρέσβυς του ʽΜακεδονικούʼ πολιτισμού”.