Ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης:
Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Καταρχήν χρόνια πολλά σε όλους σας και καλή χρονιά. Το 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Εκπαίδευσης, είναι ένα στολίδι για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και γενικότερα για το χώρο των υγειονομικών υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Στόχος μας είναι, το 424 τα 4 μεγάλα στρατιωτικά νοσοκομεία της Αθήνας, τα 13 στο σύνολό τους στρατιωτικά νοσοκομεία στη χώρα, να λειτουργήσουν υποδειγματικά, ξεπερνώντας τα προβλήματα που έχουν λίγο – πολύ όλα τα νοσοκομεία του εθνικού συστήματος υγείας. Θέλουμε τα στρατιωτικά νοσοκομεία να βρεθούν στην εμπροσθοφυλακή του δημοσίου συστήματος παροχής υπηρεσιών υγείας.
Η οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων είναι πολυπρόσωπη. Τα πρόσωπα που εξυπηρετούνται στα στρατιωτικά νοσοκομεία είναι πολλές χιλιάδες. Πάντα όμως υπάρχουν περιθώρια για την προσφορά υψηλής ποιότητας υπηρεσιών υγείας και σε δικαιούχους που δεν ανήκουν στην οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά είναι ασφαλισμένοι του δημοσίου ή άλλων ασφαλιστικών ταμείων.
Στόχος μας είναι να εξυγιάνουμε τα οικονομικά των στρατιωτικών νοσοκομείων, να ολοκληρώσουμε τον εξοπλισμό τους, ώστε να είναι ανταγωνιστικά σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, να αξιοποιήσουμε το τεράστιο επιστημονικό δυναμικό που υπάρχει εδώ μέσα.
Οι στρατιωτικοί γιατροί, το επιστημονικό νοσηλευτικό προσωπικό, όλοι οι εργαζόμενοι είτε ανήκουν στο στρατιωτικό προσωπικό είτε στο πολιτικό προσωπικό, έχουν υψηλά προσόντα και πολύ μεγάλες δυνατότητες. Και θέλουμε αυτό σε καιρό ειρήνης και θέλουμε να ελπίζουμε ότι πάντα θα είναι καιρός ειρήνης, να αποδίδει όσα πρέπει να αποδώσει και να ανταποδώσει, στον Έλληνα πολίτη, στην κοινωνία.
Γιατί οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν είναι μόνο ο μηχανισμός που προστατεύει την εθνική ακεραιότητα, την εθνική ασφάλεια, είναι και ένας τεράστιος οργανισμός παροχής κοινωνικών υπηρεσιών, σε συνθήκες κρίσης, αλλά και σε συνθήκες ομαλές, φυσιολογικές, γιατί ο πολίτης πιστεύει πάρα πολύ στο στρατιωτικό γιατρό και στη στρατιωτική ιατρική.
Υπάρχει μια φήμη η οποία είναι δικαιολογημένη και η οποία οφείλεται στη δουλειά που γίνεται στο χώρο αυτό, εδώ και δεκαετίες. Και σε αυτό εμείς θέλουμε να δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση. Αν θέλετε να ρωτήσετε τίποτα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι κ. Υπουργέ, αυτά που λέτε για την ολοκλήρωση του εξοπλισμού, σημαίνουν χρήμα. Παράλληλα τα Υπουργεία καλούνται να πληρώσουν τους διορισμούς τους.
Έχουμε μπει σε ένα επεισόδιο για πρώτη φορά στο Αιγαίο, με την παραβίαση του FIR από την Τουρκίας σε περίοδο εορτών, πώς θα μπορέσετε να ανταποκριθείτε και στα ζητήματα εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων και στα ζητήματα εξοπλισμού των νοσοκομείων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχα την ευκαιρία να αναφερθώ αναλυτικά στα θέματα αυτά κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού. Οι λειτουργικές δαπάνες του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης είναι μειωμένες φέτος κατά 12,5% και στόχος μας είναι όχι μόνο να τηρήσουμε αυτή την πρόβλεψη του προϋπολογισμού, αλλά να μειώσουμε ακόμα περισσότερο τις ελαστικές δαπάνες.
Αυτό όμως δεν αφορά τη λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων γιατί πρέπει και το προσωπικό τους να ενισχυθεί, ιδίως το νοσηλευτικό προσωπικό και οι μονάδες εντατικής θεραπείας να λειτουργήσουν πλήρως, με όσο γίνεται περισσότερες κλίνες και ο εξοπλισμός, ο διαγνωστικός, ο απεικονιστικός ή ο επεμβατικός να είναι πλήρης, γιατί αλλιώς τα νοσοκομεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν και πάντα θα υπερέχει ο ιδιωτικός τομέας υγείας, ο οποίος λειτουργεί με όρους πολύ πιο ευέλικτους και ως εκ τούτου ανταγωνιστικούς σε σχέση με το δημόσιο τομέα υγείας.
Και επειδή δεν είναι λογικό και δίκαιο, τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία να χρηματοδοτούν πρωτίστως τον ιδιωτικό τομέα υγείας και πρέπει να επέλθει μια ισορροπία, γι’ αυτό πρέπει και στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων, να δώσουμε έμφαση στο ζήτημα αυτό.
Ως προς την εξέλιξη των εξοπλιστικών προγραμμάτων έχω επίσης μιλήσει αναλυτικά στη Βουλή. Είναι ευτυχής συγκυρία ότι το 2011, 2012 και 2013, προβλέπεται μια μείωση και των πληρωμών και των παραλαβών και έτσι η ελάφρυνση που θα επέλθει στον κρατικό προϋπολογισμό και κυρίως στο δημοσιονομικό έλλειμμα, είναι πάρα πολύ μεγάλη. Η συμβολή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, θα είναι πάρα πολύ μεγάλη από την άποψη αυτή
Άρα εφαρμόζοντας τον προϋπολογισμό, εφαρμόζοντας τον 3ετή προϋπολογισμό προγραμμάτων που ήδη ετοιμάζουμε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, θα συμβάλλουμε και στην εφαρμογή του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης και στην εκπλήρωση των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, για να βγούμε από τη δημοσιονομική περιδίνηση. Και έτσι θα έχουμε επιτελέσει τη βασική μας αποστολή, που είναι η υπεράσπιση της εθνικής ακεραιότητας, αλλά και η προσφορά υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στους στρατευμένους, στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και γενικά στους Έλληνες πολίτες, που είναι και αυτοί δικαιούχοι των υπηρεσιών των στρατιωτικών νοσοκομείων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που είπατε Υπουργέ, για τη δυνατότητα να νοσηλεύονται και να εξυπηρετούνται στα στρατιωτικά νοσοκομεία οι ασφαλισμένοι άλλων ταμείων που δεν ανήκουν στις Ένοπλες Δυνάμεις.. Εννοείτε ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα ανοίξουν τις πύλες τους σε ασφαλισμένους που δεν ανήκουν στα στρατιωτικά ταμεία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και τώρα, κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατό ασφαλισμένοι του ΟΠΑΔ ή άλλων ασφαλιστικών ταμείων, που δεν ανήκουν στην ευρύτερη οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων, να νοσηλεύονται στα στρατιωτικά νοσοκομεία.
Αυτό θα γίνεται τώρα με έναν πιο εκλογικευμένο και διαφανή τρόπο, ώστε να μην παραμένουν ανενεργές κλίνες και ανενεργή μηχανήματα, τα οποία κοστίζουν πολύ στον ελληνικό λαό.
Από την άλλη μεριά βεβαίως, επειδή πάντα υπάρχει η ειδική αποστολή των στρατιωτικών νοσοκομείων, πάντα θα διασφαλίζεται η ετοιμότητά τους για κάποια στιγμή κρίσης. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει ποτέ να το βγάζουμε από το μυαλό μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω, γιατί εγώ δεν το ξέρω και προσπαθώ να καταλάβω. Μπορεί κάποιος ασφαλισμένος χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση να έρθει να νοσηλευτεί εδώ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό κατ’ εξαίρεση γίνεται και υπάρχει η δοσοληψία αυτή για την οποία σας μίλησα προηγουμένως, γι’ αυτό υπάρχουν χρέη του ΟΠΑΔ και άλλων ασφαλιστικών ταμείων προς τα στρατιωτικά νοσοκομεία. Αυτό τώρα θα γίνεται με έναν πιο οργανωμένο και διαφανή τρόπο. Με σαφή κριτήρια και διαδικασίες οι οποίες θα είναι ευανάγνωστες και προσιτές σε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σήμερα κατατίθεται στις Βρυξέλλες το προσχέδιο του επικαιροποιημένου προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης.. Τι πρέπει να ξέρουν οι Έλληνες για την κρίσιμη περίοδο που διανύει η χώρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες έχουν αντιληφθεί ότι βρισκόμαστε μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικής περιδίνησης και πρέπει να σπάσουμε το φαύλο κύκλο.
Δεν υπάρχει καμία προσφορά που να αξίζει περισσότερο για τον Έλληνα πολίτη από το να μπορείς να του πληρώσεις το μισθό του, τη σύνταξή του, να του δώσεις τις υπηρεσίες υγείας, τις υπηρεσίες πρόνοιας που απαιτεί, να του δώσεις τις υπηρεσίες μιας δημόσιας διοίκησης, η οποία λειτουργεί αποτελεσματικά και δίκαια.
Για να συμβούν όλα αυτά, για να μην υπάρχει ταμειακό πρόβλημα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε το οξύ δημοσιονομικό πρόβλημα. Αυτό είναι που θα μας επιτρέψει μετά, αν αντιμετωπιστεί, να εφαρμόσουμε και όλη μας την πολιτική. Την πολιτική υγείας, την πολιτική πρόνοιας, την πολιτική εκπαίδευσης, την πολιτική για την αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης.
Άρα πρέπει να κινούμαστε ταυτοχρόνως και στα δύο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο είναι αυτό των σωστικών βραχυπρόθεσμων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής και εξισορρόπησης και το δεύτερο επίπεδο είναι το επίπεδο της ενίσχυσης της πραγματικής οικονομίας, της ενίσχυσης των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, αλλά και της επιβολής των μεγάλων διαρθρωτικών τομών που είναι αναγκαίες προκειμένου να αλλάξει όχι μόνο το φορολογικό και το ασφαλιστικό σύστημα, αλλά να αλλάξει ο ίδιος ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το κράτος, η οικονομία και η κοινωνία.
Χρειαζόμαστε μια μεγάλη εθνική, κοινωνική συμφωνία για τη σταδιακή και οργανωμένη μετάβαση από το χώρο της άτυπης οικονομίας, των άτυπων κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων, στο χώρο της θεσμικά οργανωμένης οικονομίας, κοινωνίας και πολιτικής
Αυτό δεν αφορά μόνο τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή, αυτό αφορά όλο τον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει επί δεκαετίες να λειτουργούμε. Αυτό το μοντέλο μας πήγε αρκετά μπροστά, ιδίως τα χρόνια της μεταπολίτευσης, τώρα όμως έχει φτάσει στα όριά του. Τώρα χρειαζόμαστε ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης, ένα άλλο μοντέλο οργάνωσης του κράτους, της οικονομίας, της κοινωνίας.
Άρα πρέπει να φύγουμε από το φορολογικό φαύλο κύκλο, από τη «χύμα» κατάσταση η οποία υπάρχει και να περάσουμε σε ένα οργανωμένο σύστημα λειτουργίας του κράτους, της οικονομίας και της κοινωνίας. Και αυτό είναι ο θεμελιώδης στόχος του προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης.
Άρα δεν υπάρχουν διλήμματα, δεν υπάρχουν αντιφάσεις, δεν υπάρχουν διχασμοί. Πρέπει ενωμένοι, με υψηλό βαθμό εθνικής ενότητας και κοινωνικής συνοχής, να κάνουμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια.
Το 2010 είναι δύσκολο, ιδίως το α’ εξάμηνο, αλλά μπορούμε να κάνουμε αυτή την υπέρβαση, μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα σταθερό δημοσιονομικό πλαίσιο, μία σχέση αξιοπιστίας με τις διεθνείς αγορές, να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα του δημοσίου δανεισμού που είναι απολύτως αναγκαίο για να πληρώνουμε τα χρεολύσιά μας και για να μπορούμε να εξυπηρετούμε το δημόσιο χρέος και να χρηματοδοτούμε τις κρατικές πολιτικές, να εφαρμόσουμε τις μεταρρυθμίσεις που είναι απολύτως αναγκαίες. Γι’ αυτό πρέπει όλοι να νιώσουν ότι έχουν μια θέση σ’ αυτό το νέο σχέδιο, ότι δεν θα χάσουν, αλλά έχουν να κερδίσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μιλήσατε για μία σχέση κοινωνίας και κράτους που πρέπει οπωσδήποτε να γίνει, μία συμφωνία μάλλον είπατε χαρακτηριστικά. Μια πρόσφατη έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε το Σάββατο που μας πέρασε στο «ΒΗΜΑ» συγκεκριμένα, λέει, ότι οι Έλληνες πολίτες δεν είναι διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, να πληρώσουν και άλλα χρήματα για να βγουν από την κρίση. Αυτό που απαιτούν είναι μέτρα από την Κυβέρνηση. Τι απαντάτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, είναι λογικό κανείς να μην θέλει να επιβαρυνθεί περισσότερο. Από την άλλη μεριά είναι λογικό το κράτος να επιδιώκει να λειτουργήσει αναδιανεμητικά. Υπάρχουν ανισότητες, υπάρχουν αδικίες, υπάρχουν κενά.
Πρέπει λοιπόν το κράτος να λειτουργεί έτσι, ώστε να μειώνει τις ανισότητες και να αίρει τις αδικίες. Για να γίνει αυτό χρειάζεται μια μεγάλη εθνική, κοινωνική, αναπτυξιακή συμφωνία. Μια εθνική συμφωνία φορολογικής δικαιοσύνης, εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας. μια εθνική συμφωνία ασφαλιστικής δικαιοσύνης, εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας.
Στην πραγματικότητα, όπως είπα και προηγουμένως, πίσω απ’ όλα αυτά κρύβεται μια σκληρή σύγκρουση ανάμεσα στην άτυπη και την τυπική οικονομία. Και όταν λέω άτυπη και τυπική οικονομία συμπεριλαμβάνω και σχέσεις πολιτικές και σχέσεις διοικητικές και σχέσεις κοινωνικές. Διότι αυτά όλα δεν αφορούν μόνο το κράτος, αφορούν και την αγορά, αφορούν και την κοινωνία.
Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε σημείο - σημείο, αλλά προκειμένου να έχουμε τη στοιχειώδη άνεση να συνάψουμε αυτή τη μεγάλη εθνική, κοινωνική και αναπτυξιακή συμφωνία, πρέπει να έχουμε φύγει από τη δημοσιονομική περιδίνηση στην οποία βρισκόμαστε, πρέπει να έχουμε την άνεση να μπορούμε να εφαρμόσουμε πολιτικές.
Υπάρχει, λοιπόν, ένα πρόβλημα κυριαρχίας και διακριτικής ευχέρειας της Κυβέρνησης και του ελληνικού λαού και ένα πρόβλημα δημοκρατίας. Γιατί η υπεροχή των άτυπων στοιχείων, των παραθεσμικών λειτουργιών, στην πραγματικότητα αλλοιώνει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η δημοκρατία στη χώρα μας.
Αυτά είναι τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε και ο κάθε Έλληνας πολίτης πρέπει να νιώσει ότι σ’ αυτό το σχέδιο έχει τη δική του θέση και τη δική του προοπτική, ότι έχει να κερδίσει και όχι να χάσει. Και νομίζω, ότι αυτό σταδιακά γίνεται κοινή συνείδηση. Πάντα υπάρχει μία ανασφάλεια, πάντα υπάρχει μια επιφυλακτικότητα, πάντα υπάρχει μία φοβία, γιατί όταν έχεις συνηθίσει σε μια πρακτική, δύσκολα φεύγεις από την πρακτική αυτή.
Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι αν δεν αλλάξουμε αυτή την αντίληψη, αυτή τη νοοτροπία δεν θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις όχι μόνον της κρίσης, αλλά και της επομένης ημέρας μετά την κρίση. Γιατί τώρα όλες οι χώρες ετοιμάζονται για το δικό τους ρόλο την επομένη της κρίσης. Και η ανταγωνιστικότητα πρέπει να ενισχυθεί, η εθνική ανταγωνιστικότητα πρέπει να ενισχυθεί, γιατί ο διεθνής ανταγωνισμός είναι αδυσώπητος.
Και αν θέλουμε να κρατήσουμε το επίπεδο ζωής και να το βελτιώσουμε, αν θέλουμε να αυξήσουμε τις λειτουργίες του κοινωνικού κράτους, αν θέλουμε να τις ενισχύσουμε τις λειτουργίες του κοινωνικού κράτους πρέπει οπωσδήποτε να λύσουμε αυτά τα προβλήματα τα οποία παραλάβαμε, τα οποία συνδιαμορφώσαμε επί δεκαετίες όλοι οι Έλληνες, όλη η κοινωνία, αλλά τώρα πρέπει οπωσδήποτε να τραβήξουμε μία γραμμή και να εφαρμόσουμε ένα νέο σχέδιο για τη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε νωρίτερα ότι δεν πρέπει να υπάρχουν διλήμματα, ωστόσο υπάρχουν γκρίνιες σε σχέση με τα φορολογικά που έχουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, πολλές φορές υπάρχει μία σύγχυση ανάμεσα στα φορολογικά ή τα ασφαλιστικά μέτρα και τον πληθωρισμό σεναρίων και συζητήσεων γύρω από πιθανά μέτρα φορολογικής και ασφαλιστικής πολιτικής.
Θέλω να παρακαλέσω τον κάθε Έλληνα πολίτη να κάνει αυτό τον διαχωρισμό. Και όλοι οι Έλληνες πολίτες έχουν την ικανότητα και την ευφυΐα και την εμπειρία να διαχωρίσουν τα πράγματα. Είναι άλλο καθημερινές συζητήσεις γύρω από σενάρια και άλλο οι πραγματικές, επίσημες αποφάσεις οι οποίες εκ των πραγμάτων θα διέπονται από το στοιχείο της ισορροπίας, της δικαιοσύνης και της προοπτικής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι ρυθμοί με τους οποίους προχωρεί αυτή η διαδικασία μέχρι τώρα θεωρείτε ότι είναι ικανοποιητική ή έπρεπε τα μέτρα για να μην υπάρχει αυτός ο πληθωρισμός σεναρίων να έχουν ήδη ανακοινωθεί, να ξέρει ο καθένας τι μέλει γενέσθαι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ζούμε μια περίοδο κατά την οποία έχει πυκνώσει πάρα πολύ ο ιστορικός και ο πολιτικός χρόνος, γιατί τα προβλήματα έχουν οξυνθεί, γιατί πρέπει να καλύψουμε αδράνειες, υστερήσεις και λάθη πολλών προηγουμένων ετών και πολλών προηγουμένων δεκαετιών.
Άρα κάθε μέρα ισοδυναμεί με μια εβδομάδα, πολλές φορές με ένα μήνα, κάθε μέρα έχει πολύ μεγάλο βάρος και έχουμε -σας διαβεβαιώ- όλοι μας στην Κυβέρνηση πλήρη συνείδηση του πόσο πυκνός και βαρύς είναι ο πολιτικός χρόνος. Τι σημαίνει κάθε μέρα που περνά για την εθνική οικονομία, αλλά και για το εισόδημα και την προοπτική κάθε νοικοκυριού και κάθε επιχείρησης.
Στόχος μας είναι, το 424 τα 4 μεγάλα στρατιωτικά νοσοκομεία της Αθήνας, τα 13 στο σύνολό τους στρατιωτικά νοσοκομεία στη χώρα, να λειτουργήσουν υποδειγματικά, ξεπερνώντας τα προβλήματα που έχουν λίγο – πολύ όλα τα νοσοκομεία του εθνικού συστήματος υγείας. Θέλουμε τα στρατιωτικά νοσοκομεία να βρεθούν στην εμπροσθοφυλακή του δημοσίου συστήματος παροχής υπηρεσιών υγείας.
Η οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων είναι πολυπρόσωπη. Τα πρόσωπα που εξυπηρετούνται στα στρατιωτικά νοσοκομεία είναι πολλές χιλιάδες. Πάντα όμως υπάρχουν περιθώρια για την προσφορά υψηλής ποιότητας υπηρεσιών υγείας και σε δικαιούχους που δεν ανήκουν στην οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά είναι ασφαλισμένοι του δημοσίου ή άλλων ασφαλιστικών ταμείων.
Στόχος μας είναι να εξυγιάνουμε τα οικονομικά των στρατιωτικών νοσοκομείων, να ολοκληρώσουμε τον εξοπλισμό τους, ώστε να είναι ανταγωνιστικά σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, να αξιοποιήσουμε το τεράστιο επιστημονικό δυναμικό που υπάρχει εδώ μέσα.
Οι στρατιωτικοί γιατροί, το επιστημονικό νοσηλευτικό προσωπικό, όλοι οι εργαζόμενοι είτε ανήκουν στο στρατιωτικό προσωπικό είτε στο πολιτικό προσωπικό, έχουν υψηλά προσόντα και πολύ μεγάλες δυνατότητες. Και θέλουμε αυτό σε καιρό ειρήνης και θέλουμε να ελπίζουμε ότι πάντα θα είναι καιρός ειρήνης, να αποδίδει όσα πρέπει να αποδώσει και να ανταποδώσει, στον Έλληνα πολίτη, στην κοινωνία.
Γιατί οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν είναι μόνο ο μηχανισμός που προστατεύει την εθνική ακεραιότητα, την εθνική ασφάλεια, είναι και ένας τεράστιος οργανισμός παροχής κοινωνικών υπηρεσιών, σε συνθήκες κρίσης, αλλά και σε συνθήκες ομαλές, φυσιολογικές, γιατί ο πολίτης πιστεύει πάρα πολύ στο στρατιωτικό γιατρό και στη στρατιωτική ιατρική.
Υπάρχει μια φήμη η οποία είναι δικαιολογημένη και η οποία οφείλεται στη δουλειά που γίνεται στο χώρο αυτό, εδώ και δεκαετίες. Και σε αυτό εμείς θέλουμε να δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση. Αν θέλετε να ρωτήσετε τίποτα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι κ. Υπουργέ, αυτά που λέτε για την ολοκλήρωση του εξοπλισμού, σημαίνουν χρήμα. Παράλληλα τα Υπουργεία καλούνται να πληρώσουν τους διορισμούς τους.
Έχουμε μπει σε ένα επεισόδιο για πρώτη φορά στο Αιγαίο, με την παραβίαση του FIR από την Τουρκίας σε περίοδο εορτών, πώς θα μπορέσετε να ανταποκριθείτε και στα ζητήματα εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων και στα ζητήματα εξοπλισμού των νοσοκομείων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχα την ευκαιρία να αναφερθώ αναλυτικά στα θέματα αυτά κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού. Οι λειτουργικές δαπάνες του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης είναι μειωμένες φέτος κατά 12,5% και στόχος μας είναι όχι μόνο να τηρήσουμε αυτή την πρόβλεψη του προϋπολογισμού, αλλά να μειώσουμε ακόμα περισσότερο τις ελαστικές δαπάνες.
Αυτό όμως δεν αφορά τη λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων γιατί πρέπει και το προσωπικό τους να ενισχυθεί, ιδίως το νοσηλευτικό προσωπικό και οι μονάδες εντατικής θεραπείας να λειτουργήσουν πλήρως, με όσο γίνεται περισσότερες κλίνες και ο εξοπλισμός, ο διαγνωστικός, ο απεικονιστικός ή ο επεμβατικός να είναι πλήρης, γιατί αλλιώς τα νοσοκομεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν και πάντα θα υπερέχει ο ιδιωτικός τομέας υγείας, ο οποίος λειτουργεί με όρους πολύ πιο ευέλικτους και ως εκ τούτου ανταγωνιστικούς σε σχέση με το δημόσιο τομέα υγείας.
Και επειδή δεν είναι λογικό και δίκαιο, τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία να χρηματοδοτούν πρωτίστως τον ιδιωτικό τομέα υγείας και πρέπει να επέλθει μια ισορροπία, γι’ αυτό πρέπει και στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων, να δώσουμε έμφαση στο ζήτημα αυτό.
Ως προς την εξέλιξη των εξοπλιστικών προγραμμάτων έχω επίσης μιλήσει αναλυτικά στη Βουλή. Είναι ευτυχής συγκυρία ότι το 2011, 2012 και 2013, προβλέπεται μια μείωση και των πληρωμών και των παραλαβών και έτσι η ελάφρυνση που θα επέλθει στον κρατικό προϋπολογισμό και κυρίως στο δημοσιονομικό έλλειμμα, είναι πάρα πολύ μεγάλη. Η συμβολή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, θα είναι πάρα πολύ μεγάλη από την άποψη αυτή
Άρα εφαρμόζοντας τον προϋπολογισμό, εφαρμόζοντας τον 3ετή προϋπολογισμό προγραμμάτων που ήδη ετοιμάζουμε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, θα συμβάλλουμε και στην εφαρμογή του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης και στην εκπλήρωση των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, για να βγούμε από τη δημοσιονομική περιδίνηση. Και έτσι θα έχουμε επιτελέσει τη βασική μας αποστολή, που είναι η υπεράσπιση της εθνικής ακεραιότητας, αλλά και η προσφορά υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στους στρατευμένους, στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και γενικά στους Έλληνες πολίτες, που είναι και αυτοί δικαιούχοι των υπηρεσιών των στρατιωτικών νοσοκομείων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που είπατε Υπουργέ, για τη δυνατότητα να νοσηλεύονται και να εξυπηρετούνται στα στρατιωτικά νοσοκομεία οι ασφαλισμένοι άλλων ταμείων που δεν ανήκουν στις Ένοπλες Δυνάμεις.. Εννοείτε ότι τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα ανοίξουν τις πύλες τους σε ασφαλισμένους που δεν ανήκουν στα στρατιωτικά ταμεία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και τώρα, κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατό ασφαλισμένοι του ΟΠΑΔ ή άλλων ασφαλιστικών ταμείων, που δεν ανήκουν στην ευρύτερη οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων, να νοσηλεύονται στα στρατιωτικά νοσοκομεία.
Αυτό θα γίνεται τώρα με έναν πιο εκλογικευμένο και διαφανή τρόπο, ώστε να μην παραμένουν ανενεργές κλίνες και ανενεργή μηχανήματα, τα οποία κοστίζουν πολύ στον ελληνικό λαό.
Από την άλλη μεριά βεβαίως, επειδή πάντα υπάρχει η ειδική αποστολή των στρατιωτικών νοσοκομείων, πάντα θα διασφαλίζεται η ετοιμότητά τους για κάποια στιγμή κρίσης. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει ποτέ να το βγάζουμε από το μυαλό μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω, γιατί εγώ δεν το ξέρω και προσπαθώ να καταλάβω. Μπορεί κάποιος ασφαλισμένος χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση να έρθει να νοσηλευτεί εδώ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό κατ’ εξαίρεση γίνεται και υπάρχει η δοσοληψία αυτή για την οποία σας μίλησα προηγουμένως, γι’ αυτό υπάρχουν χρέη του ΟΠΑΔ και άλλων ασφαλιστικών ταμείων προς τα στρατιωτικά νοσοκομεία. Αυτό τώρα θα γίνεται με έναν πιο οργανωμένο και διαφανή τρόπο. Με σαφή κριτήρια και διαδικασίες οι οποίες θα είναι ευανάγνωστες και προσιτές σε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σήμερα κατατίθεται στις Βρυξέλλες το προσχέδιο του επικαιροποιημένου προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης.. Τι πρέπει να ξέρουν οι Έλληνες για την κρίσιμη περίοδο που διανύει η χώρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες έχουν αντιληφθεί ότι βρισκόμαστε μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικής περιδίνησης και πρέπει να σπάσουμε το φαύλο κύκλο.
Δεν υπάρχει καμία προσφορά που να αξίζει περισσότερο για τον Έλληνα πολίτη από το να μπορείς να του πληρώσεις το μισθό του, τη σύνταξή του, να του δώσεις τις υπηρεσίες υγείας, τις υπηρεσίες πρόνοιας που απαιτεί, να του δώσεις τις υπηρεσίες μιας δημόσιας διοίκησης, η οποία λειτουργεί αποτελεσματικά και δίκαια.
Για να συμβούν όλα αυτά, για να μην υπάρχει ταμειακό πρόβλημα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε το οξύ δημοσιονομικό πρόβλημα. Αυτό είναι που θα μας επιτρέψει μετά, αν αντιμετωπιστεί, να εφαρμόσουμε και όλη μας την πολιτική. Την πολιτική υγείας, την πολιτική πρόνοιας, την πολιτική εκπαίδευσης, την πολιτική για την αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης.
Άρα πρέπει να κινούμαστε ταυτοχρόνως και στα δύο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο είναι αυτό των σωστικών βραχυπρόθεσμων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής και εξισορρόπησης και το δεύτερο επίπεδο είναι το επίπεδο της ενίσχυσης της πραγματικής οικονομίας, της ενίσχυσης των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, αλλά και της επιβολής των μεγάλων διαρθρωτικών τομών που είναι αναγκαίες προκειμένου να αλλάξει όχι μόνο το φορολογικό και το ασφαλιστικό σύστημα, αλλά να αλλάξει ο ίδιος ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το κράτος, η οικονομία και η κοινωνία.
Χρειαζόμαστε μια μεγάλη εθνική, κοινωνική συμφωνία για τη σταδιακή και οργανωμένη μετάβαση από το χώρο της άτυπης οικονομίας, των άτυπων κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων, στο χώρο της θεσμικά οργανωμένης οικονομίας, κοινωνίας και πολιτικής
Αυτό δεν αφορά μόνο τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή, αυτό αφορά όλο τον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει επί δεκαετίες να λειτουργούμε. Αυτό το μοντέλο μας πήγε αρκετά μπροστά, ιδίως τα χρόνια της μεταπολίτευσης, τώρα όμως έχει φτάσει στα όριά του. Τώρα χρειαζόμαστε ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης, ένα άλλο μοντέλο οργάνωσης του κράτους, της οικονομίας, της κοινωνίας.
Άρα πρέπει να φύγουμε από το φορολογικό φαύλο κύκλο, από τη «χύμα» κατάσταση η οποία υπάρχει και να περάσουμε σε ένα οργανωμένο σύστημα λειτουργίας του κράτους, της οικονομίας και της κοινωνίας. Και αυτό είναι ο θεμελιώδης στόχος του προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης.
Άρα δεν υπάρχουν διλήμματα, δεν υπάρχουν αντιφάσεις, δεν υπάρχουν διχασμοί. Πρέπει ενωμένοι, με υψηλό βαθμό εθνικής ενότητας και κοινωνικής συνοχής, να κάνουμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια.
Το 2010 είναι δύσκολο, ιδίως το α’ εξάμηνο, αλλά μπορούμε να κάνουμε αυτή την υπέρβαση, μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα σταθερό δημοσιονομικό πλαίσιο, μία σχέση αξιοπιστίας με τις διεθνείς αγορές, να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα του δημοσίου δανεισμού που είναι απολύτως αναγκαίο για να πληρώνουμε τα χρεολύσιά μας και για να μπορούμε να εξυπηρετούμε το δημόσιο χρέος και να χρηματοδοτούμε τις κρατικές πολιτικές, να εφαρμόσουμε τις μεταρρυθμίσεις που είναι απολύτως αναγκαίες. Γι’ αυτό πρέπει όλοι να νιώσουν ότι έχουν μια θέση σ’ αυτό το νέο σχέδιο, ότι δεν θα χάσουν, αλλά έχουν να κερδίσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μιλήσατε για μία σχέση κοινωνίας και κράτους που πρέπει οπωσδήποτε να γίνει, μία συμφωνία μάλλον είπατε χαρακτηριστικά. Μια πρόσφατη έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε το Σάββατο που μας πέρασε στο «ΒΗΜΑ» συγκεκριμένα, λέει, ότι οι Έλληνες πολίτες δεν είναι διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, να πληρώσουν και άλλα χρήματα για να βγουν από την κρίση. Αυτό που απαιτούν είναι μέτρα από την Κυβέρνηση. Τι απαντάτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, είναι λογικό κανείς να μην θέλει να επιβαρυνθεί περισσότερο. Από την άλλη μεριά είναι λογικό το κράτος να επιδιώκει να λειτουργήσει αναδιανεμητικά. Υπάρχουν ανισότητες, υπάρχουν αδικίες, υπάρχουν κενά.
Πρέπει λοιπόν το κράτος να λειτουργεί έτσι, ώστε να μειώνει τις ανισότητες και να αίρει τις αδικίες. Για να γίνει αυτό χρειάζεται μια μεγάλη εθνική, κοινωνική, αναπτυξιακή συμφωνία. Μια εθνική συμφωνία φορολογικής δικαιοσύνης, εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας. μια εθνική συμφωνία ασφαλιστικής δικαιοσύνης, εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας.
Στην πραγματικότητα, όπως είπα και προηγουμένως, πίσω απ’ όλα αυτά κρύβεται μια σκληρή σύγκρουση ανάμεσα στην άτυπη και την τυπική οικονομία. Και όταν λέω άτυπη και τυπική οικονομία συμπεριλαμβάνω και σχέσεις πολιτικές και σχέσεις διοικητικές και σχέσεις κοινωνικές. Διότι αυτά όλα δεν αφορούν μόνο το κράτος, αφορούν και την αγορά, αφορούν και την κοινωνία.
Όλα αυτά πρέπει να τα δούμε σημείο - σημείο, αλλά προκειμένου να έχουμε τη στοιχειώδη άνεση να συνάψουμε αυτή τη μεγάλη εθνική, κοινωνική και αναπτυξιακή συμφωνία, πρέπει να έχουμε φύγει από τη δημοσιονομική περιδίνηση στην οποία βρισκόμαστε, πρέπει να έχουμε την άνεση να μπορούμε να εφαρμόσουμε πολιτικές.
Υπάρχει, λοιπόν, ένα πρόβλημα κυριαρχίας και διακριτικής ευχέρειας της Κυβέρνησης και του ελληνικού λαού και ένα πρόβλημα δημοκρατίας. Γιατί η υπεροχή των άτυπων στοιχείων, των παραθεσμικών λειτουργιών, στην πραγματικότητα αλλοιώνει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η δημοκρατία στη χώρα μας.
Αυτά είναι τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε και ο κάθε Έλληνας πολίτης πρέπει να νιώσει ότι σ’ αυτό το σχέδιο έχει τη δική του θέση και τη δική του προοπτική, ότι έχει να κερδίσει και όχι να χάσει. Και νομίζω, ότι αυτό σταδιακά γίνεται κοινή συνείδηση. Πάντα υπάρχει μία ανασφάλεια, πάντα υπάρχει μια επιφυλακτικότητα, πάντα υπάρχει μία φοβία, γιατί όταν έχεις συνηθίσει σε μια πρακτική, δύσκολα φεύγεις από την πρακτική αυτή.
Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι αν δεν αλλάξουμε αυτή την αντίληψη, αυτή τη νοοτροπία δεν θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις όχι μόνον της κρίσης, αλλά και της επομένης ημέρας μετά την κρίση. Γιατί τώρα όλες οι χώρες ετοιμάζονται για το δικό τους ρόλο την επομένη της κρίσης. Και η ανταγωνιστικότητα πρέπει να ενισχυθεί, η εθνική ανταγωνιστικότητα πρέπει να ενισχυθεί, γιατί ο διεθνής ανταγωνισμός είναι αδυσώπητος.
Και αν θέλουμε να κρατήσουμε το επίπεδο ζωής και να το βελτιώσουμε, αν θέλουμε να αυξήσουμε τις λειτουργίες του κοινωνικού κράτους, αν θέλουμε να τις ενισχύσουμε τις λειτουργίες του κοινωνικού κράτους πρέπει οπωσδήποτε να λύσουμε αυτά τα προβλήματα τα οποία παραλάβαμε, τα οποία συνδιαμορφώσαμε επί δεκαετίες όλοι οι Έλληνες, όλη η κοινωνία, αλλά τώρα πρέπει οπωσδήποτε να τραβήξουμε μία γραμμή και να εφαρμόσουμε ένα νέο σχέδιο για τη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε νωρίτερα ότι δεν πρέπει να υπάρχουν διλήμματα, ωστόσο υπάρχουν γκρίνιες σε σχέση με τα φορολογικά που έχουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, πολλές φορές υπάρχει μία σύγχυση ανάμεσα στα φορολογικά ή τα ασφαλιστικά μέτρα και τον πληθωρισμό σεναρίων και συζητήσεων γύρω από πιθανά μέτρα φορολογικής και ασφαλιστικής πολιτικής.
Θέλω να παρακαλέσω τον κάθε Έλληνα πολίτη να κάνει αυτό τον διαχωρισμό. Και όλοι οι Έλληνες πολίτες έχουν την ικανότητα και την ευφυΐα και την εμπειρία να διαχωρίσουν τα πράγματα. Είναι άλλο καθημερινές συζητήσεις γύρω από σενάρια και άλλο οι πραγματικές, επίσημες αποφάσεις οι οποίες εκ των πραγμάτων θα διέπονται από το στοιχείο της ισορροπίας, της δικαιοσύνης και της προοπτικής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι ρυθμοί με τους οποίους προχωρεί αυτή η διαδικασία μέχρι τώρα θεωρείτε ότι είναι ικανοποιητική ή έπρεπε τα μέτρα για να μην υπάρχει αυτός ο πληθωρισμός σεναρίων να έχουν ήδη ανακοινωθεί, να ξέρει ο καθένας τι μέλει γενέσθαι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ζούμε μια περίοδο κατά την οποία έχει πυκνώσει πάρα πολύ ο ιστορικός και ο πολιτικός χρόνος, γιατί τα προβλήματα έχουν οξυνθεί, γιατί πρέπει να καλύψουμε αδράνειες, υστερήσεις και λάθη πολλών προηγουμένων ετών και πολλών προηγουμένων δεκαετιών.
Άρα κάθε μέρα ισοδυναμεί με μια εβδομάδα, πολλές φορές με ένα μήνα, κάθε μέρα έχει πολύ μεγάλο βάρος και έχουμε -σας διαβεβαιώ- όλοι μας στην Κυβέρνηση πλήρη συνείδηση του πόσο πυκνός και βαρύς είναι ο πολιτικός χρόνος. Τι σημαίνει κάθε μέρα που περνά για την εθνική οικονομία, αλλά και για το εισόδημα και την προοπτική κάθε νοικοκυριού και κάθε επιχείρησης.