Το τριήμερο για πολλούς σημαίνει εκδρομή. Αν θα θέλατε να χαρακτηρίζεται από οδική ασφάλεια και οικονομία στα καύσιμα τότε θα πρέπει να διαβάσετε για το ecodriving.
Τι σημαίνει ecodriving;
To ecodriving σημαίνει να σκέφτεσαι και να οδηγείς οικολογικά. Είναι ένας έξυπνος τρόπος οδήγησης ο οποίος συμβάλλει στη μείωση της...
κατανάλωσης καύσιμου, των εκπομπών ρύπων και των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επίσης συμβάλλει στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων. Ecodriving σημαίνει συνετή, ήπια και ασφαλής οδήγηση σε χαμηλό αριθμό στροφών του κινητήρα με την οποία εξοικονομείται έως 15% καυσίμου.
Οι χρυσοί κανόνες του ecodriving
1. Αλλάξτε ταχύτητα στις 2.000-2.500 στροφές όπου είναι η πιο οικονομική «περιοχή» λειτουργίας του κινητήρα. Ο μεγάλος αριθμός στροφών και οι υψηλές ταχύτητες αυξάνουν υπερβολικά την κατανάλωση καυσίμου. Οδηγώντας σε υψηλές σχέσεις μετάδοσης, διατηρώντας χαμηλό αριθμό στροφών κινητήρα, μπορείτε να εξοικονομήσετε μέχρι 30% καύσιμο.
Ως πρακτικός κανόνας προτείνεται η γρήγορη αλλαγή στην υψηλότερη σχέση πατώντας το γκάζι μεταξύ του 50 και του 75% της διαδρομής του γκαζιού, έτσι ώστε:
• τρίτη μεταξύ των 30 και 40 χλμ / ώρα
• τέταρτη στα 50 χλμ / ώρα
• πέμπτη στα 60 χλμ / ώρα
2. Οδηγείστε με σταθερή ταχύτητα
Να αποφεύγετε τα άσκοπα φρεναρίσματα ή τις αλλαγές ταχυτήτων. Όταν οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα 60 km/h με 5η σχέση μετάδοσης αντί για 3η, αποφεύγοντας τα άσκοπα φρεναρίσματα και τις αλλαγές ταχυτήτων, μπορείτε να εξοικονομήσετε καύσιμο από 15-24% ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου. Το απότομο φρενάρισμα και η απότομη επιτάχυνση προκαλούν κατανάλωση μεγάλης ποσότητας καυσίμου με την οποία θα μπορούσατε να οδηγήσετε για αρκετά λεπτά με λογική ταχύτητα. Σε συνθήκες επιβαρημένης κυκλοφορίας προσπαθήστε να επιβραδύνετε ομαλά. Απαιτείται 20%περισσότερο καύσιμο για την επιτάχυνση από στάση από ό,τι με 10 km/ ώρα.
3. Σταματήσετε επιβραδύνοντας ομαλά
Αν πρόκειται να σταματήσετε σε ένα σηματοδότη ή σε μια διασταύρωση, αφήστε όσο πιο νωρίς μπορείτε το γκάζι, με επιλεγμένη μια υψηλή σχέση μετάδοσης. Αφήνοντας το αυτοκίνητο να κυλήσει με κάποια σχέση χωρίς να πατάτε το γκάζι, και πατώντας απαλά το φρένο, τότε η κατανάλωση είναι μηδέν. Αυτό δεν συμβαίνει στην περίπτωση που αφήνετε το αυτοκίνητο με νεκρά και τον κινητήρα στο ρελαντί. Τέλος, αν συνεχίσετε να πατάτε το γκάζι και φρενάρετε απότομα στα τελευταία μέτρα, θα καταναλώσετε πολύ περισσότερο καύσιμο και θα φθείρετε φρένα και ελαστικά.
4. Στις στροφές επιβραδύνετε ομαλά,
εάν είναι δυνατόν χωρίς τη χρήση φρένου. Η επιτάχυνση και το βίαιο φρενάρισμα πριν από κάθε στροφή, εκτός από την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου είναι και επικίνδυνη. Αφήστε νωρίς το γκάζι πριν τη στροφή ώστε να μην χρειαστεί να φρενάρετε απότομα.
5. Στις ανηφόρες, να κινείστε με τη μέγιστη δυνατή σχέση μετάδοσης
χρησιμοποιώντας σχεδόν όλο το γκάζι. Οι κατασκευαστές σχεδιάζουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα με τρόπο τέτοιο ώστε να είναι δυνατή η συνεχής κίνηση στο δρόμο με 1.000 στροφές/λεπτό και με πλήρες φορτίο στον κινητήρα.
6. Στις κατηφόρες, εκμεταλλευθείτε την ταχύτητα που αποκτά το όχημα
χωρίς να χρησιμοποιείτε γκάζι, έχοντας τη μέγιστη δυνατή σχέση μετάδοσης. Έτσι χρησιμοποιείτε τη σημαντική κινητική ενέργεια που αποκτά το όχημα, ώστε αυτό να κινηθεί στην κατηφόρα. Την ενέργεια αυτή μπορείτε να την εκμεταλλευθείτε και για περαιτέρω κίνηση του οχήματος για κάποιο χρόνο στον επίπεδο ή ανηφορικό δρόμο που ενδεχομένως ακολουθεί την κατηφόρα, χωρίς να απαιτείται νέα επιτάχυνση.
7. Όταν οδηγείτε, προσπαθήστε να παρατηρείτε συνεχώς το δρόμο
μπροστά σας σε όσο το δυνατόν πιο μακρινή απόσταση, ώστε να είστε σε θέση να προβλέψετε τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω σας και να ενεργήσετε κατάλληλα. Ελέγχοντας από μακριά τη ροή της κυκλοφορίας και διατηρώντας την κατάλληλη απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα, αποφεύγετε τα απότομα φρεναρίσματα και τις επιταχύνσεις. Ειδικά μέσα στην πόλη, η επιθετική οδήγηση δε σας εξασφαλίζει κανένα όφελος σε χρόνο, αφού το επόμενο φανάρι που θα συναντήσετε κόκκινο, δεν είναι θέμα ταχύτητας αλλά απλά θέμα τύχης!
8. Σχεδιάστε τη διαδρομή εξαρχής
Για τις καθημερινές σας μετακινήσεις, κάντε δοκιμές και φροντίστε να επιλέξετε την πιο οικονομική διαδρομή. Παράλληλα, όταν ξεκινάτε για έναν προορισμό, σχεδιάστε εκ των προτέρων τη διαδρομή σας, αποφεύγοντας τις άσκοπες περιπλανήσεις.
9. Σβήστε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (άνω του 1 λεπτού),
π.χ. όταν περιμένετε σε ένα φανάρι, όταν είστε ακινητοποιημένος λόγω κυκλοφοριακού ή όταν περιμένετε κάποιον κλπ. Επίσης, όταν εκκινείτε τον κινητήρα σε σύγχρονα οχήματα (κατασκευής μετά από το 1990 περίπου) μη χρησιμοποιείτε το γκάζι και ξεκινήστε αμέσως χωρίς ζέσταμα του κινητήρα.
10. Χρησιμοποιήστε κλιματισμό μόνο όταν είναι απαραίτητο
και μην τον ρυθμίζετε κάτω από τους 23οC. Όταν οδηγείτε μέσα στην πόλη σε χαμηλές ταχύτητες, είναι πιο συνετό να ανοίγετε τα παράθυρα. Ωστόσο, για ταχύτητες άνω των 50 χλμ/ ώρα είναι πιο οικονομικό να χρησιμοποιείτε τον κλιματισμό αντί να ανοίγετε τα παράθυρα.
11. Κάντε σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος
σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και ιδιαιτέρως των ελαστικών. Η οδήγηση με πίεση ελαστικών μικρότερη κατά 0,3 bar σε σχέση με αυτή που συνιστά ο κατασκευαστής αυξάνει την κατανάλωση κατά 3%. Ελέγξτε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Η σωστή πίεση ελαστικών βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% περισσότερο καύσιμο. Μη χρησιμοποιείτε φαρδύτερα ελαστικά από αυτά που προτείνει ο κατασκευαστής, γιατί έτσι αυξάνετε την κατανάλωση. Εξετάστε τη δυνατότητα αγοράς νέας τεχνολογίας ελαστικών «εξοικονόμησης καυσίμου» που διατίθενται στην αγορά.
12. Αποφύγετε τη μεταφορά περιττών φορτίων και τη χρήση σχαρών
οροφής. Κάθε πρόσθετο εξάρτημα και βάρος που τοποθετείτε στο όχημά σας (ξεχασμένα αντικείμενα στο πορτ-μπαγκάζ, αεροτομές, σχάρες, μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κλπ.) προκαλεί αύξηση της ισχύος που απαιτείται από τον κινητήρα, αύξηση της αεροδυναμικής αντίστασης και συνεπώς αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Οδηγώντας με 120 χλμ την ώρα και έχοντας τοποθετημένες αποσκευές στη σχάρα οροφής, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να αυξηθεί μέχρι 39%. Ακόμη, μην οδηγείτε με τα παράθυρα άσκοπα ανοιχτά γιατί αυξάνετε πολύ την αεροδυναμική αντίσταση του αυτοκινήτου και συνεπώς την κατανάλωση καυσίμου. Τέλος, η οδήγηση με ανοιχτή την ηλιοροφή αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου κατά 15%.
http://kala-nea.gr/