Πάνω από 250 εκατ. ευρώ θα κληθούν σύντομα να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες 2,7 εκατ. αυτοκινήτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, ως όφειλαν, αλλά και οι ιδιοκτήτες περίπου 2,2 εκατ. μηχανών που θα υποχρεωθούν για πρώτη φορά να περάσουν τις μοτοσικλέτες πάνω των 50 κυβικών από τεχνικό έλεγχο προκειμένου να...
αποφύγουν το πρόστιμο των 400 ευρώ. Για να το επιτύχει αυτό, το υπουργείο Υποδομών προωθεί νομοσχέδιο που προβλέπει ότι όποιος ιδιοκτήτης δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ και δεν έχει στα χέρια του την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων δεν θα μπορεί να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του.
Στο νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο Υποδομών προβλέπεται ότι οι παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα κληθούν να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, καθώς από το 2011.....
θα πληρώσουν ακόμα πιο ακριβά τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων τους. Ειδικότερα, το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς των Οδηγών (ΣΕΣΟ, πρώην πόιντ σύστεμ) θα συνδέεται με το bonus malus των ασφαλιστικών εταιρειών, το οποίο καθορίζει το ύψος των ασφαλίστρων.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση η οποία θα τεθεί σε διαβούλευση μέσα στο καλοκαίρι όλοι πλέον οι κάτοχοι των Ι.Χ. θα πρέπει να πάνε τα οχήματά τους για έλεγχο και έκδοση πιστοποιητικών τεχνικής επάρκειας, αφού στο εξής θα επιβάλλεται στους κατόχους Ι.Χ. η επίδειξη του ειδικού δελτίου προκειμένου να εκδώσουν ή να ανανεώσουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους. Με το ίδιο νομοσχέδιο θα ενεργοποιηθεί και παλαιότερος νόμος του κράτους που προβλέπει τον υποχρεωτικό έλεγχο των δικύκλων άνω των 50 κυβικών από ΚΤΕΟ και ταυτόχρονα την έκδοση Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων.
Παραβάτες
Περισσότερα από 2,7 εκατομμύρια οχήματα από τα περίπου 7,5 εκατομμύρια του συνόλου του στόλου της Ελλάδας κυκλοφορούν χωρίς να έχουν περάσει από ΚΤΕΟ. Σήμερα εκτιμάται ότι η... ΚΤΕΟ-διαφυγή φτάνει περίπου το 40%, καθώς υπολογίζεται ότι στους προγραμματισμένους ελέγχους προσέρχεται μόνο το 60% των υπόχρεων οχημάτων. Την ίδια στιγμή, ο μέσος όρος απόρριψης στα 57 δημόσια και τα 125 ιδιωτικά ΚΤΕΟ που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα δεν ξεπερνά το 7%.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τους ελέγχους περνά επιτυχώς το 93% των οχημάτων που φτάνουν στα ΚΤΕΟ, ποσοστό το οποίο δεν φαίνεται να πείθει καθόλου το υπουργείο για την αξιοπιστία του. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος της ίδρυσης μιας εποπτικής αρχής, η οποία θα αναλάβει τον έλεγχο και την επιτήρηση της λειτουργίας όλων των ΚΤΕΟ, εφαρμόζοντας ακριβώς τα ίδια κριτήρια για δημόσια και ιδιωτικά κέντρα.
Μοτοσικλέτες
Απίστευτη ταλαιπωρία αναμένεται να περάσουν οι ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κινητήρες άνω των 50 κ.εκ., οι οποίοι θα πρέπει να τις περνούν από Τεχνικό Ελεγχο (ΚΤΕΟ) κάθε χρόνο, όχι, όμως, στις γνωστές μονάδες που πιθανόν να βρίσκονται κοντά στο σπίτι τους, αλλά σε απομακρυσμένες περιοχές που βρίσκονται σε κάποια βιομηχανική ζώνη στο Λεκανοπέδιο. Παράλληλα, ακόμη πιο συχνός προβλέπεται ο έλεγχος των επαγγελματικών μοτοσικλετών που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις, κυρίως courier και delivery, οι οποίες θα πρέπει να περνούν από τεχνικό έλεγχο κάθε έξι μήνες!
Οσον αφορά στο κόστος του ελέγχου, υπολογίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στα 25 ευρώ για τις μοτοσικλέτες ιδιωτικής χρήσης και στα 18 ευρώ για τις επαγγελματικές (κάθε έξι μήνες).
Το θέμα του τεχνικού ελέγχου των μοτοσικλετών ξεκίνησε πέρσι την άνοιξη και αποτελεί νόμο του κράτους από τις 15 Μαΐου του 2009 που δημοσιεύθηκε και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αρ. φύλλου 915), βάσει της οποίας ορίζονται οι ακριβείς προϋποθέσεις για ίδρυση ή επέκταση μονάδας ιδιωτικού ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες.
Παράλληλα, στον ίδιο αριθμό φύλλου της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως δημοσιεύθηκε και η απόφαση για πιστοποίηση του προσωπικού, βάσει της οποίας πρέπει οι υποψήφιοι ελεγκτές να συμμετέχουν σε σεμινάρια που θα διοργανώνουν τα ΤΕΙ ώστε να λάβουν την πιστοποίηση ελεγκτή ιδιωτικού ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες. Στις 18 Μαΐου δημοσιεύεται και η απόφαση μέτρησης των καυσαερίων στις μοτοσικλέτες από τα ΚΤΕΟ.Στις 20 Μαΐου του 2009 δημοσιεύθηκε και η διαδικασία ελέγχου στην οποία περιγράφονται αναλυτικά τα σημεία που πρέπει να ελεγχθούν, καθώς και η διαβάθμιση των ελλείψεων.
Σημειωτέον πως τα σημεία ελέγχου στις μοτοσικλέτες είναι περίπου 200 και σίγουρα είναι περισσότερα από εκείνα στα Ι.Χ. Ο λόγος που δεν εφαρμόσθηκε ποτέ ο νόμος οφείλεται στην ασυνεννοησία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων του Δημοσίου και οι αρμόδιοι αιτιολογούσαν τις όποιες καθυστερήσεις σε «τεχνικά κολλήματα» τα οποία υπάρχουν μεταξύ των υπηρεσιών του υπουργείου Υποδομών και των νομαρχιών.
Πάντως, τον Μάιο που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ο νόμος για τα ΚΤΕΟ των μοτοσικλετών όλες σχεδόν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις του κλάδου ξόδεψαν πολλές χιλιάδες ευρώ για διαφημίσεις, οι οποίες, βέβαια, δεν τους απέφεραν ούτε ένα ευρώ! Παράλληλα, οι επενδύσεις που έκαναν για να δημιουργήσουν τις γραμμές ελέγχου των μοτοσικλετών, οι οποίες κόστισαν από 50.000 ευρώ και άνω, μάλλον θα τους είναι άχρηστες, καθώς δεν θα τους επιτραπεί να τις λειτουργήσουν?
Οι προδιαγραφές εξοπλισμού σε κάθε ΙΚΤΕΟ-ΜΟΤΟ προβλέπει την εγκατάσταση αυτόματης γραμμής ελέγχου δικύκλων που περιλαμβάνει φρενόμετρο, αναλυτή καυσαερίων, φωτόμετρο, συσκευή μέτρησης της ταχύτητας του δικύκλου.
Τεχνικός έλεγχος μοτοσικλετών
Η λειτουργία των ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες αναμένεται να εφαρμοστεί σε περιοχές του Λεκανοπεδίου που βρίσκονται εντός βιομηχανικής ζώνης εξαιτίας του υπερβολικού θορύβου και της ρύπανσης που παράγουν.
Ωστόσο σύμφωνα με όλους τους ιδιοκτήτες Ι-ΚΤΕΟ στις μονάδες τους δίπλα μπορεί να λειτουργούν νόμιμα συνεργεία μοτοσικλετών, τα οποία όχι μόνο παράγουν υπερβολικό θόρυβο, αλλά ρυπαίνουν και αλόγιστα. Άλλωστε ο έλεγχος της ηχομέτρησης στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ πραγματοποιείται μέσα σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο με ηχομόνωση, ώστε να μη δημιουργείται ηχορύπανση εντός των κατοικημένων περιοχών, κάτι που δεν συμβαίνει σε κανένα συνεργείο μοτοσικλετών!
Σύμφωνα με τον Τεχνικό Διευθυντή του Ι-ΚΤΕΟ Κόμβος Κηφισίας κ. Νίκο Παραφέστα: «Ο έλεγχος των μοτοσικλετών θα πρέπει να είναι ουσιαστικός με έμφαση στην οδική ασφάλεια και στην καταλληλότητα της μηχανής και θα πρέπει να αποφευχθεί η σύνδεση του ΚΤΕΟ των δικύκλων με ταλαιπωρία και εισπρακτικούς μηχανισμούς».
Το κόστος
Το κόστος του τεχνικού ελέγχου των μοτοσικλετών θα είναι διαφορετικό για τα επαγγελματικά με τα ιδιωτικής χρήσης. Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος στα ιδιωτικής χρήσης δεν θα ξεπερνά τα 25 ευρώ και θα είναι ετήσιος.
Αντίθετα στις επαγγελματικές μοτοσικλέτες ο έλεγχος θα είναι κάθε έξι μήνες και το κόστος του κάθε ελέγχου δεν θα ξεπερνά τα 18 ευρώ.
Εξωση το 2030!
Σύμφωνα με το νόμο έως το 2030 κανένα ΚΤΕΟ δεν θα επιτρέπεται να λειτουργεί εντός κατοικημένης περιοχής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και όσα ήδη δραστηριοποιούνται σε κατοικημένες περιοχές θα πρέπει να μετακινηθούν στα ευρύτερα προάστια των μεγαλουπόλεων που υπάρχουν βιομηχανικές ζώνες.
Τα ΚΤΕΟ
* Σήμερα λειτουργούν 57 δημόσια και 125 ιδιωτικά ΚΤΕΟ.
* Το σύνολο του στόλου των αυτοκίνητων στην Ελλάδα υπολογίζεται σε περίπου 7,5 εκατομμύρια.
* Οι μοτοσικλέτες φτάνουν περίπου τα 2,2 εκατομμύρια.
* Συστήνονται ΚΤΕΟ για Μοτοσικλέτες εκτός κατοικημένων περιοχών!
* Ετήσιος έλεγχος για τις μηχανές ΙΧ και 6μηνος στα επαγγελματικά.
* Το κόστος υπολογίζεται έως 25 ευρώ στα δίκυκλα ιδιωτικής χρήσης και 18 ευρώ στα επαγγελματικά.
* Οι κάτοχοι δικύκλων ακόμη και 50 κ.εκ. θα πρέπει να διανύουν 25 χλμ. για να περάσουν ΚΤΕΟ.
Ημερησία