21 Ιουλ 2010

Άλλος για το άρθρο 99;

Η αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 που κατέθεσε προ περίπου δύο εβδομάδων η εισηγμένη εταιρεία Έδραση μόνο σαν κεραυνός εν αιθρία δεν έπεσε στην κατασκευαστική πιάτσα. Και τούτο όχι γιατί το όνομα που έχει "χτίσει" η Έδραση επί 5-6 συναπτές δεκαετίες παρουσίας στον χώρο ήταν κακό, κάθε άλλο, θεωρείται από τις.. αξιόπιστες και εξειδικευμένες στα ειδικά γεωτεχνικά έργα. Αλλά γιατί οι λόγοι που επικαλέστηκε η εταιρεία σε μεγάλο βαθμό συνοψίζουν τα προβλήματα που βιώνουν πολλές από τις εταιρείες του κλάδου.
Δηλαδή, μειωμένος κύκλος εργασιών, καθυστερήσεις στις εισπράξεις, αλλά και έργα "παγωμένα" ή διαγωνισμοί που… δεν βγαίνουν, υψηλός δανεισμός, ζημιογόνα αποτελέσματα, δεδομένα που αποτελούν μια σφιχτή θηλιά που "πνίγει" τις κατασκευαστικές και τις υποχρεώνει να αναζητήσουν την "προστασία" του πτωχευτικού κώδικα. Δεδομένου ότι οι δυσμενείς συνθήκες που δεν φαίνεται να μεταβάλλονται άρδην, τουλάχιστον στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, στην αγορά εγείρεται το ερώτημα ή έστω προκαλείται μια ανησυχία για το κατά πόσο μπορεί να προκύψει μια νέα περίπτωση, όπως αυτή της Έδρασης.

Το αλισβερίσι

Άλλωστε, η Έδραση δεν είναι απλά μια μεμονωμένη εταιρεία του χώρου που ξαφνικά έμπλεξε στα "γρανάζια" του πτωχευτικού κώδικα ή βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο. Θυμίζουμε τις παλιότερες ατυχείς καταλήξεις εταιρειών όπως οι Ευρωπαϊκή Τεχνική, ΑΛΤΕ, Τεχνοδομή, Εμπεδος κ.λπ.
Όπως επίσης υπενθυμίζονται η ένταξη στο άρθρο 99 της Μεσοχωρίτης, η αποτυχημένη προσπάθεια της Θεμελιοδομής, η ένταξη της Διεκάτ στο πτωχευτικό άρθρο πέρσι, δίχως όμως η συνέχεια να έχει θετική έκβαση, ακόμα και η αίτηση που υπέβαλε τον περασμένο Απρίλιο η κατασκευαστική Έντεχνος, μία από τις μεγάλες μη εισηγμένες εταιρείες 6ης τάξης.
Με απλά λόγια, υπάρχει… παρελθόν στον κλάδο και μοιραία στην αγορά ανησυχούν μήπως υπάρχει και… μέλλον.

Επιδεινώθηκε η κατάσταση

Είναι δεδομένο ότι προβλήματα όπως η διόγκωση του δανεισμού, σε μία περίοδο κατά την οποία οι δημόσιες κατασκευές στην Ελλάδα έχουν βαλτώσει, η πτώση του τζίρου, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα κατά 40% με 50%, το τελικό ζημιογόνο αποτέλεσμα απόρροια και της σπουδής των εταιρειών να κερδίσουν έργα με όποιο κόστος, δηλαδή να μπαίνουν επί της ουσίας μέσα, οι οφειλές του Δημοσίου, αλλά και η επιφυλακτικότητα των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν projects και να αναδιαρθρώσουν με ευκολία τον δανεισμό των ομίλων είναι φαινόμενα που παρατηρούνται στο σύνολο των εγχώριων τεχνικών εταιρειών.

Για κάποιους ομίλους τα πρώτα σημάδια είχαν φανεί από το 2008, ωστόσο, η κατάσταση επιδεινώθηκε το 2009, βγάζοντας στην επιφάνεια τα σημαντικά οικονομικά προβλήματα των επιχειρήσεων, που έτσι κι αλλιώς υπέβοσκαν.

Τα ανοίγματα και οι οφειλές του Δημοσίου

Μπορεί δε οι ισχυροί του χώρου να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα, στον βαθμό που να θέτουν ζήτημα επιβίωσης, ωστόσο, σε γενικές γραμμές τα πράγματα είναι δύσκολα. Θυμίζουμε ότι ο κ. Μαυροσκότης, διευθύνων σύμβουλος της Βιοτέρ, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης γενικής συνέλευσης ανέφερε ότι οι απαιτήσεις από το Δημόσιο κυμαίνονται μεταξύ 65 και 75 εκατ. ευρώ, ενώ σημειώνεται ότι η εισηγμένη στο τρίμηνο είχε τραπεζικό δανεισμό κάπου στα 75 εκατ. ευρώ συνολικά.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του μήνα η Μηχανική υπογράμμισε τα προβλήματα που δημιουργεί η "στάση πληρωμών" από πλευράς του Δημοσίου, αναφέροντας ότι υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές του ομίλου ύψους 8,6 εκατ. ευρώ, αλλά και συνολικές απαιτήσεις ύψους… 135 εκατ. ευρώ! Ο όμιλος έχει μπει σε διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες για την έκδοση κοινοπρακτικού δανείου ύψους 130 εκατ. ευρώ, με σκοπό την αναχρηματοδότηση του τραπεζικού δανεισμού. Σημειώνεται ότι ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός του ομίλου ανέρχεται στα 185 εκατ. ευρώ.
Να αναφέρουμε επίσης ότι το Δημόσιο στην ΑΤΤΙΚΑΤ οφείλει σχεδόν 100 εκατ. ευρώ και αν δεν υπήρχε αυτή η εκκρεμότητα ίσως να μην υπήρχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές της τάξεως των 45-50 εκατ. ευρώ, ενδεχομένως και να μην αναζητούσε αγοραστή για το μερίδιό της στην Αττική Οδό. Προφανώς και η Έδραση θα ήταν σε καλύτερη κατάσταση, αν της είχαν δοθεί τα 10-12 εκατ. ευρώ που της οφείλει το Δημόσιο, όπως και η Προοδευτική που έχει λαμβάνειν, αλλά και οι άλλες εισηγμένες. Και σημειώνουμε ότι απαιτήσεις από το Δημόσιο έχουν και οι ισχυροί όμιλοι, πάνω από 200 εκατ. ευρώ απαιτήσεις έχει η Ελλάκτωρ, κάπου στα 100 εκατ. ευρώ J&P ΑΒΑΞ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Πάντως, ο συνολικός δανεισμός του κλάδου προς τις τράπεζες ξεπερνούσε στο τρίμηνο τα 3,5 δισ. ευρώ, αν και το μεγαλύτερο κομμάτι "προήλθε" από τους 3 μεγάλους ομίλους (κοντά στα 1,9 δισ. ευρώ ο τραπεζικός δανεισμός της Ελλάκτωρ, στα 770 εκατ. της ΓΕΚ, στα 520 εκατ. ευρώ της J&P ΑΒΑΞ), με την ΑΤΤΙΚΑΤ να έχει συνολικό τραπεζικό δανεισμό πάνω από 110 εκατ. ευρώ, περί τα 20 εκατ. η Μοχλός, τα 51 εκατ. ευρώ η Intrakat (κατά βάση βραχυπρόθεσμο), ενώ οι συνολικές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της Εδρασης ανέρχονται στα 140 εκατ. ευρώ.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη