Κατά τη σημερινή Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας στη Θεσσαλονίκη, ανακοίνωσε τον προγραμματισμό των έργων για το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης (Έχει σταλεί σχετικό κείμενο). Αμέσως μετά δέχθηκε σειρά ερωτήσεων.
Ακολουθεί η πλήρης απομαγνητοφώνηση των ερωταπαντήσεων:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Να πούμε πρώτα για τα θέματα αυτά και μετά πάμε στα πολιτικά;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, ναι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ό,τι θέλετε εσείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ, για ποιο λόγο εμείς οι Θεσσαλονικείς να πιστέψουμε ότι όλα αυτά θα υλοποιηθούν; Γιατί εξαγγελίες έχουν γίνει δεκαετίες τώρα σε αυτήν την αίθουσα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Κύριε Λασκαρέλη, αυτή η αίθουσα είναι στοιχειωμένη από εξαγγελίες. Εδώ, σε αυτόν τον χώρο πλανώνται φαντάσματα έργων, τα οποία εξαγγέλθηκαν και έμειναν άυλα, έμειναν εξαγγελίες.
Εμείς λοιπόν σας λέω, ότι δεν έχουμε κανένα μα κανένα λόγο να προχωρήσουμε σε εξαγγελίες. Αυτό το οποίο κάνουμε είναι να υποστηρίξουμε έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη, επανασχεδιάζοντας ή προσαρμόζοντας τα έργα αυτά σε ένα κατ΄ αρχήν πλάνο, το οποίο έχει μελετήσει αυτή η συντονιστική ομάδα στην οποία αναφέρθηκα.
Και επιφυλασσόμαστε, είδατε ότι ήμουν πολύ φειδωλός, είπα ότι θα επανέλθουμε με περισσότερες λεπτομέρειες καθώς η ομάδα αυτή θα προωθεί το έργο της να μιλήσουμε με περισσότερες λεπτομέρειες, γιατί αυτό το οποίο προέχει είναι η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα συνολικό επιχειρησιακό σχέδιο.
Όλες αυτές οι δράσεις πρέπει να εντάσσονται σε ένα συνεκτικό πρόγραμμα, το οποίο αναβαθμίζει την πόλη και τη ζωή των πολιτών. Δεν πρόκειται να κάνουμε καμία εξαγγελία για αποσπασματικά έργα τα οποία μπορεί κάποιος να τα δει υπό ένα πρίσμα μια περίοδο, υπό ένα άλλο πρίσμα μια άλλη περίοδο.
Σημασία έχει να υπάρχει ένα σχέδιο στη Θεσσαλονίκη, με βάθος τουλάχιστον δεκαετίας, για να προλάβουμε να μην επεκτείνεται χωροταξικά και οικιστικά ο ιστός της πόλης με έναν τρόπο άναρχο, ενώ οι υποδομές ακολουθούν και ακολουθούν με βραδύτατους ρυθμούς.
Θα πρέπει να σχεδιάσουμε τις απαραίτητες υποδομές, εκτιμώντας όπως η μελέτη θα μας δείξει ποια είναι η τάση της κοινωνίας, ποια είναι η τάση της πόλης, ώστε η ανάπτυξή της να στηρίζεται σε σύγχρονες υποδομές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ θα θέλαμε κάποια σχεδιαγράμματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα σας τα στείλουμε ηλεκτρονικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που θέλω να ρωτήσω βασικά είναι: Εδώ δεν μπορέσαμε να κάνουμε μία υποθαλάσσια σήραγγα 1,5 χιλιόμετρο, θα μπορέσουμε να κάνουμε μια ζεύξη η οποία είναι νεφελώδης;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αν σας διαβάσω τώρα με λεπτομέρειες τα στοιχεία που κατ΄ αρχήν αποτελούν μία βάση συζήτησης για τη λεγόμενη μεγάλη ζεύξη, θα εντυπωσιαστείτε από τη δουλειά που έχει κάνει η συντονιστική ομάδα.
Έχουμε και λεπτομέρειες, δεν το κάνω όμως και παρέλειψα να το κάνω, γιατί ακριβώς δεν θέλω να προλάβω και δεν θέλω να δοθεί η εντύπωση ότι δημιουργούμε εντυπώσεις. Σας λέω ότι είναι ένα έργο, που είναι τεχνικά εύκολο σχετικά, δεν έχει καμία σχέση με τη ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου, τα νερά δεν είναι πραγματικά βαθιά και επίσης το έργο αυτό έχει ήδη κάποιο πρώτο υλικό εδώ και κάποια χρόνια κι αυτό το υλικό δεν αξιοποιήθηκε ποτέ.
Εγώ πιστεύω ότι η λειτουργία αυτής της συντονιστικής ομάδας είναι η καλύτερη εγγύηση ότι όλα θα γίνουν με έναν τρόπο που υπακούει σε ένα συνολικό σχέδιο. Αυτό θέλουμε, δεν εξαγγέλλουμε σήμερα την κατασκευή μιας οδογέφυρας. Αυτό που κάνουμε είναι να πούμε ότι στο πλαίσιο ενός σχεδιασμού που θα προκύψει εμείς βλέπουμε ότι έχει θέση και η ζεύξη αυτή από το Αγγελοχώρι στο Καλοχώρι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ναι, σας είπα ότι κατά τη γνώμη μου πολύ πιο γρήγορα το έργο αυτό θα το τελειώσουμε, εφόσον δοθεί με σύμβαση παραχώρησης κι εφόσον δεν έχουμε πολλά προβλήματα που προκύπτουν στην Ελλάδα σε τέτοιες περιπτώσεις.
Πρέπει να σας πω ότι ένα άλλο στοιχείο το οποίο πρέπει να λάβετε υπόψη σας όσον αφορά στα έργα είναι ακριβώς ότι προχωρούμε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην εκτέλεση έργων και εκπόνηση μελετών. Αυτό πιστεύω το νέο θεσμικό πλαίσιο θα δώσει απαντήσεις σε πολλά προβλήματα που προκύπτουν σήμερα.
Ήδη μεθαύριο Τετάρτη, έχω καλέσει τους συναδέλφους συναρμόδιους Υπουργούς που συμμετέχουν στην Επιτροπή Μεγάλων Έργων. Η Επιτροπή Μεγάλων Έργων θα συνεδριάσει και μεταξύ των άλλων θα αντιμετωπίσει και προβλήματα είτε στα έργα παραχώρησης, είτε προβλήματα που προκύπτουν λόγω μεγάλου χρόνου που παρατηρείται στην εκτέλεση των απαλλοτριώσεων.
Αυτά θα τα αντιμετωπίσουμε, γιατί αν δεν κατορθώσουμε να έχουμε ώριμες μελέτες και έργα τα οποία δημοπρατούνται ενώ είναι απαλλαγμένα από διοικητικά και άλλα βάρη, δεν θα έχουμε κάνει καμία αλλαγή. Στο νέο θεσμικό πλαίσιο τα έργα θα δημοπρατούνται, αφού εν τω μεταξύ σε ένα προστάδιο έχει εκκαθαριστεί το τοπίο από άποψη περιβαλλοντικών όρων, διενέργειας ολοκλήρωσης των απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικών ερευνών, μετακίνησης των δικτύων.
Ο εργολήπτης ο οποίος συμμετέχει σε μία διαγωνιστική διαδικασία θα μπορεί με αξιόπιστα στοιχεία να καταθέσει την προσφορά του και να γνωρίζει ότι όταν ξεκινάει το έργο θα μπορεί να είναι συνεπής στον προβλεπόμενο συμβατικό χρόνο, γιατί δεν θα υπάρχει κανένα εμπόδιο να τον σταματήσει κατά την εκτέλεση του έργου, κάτι το οποίο σήμερα αποτελεί τον κανόνα. Αυτό το αλλάζουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσον αφορά στην ΕΘΕΛ κ. Υπουργέ, υπήρξε και δημοσίευμα στις εφημερίδες και ακούστηκε, θα ιδιωτικοποιηθεί τελικά; Πάτε για ιδιωτικοποίηση της ΕΘΕΛ;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε ότι έχουμε προωθήσει ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που αφορά στην εξυγίανση του ΟΣΕ, μίλησα γι΄ αυτό. Αυτό το πρόγραμμα αξιολογείται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες του μηχανισμού στήριξης, από μας η δουλειά έχει γίνει.
Όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες και εκεί πραγματικά προωθούμε ένα ανάλογο πρόγραμμα εξυγίανσης, γιατί όπως έχω πει κατ΄ επανάληψη -και προσφάτως στη Βουλή απαντώντας σχετική ερώτηση- συμφωνούμε όλοι ότι, κοινωνικοί φορείς οι οποίοι λειτουργούν όχι για τον εαυτό τους, όχι για τις Διοικήσεις και τα στελέχη και τους εργαζόμενους σε αυτούς τους φορείς, αλλά για την προσφορά υπηρεσιών στους πολίτες, καταλήγουν να είναι αντικοινωνικοί μηχανισμοί, να είναι μηχανές φορολόγησης και υπέρμετρης επιβάρυνσης των πολιτών και μάλιστα σε μια τόσο δύσκολη οικονομική περίοδο, όταν παρουσιάζουν ετήσιες ζημιές σε αυτά τα ύψη.
Άρα απαιτείται ένα πρόγραμμα εξυγίανσης. Αυτό δεν έχει καμία σχέση όμως με την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, έτσι όπως δήθεν παρουσιάζεται. Δεν ξέρω αν το Υπουργείο Οικονομικών ή κάποιο Γραφείο Πρωθυπουργού έχει κάποια τέτοια σύλληψη. Αν τεθεί υπόψη μας, εμείς θα δώσουμε ένα περήφανο όχι, γιατί πιστεύουμε ότι οι αστικές συγκοινωνίες επιτελούν ένα πολύ σημαντικό έργο. Πρέπει να έχουν δημόσιο χαρακτήρα και βεβαίως δεν αποκλείουμε τη συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς σε συγκεκριμένες πτυχές όμως λειτουργίας, εκεί όπου οι παθογένειες πρέπει να αντιμετωπιστούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλετε να πείτε δηλαδή ότι το δημοσίευμα κι όλος αυτός ο λόγος που έγινε για την ιδιωτικοποίηση της ΕΘΕΛ διέρρευσε από στελέχη κοντά στον Πρωθυπουργό και Υπουργούς;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Εγώ σας λέω ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης. Και πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι εμείς, αυτή είναι η μοίρα της Κυβέρνησής μας, δεν διαχειριζόμαστε ουσιαστικώς τη νίκη μας στις εκλογές. Εμείς διαχειριζόμαστε τις συνέπειες της ήττας της Νέας Δημοκρατίας.
Θα ήταν πολύ εύκολο για μας να έχουμε απλώς μία αναπτυξιακή πολιτική. Πρέπει να έχουμε μία αναπτυξιακή πολιτική, η οποία όμως στηρίζεται σε μία πολιτική εξυγίανσης πολλών τομέων λειτουργίας του κράτους ή του ευρύτερου κράτους που παρουσιάζουν τεράστια προβλήματα, τεράστια ελλείμματα, τεράστιες πρωτογενείς ζημιές και αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε.
Από τη δική μου πλευρά πρέπει να σας πω ότι συμφωνώ απολύτως πως χρειάζονται αυτά τα προγράμματα εξυγίανσης, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι ενώ η Ελλάδα βρίσκεται σε καθεστώς επιτήρησης -αυτή είναι η αλήθεια και δεν την κρύβουμε- εμείς είμαστε η Ελληνική Κυβέρνηση, αλλά όχι μια οποιαδήποτε Ελληνική Κυβέρνηση.
Είμαστε η Κυβέρνηση του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος και στην πολιτική μας ενσωματώνουμε τις προβλέψεις και τις ρυθμίσεις του Μνημονίου βεβαίως, αλλά ενσωματώνουμε και τις αρχές της δικής μας πολιτικής, γιατί η Ελλάδα, το ΠΑΣΟΚ και οι αρχές μας υπήρχαν πριν από το Μνημόνιο και θα υπάρχουν και μετά το Μνημόνιο και αυτό δεν πρέπει να μας διαφεύγει.
Με άλλα λόγια, επειδή γίνεται πολλή συζήτηση για αυτούς τους Οργανισμούς και τους εργαζόμενους, πρέπει να σας πω ότι κι εκείνοι θα αναλάβουν την ευθύνη, το πιστεύω απόλυτα και είμαι σίγουρος, να συμβάλλουν στο να βρούμε την καλύτερη λύση, γιατί είναι και προς το δικό τους συμφέρον και αυτοί είναι ταγμένοι να υπηρετούν το συμφέρον του πολίτη βεβαίως.
Αλλά δεν μου αρέσει και δεν θέλω επειδή είμαστε αυτή η Κυβέρνηση να κουνάμε συνέχεια το δάχτυλό μας στους εργαζόμενους, στους μισθωτούς, στους δημόσιους υπάλληλους. Υπάρχει πλούτος σε αυτήν τη χώρα που πρέπει να φορολογηθεί, υπάρχουν άνθρωποι με πολύ υψηλά εισοδήματα που πρέπει να συνεισφέρουν στο δημόσιο ταμείο κι αυτό πρέπει να γίνει πολύ πιο αποτελεσματικά.
Και σας παρακαλώ πολύ, εγώ δεν θέλω να κουνάμε το δάχτυλο στους εργαζόμενους, γιατί θα μας κουνήσουν κι εκείνοι τα πέντε δάχτυλα ξέρετε πως κάποια στιγμή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κούνησε το δάχτυλο στους εργαζόμενους του ΟΣΕ. Ο κ. Πάγκαλος σήμερα στο MEGA το πρωί κούνησε το δάχτυλο στους εργαζόμενους του ΟΣΕ και είπε ότι "δεν μπορούμε να καλύπτουμε μισθούς που είναι υπέρογκοι και υπερβαίνουν μάλιστα πολλαπλάσια τον τζίρο του ΟΣΕ", τι έχετε να μας πείτε;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πρέπει να σας πω ότι εδώ και αρκετό καιρό, μιλώντας για τον ΟΣΕ είπα στο πλαίσιο συνέντευξης, αν θέλει να κάνει κάποιος διατριβή σε θέματα διαφθοράς και κακοδιαχείρισης πρέπει να μελετήσει τον ΟΣΕ. Πιστεύω βαρύτερη μομφή για έναν Οργανισμό από αυτήν τη φράση δεν υπάρχει.
Από κει και πέρα βεβαίως, δεν έχουν ευθύνη οι εργαζόμενοι ή όλοι οι εργαζόμενοι για τα όσα έγιναν στον ΟΣΕ και πιστεύω, παρά τις αντιρρήσεις που εκφράζουν, θα δεχθούν το πρόγραμμα εξυγίανσης και ανάπτυξης του σιδηροδρόμου οι Έλληνες εργαζόμενοι, γιατί ο στόχος μας είναι να εξυγιάνουμε και να αναπτύξουμε τον σιδηρόδρομο, όχι να τον κλείσουμε, που κατά το Μνημόνιο αυτή είναι η εντός εισαγωγικών λέω εγώ "εναλλακτική λύση".
Το θέμα δεν είναι με την πολιτική μας να αντιμετωπίζουμε τον πονοκέφαλο κόβοντας το κεφάλι. Πρέπει να βλέπουμε και προς το αύριο, γιατί κόβοντας το κεφάλι είναι βέβαιο ότι δεν θα έχεις ξανά πονοκέφαλο, αλλά δεν θα έχεις και το κεφάλι. Να αντιμετωπίσουμε λοιπόν τα προβλήματα και να δούμε τα πράγματα με πολιτική ωριμότητα, με ψυχραιμία και ευθύνη, προσβλέποντας στο αύριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ είπατε τη λέξη "πρέπει" σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της "πλουτοκρατίας" και τα λοιπά και τη φορολόγησή της. Γιατί δεν έγινε αυτό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Εγώ πιστεύω ότι γίνεται, αλλά πάντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης της προσπάθειάς μας και της απόδοσης που έχουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ δεν κατάλαβα πάντως, ιδιωτικοποιείται ο ΟΣΕ ή μόνο εξυγιαίνεται;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αν θέλετε να μιλήσουμε για το πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ θα σας πω πεντακάθαρα ότι ο ΟΣΕ παραμένει δημόσιος οργανισμός, όσον αφορά στην υποδομή του.
Αλλά βεβαίως οι μεταφορές, η λειτουργία, έτσι κι αλλιώς απελευθερώνεται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε αυτή αφορά στις επιβατικές μεταφορές, είτε στις εμπορευματικές. Δηλαδή καθένας θα μπορεί και τώρα και από το 2011 και για τις δύο αυτές λειτουργίες να δημιουργεί τη δική του εταιρεία, η οποία πληρώνοντας ένα σχετικό τίμημα για τη χρήση της υποδομής θα λειτουργεί στην Ελλάδα.
Εμείς λοιπόν λέμε ότι η υποδομή παραμένει υπό δημόσιο έλεγχο, όπως σε όλες τις χώρες, από κει και πέρα η εταιρεία λειτουργίας αποκτά μία μετοχική σύνθεση και ένα ποσοστό που μπορεί να φτάνει έστω στο 41% μαζί με το management, που μπορεί να δοθεί σε ιδιώτη επενδυτή η εταιρεία λειτουργίας.
Κι αυτό μπορεί να γίνει βεβαίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης, όπου η ιδιοκτησία των ακινήτων παραμένει στο δημόσιο, στην περίπτωση των σταθμών που μπορούν να παραχωρηθούν σε ιδιώτες προκειμένου να τους αξιοποιήσει και να τους εκμεταλλευτεί για μία ορισμένη χρονική περίοδο. Πολύ σύντομα με λεπτομέρειες το σχέδιο αυτό θα ανακοινωθεί, κάντε λίγο υπομονή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν κατάλαβα καλά από αυτά που είπατε προηγουμένως, ως ένα βαθμό αντιλαμβάνεστε, κατανοείτε και τις αντιδράσεις που υπάρχουν από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ σε ό,τι έχει να κάνει με την οικονομική πολιτική, με τον τρόπο που ασκείται….. Εκείνο το οποίο ήθελα να σας ρωτήσω είναι: Θεωρείτε ότι πρέπει να επανεξετασθεί η πολιτική, ενδεχομένως προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης; Προχθές ο κ. Πάγκαλος είπε, "πρέπει πάση θυσία να έχουμε και κοινωνικά αντίβαρα".
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θέσατε δύο θέματα ουσιαστικά. Το ένα θέμα είναι η στάση των βουλευτών. Εγώ πιστεύω ότι δεν υπάρχει ισχυρή Κυβέρνηση ανά τόπο αν αυτή δεν στηρίζεται σε μια εξίσου ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία στη Βουλή. Αλλά και οι βουλευτές που συγκροτούν την κοινοβουλευτική πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, δεν μπορεί να είναι ισχυροί αν δεν είναι ισχυρή η Κυβέρνησή μας.
Αυτά λοιπόν είναι αλληλένδετα, το ένα τροφοδοτεί το άλλο. Από κει και πέρα βεβαίως πάντοτε υπάρχει όπως είπα πριν, περιθώριο βελτίωσης της πολιτικής μας σε όλους τους τομείς, και στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής, κι επειδή αναφέρεστε στο Ασφαλιστικό, θα σας έλεγα ότι είναι δύο πτυχές αυτές οι οποίες συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον μας: Είναι η κοινωνική πτυχή και η δημοσιονομική πτυχή του ασφαλιστικού ζητήματος.
Εγώ θα έλεγα πως επειδή ακριβώς αυτό το οποίο πρέπει να εξασφαλίσουμε τώρα είναι η μακρόπνοη προοπτική του ασφαλιστικού συστήματος στην Ελλάδα και αυτό, ας μην είμαστε εγωιστές, το οφείλουμε στις επόμενες γενιές, για αυτό ακριβώς το βάρος πέφτει κατά τι περισσότερο στη δημοσιονομική πτυχή του προβλήματος.
Αν εξασφαλίσεις την προοπτική του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης τότε ανά πάσα στιγμή μια προοδευτική Κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει σε προσαρμογές κοινωνικής πολιτικής προκειμένου να ανταποκριθεί σε κοινωνικές ανάγκες. Αν όμως ακολουθεί σε αυτήν τη φάση, με την αντιμετώπιση του ασφαλιστικού συστήματος θέματα κοινωνικής πολιτικής, έχεις κάνει ένα λάθος. Γιατί υπονομεύεις στο σύνολό του το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Και αν δεν έχει αύριο το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, δεν θα έχει αύριο και κοινωνική πολιτική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ακούσαμε με χαρά να λέτε ότι ενδιαφέρονται οι Γάλλοι για επενδύσεις στις μεταφορές στην Ελλάδα. Υπάρχει κάτι για τη Θεσσαλονίκη, κάποιο ενδιαφέρον για επενδύσεις στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πρέπει να σας πω ότι αυτό το οποίο φαίνεται πως προκαλεί ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη, είναι το εμπορευματικό κέντρο. Βεβαίως θα πρέπει με λεπτομέρειες να συζητήσουμε στην επόμενη συνάντησή μας. Εμείς εργαζόμαστε, και ο κ. Τσιόκας δουλεύει σε αυτό πολύ, στην κατεύθυνση στο τέλος του χρόνου να γίνει δημοπράτηση ώστε το Θριάσιο με το δικό του εμπορευματικό κέντρο στην Αθήνα και το στρατόπεδο Γκόνου με το ΣΕΜΠΟ σε συνδυασμό με ένα εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη, αλλάζουν τη γεωγραφία, αλλάζουν την οικονομία της περιοχής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια ερώτηση ακόμα: Είπατε ότι δεν μπορούμε να έχουμε ισχυρή Κυβέρνηση αν δεν έχει δυνατή κοινοβουλευτική στήριξη από κάτω και δεν μπορεί να είναι ισχυροί οι βουλευτές αν δεν είναι δυνατή η Κυβέρνηση.
Κάποια στελέχη της Κυβέρνησης, ακόμα και Υπουργοί, προτείνουν εκλογές προκειμένου να βγείτε από αυτό το δύσκολο κύκλο και από μια δύσκολη περίοδο. Είστε κι εσείς υπέρ πρόωρων εκλογών; Ενδεχομένως διπλών;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Οι εκλογές γίνονται για να διεκδικήσεις τη μεγάλη τιμή από τους πολίτες, να σου δώσουν την εντολή τους να κυβερνήσεις. Μα την εντολή αυτή την έχουμε. Διεκδικούμε κάτι το οποίο έχουμε μέσω των εκλογών; Εγώ πιστεύω ότι η πλειοψηφία είναι ισχυρή, η διακυβέρνηση του τόπου από το ΠΑΣΟΚ προσφέρει πολιτική σταθερότητα στον τόπο, αυτό είναι ανεκτίμητο πολιτικό αγαθό, ιδίως σε αυτές τις οικονομικές συνθήκες.
Από κει και πέρα θεωρώ ότι πρέπει να προχωρήσουμε εφαρμόζοντας την πολιτική μας, με τις βελτιώσεις και τις προσαρμογές όπου αυτό είναι απαραίτητο και ο πολίτης θα μας κρίνει την κατάλληλη στιγμή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην προεκλογική περίοδο είχατε βγει μ' ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, μην έχοντας υπ' όψιν τι θα βρείτε. Αυτά τα δεδομένα αλλάξανε όλα. Μήπως θέλει νέα νομιμοποίηση αυτό το πράγμα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Η αλήθεια είναι ότι είμαστε σε μια νέα πολιτική περίοδο που έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά. Εγώ θα εξομολογηθώ ότι και στο δικό μας τομέα, και το γνωρίζει πολύ καλά ο κ. Μαγκριώτης, ο κ. Τσιόκας, το γνωρίζουν και οι συνάδελφοι, οι δύο Υπουργοί εδώ, η κα Τζάκρη και ο κ. Μπόλαρης ότι σε όλους τους τομείς συμβαίνει αυτό. Κάθε μέρα αποκαλύπτονται νέα προβλήματα.
Είχε δημιουργηθεί μια εντύπωση ότι η κατάσταση ήταν απολύτως ελέγξιμη με μια πολιτική η οποία θα είχε στοιχεία ανασυγκρότησης και ανάπτυξης. Δυστυχώς η πολιτική αυτή θα πρέπει να εμπλουτισθεί λόγω των νέων δεδομένων, με έντονα στοιχεία εξυγίανσης του κράτους ή τομέων του ευρύτερου κράτους που δημιουργούν τεράστια ελλείμματα, τεράστιες ζημιές.
Σκεφτείτε πόσο άδικο σήμερα είναι να φορολογείται ο μισθωτός ή ο συνταξιούχος, να συρρικνώνεται το εισόδημα του μέσου πολίτη, χαμηλοεισοδηματία ή μεσοεισοδηματία, προκειμένου να καλύψουμε αυτές τις ζημιές, αυτά τα ελλείμματα. Αυτή είναι η τεράστια προσπάθεια που κάνουμε και πιστεύω ότι θα επιτύχουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, διαβάσαμε στη Θεσσαλονίκη ότι ο ανάδοχος του μετρό έχει κάποιες οικονομικές απαιτήσεις που δεν αναγνωρίζετε εσείς και ότι για να ξεμπλοκάρει αυτή η διαδικασία σκέφτεστε και το ενδεχόμενο να ακυρώσετε τη σύμβαση. Συμβαίνει κάτι τέτοιο;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Είπα ότι είμαστε σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή και πρέπει να πάρουμε ρεαλιστικές και υπεύθυνες αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές θα ληφθούν με γνώμονα το συμφέρον της πόλης και των πολιτών και το συμφέρον του δημόσιου Ταμείου, μαζί. Πράγματι, ο κατασκευαστής όπως και σε άλλες περιπτώσεις άλλοι εργολήπτες, καταθέτουν αιτήματα, με οικονομικό ενδιαφέρον. Θα έλεγα ότι τα αιτήματα που είχαν υποβληθεί και κατά την προηγούμενη κυβερνητική περίοδο απορρίφθηκαν όπως γνωρίζετε κι εσείς, τα αιτήματα αυτά αφορούν ποσά ενός πολύ σημαντικού ύψους που από εμάς δεν αναγνωρίζεται.
Είμαστε εδώ βεβαίως και θα κάνουμε κάθε προσπάθεια προκειμένου το έργο να απεμπλακεί από τα προβλήματά του, αλλά πρέπει να σας πω μια και το αναφέρατε το μετρό, τι είδους έργο είναι αυτό το οποίο δημοπρατήθηκε όπως δημοπρατήθηκε όταν από τους 13 σταθμούς οι 8 έχουν προβλήματα. Οι 8 έχουν προβλήματα τεράστια. Στους 5 σταθμούς έχουμε τη διενέργεια των αρχαιολογικών ερευνών, είμαστε κάπου δύο χρόνια πίσω, δηλαδή υποθέτω ότι στους 5 σταθμούς που βρίσκονται στο δυτικό τμήμα, οι αρχαιολογικές έρευνες προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2013, σκεφτείτε. Ενώ το 2012 θα τελείωνε το μετρό.
Έχουμε το πρόβλημα στο Παπάφειο Ίδρυμα. Γνωρίζετε πολύ καλά τι έχει γίνει. Και ζητούμε όλοι οι φορείς να συμβάλλουν για ένα έργο το οποίο θα είναι κόσμημα για τη Θεσσαλονίκη, θα είναι καλύτερο από το μετρό της Αθήνας. Το γνωρίζετε, ότι θα είναι ένα απολύτως αυτοματοποιημένο μετρό. Της Αθήνας δεν είναι, έχει ανάγκη οδηγού. Εδώ όπως γνωρίζετε, το μετρό κατασκευάζεται ώστε οι δύο κατευθύνσεις να είναι σε διαφορετικές σήραγγες, όπως δεν συμβαίνει στην Αθήνα. Άρα το μετρό εδώ έχει μεγαλύτερη ασφάλεια και είναι πλήρως αυτοματοποιημένο.
Για δε τους άλλους δύο σταθμούς όπου άλλαξε η χωροθέτηση, ο ένας είχε καταρχήν χωροθετηθεί πάνω σε ένα ρήγμα και ο άλλος σε ένα ρέμα. Φαντάζεστε με τι ευθύνη και τι ωριμότητα σχεδιάστηκαν και δόθηκαν για κατασκευή κάποια έργα. Ε, αυτό πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Για αυτό ακριβώς και επανέρχομαι σε ερώτηση πολύ κρίσιμη, καίρια, η πρώτη ίσως που έκανε ο κ. Λασκαρέλιας: Δε θέλουμε να επαναλάβουμε εξαγγελίες για έργα. Ή αν είπαμε κάτι για έργα ξεχάστε τα, μη γράψετε τίποτα.
Θέλουμε να φτιάξουμε ένα πλάνο, ένα σχέδιο το οποίο θα προκύψει με ανοιχτές διαδικασίες και να συγκροτήσουμε δομές οι οποίες συγκροτήθηκαν και τις τρέχει γρήγορα ο κ. Μαγκριώτης εδώ και μήνες, οι οποίες θα στηρίξουν αυτό το τιτάνιο έργο. Επιτέλους, να πούμε ότι έχουμε ένα στρατηγικό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή, με ανθρώπους και δομές που ξέρουν να το στηρίξουν και να το προαγάγουν αυτό το έργο και οι πολίτες θα μας κρίνουν την κατάλληλη στιγμή. Δώστε μας αυτό το λίγο χρόνο για να σας πείσουμε στην πράξη γι' αυτό το οποίο έχει υπονομεύσει ο λόγος των πολιτικών εδώ και πολλά χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα έχουμε απαντήσεις για το μετρό;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Σας είπα ότι είμαστε μπροστά στα προβλήματα που είμαστε, είναι εδώ οι επικεφαλής του Αττικό Μετρό. Κάνουμε τα πάντα. Το πιο εύκολο τμήμα στην κατασκευή του μετρό ξέρετε ποιο είναι; Να δουλέψουν οι μετροπόντικες. Το πιο εύκολο είναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή εντοπίζουμε τα προβλήματα ή βρίσκουμε λύσεις;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Βρίσκουμε λύσεις. Και έχουμε δώσει λύσεις σε πολλά προβλήματα και γι' αυτό ακριβώς βλέπετε, οι αρχαιολογικές έρευνες π.χ. έχουν προχωρήσει με πολύ ταχύτερους ρυθμούς. Δεν υπήρχε επικοινωνία των δύο Υπουργείων μέχρι πρότινος. Τώρα πρέπει να σας πω και θέλω δημοσίως να τιμήσω το Υπουργείο Πολιτισμού στο πρόσωπο ιδίως της Γενικής Γραμματέως της κας Μενδώνη, ότι υπάρχει στενή συνεργασία και προχωράει με πολύ πιο γοργούς ρυθμούς το κομμάτι αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το έργο συνεχίζεται. Όχι μόνο δεν ναυαγεί, αλλά το έργο θα συνεχιστεί, θα επιταχυνθεί, όποια και αν είναι η επιλογή που θα κάνουμε, είναι επιλογή η οποία προβλέπει το έργο στη βασική γραμμή έτσι όπως τη γνωρίζετε, των 9,6 χιλιομέτρων και βεβαίως συζητούμε για τις επεκτάσεις του, τις οποίες ωριμάζουμε ώστε όταν ξεκινήσει η κατασκευή τους να μην επαναληφθούν αυτά τα τραγελαφικά που γίνονται τώρα στη βασική γραμμή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οπότε αποκλείεται κάθε περίπτωση ακύρωσης του έργου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ούτε να το συζητάτε αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πρέπει να δούμε πώς αντιμετωπίζουμε αυτά τα αιτήματα που τίθενται. Τι πιστεύετε εσείς; Ότι είναι υπεύθυνος ένας πολιτικός και μια Κυβέρνηση όταν για το θέμα της υποθαλάσσιας τίθενται οικονομικά αιτήματα ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ απλώς ν' απαντά ή τίθενται από την πλευρά του κατασκευαστή στο μετρό, ανάλογα αιτήματα, απλώς τα σχολιάζουμε και θ' απαντούμε με έγγραφα; Θα πάρουμε αποφάσεις. Το έργο θα γίνει και θα είναι το καλύτερο μετρό που υπάρχει στην Ευρώπη.
Θα τα πούμε πάλι αυτά, ας μη λύσουμε όλα τα προβλήματα σήμερα. Σε λίγο καιρό θα είμαστε πάλι εδώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν αυτοί οι άνθρωποι έχουν κάνει πριν από κάποια χρόνια ενστάσεις… Έχουν και τα δίκια τους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Με συγχωρείτε πάρα πολύ. Έχουν απορριφθεί οι αιτήσεις θεραπείας από όλες τις Διοικήσεις, και από την προηγούμενη Διοίκηση, αυτό κάτι σημαίνει. Από κει και πέρα βεβαίως, εγώ θα αναγνωρίσω ότι μπορεί να είναι και αυτοί εν μέρει θύματα ενός κακού σχεδιασμού, αλλά είναι κάτι που το ήξεραν. Ανέλαβαν ένα έργο που ήξεραν τα δεδομένα του. Και ξέρετε πώς το ανέλαβαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε νωρίτερα ότι στην περίπτωση της υποθαλάσσιας δεν την εγκαταλείπουμε την προσπάθεια, ψάχνουμε εναλλακτικά σενάρια. Θέλετε να μας πείτε κάτι περισσότερο;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ακούστε, εκτός κάμερας και εκτός επίσημης συνέντευξης, θα σας παρουσιάσω πολλά λεπτομερή στοιχεία και για την υποθαλάσσια, για να σας πείσω ίσως γι' αυτό για το οποίο αμφιβάλλετε. Σας λέω όμως ότι είναι επιπόλαιο και πρόωρο αυτή την ώρα να μιλήσουμε για εναλλακτικά σενάρια συγκεκριμένα. Υπάρχουν όμως. Σας διαβεβαιώ ότι υπάρχουν.
Υπάρχουν αξιόλογοι μελετητές που έχουν κάνει προτάσεις, υπάρχουν Ινστιτούτα τα οποία γνωρίζουν και είναι στη διάθεσή μας, εμείς θα αξιοποιήσουμε την αρνητική εμπειρία που αποκομίσαμε από το ναυάγιο της γνωστής υποθαλάσσιας και θα κάνουμε ένα έργο σύγχρονο, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες στο θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης και ολοκληρώνεται με εσωτερικό δακτύλιο, σε εκείνη την περιοχή. Για να ανακουφίσουμε την κίνηση κατά βάση στη λεωφόρο Νίκης, αλλά και τη διαμπερή κίνηση και να δώσουμε μια άλλη εικόνα σε αυτό το θαλάσσιο μέτωπο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά στο μετρό, θα μου επιτρέψετε να πω ότι εμείς έχουμε μια σύμβαση για ένα πολύ συγκεκριμένο έργο. Τα δεδομένα της σύμβασης είναι γνωστά σε όλους. Και σ' εμάς και στον κατασκευαστή. Εμείς θέλουμε να συνεχίσουμε. Αλλά αυτό δεν εξαρτάται μόνο από εμάς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το 2013 προβλέπεται να τελειώσουν οι αρχαιολογικές έρευνες. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν με ποια ευθύνη και με ποιο ρεαλισμό και ποια ειλικρίνεια γινόταν η εξαγγελία των έργων και εν συνεχεία η δημοπράτησή τους. Ο ΣΑΣ θα αποκτήσει το χαρακτήρα μητροπολιτικού φορέα, θα είναι αυτός που θα σχεδιάζει τις συγκοινωνίες για Θεσσαλονίκη και όλη την περιοχή. Γνωρίζετε ότι ήδη στο πλαίσιο μιας συνεργασίας εκτελούνται δρομολόγια αστικής συγκοινωνίας στην επαρχία Λαγκαδά. Και αυτό είναι κάτι πολύ καλό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θα σας πω ότι με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχουμε μια συνεννόηση για τη σύναψη δανείων. Τα ποσά αυτά ποικίλουν και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το σύνολο των έργων που εντάσσονται σε αυτήν τη συμφωνία. Θα μου επιτρέψετε εδώ λοιπόν να είμαι λίγο επιφυλακτικός. Από κει και πέρα είναι βέβαιο ότι η προσέγγιση που κάνουμε δίνει ποιοτικά έργα, καλύτερα έργα, έργα που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των πολιτών και έχουν χαμηλότερο κόστος σε σχέση με έναν κατ' αρχήν σχεδιασμό που είχε γίνει.
Σας ευχαριστώ πολύ.