26 Ιουλ 2010

Ρέππας VS Μπιρμπίλη


Του Γιώργου Παπακωνσταντίνου

Οι έντονες συγκρούσεις μεταξύ πρωτοκλασάτων υπουργών φαίνεται ότι αποτελούν πλέον μέρος της καθημερινότητας στην κυβέρνηση, ωστόσο, η "θερμότατη σχέση" που αναπτύχθηκε σχεδόν "από την πρώτη ματιά" μεταξύ του Δημήτρη Ρέππα, υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, και της Τίνας Μπιρπμπίλη, υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σίγουρα είναι από αυτές που ξεχωρίζουν.
"Επί της ουσίας… σφάζονται" έλεγε κομματικό στέλεχος που έχει συνεργαστεί και με τους δύο, "μοιάζουν σαν δύο ξένοι στην ίδια πόλη ή μάλλον στην ίδια κυβέρνηση" συμπλήρωνε με έμφαση. Υπογραμμίζοντας παράλληλα και τις "έντονες ανησυχίες συναδέλφων τους υπουργών που βλέπουν ότι η κόντρα τους βάζει σε κίνδυνο το στοίχημα της ανάπτυξης".

Θέματα όπως η εκτροπή του Αχελώου, η παράκαμψη στη λίμνη Καϊάφα στον οδικό άξονα Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τα σχέδια ανάπλασης της Αθήνας ήταν μεταξύ αυτών που διατάραξαν τις σχέσεις των δύο υπουργών. Και προκάλεσαν ισχυρότατες αντιπαραθέσεις μεταξύ του "παραδοσιακού", επικοινωνιακού και έμπειρου κομματικού στελέχους του ΠΑΣΟΚ, κ. Ρέππα, και της "πράσινης", οραματίστριας, αλλά δίχως παρελθόν στο Κίνημα, κ. Μπιρμπίλη.

Η κόντρα και ο κίνδυνος

Η κ. Μπιρμπίλη φέρεται να εκτιμά πως οι εξαγγελίες πολλών έργων γίνονται μόνο για τη δημιουργία εντυπώσεων, ότι πρέπει πρώτα να επιλύονται όσα θέματα σχετίζονται με την προστασία του περιβάλλοντος, άλλωστε, ούτως ή άλλως, θα έρθουν στην επιφάνεια τα προβλήματα και καλύτερα να ξεπερασθούν πριν να είναι αργά.

Ο κ. Ρέππας φέρεται να κατηγορεί την κ. Μπιρμπίλη ότι, επικαλούμενη περιβαλλοντικά θέματα, ουσιαστικά δημιουργεί προβλήματα σε σχεδιασμούς έργων και διαγωνισμών και πως ο υπερβάλλων ζήλος που επιδεικνύει μπλοκάρει διαγωνιστικές διαδικασίες και ουσιαστικά την ανάπτυξη.

"Οι στενές και φιλικές σχέσεις της Τίνας με το Μαξίμου μάλλον φαίνεται να προκαλούν ανασφάλεια στο παλιό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, κάτι που ο κ. Ρέππας το βγάζει εσχάτως προς τα έξω" επισημαίνουν πολιτικοί παράγοντες.

Αν και τα δύο στελέχη της κυβέρνησης φρόντιζαν να διαμηνύουν ότι όλα βαίνουν καλώς μεταξύ τους, αποτελεί "κοινό μυστικό" τόσο στην πολιτική όσο και στην επιχειρηματική πιάτσα ότι ανάμεσά τους έχουν υπάρξει πολλά θερμά μέτωπα.

"Τα οποία σχετίζονται όμως με μια σειρά από έργα, με υποδομές και μπίζνες που κρίνονται απαραίτητα για την ανάπτυξη της χώρας, πόσω μάλλον τώρα, που βιώνουμε δύσκολες στιγμές, γι' αυτό πρέπει να αφήσουν στην άκρη την κόντρα τους" υπογραμμίζουν κυβερνητικά στελέχη.
"Οι προσωπικές επιδιώξεις, τα οφίτσια και η προβολή, η δημιουργία καλών σχέσεων με εκδοτικούς ομίλους και επιχειρηματικά συμφέροντα πρέπει να περνάνε σε δεύτερη μοίρα μπροστά στο δημόσιο συμφέρον, το καλό του τόπου και της κοινωνίας και όχι να προκαλούν καθυστερήσεις και κωλυσιεργίες, απ' όπου και αν αυτές προέρχονται" λένε από την πλευρά τους άνθρωποι της αγοράς.


Ξένοι στην ίδια… πόλη

Αφορμή για να αναζωπυρωθεί η σύγκρουση μεταξύ των Ρέππα και Μπιρμπίλη αποτέλεσε η προ ολίγων μηνών επίσημη παρουσίαση της υπουργού Περιβάλλοντος του οράματός της για την ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας, εξέλιξη που λέγεται ότι δυσαρέστησε ιδιαίτερα τον υπουργό Υποδομών. Και τούτο γιατί, όπως έλεγαν αρμόδιοι παράγοντες, είχε συσταθεί μια κοινή ομάδα εργασίας που επεξεργαζόταν τις προτάσεις για την ανάπλαση του κέντρου και η παραπάνω εξέλιξη τον "άδειασε". Βέβαια, από το υπουργείο Υποδομών δεν θέλησαν να δώσουν διαστάσεις στο συγκεκριμένο θέμα, όμως δεν έλειψαν οι διαρροές - "καρφιά" ότι η κίνηση της υπουργού ήταν ουσιαστικά για να πιστωθεί μόνη της τον σχεδιασμό του έργου.

Κρατάει μήνες η… εκτροπή

Πάντως, η αρχή για την όχι και τόσο αρμονική σχέση που έχουν ο υπουργός Υποδομών κ. Ρέππας με την υπουργό Περιβάλλοντος κ. Μπιρμπίλη είχε γίνει με τα θέματα της εκτροπής του Αχελώου και της ακύρωσης του διαγωνισμού των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. "Η εκτροπή του Αχελώου είναι μια επιλογή που τη στηρίζουν όλες οι κυβερνήσεις" ανέφερε από τη Βουλή ο κ. Ρέππας, όμως σε λιγότερο από 24 ώρες η υπουργός Περιβάλλοντος έσπευσε να ρίξει "λάδι στη φωτιά", τονίζοντας ότι θα γίνει επανεξέταση του έργου σύμφωνα με νέες κοινοτικές οδηγίες, μια εξέλιξη που σαφώς ενόχλησε τον κ. Ρέππα.

Στις καλένδες τα οδικά έργα

Οπως αναφέραμε, πέραν του Αχελώου, η σχέση των δύο υπουργών έχει διαταραχθεί και για τα μεγάλα οδικά έργα, κυρίως όσον αφορά στους περιβαλλοντικούς όρους, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η παράκαμψη Καϊάφα στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα-Τσακώνα κ.λπ.

Η κόντρα και η διάσταση απόψεων μεταξύ των δύο υπουργών αφενός έχει "παγώσει" την επέκταση της Αττικής Οδού, την οποία ο κ. Ρέππας προανήγγειλε μεν, αλλά η υπουργός ΠΕΚΑ ανέδειξε περιβαλλοντικά ζητήματα, ενώ σημείωσε ότι ο νέος σχεδιασμός του οδικού άξονα θα "πατάει" πάνω στο νέο ρυθμιστικό για την Αθήνα και την Αττική, αφετέρου αφήνει να σέρνεται επί μήνες το ζήτημα της παράκαμψης του οδικού άξονα Κόρινθος-Πάτρα-Τσακώνα στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα, που θεωρείται από την Ε.Ε. ως προστατευόμενη περιοχή Natura. Και τα έργα είναι στον "αέρα", με τον κ. Ρέππα να προσπαθεί να μην αισθάνεται βολικά που βλέπει τους διαγωνισμούς και τις εργασίες να βαλτώνουν και τον ίδιο να γίνεται στόχος της αγοράς.

Οι κρίσιμοι… συναρμόδιοι υπουργοί

Αναμφίβολα, Μπιρμπίλη και Ρέππας είναι δύο από τα πλέον κρίσιμα πρόσωπα του κυβερνητικού στρατοπέδου, στα χαρτοφυλάκιά τους ανήκουν πλήθος τομέων δράσης, ιδιαίτερα κρίσιμων για να επιτευχθεί το στοίχημα της ανάπτυξης, ενώ θεωρούνται συναρμόδιοι υπουργοί σε μια σειρά από αναπτυξιακά projects, από υποδομές, από μπίζνες. Οι οποίες αφενός μένουν βαλτωμένες, αφετέρου ενδιαφέρουν ισχυρότατα επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία εμπλέκονται στο πεδίο ελέγχου και καθηκόντων των δύο υπουργών.

Και το ζητούμενο είναι πώς θα συνδυαστούν υποδομές και περιβάλλον, πώς θα υπάρξει ισορροπία μεταξύ της ανάγκης για φυγή της οικονομίας προς τα εμπρός αλλά και της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος και του φυσικού περιβάλλοντος, πώς θα ξεπεραστούν οι αντιδράσεις από επιχειρηματικά και εκδοτικά συμφέροντα που φέρονται να πιέζουν για να επιτύχουν τα σχέδιά τους.

"SOS" για την ανάπτυξη

Η κ. Μπιρμπίλη, ως γνωστόν, έχει πάνω της και το ενεργειακό κομμάτι, έναν κλάδο που είναι από τους βασικούς που μπορεί να βοηθήσουν την οικονομία αλλά κατά βάση, τόσο λόγω θέσης, όσο και λόγω… φύσης και ιδιοσυγκρασίας, σκύβει με περισσή σπουδή πάνω από περιβαλλοντολογικά θέματα. Τα οποία συνδέονται άμεσα με τα μεγάλα έργα υποδομών και χρειάζονται και το "πράσινο φως" της Τίνας.

Ο κ. Ρέππας έχει υπό τον έλεγχό του το κομμάτι των υποδομών, άρα των μεγάλων έργων, όπως οι οδικοί άξονες, καθώς και άλλα δημόσια ή συγχρηματοδοτούμενα projects (ΜΕΤΡΟ κ.λπ.), η προώθηση των οποίων όμως απαιτεί και το "οk", τουλάχιστον ως προς το θέμα των περιβαλλοντικών όρων, του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Κάπου εκεί διασταυρώνονται οι δρόμοι των δύο υπουργών, οι διαφωνίες και οι κόντρες βγαίνουν στην επιφάνεια, με συνέπεια κατά βάση να προκύπτουν καθυστερήσεις και κωλυσιεργίες. Βέβαια, καθεμία από τις δύο πλευρές επιρρίπτει κατά βάση τις ευθύνες στην άλλη, επικαλούμενη σαφώς τα δικά της επιχειρήματα. Ωστόσο, κάμποσοι συνάδελφοί τους υπουργοί φέρονται να "μοιράζουν το καρπούζι στη μέση" και να ρίχνουν ευθύνες και στους δύο, χτυπώντας το καμπανάκι ότι με την κόντρα τους τίθεται σε κίνδυνο το στοίχημα της ανάπτυξης.

http://www.axiaplus.gr/

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη