3 Αυγ 2010

Την "κάνουν" και οι Ισπανοί σιγά σιγά...

...τι σιγά σιγά, εδώ μιλάμε για... ισπανική υποχώρηση...
Προβληματισμός και έντονη ανησυχία για τις εξελίξεις στην Ιόνια Οδό


Πλήγμα στην περιφερειακή ανάπτυξη και εφιάλτης στα όνειρα της Δυτικής Ελλάδας γενικά η τελευταία δυσμενής εξέλιξη στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ε65. Μέχρι τώρα οι εργασίες κατασκευής πήγαιναν με γοργούς ρυθμούς αλλά τη Παρασκευή ήρθε το κακό μαντάτο. Η Ισπανική κατασκευαστική εταιρεία «Ferovial», που έχει την ευθύνη του δρόμου από την Καρδίτσα μέχρι την Παναγία Καλαμπάκας, απέλυσε όλους τους εργαζόμενους (περίπου 500 άτομα) και έκλεισε τα εργοτάξια, καθώς δεν μπορεί να συνεχίσει τις εργασίες χωρίς το Ελληνικό δημόσιο να βάζει την δική του συμμετοχή στο έργο όπως προβλέπει και η σχετική σύμβαση.





Σε αυτό το κομμάτι του υπό κατασκευήν δρόμου υπάρχουν επίσης αρκετές Θεσσαλικές υπεργολαβίες οι οποίες επίσης βρίσκονται στον αέρα.

Εργαζόμενοι έμεινα χωρίς δουλειά και το έργο θα σταματήσει αν το κράτος δεν καταβάλλει το μερίδιο που του αναλογεί. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο παρασκήνιο οι πιέσεις της κοινοπραξίας προς τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών ήταν συνεχείς αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Σε αγωνία οι εργαζόμενοι

Μπροστά σε αυτή τη δυσμενή εξέλιξη οι εργαζόμενοι μαζεύτηκαν στο χώρο του εργοταξίου, στην Καρδίτσα και αποφάσισαν να προχωρήσουν στη συγκρότηση μιας πενταμελούς επιτροπής αγώνα, αποτελούμενη από εργαζόμενους του χώρους καθώς επίσης και στην αγωνιστική διεκδίκηση των αιτημάτων τους.

Όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους:

Διεκδικούμε:

● την εξόφληση και την απόδοση όλων των οφειλών των τελευταίων μηνών στους εργαζόμενους

● κανείς εργαζόμενος να μην απολυθεί. Το έργο να συνεχιστεί απρόσκοπτα

● εξουσιοδοτούμε την πενταμελή επιτροπή αγώνα να θέσει τα αιτήματά μας σε κάθε αρμόδιο (Εργατικά Κέντρα, Σωματεία Εργαζομένων, Επιθεώρηση Εργασίας, Δήμαρχοι, Νομάρχες, Περιφερειάρχη) και να κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ανάδειξη και επίλυση του προβλήματος.

Συμπληρώνουν επίσης ότι «η αποχώρηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα το κλείσιμο των αντίστοιχων εργοταξίων στις περιοχές αυτές και κατ' επέκταση την απόλυση όλου του προσωπικού το οποίο εργαζόταν σ' αυτή. Μετά την εξέλιξη αυτή αντίστοιχες είναι και οι διαδικασίες οι οποίες ακολουθήθηκαν και στην εταιρεία που συμμετέχει ως υπεργολάβος (ΕΛΤΕΡ) η οποία ενημέρωσε τους εργαζόμενους ότι θα σταματήσει τις εργασίες, με αποτέλεσμα εκατοντάδες εργαζόμενοι να βρίσκονται αντιμέτωποι με το φάσμα και την απειλή της ανεργίας».

Ανήσυχος για τις εξελίξεις εμφανίζεται και ο δήμαρχος Τρικκαίων Μιχάλης Ταμήλος ο οποίος σε δηλώσεις του τόνισε ότι θα επιδιώξει να συναντηθεί με του εργολάβους του έργου για να πληροφορηθεί από κοντά τι συμβαίνει και πως μπορεί να δοθεί μια λύση στο πρόβλημα.

Ο κ. Ταμήλος είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον αρμόδιο μηχανικό της ΕΓΝΑΤΙΑΣ Α.Ε. που είναι η επιβλέπουσα του έργου, κ. Πέγιο από τον οποίο ζήτησε ενημέρωσε. Ο κ. Πέγιος δήλωσε ότι η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. δεν είχε καμία επίσημη ενημέρωση (με έγγραφο) για την απόφαση της Ferrovial να απολύσει το προσωπικό και να διακόψει τις εργασίες στα τμήματα του Ε65 που έχει αναλάβει να κατασκευάσει.

Ωστόσο, όπως, υπογράμμισε ο ίδιος, η συγκεκριμένη εταιρία ενημέρωσε για τις προθέσεις της στην κοινοπραξία στην οποία μετέχει και η ίδια συμμετέχει και η οποία έχει αναλάβει τον Ε65. Επί του παρόντος, επομένως, πρόκειται για ένα ζήτημα που αφορά τις εταιρίες οι οποίες ανέλαβαν να κατασκευάσουν το έργο.

Ένα ζήτημα όμως, που έχει σοβαρές κοινωνικές επιπτώσεις λόγω της απόλυσης του προσωπικού που εργάζονταν στα συγκεκριμένα τμήματα του έργου, αλλά και σοβαρές επιπτώσεις για το ίδιο το έργο, δεδομένου ότι ενδέχεται να επηρεάσει καθοριστικά τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής του.


Η δήλωση του κ. Ταμήλου


«Εμείς ως δήμος παρακολουθούμε με ανησυχία το φαινόμενο το οποίο υπάρχει και ενδεχομένως να συνεχιστεί και στις άλλες εταιρίες που εργάζονται στο έργο. Η διακοπή των εργασιών αυτή την εποχή που είναι η καλύτερη για να γίνουν έργα, αν είναι μακράς διαρκείας, θα καθυστερήσει το έργο», υπογράμμισε ο κ. Ταμήλος, ο οποίος δεν έκρυψε τον προβληματισμό του, για το ενδεχόμενο να επεκταθεί η απόφαση της Ferrovial και στις υπόλοιπες εταιρίες της κοινοπραξίας. Δηλαδή, να αποτελεί το πρώτο βήμα μιας γενικότερης στρατηγικής της κοινοπραξίας για να επαναδιαπραγματευθούν το οικονομικό μέρος της συμφωνίας κατασκευής του Ε65.
Σε μία τέτοια περίπτωση, το έργο θα μπει σε περιπέτειες που λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, δεν αναμένεται να εξέλθει σύντομα. Με δεδομένη, δε και τη δυσκολία αναζήτησης κεφαλαίων από τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση του έργου, το οποίο υλοποιείται με τη μέθοδο της παραχώρησης, η συνέχιση του δεν πρέπει να θεωρείται βέβαιη.



Παλιό και γνωστό το πρόβλημα

Το πρόβλημα είναι και παλιό και γνωστό στους αρμοδίους αφού η ισπανική εταιρεία και στο παρελθόν είχε εκφράσει την θέση της να αποχωρήσει από τις κοινοπραξίες στις οποίες μετέχει (Ιόνια και Ε65) με το πρόσχημα ότι δεν μπορεί να συνεργαστεί ούτε με τις ελληνικές εταιρίες που μετέχουν στην κοινοπραξία, ούτε με το ελληνικό κράτος το οποίο δεν ήταν συνεπής στις οικονομικές υποχρεώσεις του έτσι όπως αυτές εκπορεύονται από τη σύμβαση παραχώρησης των έργων,

Μάλιστα η «Ferrovial» επιδίωξε να αποχωρήσει από την κοινοπραξία, καθώς από τους πρώτους μήνες συνεργασίας υπήρχαν σοβαρές προστριβές με την ελληνική πλευρά.

Πρόσφατα, η διοίκηση της «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ» επιβεβαίωσε πως η Ferrovial, που συμμετέχει μέσω της θυγατρικής Cintra, η οποία και εξειδικεύεται στις συμβάσεις παραχώρησης, πρότεινε να αγοράσουν το ποσοστό της, η πρόταση όμως δεν τελεσφόρησε, εξαιτίας οικονομικών διαφορών.
Από την άλλη, η οικονομική κρίση και οι συνεπαγόμενες δυσκολίες, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στην πορεία των κατασκευών, έχουν αναγκάσει την άλλη Ισπανική εταιρία, την ACS, να σκέφτεται το ενδεχόμενο αποχώρησής της από την κοινοπραξία.



Ο οδικός άξονας Ε65

Ο οδικός άξονας Κεντρικής Ελλάδος Ε-65, μήκους 175 χλμ, θα ενώσει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα, καθώς συνδέει τον ΠΑΘΕ -στο ύψος της Λαμίας- με την Εγνατία Οδό.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,6 δισ. ευρώ, κόστος διπλάσιο από τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου και κατασκευάζεται από δυο διαφορετικές εταιρίες με σύμβαση παραχώρησης. Όπως αναφέρεται στη σύμβαση παραχώρησης, ο οδικός άξονας θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με έξι λωρίδες κυκλοφορίας (τρεις ανά κατεύθυνση) και διαχωριστική νησίδα στη μέση.

Η κατασκευή θα διαρκέσει 5,5 χρόνια, αλλά σε 45 μήνες από την έναρξη των εργασιών πρέπει να έχει παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα-Εγνατία.

Πηγές: kosmoslarissa.gr, e-igoumenitsa.gr, e-enimerosi.gr, Πρωινός Λόγος, e-erevna.gr



Με τον αραμπά η Ιόνια Οδός

Με αργούς ρυθμούς προχωράνε οι εργασίες και στην Ιόνια Οδό.

Το 30% του έργου εκτελείται αυτή τη στιγμή στο τμήμα της Ιόνιας Οδού από Καλυδώνα μέχρι Κεφαλόβρυσο, διότι στο υπόλοιπο 70% η ισπανική εταιρεία Ferovial, που έχει αναλάβει αυτό το τμήμα, έχει αναγκαστεί να σταματήσει τις εργασίες λόγω του ότι δεν ολοκληρώθηκαν οι απαλλοτριώσεις.
Αυτό που παρατηρείται σε αυτό το τμήμα είναι ότι οι εργασίες γίνονται στα δυο άκρα του, δηλαδή κοντά στο Κεφαλόβρυσο και στη σήραγγα της Καλυδώνας. Στο υπόλοιπο βλέπει κανείς να έχουν ξεκινήσει μεν οι εργασίες, αλλά να διακόπτονται κατά διαστήματα αφού μεσολαβούν ιδιοκτησίες για τις οποίες δεν έχει ολοκληρωθεί η απαλλοτρίωση και βέβαια δεν έχουν παραδοθεί στην εταιρία.
Κατά διαστήματα επίσης παρατηρούνται συνεργεία της αρχαιολογικής υπηρεσίας που κάνουν ανασκαφικές εργασίες και μέχρι να ολοκληρωθούν δεν μπορεί να εξελιχθεί το έργο. Σε ότι αφορά την σήραγγα της Καλυδώνας σε αυτή μέχρι στιγμής έχει κατασκευαστεί το 50% και προχωρά κανονικά.
Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στο τμήμα από Άνω Βασιλική μέχρι σήραγγα Καλυδώνας . Πρόκειται για ένα τμήμα 8 περίπου χιλιομέτρων και αυτή τη στιγμή εργασίες γίνονται μόνο στο μισό, λόγω μη ολοκλήρωσης των απαλλοτριώσεων. Και αυτό το κομμάτι δουλεύεται τμηματικά, αφού μεσολαβούν σημεία μη απαλλοτριωμένα.
Η ίδια εταιρία κατασκευάζει και τη γέφυρα του Ευήνου στη θέση Κάλφα, η οποία ευτυχώς δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα και προχωρά κανονικά. Μάλιστα θα είναι έτοιμη ως τον Απρίλιο του 2011, όπως προβλέπεται από το χρονοδιάγραμμα. Μέχρι στιγμής έχει κατασκευαστεί το 50% των βάθρων και προχωράει η κατασκευή του φορέα, ενώ το μήκος της είναι 240 μέτρα.

Στο κομμάτι της Ηπείρου οι απαλλοτριώσεις βρίσκονται σε χαμηλό επίπεδο, μόλις στο 2% και από το σύνολο το 15% μόνο ανήκουν στο δημόσιο και το85% σε δήμους και ιδιώτες.

Η καθυστέρηση ίσως να μην επηρεάζει τώρα το χρονοδιάγραμμα, αφού το κομμάτι αυτό προβλέπεται από τη σύμβαση να παραδοθεί τελευταίο, το 2013, αλλά αν συνεχιστούν οι εργασίες με αυτό το ρυθμό θα ξεπεράσουμε του 2013. Εργοτάξιο υπάρχει στη περιοχή της Μυροδάφνης χωρίς να παράγεται σημαντικό έργο και στη σήραγγα Αμπελιάς.

Από τα Ιωάννινα και τους ενημερωμένους: http://www.neoiagones.gr/
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη