Οι ευθύνες της διοίκησης Ψωμιάδη
Χωρίς μελέτες, άδειες και αρμοδιότητα, με διάσπαση παλιότερων έργων και διπλοπληρωμές αντιμετωπίζει η διοίκηση Ψωμιάδη την ανάγκη καθαρισμού και διευθέτησης της κοίτης των επικίνδυνων χειμάρρων του νομού, καταγγέλλει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας Μιχάλης Τρεμόπουλος.
«Να ποιος ευθύνεται πραγματικά για το βούλιαγμα του νομού Θεσσαλονίκης και τη διακινδύνευση της ζωής των πολιτών», δήλωσε ο ευρωβουλευτής, απαντώντας στην τηλεοπτική καταγγελία του Π. Ψωμιάδη ότι ο Τρεμόπουλος και η δασική υπηρεσία ευθύνονται για το ότι δεν γίνονται τα έργα διευθέτησης των χειμάρρων. «Αντί ο κ. Ψωμιάδης να απολογηθεί στους πολίτες, επιτίθεται συκοφαντώντας αυτούς που του ασκούν κριτική ή δεν αποδέχονται τις παράνομες ενέργειές του», τόνισε.
Όσον αφορά το γεγονός του θλιβερού δυστυχήματος που συνέβη μετά τις πρόσφατες βροχοπτώσεις στη Θέρμη, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει αρμοδιότητα της Νομαρχίας γιατί αφορά τεχνικό έργο το οποίο βρίσκεται σε κοινοτική οδό και όχι σε επαρχιακή. Γι΄ αυτό και δεν πέρασε ποτέ από το Νομαρχιακό Συμβούλιο. Απλώς, ο κ. Π. Ψωμιάδης διεκδικεί το αντικείμενο για προφανείς στην εργολαβική πιάτσα λόγους.
Όπως ήδη διαφαίνεται, βέβαια, από παρεμφερή έργα της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών (ΔΤΥΝΑΘ), αυτές οι σημαντικές παρεμβάσεις αντιμετωπίστηκαν από τη Νομαρχία παράτυπα και εμβαλωματικά. Κλασσική περίπτωση του τρόπου που αντιμετωπίζει τα θέματα αυτά η διοίκηση Ψωμιάδη είναι το έργο «Εργασίες καθαρισμού και διευθέτησης κοίτης χειμάρρων Θεσ/νίκης: 1) Αγίου Σύλλα Ευαγγελισμού και Αγίου Βασιλείου Δήμου Λαγκαδά και 2) Καλαμωτού Δήμου Καλλινδοίων», προϋπολογισμού 90.000 €.
Από τα στοιχεία που η «Οικολογία –Αλληλεγγύη» αναζήτησε και διαθέτει, προκύπτουν οι εξής σοβαρές, παραβατικές και καθόλα παράνομες αλλά και επιζήμιες για το δημόσιο συμφέρον και τους πολίτες ενέργειες της ΔΤΥΝΑΘ:
1. Το έργο δημοπρατήθηκε χωρίς να υπάρχουν περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, τεχνικές μελέτες, προμετρήσεις εργασιών στα χωματουργικά και καθορισμό του τόπου εναπόθεσης των εκσκαφών. Μόνο γι’ αυτούς τους λόγους, η διαδικασία είναι ακυρωτέα (Ν. 3669/2008 –ΦΕΚ 116 Α’), με όλες τις αρνητικές συνέπειες για τη Νομαρχία.
2. Η μελέτη δημοπράτησης του έργου δεν συντάχθηκε όπως έπρεπε από μηχανικό δημόσιο υπάλληλο της ΔΤΥΝΑΘ αλλά από την ιδιώτη τοπογράφο μηχανικό Ευαγγελία Μηνά, η οποία προφανώς και θα επιβλέψει την εκτέλεση και πληρωμή του έργου. Είναι γνωστή άλλωστε από την εμπλοκή της στα περιβόητα «45άρια».
3. Το έργο προέκυψε από την παράνομη κατάτμηση του έργου «Αποκατάσταση της ροής σε κοίτες ρεμάτων του Ν. Θεσσαλονίκης μετά τις θεομηνίες Μαρτίου και Ιουνίου 2009», με προϋπολογισμό 600.000 € και κωδικό 02.14.09018 (ΚΑΠ).
4. Το βασικό φυσικό αντικείμενο του έργου (ορεινές κοίτες χειμάρρων) ανήκει στις αρμοδιότητες της Δ/νσης Δασών και όχι της ΔΤΥΝΑΘ.
Είναι απορίας άξιον και χρήζει άμεσης δικαστικής διερεύνησης η εμπλοκή στο συγκεκριμένο έργο και στην όλη διαδικασία ιδιώτη τοπογράφου μηχανικού και όχι δημοσίου υπαλλήλου, όπως ορίζει ο νόμος. Σημειωτέον ότι η ΔΤΥΝΑΘ διαθέτει δεκάδες έμπειρων και έντιμων υπαλλήλων μηχανικών, οι οποίοι φαίνεται πως έχουν ένα βασικό μειονέκτημα: δεν εξυπηρετούν τα σχέδια και τις διαπλοκές του καθεστώτος Ψωμιάδη. Βάζει στο ψυγείο ή στη δυσμένεια 100 περίπου δημοσίους υπαλλήλους της ΔΤΥΝΑΘ και χρησιμοποιεί ιδιώτες, κατασπαταλώντας το δημόσιο χρήμα.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την εξέταση των εγγράφων που αναγκάστηκε να δώσει η Νομαρχία στην από 22-9-2010 αίτηση της «Οικολογίας-Αλληλεγγύης» προς τη ΔΤΥΝΑΘ. Βέβαια, η απάντηση με τα συνημμένα δεν απευθύνθηκε άμεσα στους αιτούντες αλλά στον Πρόεδρο του Νομαρχιακού Συμβουλίου, από όπου και χορηγήθηκαν. Όμως τα δέκα συνημμένα έγγραφα του απαντητικού εγγράφου 07/9207/6-10-10 της ΔΤΥΝΑΘ δεν αναφέρονται αναλυτικά. Επιπλέον, η απόφαση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων δεν χορηγήθηκε, παρόλο που ζητήθηκε, και δεν γίνεται καμία σχετική αναφορά ούτε στα χορηγηθέντα έγγραφα.
Η πραγματικότητα δεν μπορεί να κρυφτεί πια. Η όλη στάση και η μικρή έκπτωση (5,7%) που δόθηκε από τον συγκεκριμένο εργολάβο αλλά και ο μικρός αριθμός των διαγωνιζομένων (τρεις) θυμίζουν διαδικασίες «45αριών».
Ποιες είναι οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν;
1. Να ξεκινήσει ο πειθαρχικός έλεγχος των υπευθύνων της ΔΤΥΝΑΘ από τον πειθαρχικό τους προϊστάμενο Νομάρχη Θεσσαλονίκης και η δικαστική διερεύνηση από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών.
2. Οι αρμόδιες επιτροπές και υπηρεσίες (Νομαρχιακή Επιτροπή, Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου κλπ.) να μην εγκρίνουν τις περαιτέρω διαδικασίες του έργου.
3. Να συσχετιστεί το φυσικό αντικείμενο του συγκεκριμένου έργου με άλλα έργα (κυρίως 45.000 €), που έχουν παρεμφερείς τίτλους και που μελέτησε ή επέβλεψε η συγκεκριμένη ιδιώτης μηχανικός, από όπου και θα διαφανεί η πιθανότητα διπλοπληρωμών.
4. Να καταγραφεί η συνολική και διαχρονική εμπλοκή της συγκεκριμένης μηχανικού (είτε ως μελετήτριας είτε ως επιβλέπουσας) σε όλα τα έργα της ΔΤΥΝΑΘ και να απομακρυνθεί άμεσα, όχι μόνο από τις παραπάνω παράνομες δραστηριότητές της αλλά και από την παράνομη εγκατάστασή της σε συγκεκριμένο γραφείο της ΔΤΥΝΑΘ, όπου και εξασκεί καθημερινά καθήκοντα δημοσίου υπαλλήλου ενώ είναι ιδιώτης.
5. Η Γ.Γ. της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας επιβάλλεται άμεσα να εφαρμόσει το άρθρο 72 του Π.Δ. 30/96 για την πειθαρχική δίωξη του Νομάρχη, καθώς είναι ο πειθαρχικός προϊστάμενος του Διευθυντή της ΔΤΥΝΑΘ, ο οποίος επιτρέπει και στηρίζει τις παραπάνω επιζήμιες και επικίνδυνες συμπεριφορές.
Τελικά, ο πραγματικός υπεύθυνος είναι ο ίδιος ο Π. Ψωμιάδης, που έχει την πολιτική και νομική ευθύνη και με δεδομένο ότι τα ζητήματα αυτά έχουν καταγγελθεί επανειλημμένα από στελέχη της υπηρεσίας και μάλιστα εγγράφως προς τον ίδιο.