Κυρία Πρόεδρε, σας ευχαριστώ για τα θερμά σας λόγια, για τη θερμή υποδοχή.
Κυρίες και κύριοι, αξιότιμα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου, αγαπητοί Έλληνες Βουλευτές, μου ποιείτε ιδιαίτερη τιμή καθώς μπορώ να απευθύνω το λόγο σε εσάς σήμερα, εδώ στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Όπως ακριβώς προείπατε και εσείς, κυρία Πρόεδρε, τα εθνικά κοινοβούλια είναι όντως ο ακρογωνιαίος λίθος της Δημοκρατίας για όλη την Ευρώπη. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο στην περίπτωση της Ελλάδας, καθώς πρόκειται για το λίκνο της Δημοκρατίας. Αυτό ισχύει για την Αθήνα και εν γένει για την Ελλάδα.
Γι’ αυτό το λόγο, λοιπόν, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί τη στενή συνεργασία με τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια και ασφαλώς τη στενή συνεργασία και με το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Ενθυμούμαι την επίσκεψή μου –ίσως βρέθηκα σε αυτήν την Αίθουσα ή σε κάποια άλλη- προ ολίγων ετών, κατά τη διάρκεια της προσπάθειας διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οπότε επισκεπτόμουν πολύ τακτικά την Αθήνα και εκφώνησα τουλάχιστον μια ομιλία εδώ στο Κοινοβούλιο. Δράττομαι, λοιπόν, αυτής της ευκαιρίας, μετά από εκείνη την αξιομνημόνευτη πενταετία των προσπαθειών για τη διεύρυνση, να ευχαριστήσω τώρα εσάς, την Ελλάδα, τους συναδέλφους σας για την εξαιρετική συνεργασία. Χαίρομαι που είχα την ευκαιρία να συνεργαστούμε με στόχο τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και αυτό είναι μόνο μια πτυχή και διάσταση της ενότητας στην οποία μόλις προαναφερθήκατε.
Είναι πολύ σημαντικό όντως να συνεχίσουμε να παρακολουθούμε προσεκτικά και να διαχειριζόμαστε με σύνεση τα ζητήματα της διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ούτως ώστε να μπορούμε να επηρεάζουμε θετικά την όλη περιοχή και βεβαίως να υπογραμμίζουμε τις αναγκαίες συνθήκες.
Από 1.1.2011 η Ελλάδα πλέον θα κλείνει μία τριακονταετία συμμετοχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.... στην Κοινότητα τότε και στην Ένωση τώρα. Στις 28 Μαΐου του 1979 ο Γάλλος Πρόεδρος Βαλερί Ζισκαρ ντε Στεν και Προεδρεύων τότε του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είπε: Η Ευρώπη χωρίς την Ελλάδα απλούστατα δεν είναι Ευρώπη. Η Ευρώπη δεν αφορά μόνο οικονομική πρόοδο και κοινωνική, αλλά κυρίως, πρωτίστως, πάνω απ’ όλα αφορά το πνεύμα και τον πολιτισμό.
Ο Βαλερί Ζισκαρ Ντε Στεν προσέθεσε: Εδώ στην Ελλάδα γεννήθηκε ο πολιτισμός της Ευρώπης, πέτυχε την πιο εύρωστη έκφρασή του, γέννησε αισθήματα θαυμασμού για το κάλος και τη συμμετρία. Εδώ γεννήθηκε η σκέψη, στο πλαίσιο του ελληνικού πολιτισμού.
Τη σήμερον ημέρα μπορεί κανείς να έχει την εντύπωση ότι το ευρωπαϊκό οικοδόμημα αφορά μόνο την οικονομία και κάποιοι παρατηρητές θα ήθελαν να πιστεύουν ότι όντως η οικονομική πτυχή είναι εκείνη που έχει θέσει υπό αμφισβήτηση το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Επί του παρόντος, τουλάχιστον, δεν μπορώ να συμφωνήσω με την πρώτη παρατήρηση. Θεωρώ ότι θα αντιμετωπίσουμε, βεβαίως, ουσιαστικές προκλήσεις, αλλά από την άλλη δεν θεωρώ ότι αναπόδραστα διακυβεύεται το ευρωπαϊκό εγχείρημα λόγω των οικονομικών διακυβευμάτων. Θα σας αποδείξω τα λεγόμενά μου σε λίγο.
Επιτρέψτε μου κατ’ αρχήν να ασχοληθώ με την οικονομική πτυχή και τα οικονομικά τεκταινόμενα καθώς την τελευταία εβδομάδα παρατηρήθηκαν εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον τελευταίο καιρό χώρες, όπως και η Ελλάς, παρατήρησαν ότι επέμεναν το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών πληρωμών και η αλήθεια είναι ότι υπήρξε και αυξημένο χρέος.
Σε σχέση με τους εμπορικούς εταίρους το παραγωγικό κόστος για την Ελλάδα έχει ανέβει έχει περάσει το 20%, μάλλον έχει υπερβεί το αντίστοιχο ποσοστό, το προ δεκαετίας κατά 20%. Αυτό σημαίνει ότι οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών καθίστανται ολοένα και πιο δυσχερείς.
Αυτές οι οικονομικές αποκλίσεις και τα χάσματα έφτασαν στο ζενίθ τους το 2008 με την οικονομική κρίση και παρότι οι κυβερνήσεις ανά την Ευρώπη αντέδρασαν με τρόπο αυστηρό και έλαβαν αντίμετρα, η βαθιά χρηματοπιστωτική κρίση τελικώς εξέθεσε και συνεχίζει να εκθέτει τις αστοχίες του παρελθόντος. Άρα, τώρα προχωρούμε στην λήψη ουσιαστικών μέτρων με στόχο την μεταρρύθμιση, την ανασυγκρότηση και σημειώνουμε πρόοδο προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι σαφές ότι εμείς ως δεσμευμένοι και αφοσιωμένοι ευρωπαίοι και ευρωπαϊστές, ως πολιτικοί στα εθνικά μας κοινοβούλια και στις αντίστοιχες χώρες μας πρέπει να επιδείξουμε ηγετικές ικανότητες.
Δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίσαμε στο παρελθόν, στο παρόν και θα αντιμετωπίζουμε και στο μέλλον θα πρέπει να πω ότι άλλη δεκαετία του ’90 ήταν η δεκαετία κατά την οποία οικοδομήσαμε την Οικονομική και Νομισματική Ένωση και η τελευταία δεκαετία, αυτή που άρχισε από το 2000, ουσιαστικά κατέστησε σε πραγματικότητα την Οικονομική και Νομισματική Ένωση, τώρα βρισκόμαστε στην αρχή μιας νέας δεκαετίας θεμελιωδών μεταρρυθμίσεων. Αυτές οι θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις αφορούν την Οικονομική και Νομισματική Ένωση της Ευρώπης και αυτή η μεταρρύθμιση αναπόφευκτα θα πρέπει να λάβει χώρα σε πλαίσιο ευρωπαϊκό και εθνικό μαζί.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο καλούμεθα συλλογικά να αντιδράσουμε γιατί δεν δείξαμε την απαιτούμενη εγρήγορση όταν ακριβώς άρχισαν σιγά-σιγά να αθροίζονται οι ανισότητες και οι ανισορροπίες και τώρα καλούμαστε να προβούμε στην λήψη διορθωτικών μέτρων. Αυτό, για παράδειγμα, παρατηρήθηκε και ίσχυσε στην περίπτωση της Ιρλανδίας, αλλά και της Ισπανίας.
Επιπλέον το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης που θα έπρεπε να λειτουργεί ως άγκυρα ευρωπαϊκή ούτως ώστε να υπάρχουν σωστές δημοσιονομικές πολιτικές σε εθνικό επίπεδο, δεν απέδωσε ως αναμενόταν. Οι διαδικασίες αμοιβαίας αναθεώρησης με βάση τα αναλυτικά στοιχεία και τις προτάσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής τελικώς αποδείχθηκε ότι δεν αρκούσαν. Άρα, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ενισχυθεί το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, να καταστεί περισσότερο εύρωστο και να υπάρξει πιο ενισχυμένη εποπτεία, αν δεν υπάρξει και πιο αυστηρή εφαρμογή.
Λαμβανομένων αυτών υπόψη, τον Σεπτέμβρη η Επιτροπή πρότεινε την προώθηση ενός πακέτου νομοθετικών μέτρων, ούτως ώστε να υπάρξει εν τω συνόλω μεταρρύθμιση της οικονομικής διακυβέρνησης και έτσι καλύφθηκε όλο το φάσμα των οικονομικών ζητημάτων και υπάρχουν τρία χαρακτηριστικά ή κύρια σημεία σε σχέση με το πακέτο αυτό.
Κατ’ αρχήν, θέλουμε το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης να καταστεί περισσότερο ισχυρό, ούτως ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε, να προλάβουμε τις μη αειφόρες και μη βιώσιμες οικονομικές τοποθετήσεις και θέσεις, να λειτουργήσουμε, δηλαδή, προληπτικά αν τυχόν συμβεί κάτι δυσάρεστο.
Δεύτερον, προτείνουμε νέες διαδικασίες για την εποπτεία και την παρακολούθηση των μακροοικονομικών ανισορροπιών με τη λήψη διορθωτικών δράσεων σε περίπτωση που εντοπιστούν εξαιρετικά ακραίες ανισότητες ή ανισορροπίες. Όσον αφορά τα κράτη-μέλη, επίσης, προτείνουμε τη δημιουργία και χρήση ενός πιο αποτελεσματικού μηχανισμού εποπτείας και παρακολούθησης με πιο αυστηρές κυρώσεις, οι οποίες θα συμφωνηθούν από κοινού, σε περίπτωση που εντοπιστούν ατασθαλίες.
Σε επίπεδο χρηματοοικονομικών αγορών χρειάζεται να ασχοληθούμε με το ζήτημα του τραπεζικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο είναι τόσο συνδεδεμένο που μια κρίση ή μια αναστάτωση οικονομικής υφής σε μια χώρα θα μπορούσε να έχει δυσάρεστες επιπτώσεις σε άλλα κράτη-μέλη. Ξέρω, επίσης, ότι η οικονομική επιτροπή αυτή τη στιγμή αποδέχεται την ανάγκη για κάτι τέτοιο. Γι’ αυτό ακριβώς αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση συντάσσει ένα πλήρες πρόγραμμα για την αναθεώρηση και μεταρρύθμιση των σχετικών κανονιστικών πλαισίων για τις χρηματοοικονομικές αγορές, το οποίο περιλαμβάνει αυστηρότερους κανόνες, προδιαγραφές, αλλά και ασχολείται με την εν γένει αρχιτεκτονική του ευρωπαϊκού συστήματος για την εποπτεία και παρακολούθηση των χρηματοοικονομικών αγορών.
Αξιότιμα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου, κυρίες και κύριοι, η Ελλάς προφανώς συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα θεμελιωδών μεταρρυθμίσεων και ακολουθεί τη σωστή πορεία και όταν υπάρχει περιορισμένο χρονικό διάστημα για ανάληψη δράσεων γνωρίζουμε ότι πρέπει να αντιδράσουμε. Ξέρουμε επίσης, ότι επί μακρό χρονικό διάστημα οι πολιτικοί, αλλά και οι αγορές δεν αντέδρασαν στο γεγονός ότι συσσωρεύονταν το χρέος. Φέτος, όμως, τελικά ο λαός αντιμετώπισε με σύνεση την οικονομική κατάσταση, καθώς άρχισε να κλονίζεται η εμπιστοσύνη στα δημόσια οικονομικά της χώρας σας. Η αλήθεια είναι ότι οι αγορές ζητούσαν όλο και υψηλότερα επιτόκια.
Προκειμένου να συνεχίσει να εξυπηρετεί το χρέος της η Ελλάδα με αειφορία, στράφηκε στον Μηχανισμό οικονομικής στήριξης. Έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ενέκριναν το Μάιο δάνειο ύψους 110.000.000.000 ευρώ σε ορίζοντα τριετίας, ούτως ώστε να μπορέσει να ξαναβγεί στις αγορές η Ελλάδα μετά την παρέλευση της τριετίας.
Μετά τη λήξη αυτού του δανείου, η Ελλάς θα κληθεί να επιστρέψει τις χρηματοοικονομικές αγορές. Ελπίζω μέχρι τότε, σε μια τριετία δηλαδή, θα έχει αποκατασταθεί και η εμπιστοσύνη προς υμάς από πλευράς των οικονομικών επενδυτών.
Η ελληνική Κυβέρνηση σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συνέταξαν ένα πλήρες πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων με στόχο την αποκατάσταση του κλίματος αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης προς την Ελλάδα στο πλαίσιο αυτό. Το πρόγραμμα εδράζεται σε τρεις πυλώνες, αφορά δηλαδή χρηματοοικονομικές πολιτικές, τον οικονομικό τομέα, αλλά και τις αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις. Όλα αυτά έχουν ως στόχο να υπάρξουν τα θεμέλια για απασχόληση και αειφόρο ανάπτυξη.
Από τον Μάιο έχετε σημειώσει σημαντική πρόοδο. Μάλιστα, μόλις έγινε η δεύτερη αξιολόγηση η διεθνής κοινότητα και η Ευρωπαϊκή Ένωση επίσης παραδέχονται ότι έχετε σημειώσει τεράστια πρόοδο και ότι βρίσκεστε στο σωστό δρόμο, όσον αφορά την υλοποίηση του προγράμματος μεταρρυθμίσεων. Ειλικρινώς, επιθυμώ να σας συγχαρώ για την αποφασιστικότητα που έχετε επιδείξει.
Επιτρέψτε μου, όμως, στο σημείο αυτό να αναπτύξω κάποιες εξελίξεις που αφορούν το πρόγραμμα και τους αντίστοιχους τρεις πυλώνες. Ο στόχος του πρώτου πυλώνα είναι το έλλειμμα να βρεθεί κάτω από το 3% του Α.Ε.Π. και να μπορέσουν να υπάρξουν πτωτικές τάσεις για το χρέος από το 2014 και εξής. Το δημόσιο έλλειμμα για φέτος, δηλαδή το 2010, ως στόχος δεν θα έχει επιτευχθεί. Παρότι πλησιάζετε το στόχο δεν θα τον επιτύχετε και αυτό συνδέεται κυρίως με την τελική αναθεώρηση των χρηματοοικονομικών δεδομένων που αφορούν το παρελθόν έτος και επηρεάζουν και τα δεδομένα του τρέχοντος έτους. Όμως, ο Προϋπολογισμός για τον επόμενο χρόνο, για το 2011 θα βρίσκεται εντός του στόχου, όσον αφορά το δημοσιονομικό έλλειμμα και δεν θα χρειαστούν επιπρόσθετα μέτρα, εφόσον φτάσετε στο 2,5% του Α.Ε.Π. με βάση και τα προηγούμενα μέτρα που συμφωνήσατε το Μάιο. Συμφωνώ βεβαίως, ότι η εξυγίανση έχει ιδιαίτερη σημασία ιδίως στην έναρξη του προγράμματος, διότι αυτή ακριβώς θα πείσει τους πάντες για την αποφασιστικότητα που διαθέτετε.
Και επιθυμώ στο σημείο αυτό να προσθέσω το εξής. Οι Υπουργοί Οικονομικών στο πλαίσιο του EUROGROUP, δηλαδή των μελών της Ευρωζώνης αποφάσισαν να κατανείμουν την περίοδο αποπληρωμής του δανείου σε μακρότερο χρονικό διάστημα. Επομένως η επιμήκυνση αυτή είναι πολύ σημαντικός παράγοντας ούτως ώστε να ενισχυθεί η αξιοπιστία του προγράμματος, γιατί έτσι θα μπορέσετε να ξεπεράσετε τη δυσκολία της αποπληρωμής που ίσως θα προέκυπτε το 2014 και θα υπάρχει μια πιο ομαλή πορεία και έτσι θα αυξηθεί περαιτέρω το ζήτημα της αξιοπιστίας απέναντι στην αειφορία του χρέους της Ελλάδας. Η Επιτροπή βεβαίως συνεργάζεται με τις αρμόδιες επιτροπές και γνωρίζω ότι και εσείς ενημερώνεστε. Αναμένω, λοιπόν, ότι αρχές του επομένου έτους το EUROGROUP θα μπορέσει να πάρει την τελική απόφαση προκειμένου για την επιμήκυνση της χρονικής διάρκειας της αποπληρωμής του δανείου.
Τούτων λεχθέντων να επισημάνω ότι το Νοέμβριο, συγκεκριμένα στα μέσα του Νοεμβρίου η EUROSTAT δημοσιοποίησε τα αναθεωρημένα οικονομικά δεδομένα για την Ελλάδα για το 2006 ως 2009 και αυτό ήταν πολύ σημαντικό καθώς για πρώτη φορά δεν υπάρχει καμία απολύτως επιφύλαξη επ’ αυτών. Πρόκειται για μείζον επίτευγμα και θα ήθελα να συγχαρώ τις ελληνικές αρχές, ιδίως την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία όπως και τη EUROSTAT για το επίτευγμά τους αυτό. Η συνεργασία έχει βελτιωθεί σε πολύ σημαντικό βαθμό χάρη στη νέα σχετική νομοθεσία για τα στατιστικά δεδομένα που εξασφαλίζει ακριβώς την ανεξαρτησία της Στατιστικής Υπηρεσίας και έτσι καθίστανται τα στατιστικά στοιχεία πλέον αξιόπιστα και ακριβή. Εξάλλου όπως γνωρίζετε, αυτά τα στοιχεία οικονομικής υφής σε εθνικό επίπεδο είναι σημαντικά για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και ταυτοχρόνως λειτουργούν ως θεμέλιο για τη λήψη ορθών αποφάσεων από εσάς, κυρίες και κύριοι, από το Κοινοβούλιο. Υπό την έννοια αυτή όλοι βρισκόμαστε, αν θέλετε, στο ίδιο τραίνο και έχουμε πλέον αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία, ακριβή για την Ελλάδα.
Όσον αφορά το δεύτερο πυλώνα και το ζήτημα της σταθερότητας του χρηματοοικονομικού τομέα, εν τω συνόλω της η σταθερότητα διασφαλίστηκε κυρίως με τη συνεργασίας της Τραπέζης της Ελλάδος, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, του αντίστοιχου ταμείου ή μέσου για τη χρηματοδοτική σταθερότητα εδώ στην Ελλάδα. Πολλές φορές ακούγονται επικρίσεις για τη στήριξη που παρεσχέθη υπό αυτό τον πυλώνα προς τις τράπεζες στην Ελλάδα.
Όμως, επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να σας ρωτήσω και το εξής: Πώς θα μπορούσαμε διαφορετικά να εξασφαλίσουμε ότι οι τράπεζες θα μπορούσαν να συνεχίσουν την παροχή των υπηρεσιών τους προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και τους ιδιώτες; Χρειαζόμαστε ιδιωτικές επενδύσεις, επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα, διότι διαφορετικά μόνες τους οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις δεν μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας που χρειάζεστε.
Και αυτό ακριβώς με φέρνει στον τρίτο πυλώνα του πακέτου. Ο στόχος είναι να υπάρξει ανάπτυξη και η Ελλάς να καταστεί πλέον ανταγωνιστική διεθνώς. Αυτός είναι ο τρίτος στόχος του προγράμματος. Θεωρώ ότι αυτό το σκέλος είναι πλέον θεμελιώδες μεσομακροπρόθεσμα. Βεβαίως γνωρίζω επίσης ότι αυτό είναι ένα ζήτημα που γέννησε ή γεννά την περισσότερη αμφισβήτηση ή συγκρούσεις.
Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχουν επιπτώσεις που καθίστανται αισθητές μόνο μεσομακροπρόθεσμα, ενώ θέτουν άμεσες βραχυπρόθεσμες προκλήσεις. Δημιουργούν ανησυχία στους πολίτες σχετικά με το μέλλον τους καθώς απαιτούν άμεση αλλαγή συνηθειών που συνήθως είναι βαθιά ριζωμένες. Όμως, είτε μας αρέσει είτε όχι οι διαρθρωτικές, οι δομικές αλλαγές είναι αναπόφευκτα σκέλος του σύγχρονου κόσμου μας. Η τεχνική πρόοδος έχει ήδη αλλάξει τις ζωές μας και η οικονομική παγκοσμιοποίηση έχει μεταβάλει σε σημαντικό βαθμό τις σχέσεις ισχύος οικονομικής υφής παγκοσμίως.
Ταυτοχρόνως κάθε φορά που απολαμβάνουμε τη χρήση όλων των οφελών που αντλούμε από τη σύγχρονη ιατρική, την τεχνολογία όπως τα smart phones, μπορεί να αισθανόμαστε απειλούμενοι διότι από την άλλη η καινοτομία απαιτεί αλλαγές. Αν, λοιπόν, δεν αλλάξουμε τότε θα υστερήσουμε, θα μείνουμε πίσω και δυστυχώς δεν υπάρχει μια κατάσταση τόσο σταθερή στην οποία θα μπορούμε να βασιστούμε για πάντα. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό να γίνουν οι μεταρρυθμίσεις που θα αφορούν τα εργασιακά σας, την αγορά εργασίας στην Ελλάδα και είναι σημαντικό να προχωρήσετε με εκείνα τα κίνητρα που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και θα βελτιώσουν επίσης την πρόσβαση σε καλώς ρυθμισμένες υπηρεσίες, προϊόντα αλλά και επαγγέλματα.
Πριν, όμως, φτάσω στα τελικά σημεία που θα ήθελα να θίξω, επιτρέψετε μου ένα σχόλιο που αφορά τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και του συνταξιοδοτικού καθώς γνωρίζω ότι και αυτή την ήταν εύκολη. Εξάλλου τα ζητήματα αυτά δεν είναι εύκολα στη διαχείρισή τους σε όλη την Ευρώπη και είναι ζητήματα που απασχολούν ταυτοχρόνως όλη την Ευρώπη. Είναι μια πρόκληση που αντιμετωπίζει συνολικά όλη η Ένωση.
Σύντομα θα γίνω και εγώ πενήντα ετών και γνωρίζω ότι υπάρχουν και τα καλά του να μεγαλώνει κανείς. Είναι επίσης γεγονός ότι τώρα πια μπορούμε να ζήσουμε επί μακρό χρονικό διάστημα με καλή υγεία και αυτό ισχύει σε όλη την Ευρώπη. όμως, σε όλη την Ευρώπη γνωρίζουν όλοι οι εργαζόμενοι πως και ο εργασιακός τους βίος καθίσταται πλέον μακροχρόνιος, όχι μόνο ο βίος τους εν γένει αλλά ο εργασιακός και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει αειφορία συνταξιοδοτική και ασφαλιστική. Οι αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις εδώ στην Ελλάδα θα βελτιώσουν μακροπρόθεσμα την αειφορία και τη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών σας εδώ.
Όπως προείπα όλα αυτά απασχολούν και την υπόλοιπη Ευρώπη. Στη Γαλλία φερ’ ειπείν έχει γίνει σημαντική αναδιάρθρωση του συστήματος. Οι μεταρρυθμίσεις στις συντάξεις πρόσφατα έγιναν, ενεκρίθησαν. Φτάσαμε στο 62ο έτος στη Γαλλία από το 60ο. Οι ίδιες προτάσεις γίνονται στην Ισπανία και αναμένονται να συζητηθούν στον επόμενο μήνα. Όμως, μια χώρα που γνωρίζω πολύ καλύτερα είναι η δική μου και κάποιες φορές και εγώ κάνω χρήση του ελληνικού παραδείγματος για να δείξω πώς είναι δυνατόν να προχωρήσει κανείς σε ριζικές αλλαγές στα συνταξιοδοτικά. Πολλές είναι, λοιπόν, οι χώρες που αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα ή την ίδια ιστορία, αν θέλετε.
Τελικώς θα καταστεί δυνατό για εμάς να χρηματοδοτήσουμε τα κοινωνικά μας πρότυπα και μοντέλα μόνο αν υπάρξει αειφόρος ανάπτυξη και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει βελτίωση της παραγωγικότητας, κάτι που δεν μπορεί να καταστεί δυνατό εάν δεν υπάρχει καινοτομία, εάν δεν υπάρχει επιχειρηματικότητα και αν δεν υπάρχουν επενδύσεις.
Συνολικά θα μπορούσε κανείς να συνάγει το εξής συμπέρασμα. Έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε πάρα πολλούς τομείς σε όλη την Ελλάδα, όμως, παραμένουν αρκετές προκλήσεις: Το ζήτημα της φορολογικής συμμόρφωσης, η αντιμετώπιση φαινομένων όπως η φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή είναι πολύ σημαντικά. Αν θέλετε, είναι και ζωτικής σημασίας προκειμένου όχι μόνο για τα δημόσια οικονομικά σας αλλά και για την κοινωνική δικαιοσύνη, ένα αίσθημα κοινωνικής δικαιοσύνης που θα πρέπει να επικρατήσει ούτως ώστε όλοι οι πολίτες να δουν πως όλοι τυγχάνουν ίσης αντιμετώπισης, ίσης μεταχείρισης και άρα να θεωρηθούν νόμιμες και εύλογες οι μεταρρυθμίσεις. Επιπροσθέτως η περαιτέρω απελευθέρωση, το άνοιγμα επαγγελμάτων, η απελευθέρωση υπηρεσιών θα πρέπει να προσφέρουν και θα προσφέρουν νέες ευκαιρίες στους νέους.
Αξιότιμα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου, κυρίες και κύριοι, κλείνοντας επιτρέψτε μου να πω ότι η Ελλάς δεν είναι η μόνη που καταβάλλει αυτές τις προσπάθειες. Βρισκόμαστε στο πλευρό της. Εξάλλου αυτές οι θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις λαμβάνουν χώρα αυτή τη στιγμή και πραγματοποιούνται σε πάρα πολλά κράτη-μέλη. Η αλήθεια είναι ότι η χρονική συγκυρία έχει επιταχύνει τις αλλαγές. Πολλές φορές οι αλλαγές συνεπάγονται και αβεβαιότητα αλλά λειτουργούν και καταλυτικά για κάτι νέο. Και εσείς οι Έλληνες είστε λαός εμπόρων που φέρει ιστορία ναυτιλίας και ναυσιπλοΐας επί χιλιετίες. Έχετε πάντοτε αδράξει τις ευκαιρίες και είμαι σίγουρος ότι θα εντοπίσετε νέες ευκαιρίες και θα τις αξιοποιήσετε.
Κυρίες και κύριοι, ξεκίνησα την παρέμβασή μου αναφέροντας τα λόγια του Γάλλου Προέδρου Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν και κλείνω με το δικό του επίλογο εκείνης της εποχής. Είχε πει προ τριακονταετίας και πλέον: «Είμαι πεπεισμένος ότι η Ελλάς εδώ στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα», στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα, «θα βρει ευημερία και κοινωνική πρόοδο. Η Ελλάς μπορεί να βασίζεται στην ενεργό αλληλεγγύη των εταίρων της». Δεν είστε μόνοι, λοιπόν, θα πω εγώ σ’ αυτή την προσπάθεια. Η Ευρώπη βρίσκεται στο πλευρό σας, η Ευρώπη σας στηρίζει.
Επιθυμώ να σας ευχαριστήσω στο σημείο αυτό για την προσοχή σας, κυρίες και κύριοι, και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία. Καλή συνέχεια.
Κυρίες και κύριοι, αξιότιμα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου, αγαπητοί Έλληνες Βουλευτές, μου ποιείτε ιδιαίτερη τιμή καθώς μπορώ να απευθύνω το λόγο σε εσάς σήμερα, εδώ στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Όπως ακριβώς προείπατε και εσείς, κυρία Πρόεδρε, τα εθνικά κοινοβούλια είναι όντως ο ακρογωνιαίος λίθος της Δημοκρατίας για όλη την Ευρώπη. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο στην περίπτωση της Ελλάδας, καθώς πρόκειται για το λίκνο της Δημοκρατίας. Αυτό ισχύει για την Αθήνα και εν γένει για την Ελλάδα.
Γι’ αυτό το λόγο, λοιπόν, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί τη στενή συνεργασία με τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια και ασφαλώς τη στενή συνεργασία και με το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Ενθυμούμαι την επίσκεψή μου –ίσως βρέθηκα σε αυτήν την Αίθουσα ή σε κάποια άλλη- προ ολίγων ετών, κατά τη διάρκεια της προσπάθειας διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οπότε επισκεπτόμουν πολύ τακτικά την Αθήνα και εκφώνησα τουλάχιστον μια ομιλία εδώ στο Κοινοβούλιο. Δράττομαι, λοιπόν, αυτής της ευκαιρίας, μετά από εκείνη την αξιομνημόνευτη πενταετία των προσπαθειών για τη διεύρυνση, να ευχαριστήσω τώρα εσάς, την Ελλάδα, τους συναδέλφους σας για την εξαιρετική συνεργασία. Χαίρομαι που είχα την ευκαιρία να συνεργαστούμε με στόχο τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και αυτό είναι μόνο μια πτυχή και διάσταση της ενότητας στην οποία μόλις προαναφερθήκατε.
Είναι πολύ σημαντικό όντως να συνεχίσουμε να παρακολουθούμε προσεκτικά και να διαχειριζόμαστε με σύνεση τα ζητήματα της διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ούτως ώστε να μπορούμε να επηρεάζουμε θετικά την όλη περιοχή και βεβαίως να υπογραμμίζουμε τις αναγκαίες συνθήκες.
Από 1.1.2011 η Ελλάδα πλέον θα κλείνει μία τριακονταετία συμμετοχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.... στην Κοινότητα τότε και στην Ένωση τώρα. Στις 28 Μαΐου του 1979 ο Γάλλος Πρόεδρος Βαλερί Ζισκαρ ντε Στεν και Προεδρεύων τότε του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είπε: Η Ευρώπη χωρίς την Ελλάδα απλούστατα δεν είναι Ευρώπη. Η Ευρώπη δεν αφορά μόνο οικονομική πρόοδο και κοινωνική, αλλά κυρίως, πρωτίστως, πάνω απ’ όλα αφορά το πνεύμα και τον πολιτισμό.
Ο Βαλερί Ζισκαρ Ντε Στεν προσέθεσε: Εδώ στην Ελλάδα γεννήθηκε ο πολιτισμός της Ευρώπης, πέτυχε την πιο εύρωστη έκφρασή του, γέννησε αισθήματα θαυμασμού για το κάλος και τη συμμετρία. Εδώ γεννήθηκε η σκέψη, στο πλαίσιο του ελληνικού πολιτισμού.
Τη σήμερον ημέρα μπορεί κανείς να έχει την εντύπωση ότι το ευρωπαϊκό οικοδόμημα αφορά μόνο την οικονομία και κάποιοι παρατηρητές θα ήθελαν να πιστεύουν ότι όντως η οικονομική πτυχή είναι εκείνη που έχει θέσει υπό αμφισβήτηση το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Επί του παρόντος, τουλάχιστον, δεν μπορώ να συμφωνήσω με την πρώτη παρατήρηση. Θεωρώ ότι θα αντιμετωπίσουμε, βεβαίως, ουσιαστικές προκλήσεις, αλλά από την άλλη δεν θεωρώ ότι αναπόδραστα διακυβεύεται το ευρωπαϊκό εγχείρημα λόγω των οικονομικών διακυβευμάτων. Θα σας αποδείξω τα λεγόμενά μου σε λίγο.
Επιτρέψτε μου κατ’ αρχήν να ασχοληθώ με την οικονομική πτυχή και τα οικονομικά τεκταινόμενα καθώς την τελευταία εβδομάδα παρατηρήθηκαν εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον τελευταίο καιρό χώρες, όπως και η Ελλάς, παρατήρησαν ότι επέμεναν το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών πληρωμών και η αλήθεια είναι ότι υπήρξε και αυξημένο χρέος.
Σε σχέση με τους εμπορικούς εταίρους το παραγωγικό κόστος για την Ελλάδα έχει ανέβει έχει περάσει το 20%, μάλλον έχει υπερβεί το αντίστοιχο ποσοστό, το προ δεκαετίας κατά 20%. Αυτό σημαίνει ότι οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών καθίστανται ολοένα και πιο δυσχερείς.
Αυτές οι οικονομικές αποκλίσεις και τα χάσματα έφτασαν στο ζενίθ τους το 2008 με την οικονομική κρίση και παρότι οι κυβερνήσεις ανά την Ευρώπη αντέδρασαν με τρόπο αυστηρό και έλαβαν αντίμετρα, η βαθιά χρηματοπιστωτική κρίση τελικώς εξέθεσε και συνεχίζει να εκθέτει τις αστοχίες του παρελθόντος. Άρα, τώρα προχωρούμε στην λήψη ουσιαστικών μέτρων με στόχο την μεταρρύθμιση, την ανασυγκρότηση και σημειώνουμε πρόοδο προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι σαφές ότι εμείς ως δεσμευμένοι και αφοσιωμένοι ευρωπαίοι και ευρωπαϊστές, ως πολιτικοί στα εθνικά μας κοινοβούλια και στις αντίστοιχες χώρες μας πρέπει να επιδείξουμε ηγετικές ικανότητες.
Δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίσαμε στο παρελθόν, στο παρόν και θα αντιμετωπίζουμε και στο μέλλον θα πρέπει να πω ότι άλλη δεκαετία του ’90 ήταν η δεκαετία κατά την οποία οικοδομήσαμε την Οικονομική και Νομισματική Ένωση και η τελευταία δεκαετία, αυτή που άρχισε από το 2000, ουσιαστικά κατέστησε σε πραγματικότητα την Οικονομική και Νομισματική Ένωση, τώρα βρισκόμαστε στην αρχή μιας νέας δεκαετίας θεμελιωδών μεταρρυθμίσεων. Αυτές οι θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις αφορούν την Οικονομική και Νομισματική Ένωση της Ευρώπης και αυτή η μεταρρύθμιση αναπόφευκτα θα πρέπει να λάβει χώρα σε πλαίσιο ευρωπαϊκό και εθνικό μαζί.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο καλούμεθα συλλογικά να αντιδράσουμε γιατί δεν δείξαμε την απαιτούμενη εγρήγορση όταν ακριβώς άρχισαν σιγά-σιγά να αθροίζονται οι ανισότητες και οι ανισορροπίες και τώρα καλούμαστε να προβούμε στην λήψη διορθωτικών μέτρων. Αυτό, για παράδειγμα, παρατηρήθηκε και ίσχυσε στην περίπτωση της Ιρλανδίας, αλλά και της Ισπανίας.
Επιπλέον το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης που θα έπρεπε να λειτουργεί ως άγκυρα ευρωπαϊκή ούτως ώστε να υπάρχουν σωστές δημοσιονομικές πολιτικές σε εθνικό επίπεδο, δεν απέδωσε ως αναμενόταν. Οι διαδικασίες αμοιβαίας αναθεώρησης με βάση τα αναλυτικά στοιχεία και τις προτάσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής τελικώς αποδείχθηκε ότι δεν αρκούσαν. Άρα, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ενισχυθεί το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, να καταστεί περισσότερο εύρωστο και να υπάρξει πιο ενισχυμένη εποπτεία, αν δεν υπάρξει και πιο αυστηρή εφαρμογή.
Λαμβανομένων αυτών υπόψη, τον Σεπτέμβρη η Επιτροπή πρότεινε την προώθηση ενός πακέτου νομοθετικών μέτρων, ούτως ώστε να υπάρξει εν τω συνόλω μεταρρύθμιση της οικονομικής διακυβέρνησης και έτσι καλύφθηκε όλο το φάσμα των οικονομικών ζητημάτων και υπάρχουν τρία χαρακτηριστικά ή κύρια σημεία σε σχέση με το πακέτο αυτό.
Κατ’ αρχήν, θέλουμε το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης να καταστεί περισσότερο ισχυρό, ούτως ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε, να προλάβουμε τις μη αειφόρες και μη βιώσιμες οικονομικές τοποθετήσεις και θέσεις, να λειτουργήσουμε, δηλαδή, προληπτικά αν τυχόν συμβεί κάτι δυσάρεστο.
Δεύτερον, προτείνουμε νέες διαδικασίες για την εποπτεία και την παρακολούθηση των μακροοικονομικών ανισορροπιών με τη λήψη διορθωτικών δράσεων σε περίπτωση που εντοπιστούν εξαιρετικά ακραίες ανισότητες ή ανισορροπίες. Όσον αφορά τα κράτη-μέλη, επίσης, προτείνουμε τη δημιουργία και χρήση ενός πιο αποτελεσματικού μηχανισμού εποπτείας και παρακολούθησης με πιο αυστηρές κυρώσεις, οι οποίες θα συμφωνηθούν από κοινού, σε περίπτωση που εντοπιστούν ατασθαλίες.
Σε επίπεδο χρηματοοικονομικών αγορών χρειάζεται να ασχοληθούμε με το ζήτημα του τραπεζικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο είναι τόσο συνδεδεμένο που μια κρίση ή μια αναστάτωση οικονομικής υφής σε μια χώρα θα μπορούσε να έχει δυσάρεστες επιπτώσεις σε άλλα κράτη-μέλη. Ξέρω, επίσης, ότι η οικονομική επιτροπή αυτή τη στιγμή αποδέχεται την ανάγκη για κάτι τέτοιο. Γι’ αυτό ακριβώς αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση συντάσσει ένα πλήρες πρόγραμμα για την αναθεώρηση και μεταρρύθμιση των σχετικών κανονιστικών πλαισίων για τις χρηματοοικονομικές αγορές, το οποίο περιλαμβάνει αυστηρότερους κανόνες, προδιαγραφές, αλλά και ασχολείται με την εν γένει αρχιτεκτονική του ευρωπαϊκού συστήματος για την εποπτεία και παρακολούθηση των χρηματοοικονομικών αγορών.
Αξιότιμα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου, κυρίες και κύριοι, η Ελλάς προφανώς συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα θεμελιωδών μεταρρυθμίσεων και ακολουθεί τη σωστή πορεία και όταν υπάρχει περιορισμένο χρονικό διάστημα για ανάληψη δράσεων γνωρίζουμε ότι πρέπει να αντιδράσουμε. Ξέρουμε επίσης, ότι επί μακρό χρονικό διάστημα οι πολιτικοί, αλλά και οι αγορές δεν αντέδρασαν στο γεγονός ότι συσσωρεύονταν το χρέος. Φέτος, όμως, τελικά ο λαός αντιμετώπισε με σύνεση την οικονομική κατάσταση, καθώς άρχισε να κλονίζεται η εμπιστοσύνη στα δημόσια οικονομικά της χώρας σας. Η αλήθεια είναι ότι οι αγορές ζητούσαν όλο και υψηλότερα επιτόκια.
Προκειμένου να συνεχίσει να εξυπηρετεί το χρέος της η Ελλάδα με αειφορία, στράφηκε στον Μηχανισμό οικονομικής στήριξης. Έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ενέκριναν το Μάιο δάνειο ύψους 110.000.000.000 ευρώ σε ορίζοντα τριετίας, ούτως ώστε να μπορέσει να ξαναβγεί στις αγορές η Ελλάδα μετά την παρέλευση της τριετίας.
Μετά τη λήξη αυτού του δανείου, η Ελλάς θα κληθεί να επιστρέψει τις χρηματοοικονομικές αγορές. Ελπίζω μέχρι τότε, σε μια τριετία δηλαδή, θα έχει αποκατασταθεί και η εμπιστοσύνη προς υμάς από πλευράς των οικονομικών επενδυτών.
Η ελληνική Κυβέρνηση σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συνέταξαν ένα πλήρες πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων με στόχο την αποκατάσταση του κλίματος αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης προς την Ελλάδα στο πλαίσιο αυτό. Το πρόγραμμα εδράζεται σε τρεις πυλώνες, αφορά δηλαδή χρηματοοικονομικές πολιτικές, τον οικονομικό τομέα, αλλά και τις αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις. Όλα αυτά έχουν ως στόχο να υπάρξουν τα θεμέλια για απασχόληση και αειφόρο ανάπτυξη.
Από τον Μάιο έχετε σημειώσει σημαντική πρόοδο. Μάλιστα, μόλις έγινε η δεύτερη αξιολόγηση η διεθνής κοινότητα και η Ευρωπαϊκή Ένωση επίσης παραδέχονται ότι έχετε σημειώσει τεράστια πρόοδο και ότι βρίσκεστε στο σωστό δρόμο, όσον αφορά την υλοποίηση του προγράμματος μεταρρυθμίσεων. Ειλικρινώς, επιθυμώ να σας συγχαρώ για την αποφασιστικότητα που έχετε επιδείξει.
Επιτρέψτε μου, όμως, στο σημείο αυτό να αναπτύξω κάποιες εξελίξεις που αφορούν το πρόγραμμα και τους αντίστοιχους τρεις πυλώνες. Ο στόχος του πρώτου πυλώνα είναι το έλλειμμα να βρεθεί κάτω από το 3% του Α.Ε.Π. και να μπορέσουν να υπάρξουν πτωτικές τάσεις για το χρέος από το 2014 και εξής. Το δημόσιο έλλειμμα για φέτος, δηλαδή το 2010, ως στόχος δεν θα έχει επιτευχθεί. Παρότι πλησιάζετε το στόχο δεν θα τον επιτύχετε και αυτό συνδέεται κυρίως με την τελική αναθεώρηση των χρηματοοικονομικών δεδομένων που αφορούν το παρελθόν έτος και επηρεάζουν και τα δεδομένα του τρέχοντος έτους. Όμως, ο Προϋπολογισμός για τον επόμενο χρόνο, για το 2011 θα βρίσκεται εντός του στόχου, όσον αφορά το δημοσιονομικό έλλειμμα και δεν θα χρειαστούν επιπρόσθετα μέτρα, εφόσον φτάσετε στο 2,5% του Α.Ε.Π. με βάση και τα προηγούμενα μέτρα που συμφωνήσατε το Μάιο. Συμφωνώ βεβαίως, ότι η εξυγίανση έχει ιδιαίτερη σημασία ιδίως στην έναρξη του προγράμματος, διότι αυτή ακριβώς θα πείσει τους πάντες για την αποφασιστικότητα που διαθέτετε.
Και επιθυμώ στο σημείο αυτό να προσθέσω το εξής. Οι Υπουργοί Οικονομικών στο πλαίσιο του EUROGROUP, δηλαδή των μελών της Ευρωζώνης αποφάσισαν να κατανείμουν την περίοδο αποπληρωμής του δανείου σε μακρότερο χρονικό διάστημα. Επομένως η επιμήκυνση αυτή είναι πολύ σημαντικός παράγοντας ούτως ώστε να ενισχυθεί η αξιοπιστία του προγράμματος, γιατί έτσι θα μπορέσετε να ξεπεράσετε τη δυσκολία της αποπληρωμής που ίσως θα προέκυπτε το 2014 και θα υπάρχει μια πιο ομαλή πορεία και έτσι θα αυξηθεί περαιτέρω το ζήτημα της αξιοπιστίας απέναντι στην αειφορία του χρέους της Ελλάδας. Η Επιτροπή βεβαίως συνεργάζεται με τις αρμόδιες επιτροπές και γνωρίζω ότι και εσείς ενημερώνεστε. Αναμένω, λοιπόν, ότι αρχές του επομένου έτους το EUROGROUP θα μπορέσει να πάρει την τελική απόφαση προκειμένου για την επιμήκυνση της χρονικής διάρκειας της αποπληρωμής του δανείου.
Τούτων λεχθέντων να επισημάνω ότι το Νοέμβριο, συγκεκριμένα στα μέσα του Νοεμβρίου η EUROSTAT δημοσιοποίησε τα αναθεωρημένα οικονομικά δεδομένα για την Ελλάδα για το 2006 ως 2009 και αυτό ήταν πολύ σημαντικό καθώς για πρώτη φορά δεν υπάρχει καμία απολύτως επιφύλαξη επ’ αυτών. Πρόκειται για μείζον επίτευγμα και θα ήθελα να συγχαρώ τις ελληνικές αρχές, ιδίως την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία όπως και τη EUROSTAT για το επίτευγμά τους αυτό. Η συνεργασία έχει βελτιωθεί σε πολύ σημαντικό βαθμό χάρη στη νέα σχετική νομοθεσία για τα στατιστικά δεδομένα που εξασφαλίζει ακριβώς την ανεξαρτησία της Στατιστικής Υπηρεσίας και έτσι καθίστανται τα στατιστικά στοιχεία πλέον αξιόπιστα και ακριβή. Εξάλλου όπως γνωρίζετε, αυτά τα στοιχεία οικονομικής υφής σε εθνικό επίπεδο είναι σημαντικά για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και ταυτοχρόνως λειτουργούν ως θεμέλιο για τη λήψη ορθών αποφάσεων από εσάς, κυρίες και κύριοι, από το Κοινοβούλιο. Υπό την έννοια αυτή όλοι βρισκόμαστε, αν θέλετε, στο ίδιο τραίνο και έχουμε πλέον αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία, ακριβή για την Ελλάδα.
Όσον αφορά το δεύτερο πυλώνα και το ζήτημα της σταθερότητας του χρηματοοικονομικού τομέα, εν τω συνόλω της η σταθερότητα διασφαλίστηκε κυρίως με τη συνεργασίας της Τραπέζης της Ελλάδος, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, του αντίστοιχου ταμείου ή μέσου για τη χρηματοδοτική σταθερότητα εδώ στην Ελλάδα. Πολλές φορές ακούγονται επικρίσεις για τη στήριξη που παρεσχέθη υπό αυτό τον πυλώνα προς τις τράπεζες στην Ελλάδα.
Όμως, επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να σας ρωτήσω και το εξής: Πώς θα μπορούσαμε διαφορετικά να εξασφαλίσουμε ότι οι τράπεζες θα μπορούσαν να συνεχίσουν την παροχή των υπηρεσιών τους προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και τους ιδιώτες; Χρειαζόμαστε ιδιωτικές επενδύσεις, επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα, διότι διαφορετικά μόνες τους οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις δεν μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας που χρειάζεστε.
Και αυτό ακριβώς με φέρνει στον τρίτο πυλώνα του πακέτου. Ο στόχος είναι να υπάρξει ανάπτυξη και η Ελλάς να καταστεί πλέον ανταγωνιστική διεθνώς. Αυτός είναι ο τρίτος στόχος του προγράμματος. Θεωρώ ότι αυτό το σκέλος είναι πλέον θεμελιώδες μεσομακροπρόθεσμα. Βεβαίως γνωρίζω επίσης ότι αυτό είναι ένα ζήτημα που γέννησε ή γεννά την περισσότερη αμφισβήτηση ή συγκρούσεις.
Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχουν επιπτώσεις που καθίστανται αισθητές μόνο μεσομακροπρόθεσμα, ενώ θέτουν άμεσες βραχυπρόθεσμες προκλήσεις. Δημιουργούν ανησυχία στους πολίτες σχετικά με το μέλλον τους καθώς απαιτούν άμεση αλλαγή συνηθειών που συνήθως είναι βαθιά ριζωμένες. Όμως, είτε μας αρέσει είτε όχι οι διαρθρωτικές, οι δομικές αλλαγές είναι αναπόφευκτα σκέλος του σύγχρονου κόσμου μας. Η τεχνική πρόοδος έχει ήδη αλλάξει τις ζωές μας και η οικονομική παγκοσμιοποίηση έχει μεταβάλει σε σημαντικό βαθμό τις σχέσεις ισχύος οικονομικής υφής παγκοσμίως.
Ταυτοχρόνως κάθε φορά που απολαμβάνουμε τη χρήση όλων των οφελών που αντλούμε από τη σύγχρονη ιατρική, την τεχνολογία όπως τα smart phones, μπορεί να αισθανόμαστε απειλούμενοι διότι από την άλλη η καινοτομία απαιτεί αλλαγές. Αν, λοιπόν, δεν αλλάξουμε τότε θα υστερήσουμε, θα μείνουμε πίσω και δυστυχώς δεν υπάρχει μια κατάσταση τόσο σταθερή στην οποία θα μπορούμε να βασιστούμε για πάντα. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό να γίνουν οι μεταρρυθμίσεις που θα αφορούν τα εργασιακά σας, την αγορά εργασίας στην Ελλάδα και είναι σημαντικό να προχωρήσετε με εκείνα τα κίνητρα που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και θα βελτιώσουν επίσης την πρόσβαση σε καλώς ρυθμισμένες υπηρεσίες, προϊόντα αλλά και επαγγέλματα.
Πριν, όμως, φτάσω στα τελικά σημεία που θα ήθελα να θίξω, επιτρέψετε μου ένα σχόλιο που αφορά τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και του συνταξιοδοτικού καθώς γνωρίζω ότι και αυτή την ήταν εύκολη. Εξάλλου τα ζητήματα αυτά δεν είναι εύκολα στη διαχείρισή τους σε όλη την Ευρώπη και είναι ζητήματα που απασχολούν ταυτοχρόνως όλη την Ευρώπη. Είναι μια πρόκληση που αντιμετωπίζει συνολικά όλη η Ένωση.
Σύντομα θα γίνω και εγώ πενήντα ετών και γνωρίζω ότι υπάρχουν και τα καλά του να μεγαλώνει κανείς. Είναι επίσης γεγονός ότι τώρα πια μπορούμε να ζήσουμε επί μακρό χρονικό διάστημα με καλή υγεία και αυτό ισχύει σε όλη την Ευρώπη. όμως, σε όλη την Ευρώπη γνωρίζουν όλοι οι εργαζόμενοι πως και ο εργασιακός τους βίος καθίσταται πλέον μακροχρόνιος, όχι μόνο ο βίος τους εν γένει αλλά ο εργασιακός και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει αειφορία συνταξιοδοτική και ασφαλιστική. Οι αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις εδώ στην Ελλάδα θα βελτιώσουν μακροπρόθεσμα την αειφορία και τη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών σας εδώ.
Όπως προείπα όλα αυτά απασχολούν και την υπόλοιπη Ευρώπη. Στη Γαλλία φερ’ ειπείν έχει γίνει σημαντική αναδιάρθρωση του συστήματος. Οι μεταρρυθμίσεις στις συντάξεις πρόσφατα έγιναν, ενεκρίθησαν. Φτάσαμε στο 62ο έτος στη Γαλλία από το 60ο. Οι ίδιες προτάσεις γίνονται στην Ισπανία και αναμένονται να συζητηθούν στον επόμενο μήνα. Όμως, μια χώρα που γνωρίζω πολύ καλύτερα είναι η δική μου και κάποιες φορές και εγώ κάνω χρήση του ελληνικού παραδείγματος για να δείξω πώς είναι δυνατόν να προχωρήσει κανείς σε ριζικές αλλαγές στα συνταξιοδοτικά. Πολλές είναι, λοιπόν, οι χώρες που αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα ή την ίδια ιστορία, αν θέλετε.
Τελικώς θα καταστεί δυνατό για εμάς να χρηματοδοτήσουμε τα κοινωνικά μας πρότυπα και μοντέλα μόνο αν υπάρξει αειφόρος ανάπτυξη και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει βελτίωση της παραγωγικότητας, κάτι που δεν μπορεί να καταστεί δυνατό εάν δεν υπάρχει καινοτομία, εάν δεν υπάρχει επιχειρηματικότητα και αν δεν υπάρχουν επενδύσεις.
Συνολικά θα μπορούσε κανείς να συνάγει το εξής συμπέρασμα. Έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε πάρα πολλούς τομείς σε όλη την Ελλάδα, όμως, παραμένουν αρκετές προκλήσεις: Το ζήτημα της φορολογικής συμμόρφωσης, η αντιμετώπιση φαινομένων όπως η φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή είναι πολύ σημαντικά. Αν θέλετε, είναι και ζωτικής σημασίας προκειμένου όχι μόνο για τα δημόσια οικονομικά σας αλλά και για την κοινωνική δικαιοσύνη, ένα αίσθημα κοινωνικής δικαιοσύνης που θα πρέπει να επικρατήσει ούτως ώστε όλοι οι πολίτες να δουν πως όλοι τυγχάνουν ίσης αντιμετώπισης, ίσης μεταχείρισης και άρα να θεωρηθούν νόμιμες και εύλογες οι μεταρρυθμίσεις. Επιπροσθέτως η περαιτέρω απελευθέρωση, το άνοιγμα επαγγελμάτων, η απελευθέρωση υπηρεσιών θα πρέπει να προσφέρουν και θα προσφέρουν νέες ευκαιρίες στους νέους.
Αξιότιμα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου, κυρίες και κύριοι, κλείνοντας επιτρέψτε μου να πω ότι η Ελλάς δεν είναι η μόνη που καταβάλλει αυτές τις προσπάθειες. Βρισκόμαστε στο πλευρό της. Εξάλλου αυτές οι θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις λαμβάνουν χώρα αυτή τη στιγμή και πραγματοποιούνται σε πάρα πολλά κράτη-μέλη. Η αλήθεια είναι ότι η χρονική συγκυρία έχει επιταχύνει τις αλλαγές. Πολλές φορές οι αλλαγές συνεπάγονται και αβεβαιότητα αλλά λειτουργούν και καταλυτικά για κάτι νέο. Και εσείς οι Έλληνες είστε λαός εμπόρων που φέρει ιστορία ναυτιλίας και ναυσιπλοΐας επί χιλιετίες. Έχετε πάντοτε αδράξει τις ευκαιρίες και είμαι σίγουρος ότι θα εντοπίσετε νέες ευκαιρίες και θα τις αξιοποιήσετε.
Κυρίες και κύριοι, ξεκίνησα την παρέμβασή μου αναφέροντας τα λόγια του Γάλλου Προέδρου Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν και κλείνω με το δικό του επίλογο εκείνης της εποχής. Είχε πει προ τριακονταετίας και πλέον: «Είμαι πεπεισμένος ότι η Ελλάς εδώ στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα», στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα, «θα βρει ευημερία και κοινωνική πρόοδο. Η Ελλάς μπορεί να βασίζεται στην ενεργό αλληλεγγύη των εταίρων της». Δεν είστε μόνοι, λοιπόν, θα πω εγώ σ’ αυτή την προσπάθεια. Η Ευρώπη βρίσκεται στο πλευρό σας, η Ευρώπη σας στηρίζει.
Επιθυμώ να σας ευχαριστήσω στο σημείο αυτό για την προσοχή σας, κυρίες και κύριοι, και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία. Καλή συνέχεια.