24 Φεβ 2011

Κι όμως! Ο κίνδυνος μιας νέας JET OIL παραμένει...

JET OIL - 25 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ


Η τεράστια πυρκαγιά στις δεξαμενές πετρελαιοειδών της Jet Oil τον Φεβρουάριο 1986 ήταν το μεγαλύτερο βιομηχανικό ατύχημα που συνέβη στη χώρα μας και ...
για πολλές μέρες απειλούσε ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη με καταστροφή.

Ανάστατη η πόλη, παρακολουθούσε ανήμπορη να αντιδράσει σε έναν κίνδυνο που αγνοούσε και δεν είχε προετοιμαστεί. Χιλιάδες τόνοι πετρελαίου που καιγόταν, ρύπαιναν την ατμόσφαιρα, μόλυναν τις καλλιέργειες, σπέρνοντας τον καρκίνο και τον πανικό.

Η Jet Oil είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του σκανδαλώδους τρόπου με τον οποίο συχνά προωθείται η "ανάπτυξη" της χώρας. Είναι η ίδια πρακτική, που ακολουθεί διεθνώς η βιομηχανία πετρελαίου και πετυχαίνει να κερδοσκοπεί εξαγοράζοντας συνειδήσεις, μπλοκάροντας την πληροφόρηση και υποθηκεύοντας το μέλλον του τόπου.

Η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης δεν αφήνει το πέρασμα του χρόνου να ξεθωριάσει τις μνήμες και να ξεχαστεί ένα γεγονός που έθεσε σε κίνδυνο όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και για το οποίο δεν τιμωρήθηκε αλλά ούτε συνετίστηκε κανείς.

Σήμερα δίνουμε στην κυκλοφορία την έκδοση «ΦΑΚΕΛΟΣ JET OIL: 25 Χρόνια από το μεγαλύτερο βιομηνανικό ατύχημα στην Ελλάδα» και τη ψηφιακή του μορφή στο διαδίκτυο. Η έκδοση περιλαμβάνει:

το χρονικό των ημερών,

την Οδηγία Seveso II για την αντιμετώπιση των κινδύνων μεγάλων ατυχημάτων σχετιζόμενων με επικίνδυνες ουσίες για να δούμε τι προβλέπει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία και τι θα έπρεπε να γίνεται και στη χώρα μας,

άμεσα εφαρμόσιμες προτάσεις για το πως μπορεί να αποκλεισθεί η πιθανότητα να γίνει η Θεσσαλονίκη ολοκαύτωμα από την ανεξέλεγκη βιομηχανική δραστηριότητα

πλούσιο αρχείο από δημοσιεύματα της εποχής όπου φαίνεται τι στάση κράτησε η τότε διοίκηση, οι φορείς της πόλης αλλά και ποιές υποσχέσεις μοιραζόταν τότε αφειδώς.

Σίγουρα το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται με ευχολόγια ή έστω και με νόμους αλλά με την αλλαγή του βιομηχανικού μοντέλου ανάπτυξης. Όμως άμεσα απαιτείται:

· Συνολική μελέτη χωροθέτησης των δραστηριοτήτων σε σχέση με την επικινδυνότητα στην περιοχή και πιθανή μετεγκατάσταση κάποιων.

· Σύνταξη όλων των Ειδικών ΣΑΤΑΜΕ, δηλαδή των εξωτερικών σχεδίων έκτακτης για κάθε εγκατάσταση και αναθεώρηση των υπαρχόντων.

· Συγκρότηση αποτελεσματικών και ευέλικτων μηχανισμών ελέγχου των συνθηκών που μπορούν να δημιουργήσουν ένα μεγάλο ατύχημα.

· Διενέργεια συστηματικών ελέγχων, που θα εγγυώνται την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού των κινδύνων.

· Συνεχή προγράμματα ενημέρωσης και ασκήσεις ετοιμότητας των πολιτών από την αυτοδιοίκηση.

· Μέριμνα ώστε ο πολεοδομικός σχεδιασμός να περιλαμβάνει τα θέματα της επικινδυνότητας.

Η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης παρακολουθεί το θέμα εδώ και 25 χρόνια και πάντα βρίσκεται στη διάθεση όσων ενδιαφέρονται με προτάσεις και ιδέες για την εφαρμογή των μέτρων που θα οδηγήσουν στην ελαχιστοποίηση των συνθηκών που μπορούν να δημιουργήσουν ένα μεγάλο βιομηχανικό ατύχημα.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη