Πολλές οι συζητήσεις για το μετρό, λίγη η πρόοδος
Τι είπαν Καράογλου, Καλαφάτης
Με πρωτοβουλία του Θεόδωρου Καράογλου, βουλευτή Β’ Περ. Θεσσαλονίκης, Αναπληρωτή Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η Επερώτηση «Σε αδιέξοδο πολίτες και Μετρό Θεσσαλονίκης» (Αρ. Πρωτ. 36/21/17.3.2011), προς τους αρμόδιους ..
υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων & Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που συνυπογράφουν 6 ακόμα συνάδελφοι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
Ως πρώτος επερωτών ο κύριος Καράογλου κατά την τοποθέτησή του εξήγησε καταρχήν ότι οδηγήθηκε στην απόφαση να φέρει το θέμα προς συζήτηση στη Βουλή με την κατάθεση Επερώτησης, εκφράζοντας την κραυγή αγωνίας και απελπισίας του κόσμου της Θεσσαλονίκης, των πολιτών, των επαγγελματιών, των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. «Μια κραυγή αγωνίας, που δυστυχώς δεν την αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση και δεν την αφουγκράζονται οι συναρμόδιοι Υπουργοί. Εδώ και 18 μήνες η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που ρυθμίζει την τύχη των Ελλήνων πολιτών επιδεικνύει μια πρωτοφανή κωλυσιεργία και μια τρομακτική αδράνεια σε μείζονα θέματα, οδηγώντας σε ασφυξία νοικοκυριά και επιχειρήσεις και αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια, που οι πολιτικές της δημιούργησαν», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καράογλου.
Συνεχίζοντας ο κ. Καράογλου ανέφερε ότι «Η πορεία υλοποίησης του Μετρό έχει εξελιχθεί σε ένα ψυχολογικό θρίλερ για γερά νεύρα. Ένα τόσο σημαντικό έργο, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, παρά τον επί 20 χρόνια εμπαιγμό από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, φαίνεται ότι τοποθετείται στο τέλος των προτεραιοτήτων της σημερινής Κυβέρνησης. Η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει αντιληφθεί την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης αυτού του έργου. Δεν έχει αντιληφθεί, ότι η αποπεράτωση και η λειτουργία του Μετρό θα αναβαθμίσει την πόλη, θα την βγάλει από την ύφεση που η πολιτική της κυβέρνησης την οδηγεί, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, θα αυξήσει την αγοραστική δύναμη, θα ανακουφίσει τους επαγγελματίες, θα αποτελέσει τονωτική ένεση για όλη την πόλη».
Ο κ. Καράογλου δεν παρέλειψε να αναφερθεί συγκεκριμένα στην παθητική στάση της κυβέρνησης η οποία δεν δρομολογεί ούτε καν τη μεταφορά της διοίκησης του Μετρό στη Θεσσαλονίκη. «Είναι δυνατόν – κύριε Υπουργέ – να υλοποιείται ένα τόσο κρίσιμο και σπουδαίο έργο στη Θεσσαλονίκη και η διοίκηση του έργου να βρίσκεται στην Αθήνα; Το θεωρείτε λογικό και παραγωγικό; Εδώ και έναν χρόνο μας διαβεβαιώνατε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση (Αρ. Πρωτ. 2675/16.12.2009) ότι «προγραμματίζουμε να μεταφέρουμε την ευθύνη της διοίκησης και εποπτείας του έργου στη Θεσσαλονίκη γιατί η παρούσα διοικητική δομή και πρακτική οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στον σχεδιασμό και την έγκριση των εργασιών». Είναι ηλίου φαεινότερον, ότι υποτιμάτε την νοημοσύνη μας και τη νοημοσύνη των Θεσσαλονικέων. Αντιλαμβάνεσθε, ότι υπάρχει μεν πρόβλημα με την παραμονή της διοίκησης στην Αθήνα, αλλά τι πράξατε για αυτό; Παρατηρείτε, ότι υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις με τέτοιου είδους πρακτικές, αλλά τι κάνατε για να τις αντιμετωπίσετε; Όσο είδατε εσείς την διοίκηση του Μετρό στην Θεσσαλονίκη, άλλο τόσο την είδαμε και εμείς. Όσο είδατε εσείς την αυτοτέλεια και την αυτονομία, άλλο τόσο την είδαν και οι Θεσσαλονικείς».
«Λειτουργείτε, δυστυχώς, χωρίς την τήρηση συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, χωρίς να μας έχετε καταθέσει, παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις μας το οργανόγραμμα της Εταιρείας «Αττικό Μετρό Α.Ε.», χωρίς να γνωρίζουμε το ακριβές προσωπικό, που απασχολείται σήμερα στο έργο, χωρίς έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό. Και πολύ φοβούμαστε, ότι αυτή η κατάσταση δυσχεραίνει την πορεία υλοποίησης του έργου. Αυτές οι άστοχες ενέργειές σας είναι που επιβραδύνουν την υλοποίηση του έργου και δημιουργούν αναχώματα στην πρόοδο του. Αυτές οι πρακτικές σας έχουν ως αποτέλεσμα να καρκινοβατεί το μετρό και να καθυστερεί δραματικά η ολοκλήρωσή του. Σε όλα αυτά προστίθενται και πλήθος γραφειοκρατικών εμποδίων, που δυσχεραίνουν την εκτέλεση των εργασιών και δημιουργούν προβλήματα στην λειτουργία της πόλης», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καράογλου.
Κλείνοντας την εισήγησή του ο κ. Καράογλου κάλεσε την κυβέρνηση να λάβει επιτέλους, όπως οφείλει, επειγόντως μέτρα, να επισπεύσει τις διαδικασίες, να προωθήσει την υλοποίηση των έργων, να βγάλει τη Θεσσαλονίκη από το τέλμα που την οδήγησε.
Τι είπαν Καράογλου, Καλαφάτης
Με πρωτοβουλία του Θεόδωρου Καράογλου, βουλευτή Β’ Περ. Θεσσαλονίκης, Αναπληρωτή Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η Επερώτηση «Σε αδιέξοδο πολίτες και Μετρό Θεσσαλονίκης» (Αρ. Πρωτ. 36/21/17.3.2011), προς τους αρμόδιους ..
υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων & Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που συνυπογράφουν 6 ακόμα συνάδελφοι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
Ως πρώτος επερωτών ο κύριος Καράογλου κατά την τοποθέτησή του εξήγησε καταρχήν ότι οδηγήθηκε στην απόφαση να φέρει το θέμα προς συζήτηση στη Βουλή με την κατάθεση Επερώτησης, εκφράζοντας την κραυγή αγωνίας και απελπισίας του κόσμου της Θεσσαλονίκης, των πολιτών, των επαγγελματιών, των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. «Μια κραυγή αγωνίας, που δυστυχώς δεν την αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση και δεν την αφουγκράζονται οι συναρμόδιοι Υπουργοί. Εδώ και 18 μήνες η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που ρυθμίζει την τύχη των Ελλήνων πολιτών επιδεικνύει μια πρωτοφανή κωλυσιεργία και μια τρομακτική αδράνεια σε μείζονα θέματα, οδηγώντας σε ασφυξία νοικοκυριά και επιχειρήσεις και αυξάνοντας την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια, που οι πολιτικές της δημιούργησαν», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καράογλου.
Συνεχίζοντας ο κ. Καράογλου ανέφερε ότι «Η πορεία υλοποίησης του Μετρό έχει εξελιχθεί σε ένα ψυχολογικό θρίλερ για γερά νεύρα. Ένα τόσο σημαντικό έργο, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, παρά τον επί 20 χρόνια εμπαιγμό από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, φαίνεται ότι τοποθετείται στο τέλος των προτεραιοτήτων της σημερινής Κυβέρνησης. Η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει αντιληφθεί την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης αυτού του έργου. Δεν έχει αντιληφθεί, ότι η αποπεράτωση και η λειτουργία του Μετρό θα αναβαθμίσει την πόλη, θα την βγάλει από την ύφεση που η πολιτική της κυβέρνησης την οδηγεί, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, θα αυξήσει την αγοραστική δύναμη, θα ανακουφίσει τους επαγγελματίες, θα αποτελέσει τονωτική ένεση για όλη την πόλη».
Ο κ. Καράογλου δεν παρέλειψε να αναφερθεί συγκεκριμένα στην παθητική στάση της κυβέρνησης η οποία δεν δρομολογεί ούτε καν τη μεταφορά της διοίκησης του Μετρό στη Θεσσαλονίκη. «Είναι δυνατόν – κύριε Υπουργέ – να υλοποιείται ένα τόσο κρίσιμο και σπουδαίο έργο στη Θεσσαλονίκη και η διοίκηση του έργου να βρίσκεται στην Αθήνα; Το θεωρείτε λογικό και παραγωγικό; Εδώ και έναν χρόνο μας διαβεβαιώνατε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση (Αρ. Πρωτ. 2675/16.12.2009) ότι «προγραμματίζουμε να μεταφέρουμε την ευθύνη της διοίκησης και εποπτείας του έργου στη Θεσσαλονίκη γιατί η παρούσα διοικητική δομή και πρακτική οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στον σχεδιασμό και την έγκριση των εργασιών». Είναι ηλίου φαεινότερον, ότι υποτιμάτε την νοημοσύνη μας και τη νοημοσύνη των Θεσσαλονικέων. Αντιλαμβάνεσθε, ότι υπάρχει μεν πρόβλημα με την παραμονή της διοίκησης στην Αθήνα, αλλά τι πράξατε για αυτό; Παρατηρείτε, ότι υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις με τέτοιου είδους πρακτικές, αλλά τι κάνατε για να τις αντιμετωπίσετε; Όσο είδατε εσείς την διοίκηση του Μετρό στην Θεσσαλονίκη, άλλο τόσο την είδαμε και εμείς. Όσο είδατε εσείς την αυτοτέλεια και την αυτονομία, άλλο τόσο την είδαν και οι Θεσσαλονικείς».
«Λειτουργείτε, δυστυχώς, χωρίς την τήρηση συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, χωρίς να μας έχετε καταθέσει, παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις μας το οργανόγραμμα της Εταιρείας «Αττικό Μετρό Α.Ε.», χωρίς να γνωρίζουμε το ακριβές προσωπικό, που απασχολείται σήμερα στο έργο, χωρίς έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό. Και πολύ φοβούμαστε, ότι αυτή η κατάσταση δυσχεραίνει την πορεία υλοποίησης του έργου. Αυτές οι άστοχες ενέργειές σας είναι που επιβραδύνουν την υλοποίηση του έργου και δημιουργούν αναχώματα στην πρόοδο του. Αυτές οι πρακτικές σας έχουν ως αποτέλεσμα να καρκινοβατεί το μετρό και να καθυστερεί δραματικά η ολοκλήρωσή του. Σε όλα αυτά προστίθενται και πλήθος γραφειοκρατικών εμποδίων, που δυσχεραίνουν την εκτέλεση των εργασιών και δημιουργούν προβλήματα στην λειτουργία της πόλης», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καράογλου.
Κλείνοντας την εισήγησή του ο κ. Καράογλου κάλεσε την κυβέρνηση να λάβει επιτέλους, όπως οφείλει, επειγόντως μέτρα, να επισπεύσει τις διαδικασίες, να προωθήσει την υλοποίηση των έργων, να βγάλει τη Θεσσαλονίκη από το τέλμα που την οδήγησε.
Σταύρος Καλαφάτης: "Το Μετρό ταξιδεύει μέσα στην ομίχλη"
Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητήθηκε επίκαιρη επερώτηση βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, μεταξύ των οποίων και του Βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνου του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Σταύρου Καλαφάτη, με θέμα το «Μέτρο Θεσσαλονίκης».
Στην ομιλία του ο κ. Καλαφάτης αναφέρθηκε στη σύγχυση και τους ανορθόδοξους χειρισμούς της κυβέρνησης που οδηγούν σε ομιχλώδη πορεία το Μετρό, ένα διαχρονικό όραμα όλων των Θεσσαλονικέων, που ξεκίνησε η Νέα Δημοκρατία τον Απρίλιο του 2006.
Αναφέρθηκε στα κρίσιμα νομικά ζητήματα που δημιουργούν εμπλοκές στο έργο, στις καθυστερήσεις των αρχαιολογικών ανασκαφών και τους χαμηλούς ρυθμούς των εκτελούμενων εργασιών. Επεσήμανε την απόγνωση των καταστηματαρχών που πλήττονται από τις λαμαρίνες υπολειτουργούντων εργοταξίων και την αγωνία των πολιτών που πλέον αμφιβάλλουν για το πότε τελικά θα επιβιβασθούν σε κάποιο από τους συρμούς του Μετρό.
Εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του όσον αφορά την προσπάθεια επαναχάραξης του έργου, η οποία σύμφωνα με τον κ. Καλαφάτη, θα επιφέρει πρόσθετες εμπλοκές και καθυστερήσεις, αφού απαιτεί νέες διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση και σαφείς απαντήσεις σε μια σειρά σοβαρών ερωτημάτων, που σχετίζονται με :
- Το αν θα υπάρξει νέα δημοπράτηση ή θα γίνει αναθεώρηση της υπάρχουσας σύμβασης και κατά συνέπεια αλλαγή του συμβατικού φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.
- Το ακριβές κόστος τόσο της βασικής γραμμής, όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά, με βάση τα προηγούμενα και τα νέα δεδομένα μετά την επαναχάραξη.
- Το ύψος της Εθνικής Συμμετοχής (Π.Δ.Ε.), καθώς και της συμμετοχής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη ροή χρηματοδότησης του έργου.
- Το ακριβές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής, παράδοσης και έναρξης λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό και των επεκτάσεών του.
Στη δευτερολογία του, ο κ. Καλαφάτης επέκρινε τους αρμόδιους υπουργούς, ότι απέφυγαν να δώσουν απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα και επανέλαβε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να εστιάσει τις προσπάθειές της, στην επίσπευση των εργασιών του Μετρό και όχι να διαχέει τις δυνάμεις της σε ουτοπικούς σχεδιασμούς και εκθέσεις ιδεών για τη Θεσσαλονίκη.