Διευκρινιστικά σε σχέση με το προηγούμενο σημερινό μας δελτίο τύπου που αφορά την Ειδική Διοικητική Προσφυγή, σας κάνουμε γνωστό ότι αυτή ασκήθηκε σύμφωνα με το άρθρο 227 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης − Πρόγραμμα Καλλικράτης», σύμφωνα με το οποίο:
Άρθρο 227, ειδική διοικητική προσφυγή - Αιτήσεις θεραπείας
1.α. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτών και των συνδέσμων για λόγους νομιμότητας, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την
ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής.
β. Προσφυγή επιτρέπεται και κατά παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας των οργάνων της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή η προσφυγή ασκείται εντός δεκαημέρου από την άπρακτη παρέλευση της ειδικής προθεσμίας που, τυχόν, τάσσει ο νόμος για την έκδοση της οικείας πράξης, διαφορετικά μετά την παρέλευση τριμήνου από την υποβολή της σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου.
2. Ο Ελεγκτής Νομιμότητας αποφαίνεται επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών
από την υποβολή της. Αν παρέλθει η ανωτέρω προθεσμία χωρίς να εκδοθεί απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει σιωπηρώς απορριφθεί.
3. Η άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής αποτελεί προϋπόθεση για την άσκηση ενδίκων βοηθημάτων ενώπιον των αρμόδιων δικαστηρίων.
4. Ο Ελεγκτής Νομιμότητας είναι αρμόδιος να αποφαίνεται επί:
α) αιτήσεων θεραπείας για έργα με προϋπολογισμό μέχρι 5.000.000 ευρώ προ Φ.Π.Α., μελετών και υπηρεσιών που υπάγονται στις διατάξεις του ν. 3316/2005
(ΦΕΚ 42 Α΄) και αφορούν δήμους,
β) αιτήσεων θεραπείας για έργα με προϋπολογισμό μέχρι 5.000.000 ευρώ προ Φ.Π.Α., μελετών και υπηρεσιών που υπάγονται στις διατάξεις του ν. 3316/2005
(ΦΕΚ 42 Α΄) και αφορούν περιφέρειες.
Παραθέτουμε κάτωθι, το κείμενο του από 1 Απριλίου 2011 Δελτίο Τύπου που είχε εκδοθεί μετά τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 31-3-2011
με Θέμα: «Με αδιαφάνεια και προχειρότητα, χωρίς τήρηση των προϋποθέσεων του νόμου η απογραφή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Χωρίς σχέδιο και προοπτική ανάπτυξης ο Προϋπολογισμός.»
Τυπικές και ουσιαστικές παραλείψεις που υποκρύπτουν αδιαφάνεια και σοβαρές ευθύνες καταλόγισε το Μέτωπο Ανάπτυξης στη διοίκηση Ψωμιάδη κατά τη συζήτηση της απογραφής των περιουσιακών στοιχείων των πρώην Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που περιέρχονται στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Τα παραπάνω υποστηρίχθηκαν από το Μέτωπο Ανάπτυξης στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 31-3-2011, ψηφίζοντας «όχι» σε μια προσχηματική απογραφή και σε ένα προϋπολογισμό, χωρίς πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης.
Κατά την τοποθέτησή του ο επικεφαλής του Μετώπου Ανάπτυξης, βουλευτής Μάρκος Μπόλαρης, δήλωσε πως το κείμενο που εμφανίσθηκε περιέχει τόσες τυπικές και ουσιαστικές παραλείψεις, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας, που συνιστά λόγο ακυρότητας. Τέτοιες πρακτικές, παρατήρησε ο κ. Μπόλαρης, δεν μπορούν να έχουν την εμπιστοσύνη των πολιτών και των Περιφερικών Συμβούλων, τονίζοντας πως από το κείμενο που παρουσιάσθηκε δεν προκύπτουν οι υποχρεώσεις που έχουν οι πρώην Νομαρχιακές Αυτοδικήσεις όπως δάνεια, ανεξόφλητες υποχρεώσεις προς τρίτους. Η αδιαφάνεια, κατήγγειλε ο κ. Μπόλαρης, είναι εμφανής στο επίμαχο κεφάλαιο των εκτελεστών δικαστικών αποφάσεων με οικονομικό περιεχόμενο που καταχωρούνται παραπλανητικά ως Νομική Υπηρεσία της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, όταν είναι γνωστές οι δικαστικές περιπέτειες του πρώην Νομάρχη για τα ζητήματα αυτά. Η ίδια τακτική ακλουθήθηκε και στην παράθεση των στοιχείων που αφορούν τα έργα σε εξέλιξη, αυτά που προκηρύχθηκαν, όσα έχουν δημοπρατηθεί και για το υπόλοιπο των έργων από παρελθόντα έτη, όπου αναφέρεται μόνο το ποσό των 96 εκατομμυρίων ευρώ για την πρώτη περίπτωση.
Στο σημείο αυτό επεσήμανε ο κ. Μπόλαρης υπάρχει προφανής παραβίαση των υποχρεώσεων που απορρέει από τη νομοθεσία, αφού οι Σύμβουλοι καλούνται να αποφασίσουν χωρίς να γνωρίζουν τις επιβαρύνσεις. Η ομαδοποίηση των έργων γίνεται ακριβώς για να καλυφθεί το σοβαρό πρόβλημα των δικαστικών εμπλοκών που έχει η διοίκηση Ψωμιάδη με τις απευθείας αναθέσεις, τις υπερβάσεις και τις παραλαβές των έργων. Ενδεικτικό της παραβίασης της νομοθεσίας παρατήρησε ο κ. Μπόλαρης είναι το γεγονός πως η εισήγηση της απογραφής παρουσιάζεται χωρίς πρακτικό της αρμόδιας επιτροπής ενώ ουδέποτε κλήθηκε σ’ αυτήν το μέλος της επιτροπής που εκπροσωπεί την αντιπολίτευση.
Ο κ. Μπόλαρης ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτικός ως προς τις προθέσεις της διοίκησης Ψωμιάδη όταν παρέθεσε αυτούσια τη φράση της εισήγησης που προσπαθεί να μεταθέσει τις σοβαρές ευθύνες της στους υπαλλήλους: «Σημειώνεται ότι η έκθεση αυτή είναι απλώς αντιπροσωπευτική των περιουσιακών στοιχείων, των υποχρεώσεων και των απαιτήσεων». Η πρωτοφανής αυτή μετάθεση ευθυνών για να καλυφθούν θέματα οικονομικού αντικειμένου, συνέχισε ο κ. Μπόλαρης, γίνεται απροκάλυπτη παρακάτω όταν δηλώνεται πως «η παρούσα έκθεση βασίζεται αποκλειστικά στα στοιχεία που έχουν συνταχθεί με αποκλειστική ευθύνη των οικείων υπηρεσιών και οργάνων των οικείων καταργηθεισών Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων».
Ο Μάρκος Μπόλαρης αναφέρθηκε ακόμη στην υπόθεση του ΚΕΚ Θεσσαλονίκης, όπου οι υπάλληλοι είναι απλήρωτοι επί επτά μήνες, όπως και στο ΚΕΠΟΘΕ. Καταλήγοντας ο κ. Μπόλαρης είπε: «Υποτιμάτε τη νοημοσύνη μας, όταν ζητάτε να εγκρίνουμε μια απογραφή που δεν έχει ουσία. Το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν είναι εδώ για να συγκαλύπτει και να ξεπλένει».
Αιτιολογώντας την ψήφο της παράταξης του «Μετώπου Ανάπτυξης» ο Γιώργος Πασχαλίδης, τόνισε:
«Το όχι που λέμε είναι ψήφος ευθύνης, δεν είναι κάποια μομφή στους υπαλλήλους που εργάστηκαν για να συγκεντρώσουν τα στοιχεία. Το όχι είναι επιφύλαξη στην πρακτική των συνοπτικών διαδικασιών, στην απουσία εισηγητικής έκθεσης, στην απουσία πολιτικής αξιολόγησης. Οι υπάλληλοι δίνουν τα στοιχεία, όμως είναι οι πολιτικοί, οι περιφερειακοί σύμβουλοι που διαμορφώνουν τις πολιτικές που θα έπρεπε να διακρίνονται στον προϋπολογισμό. Αυτές οι πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης σε αυτόν τον προϋπολογισμό δεν υπάρχουν. Πρώτα κάνεις το σχέδιο για την περιφέρεια και μετά συντάσσεις τον προϋπολογισμό. Σήμερα δεν υπάρχει στρατηγικό σχέδιο για την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπάρχει ένα άθροισμα στοιχείων χωρίς συνοχή, χωρίς κεντρική ιδέα. Με ορίζοντα το επιχειρησιακό πρόγραμμα του Σεπτεμβρίου 2011, θα πρέπει να συνδιαμορφώσουμε το στρατηγικό σχέδιο της Κεντρικής Μακεδονίας».