Σαρωτικές ανατροπές στα μισθολογικά αλλά και στις εργασιακές σχέσεις χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων επέρχονται με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο κατατίθεται την Πέμπτη στη Βουλή και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων διατάξεις για την υπαγωγή στην εφεδρεία 30.000 εργαζομένων έως το τέλος του 2011 καθώς και το νέο μισθολόγιο και βαθμολόγιο του Δημοσίου.
Η αναπροσαρμογή των βασικών μισθών και η κατάργηση του συνόλου των ειδικών επιδομάτων επιφέρουν σημαντικές μειώσεις στις τελικές αποδοχές κυρίως σε δύο κατηγορίες υπαλλήλων...
* Μέχρι και 50% σε 100.000 μόνιμους υπαλλήλους που λάμβαναν υψηλά επιδόματα, όπως για παράδειγμα στους εργαζόμενους των υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών, κυρίως σε όσους ανήκουν στις κατηγορίες δευτεροβάθμιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
* Μέχρι και 40% στους εργαζόμενους σε ΔΕΚΟ, ΝΠΙΔ, ανεξάρτητες αρχές, ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου. Οι αμοιβές στις δημόσιες επιχειρήσεις αλλά και στα επιχορηγούμενα νομικά πρόσωπα ξεπερνούν σήμερα τον μέσον όρο των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων, που υπολογίζονται στις 22.000 ευρώ, από 20% έως και 57% σε μερικές περιπτώσεις.
Βασική αρχή του νέου μισθολογίου είναι η κατάργηση πληθώρας επιδομάτων τα οποία οδηγούν επί του παρόντος σε τεράστιες μισθολογικές ανισότητες μεταξύ υπαλλήλων των ίδιων προσόντων, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούσαν στο οικονομικό επιτελείο σύμφωνα με "Τα Νέα", μέρος των εργαζομένων του Δημοσίου να υποστούν απώλειες που μπορεί να φτάσουν έως και το 40%.
Ο υπουργός Οικονομικών είχε θέσει ως κατώτατο μισθό τα 780 ευρώ και ανώτατο πλαφόν τα 2.700 ευρώ μαζί με την πρόβλεψη για ορισμένα επιδόματα που θα καταβάλλονται. Για τους ενδιάμεσους βαθμούς, όμως, και για τις αμοιβές ανά εκπαιδευτική κατηγορία, μέχρι αργά το βράδυ της Τετάρτης γράφονταν και ξαναγράφονταν διάφορα εναλλακτικά σενάρια.
Τα επιδόματα που θα παραμείνουν, εκτός από το οικογενειακό, το «ειδικών συνθηκών απασχόλησης» και το «παραμεθόριων περιοχών», προβλέπονται και δύο τα οποία, όμως, δεν θα χορηγούνται στο σύνολο των υπαλλήλων αλλά θα συνδέονται με τη θέση και την απόδοσή του.
Το ένα είναι το επίδομα θέσης ευθύνης για όσους είναι τμηματάρχες, διευθυντές και γενικοί διευθυντές. Η καταβολή όμως του επιδόματος αυτού θα περιοριστεί σε πολύ μικρότερο αριθμό από τον σημερινό καθώς με την αναδιάρθρωση του κράτους θα υπάρξει μείωση τμημάτων και διευθύνσεων με αποτέλεσμα οι θέσεις προϊσταμένων να κοπούν στο ένα τρίτο περίπου από τις 29.000 που είναι επί του παρόντος.
Το άλλο επίδομα είναι το πριμ παραγωγικότητας, το οποίο θα δίνεται μόνο σε υπαλλήλους που κατορθώνουν να πιάσουν τους στόχους όπως αυτοί θα ορίζονται ανά θέση και υπηρεσία.
Για το σκοπό αυτό θα καθιερωθούν μετρήσιμοι στόχοι και αντικειμενικά κριτήρια για την αξιολόγηση των υπαλλήλων - όπως έχει αναφερθεί, για παράδειγμα, στις εφορίες, ανάλογα με τα έσοδα που θα εισπράττουν.
Περιορισμός της μισθολογικής δαπάνης επιτυγχάνεται και μέσω των νέων διατάξεων που έρχονται με το βαθμολόγιο και με δεδομένη την άμεση σύνδεση με τους μισθούς.
Η πρόβλεψη ποσόστωσης για τη μετάβαση από τον έναν βαθμό στον επόμενο θα οδηγήσει σε χορήγηση αυξήσεων σε μικρότερο αριθμό υπαλλήλων, ενώ αντίστοιχα, για την προαγωγή κάποιου υπαλλήλου και την αντίστοιχη μισθολογική εξέλιξή του καθορίζονται πλέον αυστηρές διαδικασίες αξιολόγησης ως προς την απόδοσή του, τις διοικητικές του ικανότητες και τη συμπεριφορά του στην υπηρεσία.
Μισθολογικές ανακατατάξεις θα επιφέρει και η αύξηση από 5 σε 6 των βαθμών στο Δημόσιο.
Όπως προβλέπεται, όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας θα επανακαταταγούν στους νέους βαθμούς, με όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, γεγονός που μπορεί να σημάνει ότι κάποιος με σημερινό βαθμό Γ' δεν αποκλείεται να βρεθεί στον χαμηλότερο βαθμό Δ', έχοντας και αντίστοιχες μισθολογικές απώλειες.
Newsroom ΔΟΛ
Η αναπροσαρμογή των βασικών μισθών και η κατάργηση του συνόλου των ειδικών επιδομάτων επιφέρουν σημαντικές μειώσεις στις τελικές αποδοχές κυρίως σε δύο κατηγορίες υπαλλήλων...
* Μέχρι και 50% σε 100.000 μόνιμους υπαλλήλους που λάμβαναν υψηλά επιδόματα, όπως για παράδειγμα στους εργαζόμενους των υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών, κυρίως σε όσους ανήκουν στις κατηγορίες δευτεροβάθμιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
* Μέχρι και 40% στους εργαζόμενους σε ΔΕΚΟ, ΝΠΙΔ, ανεξάρτητες αρχές, ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου. Οι αμοιβές στις δημόσιες επιχειρήσεις αλλά και στα επιχορηγούμενα νομικά πρόσωπα ξεπερνούν σήμερα τον μέσον όρο των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων, που υπολογίζονται στις 22.000 ευρώ, από 20% έως και 57% σε μερικές περιπτώσεις.
Βασική αρχή του νέου μισθολογίου είναι η κατάργηση πληθώρας επιδομάτων τα οποία οδηγούν επί του παρόντος σε τεράστιες μισθολογικές ανισότητες μεταξύ υπαλλήλων των ίδιων προσόντων, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούσαν στο οικονομικό επιτελείο σύμφωνα με "Τα Νέα", μέρος των εργαζομένων του Δημοσίου να υποστούν απώλειες που μπορεί να φτάσουν έως και το 40%.
Ο υπουργός Οικονομικών είχε θέσει ως κατώτατο μισθό τα 780 ευρώ και ανώτατο πλαφόν τα 2.700 ευρώ μαζί με την πρόβλεψη για ορισμένα επιδόματα που θα καταβάλλονται. Για τους ενδιάμεσους βαθμούς, όμως, και για τις αμοιβές ανά εκπαιδευτική κατηγορία, μέχρι αργά το βράδυ της Τετάρτης γράφονταν και ξαναγράφονταν διάφορα εναλλακτικά σενάρια.
Τα επιδόματα που θα παραμείνουν, εκτός από το οικογενειακό, το «ειδικών συνθηκών απασχόλησης» και το «παραμεθόριων περιοχών», προβλέπονται και δύο τα οποία, όμως, δεν θα χορηγούνται στο σύνολο των υπαλλήλων αλλά θα συνδέονται με τη θέση και την απόδοσή του.
Το ένα είναι το επίδομα θέσης ευθύνης για όσους είναι τμηματάρχες, διευθυντές και γενικοί διευθυντές. Η καταβολή όμως του επιδόματος αυτού θα περιοριστεί σε πολύ μικρότερο αριθμό από τον σημερινό καθώς με την αναδιάρθρωση του κράτους θα υπάρξει μείωση τμημάτων και διευθύνσεων με αποτέλεσμα οι θέσεις προϊσταμένων να κοπούν στο ένα τρίτο περίπου από τις 29.000 που είναι επί του παρόντος.
Το άλλο επίδομα είναι το πριμ παραγωγικότητας, το οποίο θα δίνεται μόνο σε υπαλλήλους που κατορθώνουν να πιάσουν τους στόχους όπως αυτοί θα ορίζονται ανά θέση και υπηρεσία.
Για το σκοπό αυτό θα καθιερωθούν μετρήσιμοι στόχοι και αντικειμενικά κριτήρια για την αξιολόγηση των υπαλλήλων - όπως έχει αναφερθεί, για παράδειγμα, στις εφορίες, ανάλογα με τα έσοδα που θα εισπράττουν.
Περιορισμός της μισθολογικής δαπάνης επιτυγχάνεται και μέσω των νέων διατάξεων που έρχονται με το βαθμολόγιο και με δεδομένη την άμεση σύνδεση με τους μισθούς.
Η πρόβλεψη ποσόστωσης για τη μετάβαση από τον έναν βαθμό στον επόμενο θα οδηγήσει σε χορήγηση αυξήσεων σε μικρότερο αριθμό υπαλλήλων, ενώ αντίστοιχα, για την προαγωγή κάποιου υπαλλήλου και την αντίστοιχη μισθολογική εξέλιξή του καθορίζονται πλέον αυστηρές διαδικασίες αξιολόγησης ως προς την απόδοσή του, τις διοικητικές του ικανότητες και τη συμπεριφορά του στην υπηρεσία.
Μισθολογικές ανακατατάξεις θα επιφέρει και η αύξηση από 5 σε 6 των βαθμών στο Δημόσιο.
Όπως προβλέπεται, όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας θα επανακαταταγούν στους νέους βαθμούς, με όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, γεγονός που μπορεί να σημάνει ότι κάποιος με σημερινό βαθμό Γ' δεν αποκλείεται να βρεθεί στον χαμηλότερο βαθμό Δ', έχοντας και αντίστοιχες μισθολογικές απώλειες.
Newsroom ΔΟΛ