Ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Γιάννης Μαγκριώτης απαντώντας σήμερα στην Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Ν.Δ. κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου για τα προβλήματα του Οδικού Δικτύου της Ολύμπιας Οδού, τόνισε:
«Ο αυτοκινητόδρομος «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» κατασκευάζεται στο πλαίσιο Σύμβασης Παραχώρησης, η οποία υπογράφηκε το 2007 και κυρώθηκε με Νόμο από τη..
Βουλή το ίδιο έτος.
Θέλω από την αρχή να τονίσω ότι η βασική επιλογή της πολιτείας να φτάσει η Ολύμπια Οδός μέχρι τη Μεσσηνία δεν έχει αλλάξει.
Είναι όμως γνωστά τα προβλήματα που παρουσίασε το υπόψη έργο, το οποίο όπως και οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι που κατασκευάζονται με Συμβάσεις Παραχώρησης, δημοπρατήθηκε ανώριμα, χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη εξέλιξή του.
Το γεγονός ότι δημοπρατήθηκαν και οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης, μαζί με την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, σε έξι μήνες το 2007, καταδεικνύει την προχειρότητα και την σκοπιμότητα.
Το πιο σημαντικό πρόβλημα, που παρουσιάστηκε αμέσως μετά την έναρξη του έργου, ήταν κατά κύριο λόγο η μη εξασφάλιση των εδαφικών εκτάσεων ανάπτυξης του, λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις, στις αρχαιολογικές έρευνες και στη μετακίνηση των δικτύων των ΟΚΩ.
Οι παραδοχές και οι χρονικές προβλέψεις των συμβάσεων οι οποίες δέσμευσαν το Δημόσιο, παρουσίασαν μεγάλες αστοχίες. Για παράδειγμα προέβλεπαν ότι σε δώδεκα μήνες θα παραδίνονταν ελεύθεροι όλοι οι χώροι για να αναπτυχθούν κατασκευαστικά μέτωπα. Το δωδεκάμηνο για όλες τις συμβάσεις ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 2009 και μεσοσταθμικά οι απαλλοτριώσεις κινούνταν στο 10%.
Επίσης οι Παραχωρησιούχοι καθυστέρησαν, πολλές δικές τους συμβατικές υποχρεώσεις.
Το Υπουργείο τα τελευταία δύο χρόνια προχώρησε στην ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών για την επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων. Με Ειδικές Πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου, ενεργοποιώντας τις Ολυμπιακές διατάξεις, επιταχύνθηκαν οι διαδικασίες απαλλοτριώσεων και επιτάξεων, ενώ παράλληλα με τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και την υπογραφή σχετικών μνημονίων εξασφάλισε την επιτάχυνση των αρχαιολογικών ερευνών, με αποτέλεσμα να ολοκληρωθεί η αποδέσμευση των περιοχών για να αναπτυχθούν τα εργοτάξια.
Ωστόσο, η έλλειψη διαβούλευσης με τους κατοίκους των περιοχών και ο ελλιπής σχεδιασμός σε κρίσιμες περιοχές κατά τη δημοπράτησή του, ταλανίζουν ακόμα και σήμερα το υπόψη έργο, εξαιτίας προσφυγών κατοίκων και περιβαλλοντικών οργανώσεων στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα, όπως είναι γνωστό, ασκήθηκαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, δύο προσφυγές κατά της από 30.5.2006 Κοινής Υπουργικής Απόφασης έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το Τμήμα Αμαλιάδα - Τσακώνα Ν. Ηλείας & Μεσσηνίας» που αφορά την διέλευση της Ολυμπίας Οδού από την περιοχή του Καϊάφα.
Το ΣτΕ, αφού έλαβε υπόψη την Προειδοποιητική Επιστολή καθώς και την Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εξέδωσε αποφάσεις, με τις οποίες προβλέπεται η Ακύρωση της ανωτέρω ΚΥΑ.
Το Υπουργείο Υποδομών, σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ προχώρησε στη διερεύνηση των εναλλακτικών λύσεων στην περιοχή του Καϊάφα, περιλαμβανομένης και της ¨μηδενικής λύσης¨.
Δώσαμε μάχη για τη ¨μηδενική λύση¨, ωστόσο αυτή δεν έγινε δεκτή από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΣτΕ.
Η θέση μου είναι ότι στην επόμενη προγραμματική περίοδο μπορεί και πρέπει να μελετηθεί και να κατασκευαστεί η ανατολική παράκαμψη της λίμνης Καϊάφα μέχρι τη Μεσσηνία.
Εκεί που μας επιτρέπει το ΣτΕ θα συνεχίσουμε τα έργα.
Για το τμήμα Πάτρα – Πύργος, κατατέθηκαν όπως είναι γνωστό, το 2006 δύο προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από τους Δήμους Βραχνέικων και Παραλίας καθώς και από την ΤΕΔΚ Αχαΐας, κατά της από 30.5.2006 Κοινής Υπουργικής Απόφασης έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το υπ’ όψη έργο και ειδικότερα για τη χάραξη στην περιοχή των Βραχνέϊκων Αχαΐας (Ημικόμβος Μιντιλογλίου – Α/Κ Κάτω Αχαΐας μήκους 18 χλμ περίπου).
Οι ανωτέρω προσφυγές συνεκδικάσθηκαν μετά από τρείς αναβολές (03.3.2010, Νοέμβριος 2010 και 26.01.2010) και την παρέλευση πέντε ετών, τελικώς στις 16.3.2011 και αναμένεται η κοινοποίηση της απόφασης στο Υπουργείο.
Στην δευτερολογία του ο Υφυπουργός επισήμανε:
«Η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος. Δεν υπάρχει άλλη σκέψη. Έχουν κατατεθεί ορισμένες προτάσεις που έχουν δημοσιοποιηθεί, από τεχνικούς και χρηματοοικονομικούς συμβούλους, είτε ανεξάρτητους είτε των παραχωρησιούχων είτε των τραπεζών είτε του Υπουργείου, χωρίς να σημαίνει ότι αυτές οι προτάσεις είναι και αποδεκτές από την πλευρά της πολιτείας. Τις έχουμε δημοσιεύσει γιατί θέλουμε να γνωρίζει η κοινωνία της περιοχής της Ηλείας, της Αχαϊας και της Μεσσηνίας ποιες είναι αυτές.
Η θέση της πολιτείας είναι να φτάσει ο αυτοκινητόδρομος μέχρι τη Μεσσηνία. Εκεί που υπάρχει η οριστική απαγόρευση του ΣτΕ και δεν μπορεί να κατασκευαστεί ο αυτοκινητόδρομος από το Κάτω Σαμικό μέχρι τον ποταμό Νέδα, πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, να βελτιωθούν τα γεωμετρικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου και το έργο να έχει συνέχεια από τον ποταμό Νέδα μέχρι τη Μεσσηνία. Ταυτόχρονα να γίνει η μελέτη της εναλλακτικής όδευσης Ανατολικά της Λίμνης Καϊάφα. Αυτή είναι η δέσμευση μας και είμαι βέβαιος ότι είναι και η δέσμευση όλων των πολιτικών κομμάτων.
Όσον αφορά το δεύτερο θέμα που έθεσε ο αγαπητός συνάδελφος, συμφωνώ απολύτως μαζί του, ότι και τα τρία κόμματα που στηρίζουν την Κυβέρνηση αλλά και τα υπόλοιπα κόμματα, να προχωρήσουν σε μια διακομματική συνάντηση, όπως έχει γίνει και πριν μερικούς μήνες στο Υπουργείο, ώστε να δούμε τις εξελίξεις και το στάδιο που βρίσκονται τα έργα και όλοι μαζί να στηρίξουμε τις προτάσεις που θα συμφωνηθούν.
Τέλος θα ήθελα να τονίσω ότι η αναστολή χρηματοδότησης των έργων, όχι μόνο της Ολύμπιας Οδού αλλά και των τριών άλλων συμβάσεων παραχώρησης, από τη πλευρά των τραπεζών είναι αδικαιολόγητη. Οι τράπεζες είναι δεσμευμένες με τις συμβάσεις που έχουν με τους Παραχωρησιούχους και οι Παραχωρησιούχοι με το Δημόσιο. Στην εισήγηση του ο κ. Σουφλιάς όταν εισηγούνταν τους αυτοκινητόδρομους τόνιζε ότι ¨το Δημόσιο δεν παίρνει κανένα ρίσκο και δεν έχει καμία εγγύηση για τα δάνεια¨. Σήμερα οι Παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες δεν το αποδέχονται αυτό, λένε ότι δεν ισχύει ουσιαστικά και ζητούν από το Δημόσιο, να εγγυηθεί τα δάνεια και να πάρει το ρίσκο.
To Δημόσιο, έχει διατυπώσει τις δικές του προτάσεις οι οποίες στηρίζονται στη βάση των συμβάσεων και των δεσμεύσεων του 2007, έχοντας υπόψη την σημερινή συγκυρία και την οικονομική κρίση. Στηρίζοντας τη βιωσιμότητα των έργων με τις αντικειμενικές παραδοχές, όσον αφορά τα έσοδα των έργων και όχι με τις υποκειμενικές που κάνουν οι σύμβουλοι των Παραχωρησιούχων και των τραπεζών.
Πρέπει να υπάρχει δημόσια διαβούλευση για να γνωρίζουν οι πολίτες τις θέσεις του Δημοσίου. Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο συμφέρον, τους φορολογούμενους πολίτες, καθώς και το έργο, για την ανάπτυξη της περιοχής.
Μέσω των διαπραγματεύσεων που γίνονται με τους Παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, ιδιαίτερα τώρα που είναι τρία κόμματα στην Κυβέρνηση, πρέπει αποφασιστικά και αποτελεσματικά να υπερασπιστούμε τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου να μην πληρώνουν για 30 χρόνια ακριβά και πυκνά διόδια».