Ο κ. Παναγόπουλος επισκέφθηκε λέει την κ. Μέρκελ και συζήτησαν. Τί ακριβώς δεν μας είπαν. Ένοιωσα πως κάποιος, τον οποίον δεν είχα εξουσιοδοτήσει, συναντήθηκε με τον επί κεφαλής της Κομαντατούρ και μίλησε για πάρτη μου. Ακόμη δεν μπορώ να το χωνέψω. Τί σκηνικό κι’ αυτό. Ο Πρόεδρος της ΓΣΕΕ να συναντά την αρχηγό των δημίων μας.
Παρέκαμψε την κυβέρνηση [τρόπος του λέγειν «κυβέρνηση»] ή πήρε το πράσινο φως από
τους πράσινους και τους γαλάζιους επιβήτορές μας; Αδυνατεί να το συλλάβει ο νους μου. Ο επί 2,5 χρόνια σιωπηλός αρχιεργατοπατέρας με τις πλούσιες απολαυές πήγε για καφέ με την Μέρκελ αντί να κατεβάσει στους δρόμους όλο το εργατικό δυναμικό, όσο έχει απομείνει τουλάχιστον με τόση ανεργία που μαστίζει τον τόπο μας. Άραγε, διάβασε ο πολύς κ. Παναγόπουλος τις θέσεις της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής επί του νομοσχεδίου που αποτελεί ήδη τον νόμο 4024/2011 του κράτους [τρόπος του λέγειν «κράτους»]; Αν τις διάβαζε δεν θα έπρεπε να έχει μείνει ούτε πέτρα όρθια στη Γερμανική Πρεσβεία. Σταχυολογώ από την εν λόγω γνωμοδότηση:
«Η κυβέρνηση στο πλαίσιο της προσπάθειας αντιμετώπισης του ελλείμματος και του χρέους, προώθησε μονοδιάστατες (με εμφανή την έλλειψη αναπτυξιακών επιλογών) πολιτικές, μείωσης των δημόσιων δαπανών μέσω, κυρίως, μισθολογικών περικοπών και μειώσεων των συντάξεων και αύξησης των εσόδων μέσω των φορολογικών επιβαρύνσεων. …όποια προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης που στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο σε έκτακτα μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα είναι ανεπαρκής για να αποκαταστήσει την δημοσιονομική ισορροπία, ενώ αντίθετα υπονομεύει, όπως και αποδείχτηκε, την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Η σκληρή λιτότητα ποτέ δεν λειτούργησε ως στρατηγική για την ανάπτυξη και η Ελλάδα χωρίς ανάπτυξη δεν μπορεί ούτως ή άλλως να αποπληρώσει τα χρέη της και να γίνει οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμη. Επιπρόσθετα τα μέτρα που έχουν μέχρι σήμερα εφαρμοσθεί επιβάρυναν υπέρμετρα τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα, τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, διευρύνοντας τις οικονομικές ανισότητες και εκτινάσσοντας υπέρμετρα και επικίνδυνα το ποσοστό της ανεργίας και της φτώχειας στη χώρα. ..Όσον αφορά τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα, αυτά είναι πολύ μακριά από τις κυβερνητικές επιδιώξεις. ……….Η ανταγωνιστικότητα της χώρας εξακολουθεί να πλήττεται από μια σειρά από λόγους, όπως είναι το πολύπλοκο νομοθετικό και φορολογικό περιβάλλον, η γραφειοκρατία, η ανεπαρκής λειτουργία των εποπτικών μηχανισμών της αγοράς που ευνοεί την ανάπτυξη μονοπωλιακών καταστάσεων, καθώς και το στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. …. οι προαναφερόμενες πολιτικές είχαν αρνητικές επιπτώσεις τόσο στα δημόσια έσοδα όσο και στα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων, καθώς οι μειώσεις στις αποδοχές σημαίνουν λιγότερες εισφορές στο ασφαλιστικό σύστημα, το οποίο επίσης αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους δανειστές της χώρας. Επιπλέον το ασφαλιστικό μας σύστημα αιμορραγεί και από το μεγάλο έλλειμμα στις εισφορές, καθώς στο 17,0% της ανεργίας πρέπει να προσθέσουμε και τις χιλιάδες των επιχειρήσεων που έκλεισαν. Τα παραπάνω τροφοδοτούν αδιαλείπτως την αλυσίδα της ύφεσης, όπου από τη μία πλευρά μειώνονται τα έσοδα, ιδιωτικά και δημόσια, και από την άλλη το κόστος που προκύπτει επιβαρύνει τους φορείς άσκησης κοινωνικής πολιτικής με άμεσο αποτέλεσμα να ξεφεύγουν και πάλι οι δαπάνες. …….. η περαιτέρω μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος δεν μπορεί να προκύψει από επιπρόσθετες περικοπές μισθών και αύξηση των φορολογικών συντελεστών, γιατί οι πιθανότητες απόδοσης των μέτρων αυτών είναι ελάχιστες, καθώς εξαντλήθηκαν οι οικονομικές δυνατότητες της μεγάλης πλειοψηφίας των πολιτών, αλλά και λόγω της μεγάλης ύφεσης που αθροιστικά θα υπερβεί το 15% του Α.Ε.Π. ………..τα «εύκολα» στην εφαρμογή τους φορολογικά μέτρα (π.χ. Φ.Π.Α., έκτακτες εισφορές κ,ά.) δεν αγγίζουν τα δομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης …ς…..Τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής είναι γνωστά. Εκείνο που δυστυχώς απουσιάζει είναι η άμεση, αποφασιστική και χωρίς πισωγυρίσματα εφαρμογή τους………. οι όποιες μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα …… πρέπει να στηρίζονται σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα οργανωτικής και λειτουργικής ανασυγκρότησης του κράτους με συγκεκριμένους και μακροπρόθεσμους στόχους που δημιουργεί οικονομίες κλίμακας και δεν εκμηδενίζει την κοινωνική και ποιοτική διάσταση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στη λογική αυτή η Ο.Κ,Ε. επισημαίνει ότι θα πρέπει να κινηθεί και η κυβερνητική πολιτική για την αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, διότι με τη λογική που ακολουθείται στους τομείς αυτούς, μέχρι σήμερα, ευόλως θα μπορούσε να υποστηριχθεί ο σχολιασμός ότι «τοποθετείται το κάρο πριν το άλογο»….. Όσον αφορά τη δημόσια περιουσία, η Ο.Κ.Ε. κατ' επανάληψη έχει προτείνει την «άμεση» αξιοποίηση της, αλλά θεωρεί ότι έχει μεγάλη σημασία η έννοια που δίνεται στον όρο αξιοποίηση. Ένας τόσο σημαντικός αναπτυξιακός πόρος δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζεται μόνο στο πλαίσιο μιας καθαρά «τεχνοκρατικής» διαδικασίας αποτίμησης προκειμένου να πληρωθεί ένα τμήμα τού συνεχώς διογκούμενου χρέους. ……... Κεντρική θέση στο νέο μοντέλο ανάπτυξης θα πρέπει να έχουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν την ραχοκοκκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Δυστυχώς όμως, όπως διαπιστώνεται, οι στόχοι αυτοί, αν και μονίμως επαναλαμβάνονται και από κυβερνητικά στελέχη, στο πεδίο της προσέγγισης φαντάζουν άπιαστο «όνειρο». …………. Απευθύνουμε έκκληση στο σύνολο των εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων, καθώς και στα Εθνικά Κεντρικά Συνδικάτα, παροτρύνοντας τους αυτήν την ύστατη στιγμή να συνεννοηθούν για ένα βιώσιμο αναπτυξιακό μοντέλο. Συνοδεύουμε αυτήν την έκκληση και με συγκεκριμένες προτάσεις. …. Τέλος, και όσον αφορά το σχέδιο νόμου «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», το οποίο αυτή τη στιγμή συζητείται στη Βουλή, διαπιστώνουμε δυστυχώς ότι κινείται στη λογική των όσων προηγούμενα χαρακτηρίστηκαν ως αναποτελεσματικές και αντιαναπτυξιακές επιλογές. ….. Καταλήγοντας, συμπερασματικά δίνοντας μια απάντηση στο επιχείρημα ότι αντιμετωπίζονται χρόνια προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης, επισημαίνουμε ότι εκείνο το οποίο εν τέλει έχει καταδικάσει τη δημόσια διοίκηση σε χαμηλή παραγωγικότητα και υψηλό κόστος δεν είναι ο πιθανά ελαφρά υψηλότερος από τον απόλυτα αναγκαίο αριθμός υπαλλήλων. Είναι η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανασυγκρότησης και εξυγίανσης της δημόσιας διοίκησης. ……….. Σε διαφορετική περίπτωση η μείωση των δημόσιων δαπανών θα είναι προσωρινή και ο ελληνικός δημόσιος τομέας θα συνεχίσει να είναι αντιπαραγωγικός και να διακρίνεται από πελατειακές λογικές οι οποίες έχουν φέρει τη χώρα στην σημερινή αδιέξοδη κατάσταση. ….. Μέτρα όπως η ανατροπή της ιεράρχησης των σ.σ.ε. μέσω της δυνατότητας απόκλισης των όρων τους, η κατίσχυση των επιχειρησιακών έναντι των κλαδικών σ.σ.ε., όταν είναι δυσμενέστερες, η κατάργηση της επέκτασης της εφαρμογής των σ.σ.ε. συντελούν στη μείωση της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζομένων και στην αποδυνάμωση των συνδικαλιστικών οργανώσεων διαταράσσοντας βαθειά την εργασιακή ειρήνη. Στην ίδια αρνητική κατεύθυνση κινείται και η ρύθμιση μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα εκπροσώπησης της αρμοδιότητας και της ευθύνης σύναψης σ.σ.ε. σε ομάδες εργαζομένων που δεν έχουν τα εχέγγυα νόμιμης λειτουργίας όπως οι συνδικαλιστικές οργανώσεις. …………. Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους η Ο.Κ.Ε. εκφράζει την πλήρη αντίθεση της με το παρόν πολυνομοσχέδιο και ζητά να επανεξετασθεί, όχι σε επιμέρους άρθρα, αλλά στο σύνολο του.»
Και τώρα ποια είναι η ΟΚΕ: συνεστήθη με τον νόμο 2232/1994, έχει δε επισημοποιηθεί και με το άρθρο 82 του Συντάγματος κατά την αναθεώρηση του 2001. Αποτελείται από τον Πρόεδρο και άλλα εξήντα μέλη τα οποία συνθέτουν τρεις ομάδες με ίσο αριθμό μελών. H πρώτη ομάδα εκπροσωπεί τους εργοδότες, η δεύτερη τους εργαζομένους και η τρίτη λοιπές κατηγορίες. Τα μέλη της πρώτης ομάδας ορίζονται: α) ανά τέσσερα από το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.), τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.), την Ένωση Εμπορικών Συλλόγων Ελλάδος (Ε.Ε.Σ.Ε.), το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.) και β) ανά ένα από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Σύνδεσμο Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών και Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης (Σ.Α.Τ.Ε.), την Ομοσπονδία Κατασκευαστών-Οικοδομικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΟΜ.Κ.ΟΈΈ.). Στη δεύτερη ομάδα δεκατέσσερα μέλη ορίζονται από τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Ε.) και έξι από την Ανώτατη Διοίκηση Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (Α.ΔE.Δ.Υ.) επιλεγόμενα κατά το δυνατόν από διαφορετικούς κλάδους. Στην τρίτη ομάδα τα μέλη ορίζονται: α) τέσσερα από την Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑ.ΣΕ.ΓΕ.Σ.) και δύο από τη Γενική Συνομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Ελλάδος (ΓΕ.ΣΑ.ΣΕ.), β) ένα μέλος που ασκεί ελευθέριο επάγγελμα από τη Συντονιστική Επιτροπή Δικηγόρων, τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, την Κεντρική Eνωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, γ) ανά έναν (1) εκπρόσωπο από τους καταναλωτές, τις οργανώσεις προστασίας περιβάλλοντος, την Εθνική Συνομοσπονδία ατόμων με αναπηρία, τις οργανώσεις για θέματα ισότητας των δύο φύλων δ) δύο (2) μέλη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και ε) δύο (2) μέλη της Κεντρικής Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας.
Όλες, λοιπόν, οι παραγωγικές τάξεις της χώρας είπαν τα ανωτέρω στην κυβέρνηση. Η κυβέρνηση, όμως, ξέρει καλλίτερα, όπως πάντα. Δεν έχει σημασία ότι τα μέλη της δεν έχουν κολλήσει ούτε ένα ένσημο ή έχουν κολλήσει μερικά από θέσεις καλοπληρωμένες από το Δημόσιο, στις οποίες τοποθετήθηκαν χαριστικά.
Επίσης, το ότι ο Πρόεδρος της ΟΚΕ κ. Πολυζωγόπουλος, προκάτοχος του κ. Παναγόπουλου, υπέγραφε τα ανωτέρω, αλλά ήταν πρώτη μούρη στην Εθνική Συνδιάσκεψη του ΠΑΣΟΚ, είναι απλώς μία λεπτομέρεια. Ακριβώς όπως και η επίσκεψη του κ. Παναγόπουλου στην κ. Μέρκελ για να υποβάλει ταπεινά τα σέβη του.
Σας φτύνει ρε ο λαός και σεις νομίζετε πως ψιχαλίζει…….
Σωτήριος Καλαμίτσης