ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ‘Η ΜΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΓΝΙΩΝ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Θεσσαλονίκη 14-3-2012
Επί των τεθέντων ερωτημάτων και της ανατεθείσης εις εμέ εντολής περί συντάξεως γνωμοδοτικού σημειώματος υπό της κας Αναστασίας Τζαμπαζλή , Προέδρου της «Ένωσης Πρακτόρων ΟΠΑΠ Α.Ε. Νομών Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής» , σχετικά με τον Νόμο.. 4002/2011 όσον αφορά τα τυχερά παίγνια και με αφορμή την κατά την 8-3-2012 διαφήμιση στο MEGA CHANNEL της εταιρίας στοιχημάτων «SPORTING BET» κατά τα διαλλείματα του ποδοσφαιρικού αγώνα Άρσεναλ- Μίλαν του Champions League ,περί της νομιμότητας αυτής, συνοπτικώς παραθέτω τα κατωτέρω:
Νομικό πλαίσιο.
Ως γνωστόν από του Αυγούστου 2011 με την ισχύ του Νόμου 4002/2011 και σε συνδυασμό με τον Νόμο 4038/2012 (για τις εξαιρέσεις επί της εμπορικής επικοινωνίας) , τίθενται οι κανόνες λειτουργίας των εταιριών που ασχολούνται με τα ιντερνετικά τυχερά παίγνια. Ο Έλληνας Νομοθέτης ως συνήθως αργοπορημένος, κατασταλτικά και όχι προληπτικά, με γνώμονα την είσπραξη εσόδων, προσπάθησε να θέσει τις προυποθέσεις νομίμου λειτουργίας και κυρίως να πατάξει την φοροδιαφυγή από την δραστηριότητα των εταιριών αυτών στην Ελλάδα χωρίς την αντίστοιχη φορολόγησή τους.
Με την Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ΠΟΛ 1248/13-12-2011 του Υπουργείου Οικονομικών (Γενική Γραμματεία Φορολογικών και Τελωνειακών θεμάτων) συμπληρώθηκε ο Ν. 4002/2011 και καθορίσθηκε ο τρόπος φορολόγησης των δραστηριοποιούμενων εταιριών παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνιών μέσω του διαδικτύου.
Ούτω το άρθρο 50 παρ.12 του Ν 4002/2011 ορίζει ότι «Εταιρίες παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου που είναι νόμιμα εγκατεστημένες σε κράτη – μέλη της Ευρωπαικής Ένωσης και του Ευρωπαικού οικονομικού χώρου και κατέχουν σχετική νόμιμη άδεια λειτουργίας και παροχής τέτοιων υπηρεσιών , μπορούν να συνεχίσουν την παροχή τέτοιων υπηρεσιών στην μεταβατική περίοδο μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου αυτού που διέπουν το διαδικτυακό στοίχημα και την χορήγηση των σχετικών αδειών μόνο εφόσον υπαχθούν αμέσως και οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς των άρθρων 45 έως 50 του Νόμου αυτού αναδρομικά στο πλαίσιο του άρθρου 78 παρ. 2 του Συντάγματος. Κάθε σχετική λεπτομέρεια καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Η εφαρμογή της παραγράφου αυτής δεν θίγει την σχετική αποκλειστική δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Νόμο αυτόν και δεν προδικάζει την παροχή άδειας κατά το άρθρο 45»
Το άρθρο 52 παρ.10 του Ν 4002/2011 ορίζει ότι «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου, απαγορεύεται στους παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου με καταστατική έδρα ή έδρα πραγματικής διοίκησης ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του Ν. 2238/1994 , να επιτρέπουν την πρόσβαση σε παρόχους τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου οι οποίοι δεν έχουν λάβει άδεια σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Νόμου. Αν παραβιάζεται η διάταξη του προηγουμένου εδαφίου τα πρόσωπα που ορίζονται στην παράγραφο 11 (διευθύνοντες σύμβουλοι, πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, διευθυντές κ.λ ) τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον 2 ετών και με χρηματική ποινή από 100.000 ευρώ μέχρι 500.000 ευρώ ανά παράβαση».
Το άρθρο 35 παρ. 4 περί εμπορικής επικοινωνίας (διαφήμισης) ορίζει ότι «Μέχρι τη θέσπιση του κώδικα διεξαγωγής και ελέγχου παιγνίων απαγορεύεται η εμπορική επικοινωνία για τυχερά παίγνια , με εξαίρεση τα παίγνια που διεξάγονται σύμφωνα με άδεια που έχει εκδοθεί από την Ελληνική Δημοκρατία, καθώς και εκείνα που διεξάγονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παραγράφου 12 του άρθρου 50».
Το άρθρο 3 παρ. 1 της ΠΟΛ 1248/13-12-2011 ορίζει ότι «Οι εταιρίες της παρούσας απόφασης αποδίδουν στο Ελληνικό Δημόσιο ποσοστό 30% επί του μικτού τους κέρδους, το οποίο προκύπτει από την συμμετοχή παικτών από την Ελλάδα ……».
Το άρθρο 5 της ΠΟΛ 1248/13-12-2011 ορίζει ότι «Οι εταιρίες που υπάγονται στις ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης παρακρατούν από τους δικαιούχους κέρδους παίκτες τον αναλογούντα στο κέρδος φόρο, ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή 10% στο καταβαλλόμενο ποσό και τον αποδίδουν τον επόμενο μήνα από την καταβολή του κέρδους στην αρμόδια ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων… ».
Σε εφαρμογή της εν λόγω ΠΟΛ υπήχθησαν στο καθεστώς της μεταβατικής περιόδου της παρ. 12 του άρθρου 50 του Ν. 4002/2011 οι παρακάτω εταιρίες παροχής στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου:
1)CASH POINT (MALTA) LIMITED, 2) PADDY POWER P.I.C, 3) KINGMAKER LIMITED, 4) SPORTING ODDS LIMITED , 5) REBELS GAMING LTD, 6) ON LINE AMUSEMENT SOLUTIONS LIMITED, 7) SILVER LINK LIMITED, 8) LUCKY STREAM LIMITED, 9) DIAMOND LINK LIMITED, 10) PERSONAL EXCHANGE INTERNATIONAL LIMITED, 11) YEZ GAMING LIMITED, 12) AS IMG KASINOD, 13) GLB GMBH, 14) MERIDIAN GAMING LIMITED, 15) STS SRORTWETTEN GMBH, 16) ELDORADO SRORTWETTEN GMBH, 17) MAGIC SERVICES LIMITED, 18) ON LINE AMUSEMENT SOLUTION NV, 19) LOVE 2 CELEBRATE EΠΕ, 20) LOGFLEX ΕΠΕ, 21) DOMS CARS ΕΠΕ, 22) DOMS HOLDINGS ΕΠΕ, 23) Β2Β GAMING SERVICES MALTA LIMITED και 24) GAMBLING MALTA LIMITED. Σημειωθήτω ότι η υπ’ αρ. 4 εταιρία με την επωνυμία – τίτλο SPORTING ODDS LIMITED είναι κατά 100% θυγατρική εταιρία της SPORTINGBET. Η θυγατρική εταιρία όμως είναι μία άλλη εταιρία με ξεχωριστό ΑΦΜ , ξεχωριστό καταστατικό , είναι δηλ. ένα άλλο νομικό πρόσωπο παντελώς ξεχωριστό από την «μητέρα εταιρία».
Συμπεράσματα.
Εξ απλής αναγνώσεως των ανωτέρω επίμαχων άρθρων του νομικού πλαισίου και δη των υπογραμμισμένων σημείων συμπεραίνουμε τα εξής:
Η συγκεκριμένη εταιρία SPORTINGBET δεν είναι εφοδιασμένη με σχετική άδεια παροχής υπηρεσιών τυχερών παιγνίων, λαμβανομένου υπόψη ότι ουδεμία μέχρι στιγμής άδεια εδόθη , καθότι για τις αδειοδοτήσεις θα προκηρυχθεί διαγωνισμός ,πράγμα που μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί. Επίσης δεν έχει υπαχθεί άμεσα και οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς του Ν. 4002/2011 , που και αν ακόμη αυτό είχε συμβεί δεν προδικάζεται η παροχή αδείας.
Οι εταιρίες που έχουν υπαχθεί στο φορολογικό καθεστώς του Ν. 4002/2011 και της ΠΟΛ 1248/2011 είναι οι ανωτέρω ανακοινωθείσες από το Υπουργείο Οικονομικών, είκοσι τέσσερις τον αριθμό, όπου δεν περιλαμβάνεται η SPORTINGBET. Ως εκ τούτου απαγορεύεται η δραστηριότητά της απευθυνομένη σε Ελληνική πελατεία όσο και η διαφήμισή της, μη υπαγομένη στις εξαιρέσεις που εισάγει το άρθρο 35 παρ. 4 του άνω Νόμου περί διαφήμισης, σύμφωνα με τις οποίες μπορούν να διαφημίζονται μόνο οι εικοσιτέσσερις ανακοινωθείσες και αυτές μέχρι της οριστικής χορηγήσεως των αδειών στους παρόχους.
Επίσης μη συμπεριλαμβανομένης στον ανωτέρω κατάλογο του Υπουργείου Οικονομικών ούτε αποδίδει ως φόρο στο Ελληνικό Δημόσιο το 30% του μικτού της κέρδους, ούτε παρακρατεί από τους παίκτες του Ελλαδικού χώρου τον αναλογούντα φόρο εκ ποσοστού 10% επί των κερδών τους . Συνέπεια τούτου είναι κάθε κέρδος συμμετέχοντος παίκτη να θεωρείται προιόν διακίνησης παρανόμου χρήματος και εντεύθεν πιθανότητα επέμβασης της Οικονομικής Αστυνομίας και της Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, τόσο κατά της εταιρίας όσο και κατά του παίκτη λόγω της φοροδιαφυγής τους .
Έτσι οι παίκτες του διαδικτυακού στοιχήματος θα πρέπει να γνωρίζουν επαρκώς τον ανακοινωθέντα κατάλογο των εταιριών αλλά και την διεύθυνση και το όνομα του εξυπηρετητή στον παγκόσμιο ιστό (Uniform Resourse Locator -url), πράγμα βεβαίως όχι τόσο απλό. Αντιθέτως είναι επικίνδυνο διότι επισείονται επί του παίκτη συνέπειες ποινικής διώξεώς του, πέραν των ποινικών και διοικητικών κυρώσεων επί των φυσικών προσώπων - ιθυνόντων των εταιριών ιντερνετικών στοιχημάτων που παράνομα δραστηριοποιούνται και διαφημίζονται στο διαδίκτυο.
Δυστυχώς σε όλα τα ανωτέρω οι πράκτορες παραμένουν απροστάτευτοι τόσο εκ μέρους της ΟΠΑΠ Α.Ε. όσο και εκ μέρους της Πολιτείας. Τούτο διότι αφενός ο ΟΠΑΠ «καθυστερεί» την θεσμοθέτηση υγιούς πλαισίου για την είσοδό του στο διαδικτυακό τυχερό παίγνιο , εξασφαλίζοντας και περιφρουρώντας για αμοιβαίο συμφέρον τα δικαιώματά του και αυτά των πρακτόρων, αφετέρου η Πολιτεία εκμηδενίζει τα αποθεματικά της ΟΠΑΠ Α.Ε. υποσχόμενη αμφιβόλου ισχύος μονοπώλιο, ενώ παράλληλα με απλοική φοροεισπρακτική πολιτική «νομιμοποιεί » με υπουργικές αποφάσεις (ΠΟΛ 1248/13-12-2011) την λειτουργία και διαφήμιση εταιριών ιντερνετικού στοιχήματος χωρίς άδεια, καταστρατηγώντας έτσι τον ίδιο τον Νόμο 4002/19-8-2011 που η ίδια ψήφισε τέσσερις μήνες πριν για εξυγίανση δήθεν του τοπίου στον χώρο του διαδικτυακού τυχερού παιγνίου.
Ελπίζοντας ότι συνέβαλα μερικώς στην διευκρίνιση
ερωτηματικών επί του όλου ζητήματος,
Ο συνοπτικώς γνωμοδοτήσας πληρεξούσιος δικηγόρος της
Ένωσης Πρακτόρων ΟΠΑΠ Α.Ε. Νομών Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΗΜ.ΖΙΑΝΝΗΣ (Α.Μ.1573)
Μητροπόλεως 40, 54623 Θεσσαλονίκη
taxalia.blogspot.com