Έχοντας διανύσει 27 χρόνια στο τιμόνι της Μουφτείας Κομοτηνής, ο σοφολογιότατος Μουφτής Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή, μια από τις πιο φωτισμένες και συνετές προσωπικότητες στον χώρο του Ισλάμ στην δυτική Θράκη,
αποφάσισε να ξεκινήσει την διαδικασία απόσυρσής του μέσω της
συνταξιοδότησής του, δημιουργώντας τριγμούς και πονοκεφάλους στην ελληνική διοίκηση και το υπουργείο Εξωτερικών.
Γεννημένος τον Μάρτιο του 1937 και διανύοντας ήδη το 75 έτος της ζωής του, ο κ. Τζεμαλή που κατάγεται από τον Έχινο της Ξάνθης, δηλώνει στο περιβάλλον του κουρασμένος και έτοιμος να αποσυρθεί για να χαρεί και τις μικρές απολαύσεις της καθημερινής ζωής που στερήθηκε όλα αυτά τα χρόνια υπηρετώντας με αψεγάδιαστο τρόπο τα καθήκοντα του Μουφτή και διδάσκοντας ήθος στους οικείους του και τους ομοθρήσκους του, με τον λιτό και απέριττο βίο του αλλά και την αυστηρή προσήλωση στα καθήκοντά του και στην εφαρμογή του Ισλαμικού δικαίου.
Η απόφασή του αυτή έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στους Έλληνες αξιωματούχους, καθώς μόλις πριν από ένα χρόνο είχαν ανανεωθεί οι θητείες τόσο του κ. Τζεμαλή όσο και των Μουφτήδων Ξάνθης και Διδυμοτείχου σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο νόμο 1920/1991.
Δυσαρέσκεια για την Ελληνική Πολιτεία
Ο ίδιος φέρεται όμως εξαιρετικά απογοητευμένος από την λειτουργία της ελληνικής πολιτείας και την αδιαφορία που επιδεικνύει τα τελευταία χρόνια ακόμα και για στοιχειώδεις υποχρεώσεις της όπως είναι για παράδειγμα η μισθοδοσία των Ιμάμηδων που καθυστερεί επί τρία χρόνια με συνέπεια αφενός μεν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιοπορισμού και αφετέρου να δίνεται η ευκαιρία σε άλλες δυνάμεις να ασκούν πολιτικές και άλλου είδους πιέσεις, βρίσκοντας ζωτικό χώρο να αναπτυχθούν εκεί όπου η Ελλάδα απουσιάζει ή αδιαφορεί.
Την ίδια στιγμή στην Αθήνα εξελίσσεται διάλογος και ετοιμάζονται νομοθετικές πρωτοβουλίες για την κατάργηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων του Μουφτή, στο πλαίσιο της περίφημης πλέον κατάργησης της Σαρία στην δυτική Θράκη, ερήμην των Μουφτήδων της Θράκης οι οποίοι αντιμετωπίζονται με την νοοτροπία υπαλλήλων που απλά έχουν διεκπαιρεωτικό ρόλο στην όλη υπόθεση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέραν του πρωτοκόλλου που επιβάλει την παρουσία του στις επίσημες εκδηλώσεις του ελληνικού κράτους, τα τελευταία χρόνια ο Μέτσο Τζεμαλή βλέπει τους κορυφαίους αιρετούς παράγοντες της Θράκης να ασκούν πολιτική με τους λεγόμενους «εκλεγμένους μουφτήδες» που αναγνωρίζει η Άγκυρα, αγνοώντας επιδεικτικά τον ίδιο και ως πρόσωπο αλλά και τον θεσμό που εκπροσωπεί στην περιοχή.
Η αποχώρησή του από την θέση του Μουφτή, θέτει αναμφίβολα ενώπιον κρίσιμων διλλημάτων την ελληνική πολιτεία που θα πρέπει να επιλέξει τον αντικαταστάτη του από έναν εξαιρετικά μικρό κατάλογο άξιων διαδόχων του αλλά και να αποφασίσει επιτέλους για το ποιο καθεστώς Μουφτή θέλει για την Θράκη, με ποιες αρμοδιότητες, ποια σχέση με το κράτος και το υπουργείο Εξωτερικών, αλλά και με ποιο τρόπο θα προχωρήσουν τα επόμενα χρόνια οι διαδικασίες για την περίφημη εκλογή των Μουφτήδων, όπως την αξιώνει η μειονότητα και την απαιτεί σχεδόν απροκάλυπτα η Άγκυρα από την Ελλάδα.
Ποιος είναι ο Μέτσο Τζεμαλή
Όπως ο ίδιος μαρτυρεί, η επιθυμία του για ανώτερες θεολογικές σπουδές δεν είχε σβήσει. Όταν ο βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας κ. Φαϊσάλ ζήτησε μουσουλμάνους μαθητές και από την Ελλάδα, ήταν ο πρώτος που δέχτηκε να σπουδάσει στο Ισλαμικό Πανεπιστήμιο της Μεδίνας, Ανώτατες Θεολογικές Επιστήμες, παρά την προχωρημένη ηλικία του (27 χρονών) και το γεγονός ότι ήταν έγγαμος. Στα πέντε επόμενα χρόνια τελείωσε το ειδικό τμήμα του Λυκείου του Ισλαμικού Πανεπιστημίου και το 1976 αποφοίτησε από το Τμήμα Διαφώτισης και Ισλαμικού Δικαίου του Πανεπιστημίου της Μεδίνας. Κατά την παραμονή του στη Μεδίνα, δεν αρκέστηκε στα μαθήματα του Πανεπιστημίου. Ήρθε σε επαφή και με άλλους διανοούμενους αναπτύσσοντας την πνευματική του ωριμότητα.
Το 1978 επέστρεψε στην Ελλάδα και άρχισε να προσφέρει τις θρησκευτικές του υπηρεσίες και γνώσεις στους ομόθρησκούς του, περιοδεύοντας στα ιερά τεμένη του Νομού Ροδόπης σαν ιεροκήρυκας και συμμετέχοντας στα προγράμματα και τους καταλόγους των Θεολόγων του άτυπου συλλόγου της Μουφτείας Κομοτηνής. Μέχρι το Δεκέμβριο συνέχισε την εντατική πνευματική προσφορά του στους πιστούς της Μειονότητας.
Στις 16 Δεκεμβρίου του 1985 διορίστηκε στην κενή θέση του Μουφτή Κομοτηνής ως Τοποτηρητής της Μουφτείας, με σχετική Απόφαση του Νομάρχη Ροδόπης και ύστερα από τη σύσταση και την πρόταση διαφόρων εξεχόντων μελών της Μειονότητας, όπως ο τέως βουλευτής Ροδόπης και πρόεδρος της ΔΕΜΠ Κομοτηνής Μεχμέτογλου Γιασάρ, ο βουλευτής Ροδόπης Μουφτήογλου Μεχμέτ και ο βουλευτής Ξάνθης Φαΐκογλου Αχμέτ, 14 Θεολόγοι και Ιεροκήρυκες. Μετά την αντικατάσταση του Ν. 2345/1920 από το Ν. 1920/1991, διορίστηκε με Υπουργική Απόφαση στο αξίωμα του Μουφτή Κομοτηνής όπου ασκεί τα καθήκοντά του μέχρι σήμερα με μεγάλη επιτυχία.
Από το 1990 μέχρι το 1995, παράλληλα με τα κύρια καθήκοντά του, άσκησε και χρέη Προέδρου της ΔΕΜΠ Κομοτηνής, μετά την παραίτηση του πρώην Προέδρου της Μεχμέτογλου Γιασάρ. Ανάμεσα στα καθήκοντά του ως Θρησκευτικού ηγέτη του Νομού Ροδόπης, είναι να ελέγχει τα Ιερά Τεμένη, να διορίζει και να παύει τους Θρησκευτικούς Λειτουργούς τους. Είναι αρμόδιος για την έκδοση αδειών και την τέλεση των θρησκευτικών γάμων, ενώ πλέον ασκεί και καθήκοντα Ιεροδίκη σε θέματα Οικογενειακού Δικαίου. Έχει δύο κόρες από την πρώτη του σύζυγο ενώ είναι ήδη παντρεμένος με τη δεύτερη σύζυγό του Ρουκιέ.
Παρά το διορισμό του και την επίσημη θέση που κατέχει στην Κομοτηνή, συνεχίζει να ζει στην ταπεινή μονοκατοικία του στα Αρριανά του Νομού Ροδόπης.http://www.komotinipress.gr/eidiseis/koinonia/6147-aitisi-syntaxiodotisis-katethese-o-moufths-komotinis.html