15 Μαΐ 2012

Γέμισε λουκέτα η αγορά της Θεσσαλονίκης

Ρεπορτάζ του Ρωμανού Κοντογιαννίδη στον "Αγγελιοφόρο"
Με μια βόλτα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς ότι οι... πάλαι ποτέ εμπορικές ζώνες... «νεκρώνουν», ενώ τα λουκέτα στα καταστήματα αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς «Περίπου 150.000 ευρώ δαπάνησα, για να ανοίξω και να λειτουργήσω το κατάστημα εστίασης που διέθετα στην οδό Δωδεκανήσου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ολη μέρα δουλειά, αλλά τα έξοδα συνεχώς αυξάνονταν. Είχαμε το ΙΚΑ, αυξάνονταν οι λογαριασμοί της ΔΕΗ, αλλά εκείνο που μας ''τσάκισε'' ήταν η άνοδος του ΦΠΑ στο 23%, με αποτέλεσμα να μας παίρνει η Πολιτεία το 10% του τζίρου μας. Παρά την καθημερινή προσπάθεια, είδα ότι δεν έβγαζα τίποτα και στο τέλος εκείνο που μου έμενε ήταν το... άγχος. Ετσι, αναγκάστηκα να κλείσω την επιχείρηση και να τη βγάλω προς πώληση. Ζητάω μόλις το 1/3 των χρημάτων που επένδυσα, δηλαδή 50.000 ευρώ, προκειμένου να καλύψω ανοιχτές υποχρεώσεις προς το ΙΚΑ, το δήμο και κάποια δάνεια για το μαγαζί. Ωστόσο, και αυτά τα χρήματα να πάρω, πάλι θα χρωστάω άλλες 50.000 ευρώ. Σήμερα, για να ''βγει'' ένα κατάστημα εστίασης, θα πρέπει να κάνει τζίρο 1.000 - 1.200 ευρώ την ημέρα, ποσό πολύ υψηλό, αφού οι καταναλωτές δε δαπανούν πλέον πολλά χρήματα».

Η περίπτωση του Θανάση Αρβανίτη είναι μία από τις πολλές πλέον, κατά τις οποίες επιχειρηματίες ξεκινούν με όνειρα τη λειτουργία ενός καταστήματος, χρεώνονται για να προχωρήσουν στην επένδυση και τελικά, ύστερα από πολύ κόπο, προσωπική εργασία και άγχος, αντιλαμβάνονται ότι τα νούμερα δε βγαίνουν. Οδηγούνται σε αδιέξοδο, επειδή η οικονομική κρίση κρατάει πλέον τον κόσμο στο σπίτι του, με αποτέλεσμα να έχει «κατρακυλήσει» η καταναλωτική δύναμη, αλλά κυρίως διότι ταυτόχρονα έχουν αυξηθεί τα έξοδα των επιχειρήσεων με την άνοδο των φόρων και των εισφορών. Πίσω από κάθε κατάστημα που κλείνει κρύβονται ανθρώπινα δράματα, αφού από τη μία μέρα στην άλλη επιχειρηματίες και υπάλληλοι βλέπουν τη γη να «ανοίγει» κάτω από τα πόδια τους...



Αδεια 4 στα 10 μαγαζιά

Σοκ προκαλούν τα στοιχεία που παραθέτουν στον «Α» εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης, αναφορικά με την πορεία της αγοράς. Σύμφωνα με τον Πάνο Μενεξόπουλο, γενικό γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, σήμερα, στο ευρύτερο κέντρο της πόλης, τέσσερα στα δέκα μαγαζιά είναι ανοίκιαστα, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την κεντρικότατη οδό Αγίας Σοφίας, στην οποία από την Παραλία μέχρι την Αγίου Δημητρίου κλειστό παραμένει το 41% των καταστημάτων. «Επίσης, τουλάχιστον 20 μαγαζιά είναι κλειστά στην οδό Τσιμισκή και άλλα τόσα στην οδό Μητροπόλεως, ενώ περιοχές πάνω από την Εγνατία θυμίζουν νεκροταφείο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η οδός Πτολεμαίων, στην οποία λειτουργούν σήμερα μόνο 4 - 5 μαγαζιά. Οσες επιχειρήσεις έχουν να λάβουν υπόλοιπα εισπράξεων από πελάτες δεν πρόκειται να τα πάρουν, καθώς υπάρχουν πολλές ακάλυπτες επιταγές και τα έξοδα και οι φόροι ''τρέχουν''. Από την 1η Ιουλίου του 2011 υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία θα παρεχόταν έκπτωση στις εισφορές προς το ΙΚΑ για συνεπείς επιχειρήσεις, η οποία, όμως, δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Η απελπισία στον εμπορικό κόσμο πήρε τεράστιες διαστάσεις μετά την αβεβαιότητα στο πολιτικό σκηνικό», τόνισε ο Μενεξόπουλος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το επόμενο διάστημα αναμένεται να «κατεβάσουν ρολά» και αρκετές γνωστές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν πολλά χρόνια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Εξάλλου, δραματικοί αναμένεται να είναι για τον εμπορικό κόσμο ο Μάιος και ο Ιούνιος, μήνες που παραδοσιακά κάθε χρόνο πέφτουν οι τζίροι, εξαιτίας των μαθητικών και των φοιτητικών εξετάσεων, αλλά κι επειδή οι καταναλωτές αποταμιεύουν χρήματα για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.





«Κατρακυλούν» οι τζίροι
Οπως ανέφερε ακόμη ο κ. Μενεξόπουλος, «βουτιά» έκανε για μία ακόμη χρονιά ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων, πτώση που ήρθε να προστεθεί στην κακή περσινή χρονιά. Σύμφωνα με τον ίδιο, τους πρώτους πέντε μήνες του 2012 ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων εμφανίζεται μειωμένος κατά περίπου 25%, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα και σε σύγκριση με το προπέρσινο η μείωση του τζίρου είχε φτάσει στο 20%. «Αυτήν την περίοδο η λογική μας είναι απλώς να βγάζουμε τα έξοδά μας. Δεν υπάρχει περιθώριο για να αποκομίσουμε κάποιο κέρδος», τόνισε ο κ. Μενεξόπουλος.

Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι ο γνωστός «αέρας», η άυλη εμπορική αξία που ζητείται από τον ιδιοκτήτη προκειμένου να νοικιαστεί ένα κατάστημα, έχει εξαφανιστεί και από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, μετά τις περιφερειακές αγορές. «Θα... γελάσει ο επιχειρηματίες, σε περίπτωση που κάποιος ιδιοκτήτης καταστήματος του ζητήσει ''αέρα'' για να νοικιάσει το ακίνητό του», τόνισε ο ίδιος. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι πρόσφατα οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων ζητούσαν ακόμη και αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να εκμισθώσουν κάποιο προνομιακό ακίνητό τους.



Μέχρι 50% κάτω τα ενοίκια

Πάνω από το 30% φτάνει ο μέσος όρος της πτώση των ενοικίων καταστημάτων στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με το γενικό γραμματέα του Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Θεσσαλονίκης, Αγγελο Πασαλίδη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η μείωση των μισθωμάτων φτάνει ακόμη και το 50%.

Ωστόσο, παρά τη σημαντική αυτή μείωση, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά άδεια μαγαζιά στο κέντρο της πόλης, ενώ χειρότερη είναι η κατάσταση στα μεγάλα σε εμβαδόν καταστήματα. «Υπάρχει κίνδυνος απαξίωσης της ακίνητης περιουσίας των ιδιοκτητών των μεγάλων σε εμβαδόν καταστημάτων. Τα συγκεκριμένα για κάποιο χρονικό διάστημα θα τελματώσουν, αφού δεν έχουν τύχη την περίοδο που διανύουμε. Πολλά από αυτά, άλλωστε, είναι ήδη ξενοίκιαστα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι δεν προχωρούν σε επενδύσεις κάποια brand names, τα οποία ως επί το πλείστον ζητούν μεγάλους χώρους», τόνισε στον «Α» ο κ. Πασαλίδης.

Πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι ο ίδιος αφήνει και μια νότα αισιοδοξίας αναφορικά με το μέλλον των εμπορικών ακινήτων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τονίζοντας ότι τελευταία παρουσιάζεται αυξημένο το ενδιαφέρον από ντόπιους επιχειρηματίες να νοικιάσουν κάποιο κατάστημα και να προχωρήσουν σε επενδύσεις. «Φαίνεται ότι ξαναγυρίζουμε στα παλιά, αφού δεν έχουμε ζήτηση από brand names, αλλά δείχνουν να ενδιαφέρονται για καταστήματα κάποιοι ντόπιοι επιχειρηματίες, οι οποίοι θέλουν να αγωνιστούν με τη μείωση στο ήμισυ των εξόδων τους. Αυτοί στρέφονται κυρίως σε μικρά σε εμβαδόν καταστήματα, για τα οποία παρατηρείται κάποια κινητικότητα. Μπορεί να μη γίνονται μισθώσεις, διότι οι ντόπιοι επιχειρηματίες προχωρούν σε σκληρές διαπραγματεύσεις και δε συμφωνούν, όταν τα ενοίκια κινούνται σε υψηλά επίπεδα», τόνισε ο κ. Πασαλίδης.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη