Τα 38 χρόνια της μεταπολίτευσης είναι η καλύτερη περίοδος της χώρας από την ίδρυση του ελληνικού κράτους. Η Ελλάδα γνώρισε την πιο σταθερή δημοκρατία, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη και ευημερία. Αυτά ήταν επιτεύγματα του ελληνικού λαού, όλων..
των κομμάτων, κυρίως αυτών που ήταν στην κυβέρνηση. Αντίστοιχες όμως είναι και οι ευθύνες τους για τα προβλήματα και τις παθογένειες αυτής της περιόδου που μας οδήγησαν στην κρίση των τελευταίων χρόνων
τόνισε σε αποψινή ομιλία του σε εκδήλωση της Νομαρχιακής Επιτροπής Α' Θεσσαλονίκης
Ολόκληρη η ομιλία:
των κομμάτων, κυρίως αυτών που ήταν στην κυβέρνηση. Αντίστοιχες όμως είναι και οι ευθύνες τους για τα προβλήματα και τις παθογένειες αυτής της περιόδου που μας οδήγησαν στην κρίση των τελευταίων χρόνων
τόνισε σε αποψινή ομιλία του σε εκδήλωση της Νομαρχιακής Επιτροπής Α' Θεσσαλονίκης
Ολόκληρη η ομιλία:
Λύση στην κρίση, η βιώσιμη ανάπτυξη και η δημιουργία!
Τα 38 χρόνια της μεταπολίτευσης είναι η καλύτερη περίοδος της χώρας από την ίδρυση του ελληνικού κράτους. Η Ελλάδα γνώρισε την πιο σταθερή δημοκρατία, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη και ευημερία. Αυτά ήταν επιτεύγματα του ελληνικού λαού, όλων των κομμάτων, κυρίως αυτών που ήταν στην κυβέρνηση. Αντίστοιχες όμως είναι και οι ευθύνες τους για τα προβλήματα και τις παθογένειες αυτής της περιόδου που μας οδήγησαν στην κρίση των τελευταίων χρόνων.
Η Θεσσαλονίκη των αγώνων για δημοκρατία, κοινωνική δικαιοσύνη, πρόοδο και προκοπή ήταν πολλές φορές, αφετηρία της εθνικής μας ανασύνταξης. Τα 100 χρόνια που γιορτάζει φέτος η πόλη μας από την απελευθέρωσή της, είναι γεμάτα με εμπειρίες, θετικές και αρνητικές, που μας πείθουν πως αξίζουμε περισσότερα και πως με ενότητα και συνεργασία μπορούμε να τα κατακτήσουμε.
Οι Έλληνες πρέπει να κρατήσουμε και να διευρύνουμε τις κατακτήσεις μας, όπως τη σταθερότητα, τη δημοκρατία, την ασφάλεια, τη συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ευρώ. Πάνω σε αυτά να χτίσουμε τώρα τη βιώσιμη ανάπτυξη και ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος, φιλικό στον πολίτη και την επιχειρηματικότητα, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
Η Δημοκρατία, το Σύνταγμα, οι νόμοι, η πολιτική, είναι τα όπλα των πολιτών, ιδιαίτερα των αδύναμων. Εμείς στο ΠΑΣΟΚ και ο καθένας ξεχωριστά, έχουμε συνείδηση των ευθυνών που μας αναλογούν. Ένα μέρος των επιλογών που έγιναν δεν ήταν και δεν ταυτίζονται με την πολιτική μας.
Η πολιτική όμως, έτσι όπως ασκήθηκε τον τελευταίο καιρό, απογοήτευσε τους πολίτες. Οι πολίτες θέλουν πολιτικούς με ήθος, πάθος και όραμα, που είναι κοντά στα καθημερινά προβλήματά τους. Είναι στο χέρι μας να χαράξουμε νέες πολιτικές και να βρούμε λύση. Η σοσιαλδημοκρατία, υπερβαίνοντας τα προβλήματά της, αναγεννημένη, μπορεί να έχει καθοριστικό, υπεύθυνο και δημιουργικό ρόλο στη νέα εποχή.
Η πρότασή μας για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας
Η Ελληνική Περιφέρεια έχει πολλά προβλήματα, τα οποία μπορούμε να συνοψίσουμε στην έλλειψη δημόσιων αναπτυξιακών υποδομών, ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού και στον διοικητικό πολυκερματισμό. Ειδικά στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης και της Βορείου Ελλάδας, τα προβλήματα αυτά είναι έντονα, έχουν οδηγήσει πολλές περιοχές σε απομόνωση και οικονομικό μαρασμό. Για την ανατροπή αυτής της λιμνάζουσας κατάστασης απαιτούνται δραστικές λύσεις.
Για το ΠΑΣΟΚ, η ανάπτυξη του Βορειοελλαδικού χώρου, όπως και όλων των περιφερειών, ήταν και παραμένει σταθερή επιλογή.
Μέσω αυτής της ανάπτυξης στοχεύουμε στην ενίσχυση του διεθνούς γεωοικονομικού ρόλου της Θεσσαλονίκης και της Βορείου Ελλάδας γενικότερα, μετατρέποντάς σε κόμβο διευρωπαϊκών δικτύων ενέργειας, μεταφορών και επικοινωνιών. Χρηματοοικονομικό, παραγωγικό, εκθεσιακό, συνεδριακό και εμπορικό κέντρο, όχι μόνο των Βαλκανίων, αλλά και της Ευρώπης. Κέντρο καινοτομίας, γνώσης και πολιτισμού που συνδέει τις παραγωγικές και πνευματικές δυνάμεις της περιοχής με κινητήρα την βιώσιμη, ισόρροπη και εξωστρεφή ανάπτυξη.
Η ολοκλήρωση και η δημιουργία ενός δικτύου αναπτυξιακών υποδομών, ικανών να παρέχουν στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρειο Ελλάδα, τον οικονομικό και κοινωνικό ρόλο που οραματιζόμαστε, είναι συνδεδεμένη με την Εγνατία Ζώνη Ανάπτυξης.
Πρόκειται για ένα δίκτυο υποδομών, ραχοκοκαλιά του οποίου είναι η Εγνατία Οδός. Για να εκδηλωθούν τα δυναμικά, αναπτυξιακά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά της χαρακτηριστικά, θα πρέπει πέρα από το βασικό οριζόντιο άξονα, ο οποίος ολοκληρώνεται σύντομα, να ολοκληρωθεί και η κατασκευή των καθέτων συνδέσεων της με τις Βαλκανικές Χώρες και τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης.
Οι κάθετοι άξονες και οι συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τους άλλους αναπτυξιακούς πόλους του ευρύτερου Βορειοελλαδικού χώρου, δηλαδή τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τα σιδηροδρομικά δίκτυα, τις σιδηροδρομικές ζώνες, τα τεχνολογικά πάρκα, τα χιονοδρομικά κέντρα, τα κέντρα κτηνοτροφικής και αγροτικής παραγωγής κτλ., θα προσφέρουν πέρα από ασφαλή και γρήγορη κίνηση από τα ανατολικά προς δυτικά και αντιστρόφως, το αναγκαίο δίκτυο δημόσιων υποδομών, ικανών να υποστηρίξουν τη συνολική οικονομική και κοινωνική αναγέννηση της περιοχής, αλλά και της χώρας.
Όσον αφορά ειδικότερα τη Θεσσαλονίκη, προωθούμε την υλοποίηση ενός συναινετικού και ολοκληρωμένου σχεδίου Πολεοδομικής, Χωροταξικής και Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης, που θα ξεπερνά τα χρόνια προβλήματα κακοδιοίκησης, έλλειψης συνεργασίας ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς και καθυστερήσεων λόγω των συνεχών διοικητικών αλλαγών.
Διαμορφώνουμε ένα συνολικό Master Plan δράσεων και έργων με προοπτική δεκαετίας. Ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει δράσεις τριών αξόνων που συνδέονται οργανικά μεταξύ τους.
Ο πρώτος άξονας αφορά στην εκπόνηση ενός νέου χωροταξικού, πολεοδομικού και περιβαλλοντικού επανασχεδιασμού του μητροπολιτικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.
Ο δεύτερος άξονας αφορά στην ενίσχυση και τη συγκρότηση κατάλληλων φορέων για την υλοποίησή τους.
Ο τρίτος άξονας αφορά την επιλογή των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων, δημόσιων και ιδιωτικών, για την αποτελεσματική και προς όφελος των πολιτών, υλοποίηση του σχεδιασμού.
Ο νέος αυτός σχεδιασμός για τη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει ένα ευρύ πρόγραμμα έργων που αφορά:
• στη βελτίωση ή επέκταση υφιστάμενων δημόσιων αναπτυξιακών υποδομών και την κατασκευή νέων βασικών και αναγκαίων, όπως η βασική γραμμή του ΜΕΤΡΟ και οι επεκτάσεις του στα Ανατολικά και τα Δυτικά,
• στην ανάπλαση ιστορικών συνόλων και υποβαθμισμένων περιοχών, όπως για παράδειγμα η Δυτική Θεσσαλονίκη,
• στη δημιουργία μεγάλων εκτάσεων πρασίνου με πάρκα και χώρους αναψυχής,
• στην ανάκτηση του δημόσιου χώρου και στη διάθεση του στους πολίτες και τους πεζούς,
• στην κατασκευή των δυο συγκοινωνιακών δακτυλίων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και των μεταξύ τους συνδέσεων.
Θέλουμε μια Θεσσαλονίκη λειτουργική και ανθρώπινη για τους πολίτες της και ταυτόχρονα ελκυστική για τους επισκέπτες και τους επενδυτές. Επιδιώκουμε τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και ταυτόχρονα την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Σε αυτό το σχέδιο δυναμικής και ισόρροπης ανάπτυξης της περιφέρειας εντάσσεται η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας και των σημαντικών αστικών κέντρων μ' ένα δίκτυο οδικών αξόνων με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου, όπως επίσης και μ' ένα δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου.
Η προηγούμενη κυβέρνηση προσανατολίστηκε μόνο στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Εμείς προωθούμε άμεσα μια σειρά μικρών και μεσαίων έργων στην περιφέρεια, όπως οι περιφερειακές οδοί Κατερίνης, Πολυγύρου, Σερρών, Καβάλας, Ξάνθης και Αλεξανδρούπολης. Με τον τρόπο αυτό θα βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στις πόλεις και ταυτόχρονα θα βελτιωθούν λειτουργικά και παραγωγικά. Η κατασκευή μικρών και μεσαίων έργων θα δώσει τη δυνατότητα να συμμετέχουν πολύ περισσότερες κατασκευαστικές εταιρίες στην παραγωγή δημόσιων έργων στη χώρα μας.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν μέτρα για το ξεπέρασμα της κρίσης, καθώς δημιουργούν θέσεις απασχόλησης, τονώνουν τα εισοδήματα και τις τοπικές αγορές, μειώνουν το κόστος των μετακινήσεων εμπορευμάτων και ανθρώπων και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για νέες επενδύσεις.
Το πλέγμα αναπτυξιακών υποδομών που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε θα βοηθήσει τόσο άμεσα, όσο και μακροπρόθεσμα στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας, οδηγώντας την σε τροχιά σταθερότητας και εξωστρέφειας.