Η Coca Cola - Τρία Έψιλον αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική αγορά και είναι μέλος του ελληνικού πολυεθνικού Ομίλου Coca-Cola Hellenic - έναν από τους μεγαλύτερους εμφιαλωτές προϊόντων της The Coca-Cola Company. Ο Όμιλος Coca-Cola Hellenic δημιουργήθηκε πριν από 12 χρόνια (2000) με την συγχώνευση της Hellenic Bottling Company με έδρα..
την Αθήνα και της Coca-Cola Beverages με έδρα το Λονδίνο. Ο έλεγχος του 30% του Ομίλου Coca-Cola Hellenic ανήκει στην οικογένεια Δαυίδ – Λεβέντη, ενώ η The Coca-Cola Companyελέγχει το 24%. Ο Όμιλος Coca-Cola Hellenic δραστηριοποιείται σε 28 χώρες του κόσμου και απασχολεί συνολικά 47.500 εργαζόμενους, απο τους οποίους 2.000 περίπου στην χώρα μας. Η θετική οικονομική πορεία του Ομίλου την τριέτια 2009-2011 προκύπτει από τον πίνακα, με βασικά οικονομικά στοιχεία, που ακολουθεί:
την Αθήνα και της Coca-Cola Beverages με έδρα το Λονδίνο. Ο έλεγχος του 30% του Ομίλου Coca-Cola Hellenic ανήκει στην οικογένεια Δαυίδ – Λεβέντη, ενώ η The Coca-Cola Companyελέγχει το 24%. Ο Όμιλος Coca-Cola Hellenic δραστηριοποιείται σε 28 χώρες του κόσμου και απασχολεί συνολικά 47.500 εργαζόμενους, απο τους οποίους 2.000 περίπου στην χώρα μας. Η θετική οικονομική πορεία του Ομίλου την τριέτια 2009-2011 προκύπτει από τον πίνακα, με βασικά οικονομικά στοιχεία, που ακολουθεί:
ΠΙΝΑΚΑΣ: ΠΩΛΗΣΕΙΣ / ΚΕΡΔΗ
ΕΤΟΣ
|
ΚΑΘΑΡΑ ΕΣΟΔΑ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
|
ΣΥΓΚΡΙΣΙΜΑ ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ
|
2009
|
6.544 εκατ. Ευρώ
|
420 εκ. Ευρώ
|
2010
|
6.794 εκατ. Ευρώ
|
453 εκ. Ευρώ
|
2011
|
6.854 εκατ. Ευρώ
|
330 εκ. Ευρώ
|
Η Coca Cola - Τρία Έψιλον σαν κάθε πολυεθνική που σέβεται τον εαυτό της, επιθυμεί να απολαμβάνει, με «εθνική» και «κοινοτική» νομοθεσία, πλήρη ελευθερία στην αποφυγή αναγραφής στην συκευασία των προϊόντων της ορισμένων «ενοχλητικών» ενδείξεων όπως είναι η χώρα παραγωγής. Στο άρθρο μας με τίτλο Αγοράζουμε Ελληνικά (10): Ο μύθος του κωδικού 520 (EAN Bar Code) και η μεγάλη εξαπάτηση των ελλήνων καταναλωτών αναφέραμε μερικούς από τους λόγους για τους οποίους οι έλληνες καταναλωτές δεν έχουν πλέον την πολυτέλεια που είχαν πριν από μερικά χρόνια να αγοράζουν (κυριολεκτικά) στα τυφλά διάφορα προϊόντα με μοναδικά «κριτήρια» τι εύρισκαν στο ύψος των ματιών τους στα διάφορα σημεία πώλησης ή ποιό ήταν το προϊόν που έκανε την μεγαλύτερη διαφημιστική «πλύση εγκεφλάλου».
Σήμερα τα πράγματα άλλαξαν ριζικά. Η Ελλάδα παραπατάει προσπαθώντας απεγνωσμένα να σταθεί στα πόδια της μέσα σε ένα ασταθές και επικίνδυνο ευρωπαικό και διεθνές περιβάλλον και είναι υποχρεωμένη να παίρνει επειγόντως τα μέτρα της σε πολλά και διαφορετικά «μέτωπα». Ένα από αυτά είναι η ανάγκη να αυξήσει την εγχώρια παραγωγή και τις εξαγωγές της με ταυτόχρονο περιορισμό των εισαγωγών και του ελλείμματος του εμπορικού της ισοζυγίου. Για να γίνει όμως αυτό, οι συνειδητοποιημένοι Έλληνες καταναλωτές πρέπει να ελέγχουν σχολαστικά τις ενδείξεις των προϊόντων που αγοράζουν και να απορρίπτουν ασυζητητί τα προϊόντα εκείνα που δεν παράγονται στην Ελλάδα, είτε είναι τρόφιμα, είτε είναι ποτά, είτε είναι μη τρόφιμα.
Η Coca Cola - Τρία Έψιλον σαν η μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική αγορά (και μια απο τις μεγαλύτερες σε ευρωπαικό επίπεδο) ασφαλώς έχει αυξημένες ευθύνες απέναντι στους απαιτητικούς της μετόχους. Έχει όμως αυξημένες ευθύνες απέναντι και στην ελληνική κοινωνία. Η εντυπωσιακή της πορεία σε 28 (συνολικά) χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται είναι βέβαιο πως «αντέχει» κάποιες θυσίες στον βωμό της χειρότερης μεταπολεμικής οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα, μια κρίση που «γεύτηκε» και η Coca Cola - Τρία Έψιλον στις δραστηριότητές της στην Ελλάδα με τις πωλήσεις της το 2011 να υποχωρούν κατά 12%.
Μέσα στο κλίμα αυτό, η εταιρία αποφάσισε φέτος να σταματήσει τις γραμμές παραγωγής της τόσο στην Θεσσαλονίκη όσο και στην Πάτρα (μετά το κλείσιμο και των γραμμών παραγωγής της Αθήνας το 2006) δημιουργώντας υπόνοιες ότι η μείωση των πωλήσεων της εταιρίας στην Ελλάδα δεν ήταν αντίστοιχη με την μείωση της παραγωγής της και ότι ένα μέρος της ελληνικής αγοράς θα καλύπτονταν με εισαγωγές από την Βουλγαρία.
Εμείς σε δειγματοληπτική έρευνα που πραγματοποιήσαμε σε πολλά (εκτός Σούπερ Μαρκετ) σημεία λιανικής πώλησης της Αθήνας, διαπιστώσαμε την περίοδο του καύσωνα (8-17 Ιουλίου 2012) βασικά προϊόντα της εταιρίας να αναγράφουν την ένδειξη «Παράγεται και συσκευάζεται στην ΕΕ», ενώ αντίθετα σε ορισμένα μόνο από αυτά «Παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα». Πιό συγκεκριμμένα:
Η Coca Cola σε πλαστική φιάλη 500 ml αναφέρει την ένεδειξη «Παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα». Δεν αναφέρει κανένα κωδικό (EAN Bar Code) κάτι φυσικά που δεν είναι υποχρεωτικό από την (εθνική & κοινοτική) νομοθεσία. Αναφέρει όμως και μια άλλη ένδειξη που (κατά την γνώμη μας) είναι παράξενη: «ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΕΡΟΣ ΠΟΛΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ. ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ». Και όμως πωλείται μεμονωμένα από κάθε περίπτερο! Δυστυχώς, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες μας, στάθηκε αδύνατο να πάρουμε οποιαδήποτε εξήγηση από την εταιρία για το θέμα αυτό. Η πρόσφατη αγορανομική διάταξη 6/2010 προβλέπει την διάθεση προϊόντων σε διάφορες προωθητικές ενέργειες (και μάλιστα δωρεάν), αλλά πώληση μεμονωμένων προϊόντων τα οποία δηλώνουν στην συσκευασία τους πως «δεν πωλούνται μεμονωμένα» δεν εντοπίσαμε πουθενά!
Η πιο δημοφιλής στο καταναλωτικό κοινό συσκευασία της εταιρίας (Coca Cola κόκκινο κουτί 330 γραμ.) αναγράφει στην συσκευασία του –μεταξύ άλλων- και τις ενδείξεις «Παράγεται και συσκευάζεται στην ΕΕ» και «ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΕΡΟΣ ΠΟΛΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ. ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ».
Με το ισχύον νομικό πλαίσιο η εταιρία δεν είναι υποχρεωμένη να δηλώσει σε ποιά χώρα της Ευρωπαικής Ένωσης «παράγει και συσκευάζει» το δημοφιλέστερο προϊόν της, αλλά ο ευαισθητοποιημένος έλληνας καταναλωτής μπορεί κάλλιστα να υποθέσει πως είναι εισαγόμενο!
Η πολυδιαφημισμένη Coca Cola Zero σε μαύρο κουτί 330 γρ. εμφανίζει τις ίδιες ακριβώς ενδείξεις: «Παράγεται και συσκευάζεται στην ΕΕ» και «ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΕΡΟΣ ΠΟΛΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ. ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ», χωρίς ο καταναλωτής που την αγοράζει μεμονωμένα να γνωρίζει σε ποιά χώρα της Ευρωπαικής Ένωσης παράγεται. Ανάλογες απορίες υπάρχουν για την επίσης δημοφιλή και ευρύτατα διαδεδομένη σειρά Fanta :
Η λεμονάδα Fanta σε κουτί 330 γραμ. αναγράφει την ένδειξη «Παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα» με κωδικό (ΕΑΝBar Code) που αρχίζει από 54 και σημαίνει ότι χορηγήθηκε από Βέλγιο / Λουξεμβούργο επιβεβαιώνοντας πως ο αριθμός αυτόςδεν σημαίνει απολύτως τίποτα!
Αντίθετα η πορτοκαλάδα Fanta σε κουτί 330 γραμ. αναγράφει τις ενδείξεις «Παράγεται και συσκευάζεται στην ΕΕ» και «ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΕΡΟΣ ΠΟΛΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ. ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ», ενώ οι συσκευασίες Fanta μανταρίνι σε κουτί 330 γραμ και Fanta μπλέ σε κουτί 330 γραμ γράφουν τις ενδείξεις «Παράγεται και συσκευάζεται στην ΕΕ» με κωδικό (ΕΑΝ BarCode) που αρχίζει από 54 και σημαίνει ότι χορηγήθηκε στο Βέλγιο ή Λουξεμβούργο.
Συμπέρασμα: Σαν επαγγελματίες και καταναλωτές εκτιμούμε την πρόοδο και αλλά την συνεισφορά της Coca-Cola Τρία Εψιλον στην Ελληνική οικονομία για ολόκληρες δεκαετίες, κάτι που φαίνεται και σε παλαιότερα άρθρα μας (3/6/2010 The Coca-Cola Company: Υπερασπίζεται την παγκόσμια ηγεμονία της στον τομέα των αναψυκτικών – Freestyle μια νέα καινοτομία προηγμένης τεχνολογίας και 17/4/2012 Coca Cola & Pepsi: Σκληρός ανταγωνισμός αλλά και σοβαρά προβλήματα στην μητρική τους αγορά – η περίπτωση διχλωροφαινόλης σε προϊόντα της Coca-Cola Τρία Έψιλον).
Αντιλαμβανόμαστε επίσης τα ποικιλόμορφα προβλήματα που αντιμετώπισε στο απώτερο αλλά και στο πολύ πρόσφατο παρελθόν στους τομείς της γραφειοκρατίας και του συνδικαλισμού (εκτός αλλά και εντός εισαγωγικών) στην χώρα μας.
Δεν μπορούμε όμως να αποδεχτούμε, σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο για την Ελλάδα μας, πρακτικές που δεν είναι ξεκάθαρες και αυταπόδεικτες ως προς την οφειλόμενη στήριξη της εθνικής μας οικονομίας.
Αν η μεγαλύτερη Ελληνική Βιομηχανία μη αλκολούχων ποτών δίνοντας «το κακό παράδειγμα» εισάγει από «χώρες της Ευρωπαικής Ένωσης» τα δημοφιλέστερα στην Ελληνική αγορά προϊόντα της και τα πουλάει στους έλληνες καταναλωτές μέσω του εκτεταμένου και ισοπεδωτικά πανίσχυρου δικτύου πωλήσεων που διαθέτει στην ελληνική αγορά, για το οποίο καταδικάστηκε μέχρι τώρα 2 φορές από την (δυσκίνητη) Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού σε σχέση με αθέμιτες πρακτικές, πως είναι δυνατόν η Εθνική μας οικονομία να ελπίζει πως θα καταφέρει να «ισσοροπήσει» το ελλειμματικό της εμπορικό ισοζύγιο που αποτελεί τονκαταλύτη για την έξοδο της από την οικονομική κρίση;
Και για να μην παρεξηγηθούμε: Η Coca Cola - Τρία Έψιλον είναι φυσικά ελεύθερη να παράγει τα προϊόντα της όπου επιθυμεί, όπου εξασφαλίζει μικρότερο κόστος, άνετο περιβάλλον στους τομείς κρατικής γραφειοκρατίας και εργατικής νομοθεσίας, όπου επιτυγχάνει μεγιστοποίηση των κερδών της.
Και ο συνειδητοποιημένος όμως έλληνας καταναλωτής, στην τραγική κατάσταση που βρίσκεται η ελληνική οικονομία και ο οικογενειακός του προυπολογισμός, έχει κάθε δικαίωμα να απορρίπτει, να μην αγοράζει τα προϊόντα εκείνα που δεν γράφουν ξεκάθαρα «Παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα»!
Όσον αφορά αν πρέπει να «πωλούνται μεμονωμένα» ή όχι, αυτό αφορά τις επί μέρους υπηρεσίες του ελληνικού κράτους. Εμάς, σαν συνειδητοποιημένους έλληνες καταναλωτές, μας ενδιαφέρει μόνο αν Παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα» ή όχι!
Αφού διαπιστώσαμε πως πολύ δημοφιλή προϊόντα της Coca Cola - Τρία Έψιλον τα οποία πωλούνται στην Ελλάδα από ένα πανίσχυρο και εκτεταμένο δίκτυο πωλήσεων φέρνουν την ένδειξη «Παράγεται και συσκευάζεται στην Ευρωπαική Ένωση», εμείς τουλάχιστον (όπως ελπίζουμε και κάθε συνειδητοποιημένος έλληνας καταναλωτής), θα εξετάζουμε πλέον σχολαστικά και με μεγάλη προσοχή πριν από οποιαδήποτε αγοραστική επιλογή κάθε ένα προϊόν της Coca Cola - Τρία Έψιλον απορρίπτοντας όλα όσα δεν γράφουν την ένδειξη «Παράγεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα»!
Επί τέλους αν εμείς οι ίδιοι δεν προστατέψουμε το σπίτι μας και τη χώρα μας, ακόμα ελπίζουμε πως θα τα «προστατέψουν» οι τοκογλύφοι – δανειστές μας;
Λεωνίδας Κουμάκης*
18 Ιουλίου 2012