της Άννας Ευθυμίου*
Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα πολύ μεγάλο έργο. Ωστόσο, σήμερα τείνει να εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο γεφύρι της Άρτας. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης ήταν το 2012, μετά πήγαμε στο 2014 και τώρα λέγεται ότι στην καλύτερη περίπτωση θα είναι έτοιμο στο τέλος του..
2016, κάτι όμως που εκ των πραγμάτων φαντάζει μάλλον ουτοπικό.
Δυστυχώς, βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης και αυτό οφείλεται σε τρία κυρίως αίτια:
α) τις απρόβλεπτης έκτασης και διάρκειας αρχαιολογικές ανασκαφές
β) τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και
γ) τα προβλήματα ρευστότητας της αναδόχου εταιρείας.
Μάλιστα, αν και έχει παρέλθει το 95% του συμβατικά προβλεπόμενου χρόνου, έχει εκτελεστεί μόνο το 24% του έργου, ενώ ανατολικά δεν αναπτύχθηκαν εργοτάξια, επειδή ακόμη δε συντελέστηκαν οι απαλλοτριώσεις. Δεν είναι ανάξιο λόγου, βέβαια, και το γεγονός ότι το έργο που εκτελείται σήμερα είναι διαφορετικό από αυτό που δημοπρατήθηκε. Χαρακτηριστικά, από τους 13 σταθμούς του μετρό, άλλαξε η χωροθέτηση των εννιά.
Η αλήθεια είναι ότι το τόσο μεγάλο αυτό έργο μεταβάλλεται σε μία πραγματική τροχοπέδη για τη ζωή της πόλης μας. Ας μην ξεχνάμε τους λεγόμενους «μετρόπληκτους», δηλαδή τους καταστηματάρχες, οι οποίοι έχουν πληγεί από τα έργα του μετρό. Δεν είναι λίγα τα λουκέτα που έχουν μπει λόγω αυτής της κατάστασης και όσοι έχουν απομείνει παλεύουν με νύχια και με δόντια να κρατήσουν ανοιχτές τις επιχειρήσεις τους. Αντιπροσωπευτική της πραγματικότητας αυτής είναι η εικόνα στις οδούς Ανάληψη και Δελφών, όπου σε ένα σημείο τους παραμένουν κλειστές λόγω των έργων. Εξάλλου, στην ολοένα και πιο κακή εικόνα της πόλης λόγω της εγκατάλειψής της από τη δημοτική αρχή, έρχονται να προστεθούν και τα κυκλοφοριακά προβλήματα, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη ζωή των πολιτών.
Φυσικά, δεν μπορούμε και να παραγνωρίσουμε και την αναστάτωση που προκαλείται και στη ζωή των εργαζομένων στο μετρό, οι οποίο είναι αναγκασμένοι να εργάζονται μέσα σε ένα αβέβαιο εργασιακό καθεστώς με τον κίνδυνο της απόλυσης να είναι προ των πυλών. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι δεν είναι αριθμοί, αλλά άνθρωποι με τις οικογένειές τους.
Είναι τουλάχιστον οξύμωρο το μετρό της Αθήνας να επεκτείνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και την ίδια ώρα τα 9,6 χιλιόμετρα κύρια γραμμής μετρό στη Θεσσαλονίκη να έχουν τελματώσει.
Ωστόσο, μήνυμα αισιοδοξίας και ανάσα πνοής για το έργο δίνει το γεγονός ότι στις προθέσεις του αρμόδιου Υπουργείου είναι η προκαταβολή μέχρι 10% στα συγχρηματοδοτούμενα έργα να πάει για το σύνολο των έργων και σε μια τέτοια περίπτωση θα μπορούσε και για το μετρό της Θεσσαλονίκης η ανάδοχος κοινοπραξία να κάνει χρήση αυτής της νέας ρύθμισης. Οι κινήσεις, όμως, πρέπει να είναι άμεσες και ταχύτατες, γιατί σε διαφορετική περίπτωση το έργο αυτό που εξαγγέλθηκε με τέτοιες τυμπανοκρουσίες, θα καταντήσει κύριος ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη της πόλης μας.
*Η Άννα Ευθυμίου είναι Δικηγόρος, Αναπληρώτρια Εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ. για θέματα Β. Ελλάδας και Δημοτική Σύμβουλος στο Δήμο Θεσσαλονίκης
διαβάστε και:
διαβάστε και: