22 Σεπ 2012

Εθνικισμός, Φασισμός και Χρυσή Αυγή

Όταν ρωτάνε τους χρυσαυγίτες βουλευτές πως αυτοπροσδιορίζονται πολιτικά, αυτοί απαντάνε ότι είναι εθνικιστές. Όταν ρωτάνε τους αντίπαλους τους, αυτοί τους προσδιορίζουν ότι είναι φασίστες νεοναζί. Υπάρχει δηλαδή ένα πρόβλημα ερμηνείας στο τι εκφράζει ο καθένας. Ο εθνολόγος-μελετητής Δημήτρης Ε. Ευαγγελίδης, πριν 32 χρόνια σωστά είχε ερμηνεύσει ότι...

«σημαντικό ρόλο στην ιδεολογική σύγχυση και στον πολιτικό αποπροσανατολισμό, διαδραματίζει η αλλοίωση των εννοιών της πολιτικής, κοινωνιολογικής, φιλοσοφικής, κλπ ορολογίας»[1].

Αυτό το διαπίστωσα όταν είχα τις διαδικτυακές μου μάχες με  άτομα που εκφράζουνεθνομηδενιστικές και μεταμοντέρνες αντιλήψεις. Για αυτούς ήμουν έναςακροδεξιός εθνικιστής. Σήμερα στην εποχή του μνημονίου και της αυταρχικής νεοφιλελεύθερης πολιτικής των μνημονιακών κυβερνήσεων, για τους χρυσαυγίτες και τους μνημονιακούς, είμαι ένας ακροαριστερός, ένας σοσιαλιστής, ένας υπέρμαχος των..σοβιέτ.

Έτσι λοιπόν σε αυτό το μικρό άρθρο, θα προσπαθήσω να διευκρινίσω αυτές τις δύο ιδεολογικές έννοιες, ώστε ο καθένας να βγάλει τα συμπεράσματά του στο τι είναι τελικά η ΧΑ. Άλλωστε, πάντα ήμουν εναντίον στην....

«προκατάληψη επιβεβαίωσης», δηλαδή στην  τάση να ερμηνεύονται πληροφορίες με τρόπο που να επιβεβαιώνει τις δικές μας προδιαμορφωμένες αντιλήψεις.

ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ

Θα ξεκινήσω με τις ερμηνείες που του δίνουν διάφοροι μελετητές, οι οποίοι φυσικά δεν είναι μεταμοντέρνοι. Έτσι λοιπόν εθνικισμός …
 

·         γενικώς σημαίνει προσπάθειαν ενός έθνους προς επιβολήν τον. Αλλά δεν αποτελεί εθνικισμόν κάθε τοιαύτη επιβολή, παρά μόνον η γινομένη εντός των ορίων τον έθνους, αντιθέτως προς την εκτεινομένην πέραν αυτών, η οποία αποτελεί ιδιαιτέραν, ουσιωδώς διαφέρουσαν κατηγορίαν εθνικής εκδηλώσεως.[2]

·         είναι ένα ιδεολογικό κίνημα με σκοπό την επίτευξη και τη διατήρηση της αυτονομίας, της ενότητας καιταυτότητας για έναν πληθυσμό που ορισμένα από τα μέλη της κρίνουν ότι συνιστούν πραγματικό ή δυνητικό"έθνος".[3]

·         Όρος συνώνυμος του Πατριωτισμού, της Φιλοπατρίας. Αντίθετος του Διεθνισμού. Υποδηλώνει αφ' ενός μεν την στάση ενός ατόμου με ανεπτυγμένη εθνική συνείδηση το όποιον αγωνίζεται αδιάκοπος διά την προκοπή του Έθνους του, αφ' ετέρου δε την κοσμοθεωρία εκείνην της οποίας θεμελιώδης αρχή είναι η άποψη ότι το συμφέρον του Έθνους προέχει κάθε άλλου συμφέροντος ή επιδιώξεως ατομικής ή ομαδικής.[4]


Νομίζω ότι είναι αρκετοί αυτοί οι ορισμοί. Είναι ξεκάθαροι και αποδεικνύουν ότι ο εθνικισμός δεν είναι η κακιά ιδεολογία όπως έχει επικρατήσει στην Ελλάδα της Πνευματικής Διαστρέβλωσης. Επίσης μία μεγάλη και σκόπιμη εννοιολογική σύγχυση που υπάρχει και έχει επικρατήσει, είναι ότι πολλοί θεωρούν και νομίζουν ότι ο εθνικισμός είναι ένας. Δεν είναι έτσι. Οι εθνικισμοί είναι πολλοί και διάφορων τύπων. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με τον επηρεασμό του εθνικισμού από άλλες ιδεολογίες, όπως αυτές του ολοκληρωτισμού, του σοσιαλισμού, του φιλελευθερισμού ακόμα και αυτής της παγκοσμιοποιήσεως. Έτσι λοιπόν οι διάφοροι μελετητές(Παπαναστασίου, Κώστας Χατζηαντωνίου, AndrewHeywoodAnthony D.Smith, Λεξικό UNESCO κλπ) χωρίζουν τον εθνικισμό σε…

·         Πολιτικό και Οικονομικό

·         Αποικιοκρατικό και αντί-αποικιοκρατικό

·         Πολιτισμικό και εθνοπολιτισμικό

·         Εθνοτικό

·         Συντηρητικό και Φιλελεύθερο

·         Επιθετικό και επεκτατικό

·         Σοβινιστικό και ολοκληρωτικό

 
Οι παραπάνω εθνικισμοί είναι χαρακτηριστικοί. Θα μείνω όμως στους δύο(ή τέσσερεις) τελευταίους, μιας και κατά την γνώμη μου είναι αυτοί που μας ενδιαφέρουν σε αυτό το άρθρο και αφορούν και την ΧΑ. Εκείνο που διακρίνει αυτές από τις υπόλοιπες(ειδικά στην τελευταία)  είναι η ύπαρξη του σοβινισμού του (chauvinism), μια πίστη στην ανωτερότητα ή την υπεροχή του έθνους έναντι των άλλων. Τέτοιες ιδέες ήταν ιδιαίτερα εμφανείς στον Ευρωπαϊκό ιμπεριαλισμό, ο οποίος δικαιολογούταν από μια ιδεολογία φυλετικής και πολιτισμικής υπεροχής. Ο εθνικός σοβινισμός (national chauvinism) τρέφεται από ένα συναίσθημα έντονου, ακόμη και υστερικού εθνικιστικού ενθουσιασμού. Το άτομο ως ξεχωριστό, ορθολογικό ον εξαλείφεται εντελώς από την ίο κύμα του πατριωτικού αισθήματος, που εδράζεται με την επιθυμία για επίθεση, επέκταση και πόλεμοΟ δεξιός Γάλλος εθνικιστής Charles Maurras απεκάλεσε αυτόν τον έντονο πατριωτισμό «ολοκληρωτικό εθνικισμό» (integral nationalism): άτομα και ανεξάρτητες ομάδες χάνουν την ταυτότητά τους μέσα σε ένα πανίσχυρο «έθνος», το οποίο έχει μια ύπαρξη και σημασία πέρα από τη ζωή κάθε μεμονωμένου ατόμου. Τέτοιος επιθετικός εθνικισμός συνοδεύεται συνήθως από μιλιταρισμό. Η στρατιωτική δόξα και κατάκτηση είναι οι απόλυτες αποδείξεις του εθνικού μεγαλείου και είναι ικανές να γεννούν έντονα συναισθήματα εθνικιστικής αφοσίωσης.[5]
 
Ο ολοκληρωτικός εθνικισμός  έχει μια ιδιαίτερα δυνατή απήχηση στους περιθωριοποιημένους και αδύναμους, στους οποίους ο εθνικισμός προσφέρει την προοπτική της ασφάλειας, του αυτοσεβασμού και της υπερηφάνειας. Οολοκληρωτικός εθνικισμός προϋποθέτει μια αυξημένη αίσθηση «του ανήκειν» σε μια ξεχωριστή εθνική ομάδα. Τέτοιο έντονο εθνικιστικό συναίσθημα συνήθως διεγείρεται από «αρνητική ενσωμάτωση», την περιγραφή ενός έθνους ή μιας φυλής ως απειλή ή ως εχθρό. Απέναντι στον εχθρό, το έθνος συσπειρώνεται και βιώνει ένα έντονο αίσθημα της δικής του ταυτότητας και σημασίας. Ο ολοκληρωτικός εθνικισμός γεννιέται επομένως από μια σαφή διάκριση ανάμεσα σε «αυτούς» και «εμάς». [6]Χρειάζεται να υπάρχει ένα «αυτοί» για να χλευάζουμε ή να μισούμε ούτως ώστε να σφυρηλατείται η αίσθηση του «εμείς». Στην πολιτική, ο ολοκληρωτικός εθνικισμός συχνά εμφανίστηκε στις ρατσιστικές ιδεολογίες, οι οποίες διαιρούν τον κόσμο στους «δικούς μας» και τους «άλλους», όπου οι «άλλοι» γίνονται αποδιοπομπαίος τράγος για όλες τις συμφορές και τις απογοητεύσεις από τις οποίες υποφέρουν οι «δικοί μας». Συνεπώς, μόνο σύμπτωση δεν είναι το γεγονός ότι τέτοιου είδους διαιρέσεις αποτελούν γόνιμο έδαφος για τις ακραίες φυλετιστικές ιδέες όπως αυτή του Φασισμού  αλλά και πολιτισμικές όπως της Πολυπολιτισμικότητας. Προσωπικά όπως έχω πει, κύριοι υπεύθυνοι για  την άνοδο του Φασισμού στην Ελλάδα, είναι οι εθνομηδενιστές με την πολυπολιτισμικότητα τους αλλά και το φαύλο Πολιτικό Σύστημα.
 
ΦΑΣΙΣΜΟΣ
 
Ο φασισμός ως κοινωνικό-πολιτικό φαινόμενο ερμηνεύεται διττά [7]:

·         Ως πολιτικοκοινωνικό σύστημα της άκρας δεξιάς, 


Η συνέχεια στον Ακρίτα: http://akritas-history-of-makedonia.blogspot.gr/2012/09/blog-post_22.html
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη