2 Οκτ 2012

Ακριβά μου διόδια...

Ρεπορτάζ της Ντόνιας Κανιτσάκη στην εφημερίδα "Αγγελιοφόρος"
Ακριβότερη υπόθεση είναι από χτες η διέλευση από την Εγνατία οδό, αφού η τιμή των διοδίων αυξήθηκε σε ποσοστό...
20%. Στους πέντε συν έναν σταθμούς που λειτουργούν σήμερα κατά μήκος του άξονα αναμένεται να προστεθεί ακόμα ένας, στην Καβάλα, από τις 15 Ιανουαρίου.

Οι τιμές διέλευσης στους πέντε σταθμούς διοδίων είναι πλέον οι εξής: για τα δίκυκλα και τρίκυκλα 1,70 ευρώ (από 1,40), για τα ελαφρά οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,2 μέτρα στα 2,40 ευρώ (από 2), για τα φορτηγά, λεωφορεία και άλλα οχήματα με λιγότερους από 4 άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20 μέτρα στα 6 ευρώ (από 5) και για τα φορτηγά και άλλα οχήματα με 4 ή περισσότερους άξονες και ύψος μεγαλύτερο από 2,20 μέτρα στα 8,40 ευρώ (από 7).


Πέντε συν ένας
Σήμερα, κατά μήκος της Εγνατίας οδού, με κατεύθυνση από τα δυτικά προς τα ανατολικά, ο οδηγός συναντά σταθμούς διοδίων στις εξής περιοχές: Τύρια Θεσπρωτίας, Μαλακάσι Ιωαννίνων, Πολύμυλος Κοζάνης, Ανάληψη Θεσσαλονίκης και Ιασμος Κομοτηνής.

Ο έκτος σταθμός που λειτουργεί κατά μήκος της Εγνατίας είναι αυτός των Μαλγάρων, που είναι κοινός και για τους χρήστες του ΠΑΘΕ. Οι τιμές εκεί διαφοροποιούνται, καθώς ο σταθμός των Μαλγάρων υπάγεται στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας. Οι τιμές είναι διαμορφωμένες ως εξής: δίκυκλα 1,20 ευρώ, ΙΧ 2,40 ευρώ, λεωφορεία 5,2 ευρώ και νταλίκες 6 ευρώ.

Οσο για το νέο σταθμό διοδίων που αναμένεται να λειτουργήσει κατά μήκος της Εγνατίας οδού τον προσεχή Ιανουάριο, θα βρίσκεται στο Παγγαίο του νομού Καβάλας.

Η αύξηση στην τιμή των διοδίων είχε προαναγγελθεί πέρσι, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας των σταθμών, ότι θα ισχύσει τον περασμένο Απρίλιο. Επειδή όμως ήταν το Πάσχα, μετατέθηκε για τον Ιούλιο και κατόπιν για χτες.



Συντήρηση

Τα χρήματα από τις εισπράξεις των διοδίων διατίθενται για τη συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου. Σήμερα το σχετικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ ετησίως, όμως όσο περνούν τα χρόνια και παλιώνει ο δρόμος, τόσο θα μεγαλώνει.

Αυτή τη στιγμή, τα έσοδα είναι περίπου τα ίδια με τα έξοδα συντήρησης, είναι όμως άγνωστο πώς θα καλύπτεται η συντήρηση του αυτοκινητόδρομου μετά από μια δεκαετία, όταν ο δρόμος θα έχει υποστεί φθορά και θα απαιτεί μεγαλύτερα έξοδα.

Στο μεταξύ, στο «ψυγείο» έχουν μπει τα ηλεκτρονικά διόδια, τα οποία προγραμματιζόταν να λειτουργήσουν από το ερχόμενο έτος. Οπως εξηγεί ο πρόεδρος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Γιάννης Τσακλίδης, η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια ολοκληρώθηκε, όμως τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει, λόγω της επικείμενης παραχώρησης της συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου. «Η εκκρεμότητα της παραχώρησης σταμάτησε τη διαδικασία για τα ηλεκτρονικά διόδια και τα στοιχεία δόθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ. Εκκρεμότητες υπάρχουν όμως και με τους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών που πρέπει να δημιουργηθούν κατά μήκος του άξονα, για κάποιους εκ των οποίων υπάρχουν ανάδοχοι αλλά δεν μπαίνουν οι υπογραφές. Η εκκρεμότητα της παραχώρησης δημιουργεί καθυστερήσεις και πρέπει να δοθεί λύση», υπογραμμίζει ο κ. Τσακλίδης.



Προς Αθήνα

Στο μεταξύ, στο δρόμο προς Αθήνα και ειδικότερα στο τμήμα του ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί, που περιλαμβάνει και τα Τέμπη, δεν υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση της τιμής των διοδίων, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση της επαναδιαπραγμάτευσης που γίνεται για την επανεκκίνηση των εργασιών. Ωστόσο, στη σύμβαση παραχώρησης προβλεπόταν αύξηση σε ποσοστό 33% από την 1η Ιανουαρίου του 2011, η οποία δεν εφαρμόστηκε. Με την ολοκλήρωση της επαναδιαπραγμάτευσης και την επανεκκίνηση του έργου, πιθανόν να ανακοινωθεί νέα πολιτική διοδίων.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη