Γράφει για Ta xalia ο Δημοσιογράφος Χρήστος Νικολαίδης
Το νέο διχαστικό δίλημμα τέθηκε: αρχαία ή μετρό; Άντε λοιπόν για μία ακόμη φορά οι Θεσσαλονικείς να ορθώσουμε τείχη και ο καθένας μας να ταμπουρωθεί πίσω από μία θέση. Να' τανε η πρώτη φορά; Στη Θεσσαλονίκη έχουμε μακρά περάδοση διχασμών, πάντα υπό...
το ίδιο πρίσμα: μετρό ή τραμ; Υποθαλάσσια ή όχι; "Μπάζωμα" (δλδ επέκταση) της παλιάς παραλίας ή όχι; Καραβάκια ή όχι; Δημαρχείο στο "Φαρμάκη" ή όχι; Άγαλμα του Καραμανλή στην Αριστοτέλους ή στην παραλιακή ή πουθενά;
Το ίδιο πρίσμα αφορά το "χτίσιμο" της αντιπαράθεσης, που είναι πάντα το ίδιο και διακρίνεται σε τέσσερα μέτωπα:
1. Το ιδεολογικό: η λεγόμενη "Προοδευτική" παράταξη της πόλης, δηλαδή οι της "uper class" (οι "Μπαγιάτηδες" του κέντρου, οι πλουσιότεροι των κατοίκων, οι "iluminati' (ντεμέκ) της Κεντροαριστεράς, οι μοδάτοι και "προχώ" είναι πάντα με τη μεριά που δεν θέλει να αλλάξει τίποτε! Να μην γίνει τίποτε, να μείνουν όλα ως έχουν... Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι δεν ήθελαν ούτε την επέκταση, ούτε την υποθαλάσσια... Και τελικά τα κάταφεραν...
2. Το επιστημονικό: Σε όλες αυτές τις κόντρες οι αντιδρώντες αγνοούν επιδεικτικά την επιστημονική άποψη! Βασίζουν την αντίθεση τους σε συναισθηματικά ή άλλα επίπεδα και ποτέ σε αυτό που εισηγούνται οι εμπλεκόμενοι επιστήμονες που, όπως και να το κάνουμε, είναι αυτοί που ξέρουν καλύτερα...
3. Μέσα από όλες αυτές τις κόντρες ξεπηδούν κάποιοι "πολιτικοί" (μάλλον πολιτικάντηδες), ή/και στην διάρκειά τους συντηρούνται και ξεδιπλώνονται πολιτικές καριέρες! Η αντίθεση άλλωστε εκπορεύεται από έναν πολιτικό και επικοινωνιακό αγώνα, που δίνει αίγλη και αναγνωρισιμότητα (που σταδιακά μετατρέπεται σε διασημότητα), στους ηγετίσκους των αντιδρώντων. Άρα μην εκπλαγείτε εάν πολύ σύντομα ξεπηδήσει κάποιος Στρατηγός της Αρχαιολογικής Έρευνας, ή κάποια Θεραπαίνιδα του βυζαντινού οδοστρώματος... Θυμίζω απλώς ότι ένας Γιάννης Μπουτάρης αναδείχθηκε από τον αγώνα του να μην επεκταθεί η παλιά παραλία! Τον θυμάμαι να ξιφουλκεί εναντίον κάποιων που υποτίθεται ότι ήθελαν να φτιάξουν νέα οικόπεδα πάνω στην επέκταση της Νίκης! Το γεγονός ότι έμενε και μένει πάνω στη Νίκης, συνεπώς αγωνιζόταν για να μην χάσει τη θαλασσινή θέα μόνο άσχετο δεν είναι... Επίσης θυμίζω ότι ο Σπύρος Βούγιας έχτισε την πολιτική καριέρα του πάνω στα καραβάκια, αν και δεκαετίες τώρα (ήμουν νιος και γέρασα), δεν κατέστη δυνατό να υλοποιηθεί η θαλάσσια αστική συγκοινωνία ακριβώς επειδή τα όσα ισχυριζόταν ο συμπαθής συγκοινωνιολόγος ήταν μάλλον ανεδαφικά...
4. Από τις κόντρες αυτές δυστυχώς ποτέ η κοινωνία δεν κάνει... "ταμείο": Δηλαδή, όταν ο διχασμός υποχωρεί επειδή το θέμα του ξεφτίζει ή καθίσταται ανεπίκαιρο, οι πολίτες, ο καθένας από εμάς δεν καταλήγει σε ώριμα και σοβαρά συμπεράσματα για το περιεχόμενο, την αφορμή και τους πρωταγωνιστές του: όταν δηλαδή βλέπεις σήμερα, μετά από δεκαετίες ότι η πρόταση του τραμ, απέναντι στο μετρό, έχει καταρριφθεί από γεγονότα και την πραγματικότητα, τότε να καταδικάζεις ανοιχτά όλους όσοι την στήριζαν με απίθανα επιχειρήματα και ουσιαστικά (για δικούς τους λόγους), παραπληροφορούσαν την κοινωνία, οδηγώντας την στον διχασμό...
Να τους έχεις υπόψη σου ώστε να αξιολογείς την αξιοπιστία, την αγκυρότητα και τη σοβαρότητα τους, ώστε όποτε χρειαστεί να τους αξιολογήσεις να τους ρίξεις την μούντζα που τους πρέπει...
Το χειρότερο όλων είναι η δαιμονοποίηση της άλλης άποψης! Σε όλες τις προηγούμενες κόντρες οι "αρνητές" αναπτύσσουν μία ρητορική που θυμίζει περισσότερο θρησκευτικό φονταμενταλισμό, με απίστευτο φανατισμό, εμμονές και στερεότυπα... Ψυχραιμία βρε παιδιά... Δεν τα ξέρουμε όλοι όλα! Ας δούμε τα ζητήματα με ηρεμία και ας ακούσουμε (επιτέλους) τους ειδικούς!
Υπό το ίδιο πρίσμα αναλύω και το θέμα που έχει προκύψει με τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό! Θέλει ψυχραιμία, ας μην βυθιστούμε για μία ακόμη φορά σε έναν ηλίθιο διχασμό, από τον οποίο κάποιοι (όλο οι ίδιοι και οι ίδιοι), θα εκμεταλλευτούν για δικούς τους λόγους!
Ας ακούσουμε με προσοχή τι μας λένε οι ειδικοί επιστήμονες! Ας προσέξουμε τους φόβους τους και τις αγωνίες τους! Εάν οι ειδικοί επιστήμονες που κατασκευάζουν το έργο βεβαιώνουν ότι πραγματικά δεν είναι δυνατή η κατασκευή του σταθμού με τα ευρήματα επί τόπου, τότε οφείλουμε να σεβαστούμε την γνώμη τους, αυτοί είναι οι καθ' ύλην αρμόδιοι...
Ειδικοί επιστήμονες είναι φυσικά και οι αρχαιολόγοι της Θεσσαλονίκης (το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο τάχθηκε υπέρ της μεταφοράς). Εάν αυτοί θεωρήσουν ότι τα αρχαία είναι πολύ σημαντικά τότε πρέπει να διασωθούν υποχρεωτικά! Και μεταφορά σημαίνει διάσωση!
ΥΓ: Η άποψη του Μπουτάρη ότι τα αρχαία δεν πρέπει βγουν εκτός των εδαφικών ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης είναι μάλλον φαιδρή! Δεν είπε κανείς να πάνε στο Λούβρο! Για τη Σταυρούπολη μιλάμε...