Και γιατί όχι! Ειδικά όταν στα άμεσα σχέδιά της περιλαμβάνεται η δημιουργία μονάδας και στη Θεσσαλονίκη.
Εάν το αυτοκίνητό σας είναι μάρκας Mercedes, Volvo, Renault ή Ford και νομίζετε πως είναι φτιαγμένο 100% στην Γερμανία ή την Γαλλία μάλλον πλανάστε πλάνη οικτρά. Αλλά αυτό το είχατε υποψιαστεί. Αυτό που ίσως δεν ξέρατε είναι ότι τα φωτιστικά τους μέρη έχουν παραχθεί στο εργοστάσιο των αδερφών Δαστερίδη στην Αλεξανδρούπολη, το οποίο συνεργάζεται με όλες τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και παράγει τα φωτιστικά τους μέρη εδώ και πολλά χρόνια.
Η εταιρία της οικογένειας Δαστερίδη από το 1975 παράγει φωτιστικά σώματα αυτοκινήτων ενώ από το 1986 πραγματοποιεί εξαγωγές σε παγκόσμιο περιβάλλον. Είναι μάλιστα η μοναδική ελληνική εταιρία που εξάγει τα προϊόντα της σε 52 χώρες. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο Πρόεδρος της εταιρίας Γιάννης Δαστερίδης "Μπορεί το αυτοκίνητό σας να "φοράει" τα προϊόντα μας και να μη το γνωρίζει κανείς"! Αργότερα, κι όταν ακόμα το led ήταν άγνωστη λέξη στην Ελλάδα, η εταιρία προχώρησε στην έρευνα και παραγωγή φωτιστικών led.
Από το 2005 η εταιρία παραγωγής ήρθε σε επαφή με τους οικονομικούς κολοσσούς Hilux και Foxconn. Από τότε μέχρι τώρα κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και η Dasteri έγινε το αποκλειστικό κανάλι διακίνησης των προϊόντων των δύο εταιριών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Με νέο συμβόλαιο συνεργασίας, η συμμετοχή της Dasteri στα φωτιστικά σώματα LED επεκτείνεται και στο ηλεκτρονικό κομμάτι και η ελληνική προστιθέμενη αξία θα φτάνει πλέον στο 65% των προϊόντων.
Σε αυτή τη φάση, η Dasteri και οι δύο στρατηγικοί συνεργάτες της, περιμένουν να ανοίξει η αγορά, κυβερνήσεις και αυτοδιοικητικοί οργανισμοί να προσαρμόσουν την πολιτική τους στις Κοινοτικές οδηγίες που υπαγορεύουν την αλλαγή φωτιστικών σωμάτων σε όλη την Ευρώπη μέχρι το 2020. Τα χρήματα για την μετατροπή θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ αλλά και το επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο ( ΣΕΣ 2014-2020) ενώ η απόσβεση των εξόδων αντικατάστασης θα γίνει μεσοσταθμικά σε μόλις 2,5 χρόνια από την εξοικονόμηση ρεύματος και κόστους συντήρησης.
Στην Ελλάδα ακόμη δεν έχουν γίνει βήματα, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι χώρες που βρίσκονται πιο κοντά σε προγράμματα αντικαταστάσεων, είναι οι σκανδιναβικές λόγω τους υψηλού κόστους του ρεύματος αλλά και των καιρικών συνθηκών, ενώ ήδη δύο εργοστάσια παραγωγής φωτιστικών LED, κατασκευάζονται στη Γερμανία για να προλάβουν την εγχώρια ζήτηση.
Καθετοποιημένη παραγωγή και έρευνα
Το μότο των αδερφών Δαστερίδη είναι "απλώνουμε τα πόδια μέχρι εκεί που φτάνει το πάπλωμα" και αυτό πρέπει να είναι και το μυστικό της επιτυχίας τους. Μηχανολόγος μηχανικός ο ένας και ηλεκτρολόγος μηχανικός ο άλλος, ξέρουν καλά την σημασία της έρευνας στον τομέα της νέας τεχνολογίας και περίπου το 10% του κύκλου εργασιών του ομίλου πηγαίνει στην έρευνα. "Αυτό που μας καθιστά ανταγωνιστικούς είναι πως παράγουμε όλο το προϊόν, από τη βιδούλα μέχρι το κουτί μόνοι μας, έτσι δεν έχουμε μεσάζοντες που θα μας καθυστερούσαν αλλά και θα αύξαναν το κόστος παραγωγής" δηλώνει ο Β. Δαστερίδης και συμπληρώνει "Αν οι άλλοι θέλουν έξι μήνες για να δημιουργήσουν ένα κατά παραγγελία προϊόν εμείς θέλουμε 2-3 μήνες ενώ επειδή παράγουμε και τα καλούπια μπορεί στο τελικό προϊόν να γίνει όποια αλλαγή επιθυμεί ο πελάτης".
Δεν έχει αλλάξει τίποτα στην Ελλάδα
Μόνο φιλικό προς τον επενδυτή δεν χαρακτηρίζουν οι αδερφοί Δαστερίδη το περιβάλλον στην Ελλάδα ενώ τονίζουν πως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το μη σταθερό φορολογικό πλαίσιο που αλλάζει συνεχώς.
Η μονάδα στη Σίνδο
Οι αδερφοί Δαστερίδη είναι ιδιαίτερα φειδωλοί στις δηλώσεις τους σχετικά με αυτό ωστόσο η έκταση που θα φιλοξενήσει τη νέα μονάδα στη ΒΙ.ΠΕ της Σίνδου έχει ήδη αγοραστεί. Αυτή τη στιγμή η Ακρίτες επιχειρηματίες συναντιούνται με τον υπουργό Μακεδονίας -Θράκης προκειμένου να συνομιλήσουν για το θέμα της προσαρμογής στην κοινοτική οδηγία για την αλλαγή στοιχείων ηλεκτροφωτισμού. "Μέχρι το 2020 πρέπει στο κεντρικό οδικό δίκτυο να αντικατασταθούν 2.500.000 σώματα", δηλώνει ο Γ. Δαστερίδης. "Αν το στήριζαν αυτό οι πολιτικοί δεν θα χρειαζόταν να απολυθεί κανένας! Το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ρεύματος μόνο στην Εγνατία Οδό, ισοδυναμεί με τα χρήματα που κόπηκαν από τις συντάξεις ενώ το ρεύμα αυτό τώρα το αγοράζουμε από τη Βουλγαρία." Για να καταλάβει κανείς το επίπεδο της εξοικονόμησης, η κλινική Άγιος Λουκάς αντικατέστησε τα φωτιστικά της σώματα με led, μειώνοντας την δαπάνη ηλεκτρικού ρεύματος από 300.000€ ετησίως σε 100.000€. Το όφελος που θα έχει για παράδειγμα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνα με τον Γ. Δαστερίδη, αγγίζει το 72%, ούτε λίγο ούτε πολύ δηλαδή 3 εκατομμύρια ευρώ.
Το λιανικό εμπόριο
Μέσα στο 2014 η Dasteri θα στραφεί και στο λιανικό εμπόριο ενώ αναλαμβάνει και το service των προϊόντων των δύο στρατηγικών της συνεργατών Hilux και Foxconn. Η επένδυση στην Σίνδο κυμαίνεται στα 3-5 εκατομμύρια ευρώ ενώ χρειάζεται περίπου έξι μήνες για την υλοποίησή της.
ΚΝ