Μερικούς μήνες πριν, ο Δήμος Θεσσαλονίκης ανέθεσε στο στερνοπούλι του, την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε. την διοργάνωση του Παγκοσµίου Πρωταθλήµατος Παράκτιας Κωπηλασίας – Επτά μήνες μετά, παραδέχτηκαν ότι κακώς το ανέθεσαν καθώς δεν μπορεί να παράξει το έργο, το οποίο επιστρέφει στις υπηρεσίες του Δήμου – Τα λεφτά που ήδη πήρε η Μητροπολιτική, επιστράφηκαν, άραγε;
Γράφει ο Θάνος Τάκης
Με την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε. του Δήμου Θεσσαλονίκης, έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές και συνεχίζουμε. Είναι η εταιρεία που ορέγεται να διαδραματίσει «καθοριστικό και επαυξημένο ρόλο στο ΕΣΠΑ 2014-2020» όπως ανέφερε ο πρόεδρος της, κ. Σπύρος Πέγκας. Η (ανώνυμη) εταιρεία που η διοίκηση Μπουτάρη επιθυμεί να αναλάβει την διαχείριση των πολλών δεκάδων, ίσως και εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ του ΕΣΠΑ, για λογαριασμό του Δήμου, πριν από τον Δήμο. Η (ανώνυμη) εταιρεία η οποία δεν δημοσιεύσει στην Διαύγεια και δίνει λογαριασμό παρά μόνο στους μετόχους της και όχι στους δημότες.
Εμείς, έχουμε ήδη αναφέρει, μεταξύ πολλών άλλων, ότι η εταιρεία αυτή δεν μπορεί να διαδραματίσει κανέναν ρόλο, όπως είναι σήμερα, διότι τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα δεν διέθετε επαρκές, εξειδικευμένο προσωπικό. Επιπλέον, έχει κωλύματα τα οποία ορίζει ο παλαιός ‘Καποδίστριας’ και ο νεότερος ‘Καλλικράτης’. Δεν μπορεί να τα κάνει όλα, όπως επιθυμεί ο κ. Μπουτάρης, αλλά δεν το καταλαβαίνει.
Αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο στην επιθυμία της Διοίκησης Μπουτάρη να την καταστήσει δέκτη προνομιακών αναθέσεων, άνευ οποιασδήποτε διαγωνιστικής διαδικασίας, φυσικά. Έτσι προέκυψε τον Σεπτέμβριο του 2013 και η ανάθεση εκτέλεσης της διοργάνωσης στην Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε., μετά την ανάληψη της διοργάνωσης του «Παγκοσµίου Πρωταθλήµατος παράκτιας κωπηλασίας» το οποίο θα πραγματοποιηθεί από 17 έως 19 Οκτωβρίου στην Θεσσαλονίκη. Κόστος άγνωστο, προϋπολογισμός επίσης άγνωστος.
Μετά το επίκαιρο φιάσκο με την άγνοια διατάξεων του "Καλλικράτη" (και ειδικότερα, του άρθρου περί εκλογικών κωλυμάτων, ευαγγέλιο για κάθε εκλεγμένο ή υποψήφιο αιρετό) που οδήγησε στην πρωτοφανούς αμοραλισμού και πολιτικού καιροσκοπισμού «τροπολογία Μπουτάρη», η απορία μου μεγαλώνει: διαβάζουν ή έστω ξεφυλλίζουν την σχετική νομοθεσία στην διοίκηση Μπουτάρη, ή ποτέ-μα-ποτέ δεν βρίσκουν χρόνο;
Το ερώτημα καθίσταται εύλογο με δεδομένες τις επισημάνσεις της υπ.αριθ. 16/2007 Εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών, με τίτλο ‘Νέο θεσμικό πλαίσιο των Επιχειρήσεων ΟΤΑ’ η οποία διευκρινίζει θέματα περί Αναπτυξιακών Ανωνύμων Εταιρειών των δήμων. Στο Κεφάλαιο Ε ‘ΕΙΔΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΟΤΑ’ ορίζεται ότι, «Επιτρέπεται, με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου η απ’ ευθείας ανάθεση ... σε αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ ..., της παροχής υπηρεσιών συναφών ή συνδεόμενων με το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους, με τις εξής προϋποθέσεις: α. ... β. Οι υπηρεσίες αυτές να παρασχεθούν από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Δηλαδή οι επιχειρήσεις δεν είναι επιτρεπτό να προσφύγουν σε περαιτέρω αναθέσεις της παροχής υπηρεσίας προς τρίτους».
Δεν γνωρίζω εάν υπάρχει πρόβλεψη στο καταστατικό της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής για την δυνατότητα να στήνει πρωταθλήματα παράκτιας κωπηλασίας. Υποθέτω βέβαια, ότι τέτοια πρόβλεψη δεν υπάρχει, άρα, ο Δήμος δεν μπορεί να της αναθέσει, σύμφωνα με τις διευκρινίσεις της ως άνω εγκυκλίου, τέτοιο έργο.
Δεν γνωρίζω εάν υπήρξε τυχόν νεότερη σφαλιάρα από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Πάντως, στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο (31.03.2014) ελήφθη απόφαση περί (μερικής) ανάκλησης της ανάθεσης!
«Το Δηµοτικό Συµβούλιο µε την υπ’ αριθµ. 1335/2013 απόφασή του, ενέκρινε οµόφωνα α) την ανάληψη της διοργάνωσης Παγκοσµίου Πρωταθλήµατος Παράκτιας Κωπηλασίας, β) την εξουσιοδότηση του Δηµάρχου να υπογράψει το σύµφωνο διοργάνωσης µε την Παγκόσµια Οµοσπονδία και γ) την ανάθεση της διοργάνωσης του Παγκοσµίου Πρωταθλήµατος Παράκτιας Κωπηλασίας στην ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. Λαµβάνοντας υπόψη το υπ’ αριθµ. 170/21680/21-3-2014 έγγραφο του Αντιδηµάρχου Νεολαίας - Εθελοντισµού & Αθλητισµού κ. Αρβανίτη Γεωργίου, από το οποίο προκύπτει ότι, µετά από επανειληµµένες συσκέψεις της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής µε υπηρεσιακούς παράγοντες, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει αδυναµία εκτέλεσης µέρους των τεχνικών εργασιών, που άπτονται του αντικειµένου της διοργάνωσης».
Και φυσικά, τι να κάνει ο Δήμος; Αλαφρώνει από την υποχρέωση την ανάδοχο που δεν μπορεί να τραβά κουπί. Το οποίο θα τραβήξει η αρμόδια Διεύθυνση του Δήμου:
Συμπέρασμα; Είχατε το προσωπικό στον Δήμο Θεσσαλονίκης, ανθρώπους ικανούς και κατάλληλους, να παράξουν το έργο. Αλλά προτιμήσατε την ανώνυμη εταιρεία, η οποία φυσικά, αδυνατούσε. Γιατί το κάνατε αυτό, κ. Μπουτάρη; Διαθέτετε λογική εξήγηση;
Να σας θυμίσω τι περιέγραφε πρόσφατη ακυρωτική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, πάλι για ανάθεση στην Μητροπολιτική;
«Σε κάθε περίπτωση η ανάθεση υπηρεσίας, η οποία εμπίπτει στα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού των Ο.Τ.Α., έναντι αμοιβής είναι επιτρεπτή μόνον όταν αφορά ιδιαίτερα σοβαρές ή ειδικής φύσης υποθέσεις, που το συμφέρον του νομικού προσώπου επιβάλλει να ανατεθούν σε τρίτους με εξειδικευμένες γνώσεις ή εμπειρία, προσόντα τα οποία αποδεδειγμένα δεν διαθέτει το προσωπικό που ήδη υπηρετεί».
Να που το διαθέτετε το προσωπικό, στην Υπηρεσία. Άρα η απόφαση είναι άκυρη, στο σύνολό της, πλέον, όπως εσείς οι ίδιοι αποδεικνύετε!
Επιπλέον ας αναφερθεί ότι αρχικά, για την "προετοιμασία" της διοργάνωσης, εγκρίθηκε δαπάνη ποσού 25.000€, με ανάθεση στην Μητροπολιτική A.E.. Και άλλα 4.500€, προστέθηκαν από το πλούσιο πουγγί της ΚΕΔΗΘ και κατευθύνονται, χωρίς οποιαδήποτε αιτιολογία, εντελώς αορίστως, προς την ενέργεια αυτή. Απορώ: η απόφαση ανάκλησης δεν αναφέρει για αναζήτηση των ποσών αυτών. Ξοδεύτηκαν ή όχι; Αν ναι, θα αναζητηθούν; Αν όχι, θα ζητηθούν πίσω;
Επιπλέον απορία: χρειάστηκαν επανειληµµένες συσκέψεις της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής µε υπηρεσιακούς παράγοντες, για να διαπιστωθεί ότι υπάρχει «αδυναµία εκτέλεσης µέρους των τεχνικών εργασιών, που άπτονται του αντικειµένου της διοργάνωσης»; Πόσες συσκέψεις χρειάστηκαν παιδιά, μπορούμε να μάθουμε; Πέντε, δέκα, τριαντατρείς;
Πέραν του ελαφρώς φαιδρού της υπόθεσης, στέκομαι ιδιαίτερα υποψιασμένος στην πρόσφατη ανακλητική απόφαση.
Κι αυτό γιατί, πολύ βολικά, η ανακλητική απόφαση παρότι αναφέρεται στην συγκεκριμένη απόφαση 1335/2013 του Δημοτικού Συμβουλίου, αυθαίρετα ξεχωρίζει το αθλητικό-τεχνικό αντικείμενο, τις «τεχνικές εργασίες» της διοργάνωσης, τις οποίες, αφαιρεί από την Μητροπολιτική. Όμως, το τρίτο θέμα της απόφασης 1335/2013 δεν ξεχωρίζει επιμέρους ενέργειες και αναφέρεται στο σύνολο της ανάθεσης της διοργάνωσης στην Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης Α.Ε. Δείτε το:
Τότε, τι αναθέσατε, κύριοι της Διοίκησης Μπουτάρη; Αν δεν αναλαμβάνει η Μητροπολιτική το σύνολο του έργου, το οποίο προφανώς συνίσταται σε αθλητικές και τεχνικές ενέργειες εφόσον μιλάμε για πρωτάθλημα κωπηλασίας, τότε τι ρόλο της προσδιορίζετε; Της εταιρείας δημοσίων σχέσεων των ανέλεγκτων ημερίδων, εντύπων, ιστοσελίδων; Εκεί θέλατε να δώσετε αναθεσούλες κι έτσι να δαπανηθούν τα κονδύλια; Για να τα προωθήσει (με απόλυτη παρανομία) όπως επιθυμεί, χωρίς λογοδοσία, χωρίς άβολες αναρτήσεις στην Διαύγεια, χωρίς ενοχλητικούς διαγωνισμούς, σε τρίτους, της απολύτου επιλογής της;
Η αντιπολίτευση έχει την ευθύνη της παρακολούθησης του έργου της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Α.Ε. του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Ο νόμος περιγράφει με τα πάντα με σαφήνεια:
§ Επιτρέπεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η απ’ ευθείας ανάθεση σε αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α., έργων παροχής υπηρεσιών συναφών ή συνδεόμενων με το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους,
§ Οι υπηρεσίες που έχουν ανατεθεί σε αυτές επιβάλλεται να παρασχεθούν από τις ίδιες, και
§ Δεν είναι επιτρεπτό να προσφύγουν σε περαιτέρω αναθέσεις της παροχής υπηρεσίας προς τρίτους
Ακολουθούνται αυτά από την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε. του Δήμου Θεσσαλονίκης; Αν όχι, προσφύγετε στα αρμόδια όργανα, παρακαλώ, και ακυρώστε όλες τις αναθέσεις. Είπαμε, η διοίκηση Μπουτάρη προορίζει την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε. να διαχειριστεί τα δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ του ΕΣΠΑ, πριν ακόμη και από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και για λογαριασμό του.
Η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε. είναι το βασικό εργαλείο στον σχεδιασμό της διοίκησης Μπουτάρη, για την επόμενη πενταετία, αν τυχόν (φτου κακά) επανεκλεγεί.
Μην της επιτρέπετε να διοικεί αδιάβαστη.
Καλύτερα στείλτε την εσείς, αδιάβαστη.
Υ.Γ. Τελευταία (για σήμερα) απορία: οι ακόλουθες Αναπτυξιακές Ανώνυμες εταιρείες άλλων δήμων, αναρτούν στην "Διαύγεια" τις αποφάσεις τους. Αυτή του Δήμου Θεσσαλονίκης, όχι. Δεν αναρτά τίποτε, δεν έχει καν ιστοσελίδα στην "Διαύγεια". Άλλα παράθυρα ξέρει ν'ανοίγει, αυτό το έρμο το διαδικτυακό, όχι.
Υπάρχει κάποια εξήγηση γι’αυτό, κ. Μπουτάρη και κ. Πέγκα; Σας ρωτώ: είναι οι πιο κάτω εκείνοι που παρανομούν με την δημοσίευση των αποφάσεών τους ή, τυχόν, είναι ο Δήμος Θεσσαλονίκης εκείνος που παρανομεί, με την μη δημοσίευση;
1. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ,
2. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΙΟΥ ΣΙΚΙΝΟΥ ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΥ ΑΝΑΦΗΣ,
3. ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ - ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α.Ε. ΟΤΑ,
4. ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΗΣΗΣ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΟΤΑ,
5. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ - ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΟΤΑ,
6. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ,
7. ΠΡΟΤΥΠΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΥΘΗΡΩΝ Α.Ε.,
8. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Κ.ΚΑΡΑΘΕΟΔΩΡΗ",
9. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΑΤΡΩΝ ΑΔΕΠ Α.Ε.,
10. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΟΤΑ Ικαρίας – Φούρνων,
11. ΑΛΜΥΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α.Ε. Ο.Τ.Α.,
12. ΑΠΟΚΟΡΩΝΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α. Ε. – ΟΤΑ,
13. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ,
14. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ,
15. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΝΕΑΣ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ "ΑΕΝΟ ΟΤΑ Α.Ε.",
16. ΑΡΓΩ-ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑ ΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ Α.Ε. ΝΕΑΣ ΚΙΟΥ,
17. ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΞΑΝΘΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ Α.Ε. ΟΤΑ,
18. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΔΗΜΟΥ ΒΕΡΟΙΑΣ,
19. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΚΑΒΑΛΑΣ (Α.Ε.Ν.Α.Κ.) Α.Ε.,
20. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΘΡΙΑΣΙΟΥ ΠΕΔΙΟΥ
Ανάθεση εκτέλεσης της διοργάνωσης στην ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.: http://static.diavgeia. gov.gr/doc/%CE%92%CE%9B9%CE% 93%CE%A9%CE%A15-85%CE%9E
Νέο θεσμικό πλαίσιο των Επιχειρήσεων ΟΤΑ: https://www.google.gr/url?sa= t&rct=j&q=&esrc=s&source=web& cd=1&cad=rja&uact=8&ved= 0CC4QFjAA&url=http%3A%2F% 2Fwww.ypes.gr%2FUserFiles% 2Ff0ff9297-f516-40ff-a70e- eca84e2ec9b9%2Fegiklios16_ 2007.doc&ei= 0SRKU5y3DsWn0QWorYCoDg&usg= AFQjCNHLx2tlv2gC7fhX5rw8Nu1z08 69KA&sig2= hIrq2JZhBs62C7gCay9k2w&bvm=bv. 64542518,d.d2k
Δαπάνη ποσού 25.000,00 € για την προετοιμασία της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Παράκτιας Κωπηλασίας: http://et.diavgeia.gov.gr/f/ thessaloniki/ada/%CE%92%CE%9B% CE%93%CE%94%CE%A9%CE%A15-287
ΚΕΔΗΘ, 4.500 ευρώ υπέρ κωπηλασίας: http://static.diavgeia.gov.gr/ doc/%CE%92%CE%99%CE%A18%CE%9F% CE%9B%CE%A90-%CE%A06%CE%97
Σύσκεψη σε ΔΘ, Φεβρουάριος 2014: http://greekrowers.blogspot. gr/2014/02/2014.html
Ανάκληση Απόφασης Ανάθεσης, στην ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. 11.04.2014: http://static.diavgeia.gov.gr/ doc/%CE%92%CE%99%CE%972%CE%A9% CE%A15-%CE%9D2%CE%A1
Οργανωτική Επιτροπή, ιστοσελίδα Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Παράκτιας Κωπηλασίας 2014: http://www.wrcc2014.com/index. php/organising-and-executive- committee
taxalia, Περί Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής: