1 Απρ 2014

Ο κ. Μπουτάρης δεν μπορεί να είναι υποψήφιος Δήμαρχος

Ο κ. Μπουτάρης σε συνέντευξή του, σχεδόν τραυλίζοντας, προσπάθησε να πείσει ότι δεν έχει κανένα πρόβλημα εκλογιμότητας – Δεν είπε την αλήθεια, αλλά προσπάθησε να τεκμηριώσει τα ατεκμηρίωτα – Ο νόμος, με απόλυτη σαφήνεια, ορίζει διαφορετικά – Ο κ. Μπουτάρης προκειμένου να επανεκλεγεί, μοιάζει να αδιαφορεί για την αναστάτωση που πρόκειται να προκαλέσει στην Θεσσαλονίκη, με την στάση του

Γράφει ο Θάνος Τάκης


Ο κ. Γιάννης Μπουτάρης ανακοίνωσε σήμερα τους πρώτους υποψήφιους δημοτικούς και κοινοτικούς συμβούλους της δημοτικής ομάδας του, κάνοντας γνωστό ότι δεν θα θέσει υποψηφιότητα το... 2019! Όμως το επίκαιρο ερώτημα δεν είναι εάν ορέγεται να θέσει υποψηφιότητα το 2019 αλλά αν δύναται να είναι υποψήφιος σε 45 μέρες.

Είχε απάντηση και γι’αυτό. Σύμφωνα με την δική του τοποθέτηση, σε ρεπορτάζ του καλού thestival.gr, δήλωσε:

«Είναι το... για μεν το προηγούμενο, δεν υπάρχει, αλλά και για το τωρινό, εξαιρούνται οι αιρετοί και οι... οι... αυτοί, γι’αυτή την περίοδο, την μεταβατική περίοδο 11-15. Είναι μεταβατική περίοδος αυτή, το γράφει και στην εισηγητική έκθεση του «Καλλικράτη» και παντού, είναι μεταβατική γιατί είναι... ε... είναι κομμένη, μισή θητεία. Επομένως, ποιο δεκαοκτάμηνο; Επιπλέον εγώ, ορίστηκα Πρόεδρος μετά την εκλογή μου». Υπάρχει και σχετικό βίντεο. Γυρίστε στο 0.43’’:




Εννοείται ότι γνωρίζουμε και μελετήσαμε την Αιτιολογική Έκθεση του «Καλλικράτη». Πριν προχωρήσουμε στο ουσιαστικό, ας διαβάσουμε τι περιγράφει ο «Καλλικράτης» με το άρθρο 9 ‘Διάρκεια δημοτικής περιόδου’:

«5. Οι νέοι δήμοι, που συνιστώνται με το άρθρο 1 αρχίζουν να λειτουργούν από την εγκατάσταση των αρχών τους, οι οποίες θα αναδειχθούν με τις γενικές δημοτικές εκλογές της εβδόμης Νοεμβρίου 2010. Η εγκατάσταση γίνεται την πρώτη (1η) Ιανουαρίου 2011 και η θητεία λήγει την 31η Αυγούστου του έτους 2014. Η θητεία αυτή λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες».

Συνεπώς, κατά τον νόμο, δεν υφίσταται κουτσουρέμενη, «μισή θητεία», κ. Μπουτάρη! Εξάλλου δεν μιλάμε για 2 χρόνια αλλά για 3 χρόνια και 8 μήνες, εφόσον η θητεία λήγει στις 31 Αυγούστου του 2014. Δηλαδή μόλις τέσσερις μήνες λιγότερους από ότι ίσχυε μέχρι το 2010. Σιγά τη διαφορά!

Τα κωλύματα εκλογιμότητας περιγράφονται στο άρθρο 14. Ας προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε την «μεταβατική περίοδο», που εντόπισε ο κ. Μπουτάρης. Μήπως έχει δίκιο;

«ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

στο σχέδιο νόµου «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωµένης Διοίκησης - Πρόγραµµα Καλλικράτης»

Προς τη Βουλή των Ελλήνων

Άρθρο 14

Με το άρθρο 14 του παρόντος, διασφαλίζεται ότι η πραγµατική βούληση των εκλογέων καθίσταται ανεξάρτητη από την επιρροή προσώπων που κατέχουν θέσεις ευθύνης και άσκησης εξουσίας. Ειδικότερα, µε την προτεινόµενη διάταξη απαριθµούνται ρητώς και περιοριστικώς τα κωλύµατα εκλογιµότητας και τα ασυµβίβαστα για τις θέσεις των αιρετών οργάνων των Δήµων, θεσπίζοντας αυτά, για πρώτη φορά, για τις ακόλουθες κατηγορίες προσώπων: ...

Διοικητές, υποδιοικητές, πρόεδροι διοικητικών συµβουλίων, διευθύνοντες ή εντεταλµένοι σύµβουλοι των νοµικών προσώπων δηµοσίου δικαίου, των κρατικών νοµικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δηµοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άµεσα ή έµµεσα το Δηµόσιο µε διοικητική πράξη ή ως µέτοχος, στους δήµους, στους οποίους έχουν την έδρα τους τα ανωτέρω νοµικά πρόσωπα, κατά το δεκαοκτάµηνο πριν από τη διενέργεια των δηµοτικών εκλογών.

Θεωρείται ότι τα πρόσωπα αυτά, εκ της ιδιότητάς τους, µπορεί να ασκήσουν επιρροή στον εκλογέα και θα πρέπει, κατ’ επιταγή των Συνταγµατικών διατάξεων, να παραιτούνται από τις θέσεις τους προκειµένου να θέσουν υποψηφιότητα για εκλογή σε όργανο του Δήµου, όπου υπηρετούν, τουλάχιστον δεκαοκτώ µήνες πριν τη διενέργεια των δηµοτικών εκλογών.

Σύµφωνα µε τη µεταβατική διάταξη της παραγράφου 12, για τις εκλογές του Νοεµβρίου 2010, καθώς και για τη δηµοτική περίοδο του 2011-2015, θα ισχύσουν τα κωλύµατα και τα ασυµβίβαστα του άρθρου 29 του Κ.Δ.Κ.».

Μπίνγκο ο Δήμαρχος! Νάτη η «μεταβατική» διάταξη και εν πρώτοις, μοιάζει να έχει δίκιο! Αλλά, μισό λεπτό:δημοτική περίοδος 2011-2015 (δύο χιλιάδες δεκαπέντε) δεν υπάρχει! Η δημοτική περίοδος λήγει το... 2014, σωστά;

Πάμε τώρα και στο ουσιαστικό. Στην παράγραφο 12 του άρθρου 14 του νόμου, εφόσον πράγματι ορίζεται κάποια «μεταβατική διάταξη», έστω αναφερόμενη σε λανθασμένη περίοδο. Τι αφορά αυτή;

«Άρθρο 14
Κωλύματα και ασυμβίβαστα

12. Για τους υποψηφίους στις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου 2010 ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα του άρθρου 29 του Κ.Δ.Κ. στα διοικητικά όρια της εκλογικής τους περιφέρειας.
"Ειδικά για τους υποψηφίους στις Εκλογικές περιφέρειες της περίπτωσης γ` του άρθρου 25 τα κωλύματα του προηγούμενου εδαφίου ισχύουν για τα διοικητικά όρια του δήμου."

*** Το τελευταίο εδάφιο της παρ.12 προστέθηκε με την παρ.10β του άρθρου 18 του ν.3870/2010 και αφορά στα δημοτικά διαμερίσματα στα οποία διαιρούνται οι δήμοι άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων».

Όπως παρατηρείτε, πράγματι η Αιτιολογική Έκθεση πρότεινε μεταβατικότητα περί κωλυμάτων, αφενός για τις εκλογές του Νοεµβρίου 2010, καθώς και για τη δηµοτική περίοδο του 2011-2015. Έλα όμως που ο ψηφισθείς νόμος, δεν περιέλαβε τον όρο «καθώς και για τη δηµοτική περίοδο του 2011-2015»!

Το σχετικό εδάφιο με σαφήνεια περιγράφει ότι μόνο, «αποκλειστικά», για τις δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου 2010 ισχύουν τα κωλύματα του άρθρου 29 του Κ.Δ.Κ. στα διοικητικά όρια της εκλογικής τους περιφέρειας!

Δηλαδή, στις προηγούμενες εκλογές (11/2010) δεν ίσχυσαν τα κωλύματα, που εισήγαγε ο «Καλλικράτης» (ο νόμος 3852/2010), αλλά τα κωλύματα που καθιέρωσε ο Δημοτικός Κώδικας (ο Δ.Κ.Κ. δηλαδή ο νόμος 3463/2006). Η διατύπωση του άρθρου 14 είναι σαφέστατη:  «ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα» και όχι οι διατάξεις περί ασυμβιβάστου όπου ισχύει από την 01.01.2011 το άρθρο 14 του «Καλλικράτη».

Προφανώς στο επιτελείο του Δημάρχου γνωρίζουν άριστα ότι είναι ο νόμος που ισχύει και εφαρμόζεται, όχι η Αιτιολογική Έκθεση, δηλαδή μια έκθεση ιδεών! Εξάλλου, πολλές φορές, σε Αιτιολογικές Εκθέσεις παραμένουν σκέψεις και προτάσεις οι οποίες στον τελικώς ψηφισθέντα νόμο δεν αναφέρονται. Κάτι σαν «σκουπίδια» που δεν καθαρίστηκαν, μάλλον από αβλεψία.

Επιπροσθέτως, στις 26 Αυγούστου 2010 εκδόθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών η υπ.αριθ. 18 Εγκύκλιος για τη διενέργεια των εκλογών της 7ης Νοεμβρίου 2010 για την ανάδειξη των Δημοτικών Αρχών. Δηλαδή, περισσότερο από δύο μήνες μετά την δημοσίευση του «Καλλικράτη», ο οποίος ψηφίστηκε στις 4 Ιουνίου 2010 στην Βουλή και η δημοσίευση στο ΦΕΚ έγινε στις 7 Ιουνίου 2010.

Στην εισαγωγή της Εγκυκλίου, επιβεβαιώνεται ο ορισμός του νόμου (και όχι φυσικά της Αιτιολογικής Έκθεσης).Παρακαλώ τον κ. Δήμαρχο (και το επιτελείο του) να διαβάσουν φωναχτά την τελευταία σειρά:«Σημειώνεται ότι ειδικά για τις εκλογές του Νοεμβρίου 2010 θα ισχύσουν τα κωλύματα του άρθρου 29 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΔΚ, κυρωτ. Ν. 3463/ 2006, Α’ 114),  στα διοικητικά όρια της εκλογικής τους περιφέρειας.Όμως, όποιοι εκλεγούν πρέπει να γνωρίζουν ότι θα έχουν τα ασυμβίβαστα του άρθρου 14 του Ν. 3852/ 2010».

Το αυτό σκεπτικό, επαναλαμβάνεται και στο άρθρο 3 (σελ.18-19) της Εγκυκλίου, όπου αναφέρεται: «Διευκρινίζεται ότι είναι δυνατόν υποψήφιοι να μην καταλαμβάνονται από τα κατωτέρω κωλύματα, αναφορικά με την εκλογική περιφέρεια, στην οποία θέτουν υποψηφιότητα, όμως από 1.1.2011 εάν εκλεγούν μπορεί να καταλαμβάνονται από τα ασυμβίβαστα του άρθρου 14 του Ν. 3852/ 2010, τα οποία πληρούνται στα όρια πλέον του νέου Δήμου. Τούτο, διότι σύμφωνα με το άρθρο 14, παρ. 12 του Ν. 3852/ 2010 για τις προσεχείς δημοτικές εκλογές, και μόνο, ισχύουν αποκλειστικά τα κωλύματα του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ενώ για τη δημοτική περίοδο 2011- 2014 ισχύουν τα ασυμβίβαστα του άρθρου 14 του Ν. 3852/ 2010 στα διοικητικά όρια του νέου Δήμου».

Επιπλέον και συμπληρωματικά, ας υπενθυμίσουμε στον κ. Μπουτάρη, την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής με τίτλο «ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωµένης Διοίκησης - Πρόγραµµα Καλλικράτης», η οποία αναφερόμενη στο άρθρο 14 (σελ.7) περί κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβιβάστων, περιγράφει με σαφήνεια ότι:

«3. Επί των άρθρων 14, 15 και 117, 118

Με τις ανωτέρω διατάξεις απαριθµούνται περιοριστικώς τα κωλύµατα εκλογιµότητας και τα ασυµβίβαστα για τις θέσεις των αιρετών οργάνων των
δήµων και των περιφερειών. Σχετικώς µε τις ρυθµίσεις των άρθρων αυτών επισηµαίνονται τα εξής:

Α. Η απόλυτη και ρητή διατύπωση των κωλυµάτων εκλογιµότητας και των ασυµβιβάστων υπηρετεί λόγους δηµόσιου συµφέροντος, εφόσον αποσκοπεί στην προστασία των συµφερόντων των Ο.Τ.Α. (βλ. ενδεικτικώς ΣτΕ 3083/2007, 3464/2007). Αναφέρονται περιοριστικώς και συνιστούν µορφή εξαιρετικού δικαίου, ώστε να µην καταλείπεται ευχέρεια στον ερµηνευτή για ανάλογη εφαρµογή ή διασταλτική ερµηνεία (βλ. Αθ. Ράϊκο, Δικονοµικό Εκλογικό Δίκαιο, 1982, παρ. 12. Πρβλ. και Κ. Μαυριά, όπ. π., σελ. 663)». Πάει και η ερμηνεία, κ. Δήμαρχε...

Ας μην πούμε περισσότερα.
Νομίζω ότι είναι σαφές.

Ο κ. Μπουτάρης έχει πρόβλημα εκλογιμότητας και το γνωρίζει άριστα αυτό. Και παρά την ημέρα, η επισήμανση δεν είναι πρωταπριλιάτικη φάρσα!

Η στάση του θα καταγραφεί ως ηθικά ελέγξιμη αν συνεχίζει να πετά την μπάλα στην εξέδρα και διαβάζει τον νόμο όπως τον βολεύει.

Η σημερινή αντιπολίτευση του Δήμου οφείλει να αναδείξει το σοβαρό γεγονός. Υποχρεούται να προσφύγει στα αρμόδια όργανα και να θέσει το ιδιαίτερα σοβαρό αυτό ζήτημα, ειδικά για την περίπτωση του δεδομένου ασυμβίβαστου, παρά την παραίτηση από την θέση του Προέδρου του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Τυχόν σιωπή θα είναι αφενός ανεξήγητα ύποπτη, αφετέρου πολιτικά απαράδεκτη.




Μπουτάρης, συνέντευξη για κώλυμα εκλογιμότητας:  https://www.youtube.com/watch?v=zFa-s7K8cWo
Αιτιολογική Έκθεση ν.3852/2010 (Καλλικράτης): http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/2f026f42-950c-4efc-b950-340c4fb76a24/n-kalikratis1-eis.pdf
Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής: http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/7b24652e-78eb-4807-9d68-e9a5d4576eff/N-KALLIKRATIS-EPIS.pdf


 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη