25 Δεκ 2017

ΚΑΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ!!...Περίεργος εσωτερικός δανεισμός-μαμούθ

Εξωπραγματικός εσωτερικός δανεισμός άνω του 1,786 τρισ. ευρώ (!), δαπάνες χωρίς επαρκή αιτιολόγηση και πλήθος
υποχρεώσεων που δεν είναι επαρκώς προσδιορισμένες συνθέτουν την εικόνα της κατάστασης που θα αντιμετωπίσει η επόμενη κυβέρνηση με βάση τα πεπραγμένα της σημερινής κατά την περίοδο 2015-2017.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού, μόνο τη διετία 2015-2016 ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός αγγίζει το ποσό του 1,28 δισ. ευρώ, κάτι που είναι πρωτοφανές, δημιουργώντας μια πολύ ομιχλώδη εικόνα για τα δημοσιονομικά της χώρας. Ουσιαστικά, φαίνεται ότι, επί συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και κατά τρόπο εξαιρετικά… προκλητικό, ανακυκλώνονται μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς κανείς να γνωρίζει πού… παρκάρουν!
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μόνο κατά το 2015 (πρώτο έτος διακυβέρνησης της χώρας από τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και έτος της «περήφανης» διαπραγμάτευσης) τα πιστωτικά έσοδα παρουσίασαν αύξηση σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα κατά 675,1 δισ. ευρώ! Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκαν στα 771,1 δισ. ευρώ, ενώ στον προϋπολογισμό που είχε καταθέσει η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ για το συγκεκριμένο έτος ήταν μόλις 96 δισ. ευρώ (αύξηση 615%!). Ως πιστωτικά έσοδα καταγράφονται οι πράξεις δανεισμού ολίγων ημερών ή εβδομάδων (έντοκα γραμμάτια, repos κ.λπ.) που οι… κανονικές χώρες και οι επιχειρήσεις σε κανονικές χώρες φροντίζουν να αποπληρώνουν το συντομότερο δυνατό λόγω του υψηλότερου επιτοκίου και έχουν κυρίως έκτακτο χαρακτήρα.
Ο δανεισμός αυτών των κεφαλαίων γίνεται τμηματικά από τον ιδιωτικό τομέα και στη συνέχεια το κράτος επιστρέφει τα λεφτά γράφοντας στα βιβλία δαπάνη εξόφλησης βραχυπρόθεσμου χρέους. Συνεπώς, τέτοιες δαπάνες θα έπρεπε να αντιστοιχούν σε εξόφληση του βραχυπρόθεσμου δανεισμού και δεν θα ξεπερνούσαν ένα ποσό της τάξης των 5-6 δισ. ευρώ.
Τεράστια απόκλιση
Η τεράστια απόκλιση των πιστωτικών εσόδων σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι το Ελληνικό Δημόσιο διά του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους προέβη κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου οικονομικού έτους σε «μη προβλεφθείσα» από τον προϋπολογισμό σύναψη πράξεων πώλησης τίτλων με συμφωνία επαναγοράς με τους φορείς που μετέχουν στο «κοινό κεφάλαιο ΝΠΔΔ και Ασφαλιστικών Φορέων», του οποίου η διαχείριση έχει ανατεθεί στην Τράπεζα Ελλάδος.
Όπως αναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο στην έκθεσή του για το κρίσιμο έτος 2015, δεν προκύπτουν με ακρίβεια ούτε οι φορείς, οι οποίοι συμμετέχουν στον εν λόγω βραχυπρόθεσμο δανεισμό, ούτε πού διοχετεύτηκε η ρευστότητα που προκλήθηκε από τις πράξεις επαναγοράς. Μάλιστα, το Ελεγκτικό Συνέδριο με το υπ’ αριθμόν 59488/08-09-2016 έγγραφο της 7ης Υπηρεσίας του προς τον ΟΔΔΗΧ είχε ζητήσει αναλυτική κατάσταση των φορέων που συμμετέχουν στο «κοινό κεφάλαιο» και, επομένως, στον βραχυπρόθεσμο δανεισμό, αλλά με την υπ’ αριθμόν 1648/13-09-2016 απαντητική του επιστολή ,«ο ΟΔΔΗΧ δεν παρείχε επαρκή πληροφόρηση». Και βεβαίως, όλα αυτά αφορούν μόνο το έτος 2015, ενώ ανάλογη αναμένεται να είναι η εικόνα και για τη διετία 2016-2017.
Και δεν είναι μόνο το θέμα του βραχυπρόθεσμου δανεισμού, το οποίο κινείται σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα. Σε χιλιάδες περιπτώσεις φεύγουν… χαρτιά από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όπου υπάρχουν σοβαρότατα κενά σε σχέση με το κόστος που επιφέρουν συγκεκριμένες αποφάσεις στον προϋπολογισμό. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, σε ενδεχόμενο έλεγχο νομιμότητας που θα ακολουθήσει κάποια στιγμή, είναι ζήτημα χρόνου να βρεθούν… μπλεγμένοι υπάλληλοι της Ιεραρχίας, οι οποίοι βεβαίως λειτουργούν κατόπιν εντολών των πολιτικών τους προϊσταμένων.
Εκτροχιασμός με την ανοχή του κουαρτέτου…
          Ο πρωτοφανής εκτροχιασμός του βραχυπρόθεσμου δανεισμού, πέρα από τις παρατηρήσεις που έχει διατυπώσει το Ελεγκτικό Συνέδριο, εγείρει σοβαρά ερωτήματα και για τη στάση του «κουαρτέτου», το οποίο προφανώς γνωρίζει την κατάσταση με βάση τα επικυρωμένα στοιχεία του Προϋπολογισμού.
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία που δημοσιεύονται στη σελίδα 124 του Προϋπολογισμού του 2018, η δημοσιονομική εικόνα στα πιστωτικά έσοδα εγείρει σοβαρά ζητήματα δημοσιονομικής αξιοπιστίας, ενώ οι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ για τη διάθεση δαπανών αγγίζει τα όρια των ποινικών ευθυνών, από τη στιγμή που υπάρχουν… κενά στην κοστολόγηση πλήθους αποφάσεων. Το γεγονός ότι ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους δεν έχει δώσει επαρκή στοιχεία στο Ελεγκτικό Συνέδριο εγείρει πολλές υποψίες, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών πρέπει να δικαιολογήσει τις… αιτίες για τον εκτροχιασμό της κατάστασης.
Όπως προκύπτει με βάση τα στοιχεία του σχετικού πίνακα, από τότε που η Ελλάδα εισήλθε στα μνημόνια και έως το τέλος του 2014 (δηλαδή σε μια πενταετία), τα πιστωτικά έσοδα που αφορούσαν έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου και εν γένει τον βραχυπρόθεσμο δανεισμό ήταν μόλις 22,6 δισ. ευρώ το 2010, ανήλθαν στα 33,4 δισ. ευρώ το 2011, στα 47 δισ. το 2012, υποχώρησαν στα 44 δισ. το 2013 και εκτινάχθηκαν στα 129,1 δισ. ευρώ το 2014. Δηλαδή, στην πρώτη… μνημονιακή πενταετία και με δεδομένες τις ιδιαιτερότητες που παρουσίαζε το ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης, το ποσό του βραχυπρόθεσμου δανεισμού είχε διαμορφωθεί στα 275 δισ. ευρώ (πενταετία 2010-2014).
Από το 2015 και στο πλαίσιο της «περήφανης διαπραγμάτευσης», όπου υπήρξε… αναγκαστικός δανεισμός των φορέων του Δημοσίου προς την κεντρική κυβέρνηση, παρατηρείται ένας εκτροχιασμός άνευ προηγουμένου. Όπως προκύπτει από τον Προϋπολογισμό του 2018, το 2015 το ύψος των πιστωτικών εσόδων που αφορούσε σε έντοκα γραμμάτια και γενικά βραχυπρόθεσμο δανεισμό εκτοξεύτηκε στα 740,4 δισ. ευρώ, γεγονός που προκάλεσε την κινητοποίηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το 2016, το σχετικό κονδύλι ανήλθε στα 531,3 δισ. ευρώ και φέτος θα διαμορφωθεί στα 541,1 δισ. ευρώ. Δηλαδή, μέσα στην τριετία της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ παρατηρήθηκε επταπλασιασμός του βραχυπρόθεσμου και εσωτερικού δανεισμού, αγγίζοντας τ 1,8 τρισ. ευρώ!
Ουσιαστικά δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα «ξέπλυμα» τοξικών κρατικών τίτλων (ομόλογα, ρέπος κ.λπ.) που ναρκοθετεί την προσπάθεια εξυγίανσης των δημόσιων οικονομικών και ελέγχου του χρέους.

 του Λουκά Γεωργιάδη
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο που κυκλοφόρησε εκτάκτως την Παρασκευή 22/12
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη