Η Κίνα φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε κυρίαρχη δύναμη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και να πολλαπλασιάσει τις εξαγωγές οχημάτων σε όλον τον πλανήτη. Αυτό αφορά φυσικά και την Ελλάδα, όπου πρόσφατα ξεκίνησε τη λειτουργία της η επίσημη αντιπροσωπεία της πρώην... βρετανικής και νυν κινέζικης μάρκας, MG, ενώ θα ακολουθήσουν αντίστοιχες κινήσεις και από άλλους εγχώριους εισαγωγείς. Κάποιες από τις υποψήφιες μάρκες είναι οι Wey και Ora του ομίλου Great Wall, η BYD, η Nio που χαρακτηρίζεται ως «Tesla της Κίνας», η Geely, η Αirways, κλπ.
Μέσα σε μόλις τρία χρόνια εκτοξεύθηκε στην Ευρώπη το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων made in China από ένα περιθωριακό 0,5% σε ένα εντυπωσιακό 14,7%, κάτι που οφείλεται στη θεαματική τους βελτίωση σε όλα τα επίπεδα. Έτσι προσφέρουν σύγχρονο ντιζάιν, τεχνολογίες αιχμής, καλή ποιότητα κατασκευής και υψηλά επίπεδα ασφαλείας, ενώ οι Κινέζοι θεωρούνται πρωτοπόροι στην εξέλιξη αποδοτικών μπαταριών, που αποτελούν στοιχείο υπεροχής στην τετρακίνηση. Ταυτόχρονα είναι σε θέση να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε συμφέρουσες τιμές, αν και επιβαρύνονται στην Ευρώπη με δασμούς και υψηλά κόστη μεταφοράς.
Το περίπτερο της MG στην έκθεση Αυτοκίνηση 2023, στο Παλαιό Φάληρο.
Την ίδια στιγμή ωστόσο με την αλματώδη άνοδο των εξαγωγών κινέζικων αυτοκινήτων, πραγματοποιείται μία δραματική συρρίκνωση του αριθμού των εγχώριων κατασκευαστών ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Στην Κίνα υπήρχαν το 2019 πάνω από 500 κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σήμερα όμως έχουν εξαφανιστεί ήδη από την αγορά οι 400 και η τάση συρρίκνωσης συνεχίζεται. Σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου, περίπου το 80% των νεοφυών επιχειρήσεων της Κίνας στον κλάδο των «New Energy Vehicles» έχει διακόψει τη λειτουργία του ή βρίσκεται ένα βήμα πριν βάλει οριστικά λουκέτο. Όλα αυτά συμβαίνουν, αν και η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα υποστηρίζεται με γενναίες επιδοτήσεις από την κυβέρνηση. Περίπου μία στις τρεις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Κίνα αναλογεί σήμερα σε ηλεκτρικά οχήματα, ενώ το συγκεκριμένο μερίδιο εκτιμάται, ότι θα έχει ξεπεράσει το 50% έως το 2030. Η κινέζικη αγορά αυτοκινήτου είναι με διαφορά η μεγαλύτερη στον κόσμο και είναι ενδεικτικό, ότι το διάστημα μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου εφέτος πουλήθηκαν στη Χώρα του Μεταξιού γύρω στο 1,9 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα Plug-in υβριδικά οχήματα!
Η Nio χαρακτηρίζεται ως «Η Tesla της Κίνας».
Μιλάμε λοιπόν για ένα πραγματικό ξεκαθάρισμα, όσον αφορά στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, με τα μεγάλα ψάρια να καταβροχθίζουν στην κυριολεξία τα μικρότερα. Κερδισμένα βγαίνουν τα δυνατότερα ονόματα εγχώριων αυτοκινητοκατασκευαστών, όπως οι BYD, Saic - GM - Wuling και Geely και φυσικά η Tesla, που δραστηριοποιείται έντονα στην Κίνα. Αυτή τη στιγμή κατέχουν οι τέσσερις μεγαλύτεροι κατασκευαστές της Κίνας ένα συνολικό μερίδιο αγοράς γύρω στο 60% και αναμένεται να παραμείνουν κυρίαρχες χάρη στις μεγάλες επενδυτικές τους δυνατότητες.