10 Δεκ 2024
Πώς η οικονομική και πολιτική «βύθιση» της Γαλλίας και της Γερμανίας απειλεί να στείλει στον «πάτο» ολόκληρη την ΕΕ
Η κατάρρευση των κυβερνήσεων στην Γαλλία και στη Γερμανία δεν είναι μόνο πολιτικό πρόβλημα καθώς η αιτία βρίσκεται στην οικονομική κατάπτωση των δύο ισχυρότερων χωρών της ΕΕ.
Ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s εκτιμά ότι η πτώση της κυβέρνησης του Μισέλ Μπαρνιέ «μειώνει την πιθανότητα μιας σταθεροποίησης των δημόσιων οικονομικών» της Γαλλίας και «επιδεινώνει το πολιτικό αδιέξοδο της χώρας».
«Το γεγονός αυτό είναι αρνητικό για την πιστοληπτική ικανότητα», δηλαδή για την αξιολόγηση της χώρας, αναφέρει ο οίκος μερικές ώρες μετά την υπερψήφιση από τους βουλευτές της πρότασης μομφής σε βάρος της κυβέρνησης, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά από το 1962 στη Γαλλία.
Σημειώνεται ότι η γαλλική οικονομία είναι η δεύτερη της ευρωζώνης και αντιμετωπίζει υπερβολικό έλλειμμα.
Μάλιστα ο λόγος για τον οποίο το γαλλικό κοινοβούλιο ψήφισε την Τετάρτη για την αποπομπή του πρωθυπουργού Μισέλ Μπαρνιέ ήταν ο προτεινόμενος προϋπολογισμός για τη μείωση του ελλείμματος.
Η πρόταση δυσπιστίας εγκρίθηκε με 331 ψήφους στην 577-μελή Εθνοσυνέλευση, καθώς το δεξιό κόμμα της Μαρίν Λεπέν συνεργάστηκε με το αριστερό μπλοκ για να ρίξει την κυβέρνηση μειοψηφίας του Μπαρνιέ.
Η κυβέρνηση Μπαρνιέ κατέρρευσε και ο προϋπολογισμός για το 2025 δεν εγκρίθηκε.
Περιελάμβανε 60 δισ. ευρώ σε φορολογικές αυξήσεις και περικοπές δαπανών για τη μείωση του ελλείμματος της Γαλλίας, το οποίο θα φτάσει το 6% του ΑΕΠ φέτος.
Τα ίδια και χειρότερα γίνονται στην Γερμανία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι η Γερμανία θα αναπτυχθεί κατά 0,7% το επόμενο έτος, μετά τη συρρίκνωση του 2024.
Όπως και στην Γαλλία έτσι και στην Γερμανία ο κυβερνητικός συνασπισμός τριών κομμάτων κατέρρευσε τον Νοέμβριο, μετά την ρήξη μεταξύ του σοσιαλιστή Όλαφ Σολτς και του φιλελεύθερου υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ.
Ο Σολτς προκήρυξε πρόωρες εκλογές για τον Φεβρουάριο.
Στο μεταξύ όμως δεν έχει προτείνει ο Σολτς κανένα σχέδιο για το πως θα αντιμετωπιστούν τα επίσης μεγάλα γερμανικά ελλείμματα ενώ είναι η ίδια χώρα η οποία έχει επιβάλει να τεθούν αυστηροί δημοσιονομικοί κανόνες στη ΕΕ.
Βέβαια όταν κάποιος βρίσκεται στην άλλη πλευρά της «κουρτίνας» εκεί τα «βλέπει» διαφορετικά και απαιτεί και από τους άλλους να τα δουν έτσι παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν τους κατέστρεψε οικονομικά.
Η περίπτωση της Ελλάδας είναι αδιάψευστος μάρτυρας καθώς το Βερολίνο κυριολεκτικά κατέστρεψε την χώρα με τα εθνοκτόνα Μνημόνια.
Μία καταστροφή στην οποία φυσικά συμμετείχε και το Παρίσι όπως λίγο πολύ και τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ.
Κανείς δεν λυπήθηκε την Ελλάδα.
Στο σύνολό της η ευρωπαϊκή οικονομία οδεύει στα «τάρταρα» καθώς οι Βρυξέλλες οδεύουν προς την διάρρηξη των δεσμών με την Κίνα ακολουθώντας τις ΗΠΑ, οι οποίες αναμένεται μόλις ξεκινήσει η θητεία Τραμπ να κλιμακώσουν τον οικον0μικό πόλεμο με την Κίνα.
Μόνο που η θητεία Τραμπ θα κάνει ότι μπορεί για να σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και τουλάχιστον να διακόψει πάσα οικονομική και στρατιωτική βοήθεια προς το Κίεβο.
Αυτό σημαίνει πως αν το πολιτικό σύστημα που κυβερνάει τις Βρυξέλλες συνεχίσει να ταυτίζεται με τις πολιτικές των Δημοκρατικών και της απερχόμενης κυβέρνησης Μπάιντεν τότε η ΕΕ θα αναλάβει εξολοκλήρου την στήριξη της Ουκρανίας.
Τους τελευταίους μήνες, δυο πρώην Ιταλοί πρωθυπουργοί, οι Ντράγκι και Λέτα, εξέδωσαν ζοφερές προειδοποιήσεις σχετικά με την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, η οποία συνθλίβεται από την αμερικανική.
Ο Ντράγκι και ο Λέτα έχουν προτείνει: Κοινό δανεισμό μέσω ευρωομολόγων, δημιουργία κεφαλαιαγορών ή ένα νέο πανευρωπαϊκό επενδυτικό ταμείο, που ταιριάζει με τις τεράστιες επιδοτήσεις πράσινης τεχνολογίας των ΗΠΑ.
Σημειώνεται επίσης ότι σε 40 μέρες ξεκινάει η προεδρία Τραμπ.
Η προεκλογική δέσμευση του νέου προέδρου των ΗΠΑ να επιβάλει δασμούς 10% σε ευρωπαϊκά αγαθά θα θέσει σοβαρό δίλημμα στους Ευρωπαίους ηγέτες.
Θα αντεπιτεθούν ή «θα κάνουν πως κοιμούνται»;
Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρόκειται να χάσουν έως και το 17% των συνδυασμένων ετήσιων βασικών κερδών τους εάν οι ΗΠΑ επιβάλουν δασμούς στις εισαγωγές στην Ευρώπη, το Μεξικό και τον Καναδά τονίζει σε έκθεσή του ο οίκος S&P Global, προειδοποιώντας για πιθανές πιστωτικές υποβαθμίσεις.
Οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες Volvo και Jaguar Land Rover, η οποία κατασκευάζει τα οχήματά της κυρίως στην Ευρώπη, και οι εταιρείες General Motors και Stellantis που συναρμολογούν σημαντικούς όγκους αυτοκινήτων τους στο Μεξικό και τον Καναδά, είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στην απειλή υψηλότερων δασμών, όπως αναφέρει ο S&P.
Αναλυτές και ειδικοί φοβούνται ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να είναι περαιτέρω επιζήμιοι για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Stellantis και τους προμηθευτές τους.
Ο Ν.Τραμπ μπορεί να επιβάλει δασμούς παντού και να τους αυξήσει τόσο όσο κρίνει σκόπιμο.
Ο S&P Global επισημαίνει τα ακόλουθα:
«Αναμένουμε ότι τα περιοριστικά μέτρα θα καταστήσουν τους δυνητικά υψηλότερους δασμούς διαχειρίσιμους, αλλά οι συνδυασμένες επιπτώσεις των δασμών, η αυστηρότερη ρύθμιση για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη από το 2025 και η πίεση στα κέρδη από τον ισχυρότερο ανταγωνισμό στην Κίνα και την Ευρώπη, θα μπορούσαν να αυξήσουν τον κίνδυνο υποβαθμίσεων», ανέφερε o οίκος S&P.
Όπως σημειώνει ο S&P, το χειρότερο σενάριο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες περιλαμβάνει δασμούς 20% στις εισαγωγές ελαφρών οχημάτων στις ΗΠΑ από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο και δασμό 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά.
Και όλα αυτά σε μία περίοδο που η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει χτυπηθεί ανελέητα από την διακοπή της άλλοτε άφθονης ρωσικής φθηνής ενέργειας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της εχθρικής στάσης της κυβέρνησης Σολτς κατά της Μόσχας.
Υπάρχουν και άλλα δύο προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΕΕ: Το δημογραφικό το οποίο πάει κατά διαόλου σε όλες τις χώρες-μέλη και η έλλειψη πρώτων υλών και τροφίμων.
Η ΕΕ είναι αναγκασμένη να εισάγει συνεχώς.
pron