8 Οκτ 2025
Τα «χρυσά» μπόνους της Hellenic Train την ώρα που βυθίζεται σε ζημιές
Ο φετινός οικονομικός απολογισμός της Hellenic Train δεν έφερε χαμόγελα. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η εταιρεία γράφει ζημιές που φτάνουν τα 62,8 εκατ. ευρώ για το 2024, παρά την αύξηση των εσόδων της σε σχέση με το 2023. Και όμως, εκεί που όλοι θα περίμεναν «σφίξιμο ζωνάριου», η Διοίκηση επέλεξε να σκορπίσει πλουσιοπάροχα μπόνους σε υψηλόβαθμα στελέχη, αφήνοντας πίσω της μια γεύση σκανδάλου.
Η ίδια η εταιρεία «δείχνει» την τραγωδία των Τεμπών και τις καταστροφές από τα φαινόμενα Daniel και Elias ως τους βασικούς υπεύθυνους της κατρακύλας.
Κι όμως, παρά τα «μαύρα» νούμερα, κάποιοι βγήκαν κερδισμένοι. Μπόνους της τάξης των 15.000 έως 20.000 ευρώ μοιράστηκαν στα κορυφαία στελέχη, σαν να ζούσαν σε διαφορετική πραγματικότητα από εκείνη των επιβατών που καθημερινά βιώνουν τα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου. Γιατί, την ίδια στιγμή, οι έμπειροι μηχανοδηγοί –αυτοί που κρατούν το τρένο όρθιο– βρίσκονται στο περιθώριο με την πρόφαση του «υψηλού κόστους».
Οι καταγγελίες βροχή, εκπρόσωποι των μηχανοδηγών μιλούν για «διώξεις» σε βάρος τους, όχι λόγω επαγγελματικής ανεπάρκειας, αλλά επειδή η εταιρεία φαίνεται να ακολουθεί μια διαφορετική ατζέντα. Μια ατζέντα που μοιάζει να δίνει προτεραιότητα σε επιδόματα και ανταμοιβές στα ανώτατα κλιμάκια, αντί σε ουσιαστικές επενδύσεις για την ασφάλεια και την ποιότητα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Μην ξεχνάμε, η Hellenic Train κάθε χρόνο λαμβάνει κρατική ενίσχυση γύρω στα 50 εκατ. ευρώ. Μια χρηματοδότηση που –θεωρητικά– θα έπρεπε να κατευθύνεται στην αναβάθμιση των υποδομών, στη βελτίωση των δρομολογίων, στην ενίσχυση της ασφάλειας. Όμως, η εικόνα στις γραμμές δείχνει άλλα… λεωφορεία που αντικαθιστούν συχνά τρένα, αφύλακτες διαβάσεις, σταθμοί που κλείνουν, και ένα προσωπικό που ολοένα και συρρικνώνεται.
Η αντίφαση είναι κραυγαλέα, την ώρα που η εταιρεία βυθίζεται σε ζημιές, συνεχίζει να μοιράζει μπόνους χιλιάδων ευρώ. Κι ενώ οι αριθμοί μιλούν για ζημιογόνα λειτουργία, η καθημερινότητα των επιβατών και των εργαζομένων δείχνει μια σιδηροδρομική πραγματικότητα σε παρακμή.
Αυτό που μένει αναπάντητο είναι το που κατευθύνονται τελικά τα χρήματα της κρατικής επιδότησης; Γιατί, αν το ζητούμενο είναι η βελτίωση του ελληνικού σιδηροδρόμου, τότε οι εικόνες εγκατάλειψης και η απογοήτευση των επιβατών δεν δικαιολογούνται. Η Hellenic Train φαίνεται να βαδίζει σε μια λεπτή γραμμή, όπου οι αριθμοί δεν βγαίνουν, αλλά τα μπόνους «τρέχουν». Και όσο αυτό συνεχίζεται, τα ερωτηματικά γίνονται όλο και πιο καυτά.
