29 Αυγ 2009

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

ΤΑΣΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, Δημοσιογράφος εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Σ’ εμένα φαίνεται ότι έπεσε ο κλήρος να περάσω από τον γενικό του δακτυλίου που μου ήρθε προηγούμενη στη τοπική εκδοχή του μια και θέμα της εισήγησής μου είναι η δεκαετία του 40 στη σκιά των όσων προκλήθηκαν η περίπτωση της περιοχής της Φλώρινας.
Με την περιοχή έχω μία σχέση ως ερευνητής, όχι καταγωγική, η καταγωγή μου είναι από την Φωκίδα, υπάρχει μια στοιχειώδης σχέση με το γεγονός ότι ο παππούς μου, ένας από τους παππούδες μου σύμφωνα με την οικογενειακή αφήγηση υπήρξε Μακεδονομάχος στην πράξη υπήρξε εθελοντής στους Βαλκανικούς πολέμους που συνόδευαν τον Ελληνικό στρατό. Η ...

ιστορία του απ ότι θέλει στα κείμενα του εξαιρετικού μου Γιώργου Μανουσάκη. ο εθελοντής του ……… σπόνσορα. Αυτά ως επεξηγήσεις στη σχέση με τον τόπο από το γενικό στο ειδικό λοιπόν οι εξελίξεις της δεκαετίας του 40 ακολούθησαν λίγο πολύ ένα γενικό σχήμα σε όλη την Ελλάδα κατοχή, αντίσταση, δοσιλογισμός, απελευθέρωση, εφήμερη δημοκρατία κυρίως……………………………………………………………………….. αλλά παρουσιάζει ταυτόχρονα μια σειρά τοπικές ιδιομορφίες, έρευνες από τόπο σε τόπο οι οποίες οφείλονται σε μια σειρά παράγοντες και διαφορετικές χρηματοοικονομικές συνθήκες ενός τόπου στην τοπική πολιτική ιστορία που μπορεί να παράγουν κομμάτια προτιμήσεις βαθμό ανάπτυξης προπολεμικά της αριστεράς και του συνδικαλιστικού κινήματος σχέσεις κοινοτήτων με τον σκληρό πυρήνα του κρατικού μηχανισμού κ.λ.π.
Μπορεί να οφείλεται ιδιαίτερα σε συνθήκες κατάχρησης εξουσίας μπορεί να οφείλεται και στις κατά τόπους πληθυσμιακές ………. Και σχέσεις προσφύγων και γηγενών, μη ξεχνάμε ότι η προσφυγική εγκατάσταση με τις ανταλλαγές που έχουν περάσει οριακά δύο δεκαετίες όσο δηλαδή έχει περάσει, απέχει η σημερινή δική μας εποχή από την ένταξη τη μαζική των μεταναστών στον τόπο μας και τέλος βλέπουμε πόσο δύσκολο είναι να αλλάξουμε στάσεις και πολιτική, την εθνοπολιτισμική ιδιομορφία, αν θέλετε, της Βόρειας Ελλάδας.
Για να χρησιμοποιήσω κάποια παραδείγματα πολύ μακριά από δω άλλη είναι η εξέλιξη η κατάσταση στην Αργολίδα που το λαϊκό κόμμα έχει 80% και δεν υπάρχει καθόλου αριστερά και άλλη στη Μεσσηνία που έχουμε ένα πολύ ισχυρό αριστερό και αγροτοσυνδικαλιστικό κίνημα. Κίνημα.
Άλλη η εξέλιξη στη Λακωνία με την παραδοσιακή Γερμανοφιλία προς τους εισβολείς και άλλη στη Ζυρίχη όπου υπάρχει ο Βενιζελισμός, ο έντονος και ακτιλογισμός και αντιγερμανισμός στον παγκόσμιο Πόλεμο και επίσης όπου η κατάχρηση από αέρος με αλεξίπτωτα η λαϊκή αντίσταση αυτήν προκαλεί επώδυνες καταστάσεις μαζικά και τραβάει διαχωριστικές γραμμές που περιπλέκουν οποιαδήποτε τάση δοσιλογισμού.
Μιλώντας για το Νομό της Φλώρινας η σημαντικότερη ιδιαιτερότητα που καθόρισε αυτές τις εξελίξεις ακολούθησε φυσικά την γλωσσοπολιτισμική διεθνοτυπική αν θέλετε ιδιαιτερότητα, της μεγάλης πλειοψηφίας του πληθυσμού …..Σε ομοφωνία και στη συνέχεια διγλωσσία …….. των κατοίκων αυτών και δεύτερον την νεότερη πολιτική ιστορία της περιοχής τους προηγούμενες 2 μήνες 50,60. όσον αφορά το πρώτο αφήνω στην άκρη τις επίσημες απογραφές που είναι αρκετά πειραγμένες όπως αποδεικνύεται ………………………. Θα υπάρχουν περίπου 70.000 Σλαβόφωνοι θα πω από το Νομό Φλώρινας Καστοριάς μεσοπολεμικά, σύμφωνα με τις επίσημες στατιστικές της Νομαρχίας Φλώρινας …….. και περίπου, αυτό ήταν το 60% του πληθυσμού και ένα 10% επίσης έχουν δώσει άλλες δηλώσεις του τύπου πρόσφυγες Βλάχοι…… υπάρχει ένα 30% του πληθυσμού πρόσφυγες.
Η ιδιαίτερη πολιτική ιστορία κι αυτό είναι σημαντικό ……… έχει να κάνει με το γεγονός ότι σε αντίθεση με άλλους νοτιότερους πληθυσμούς, οι Βλάχοι της παλιάς Ελλάδας, οι Σλαβόφωνοι Μακεδόνες της Βόρειας Ελλάδας έγιναν πολίτες του Ελληνικού κράτους το12 με 13 μετά από έντονη αναμέτρηση περίπου πέντε δεκαετιών με αντικείμενο τον εθνικό προσανατολισμό τους στις αντίστοιχες εθνικές νοερές κοινότητες του Ελληνικού, Βουλγαρικού του Σερβικού. έθνους. Αυτής της αναδυόμενης εικόνας μιας εχθρικής Σλαβομακεδονικής κοινότητας. Αυτή η ένταξη δεν ήταν κάτι που αφορούσε κατά συνείδηση τις απόψεις ανθρώπων έβαλε και μια θεσμική αποκρυστάλωση στην Οθωμανική Αυτοκρατορία με την υπαγωγή κοινοτήτων οικογενειών και ατόμων σε οργανωμένες οντότητες, κοινότητες είτε …….. στο Πατριαρχείο, είτε στη Βουλγαρική Εξαρχία……………………………………………
Τώρα………. Της αντιπαράθεσης για να μην πάω πολύ σ αυτό ……..πριν το 12 εθνικών κομμάτων έτσι αναφέρεται στην ορολογία της εποχής ………………………. Και στην ουσία τα κόμματα δημιουργούν όπως όλα τα κόμματα πυρήνες αφοσιωμένων οπαδών και είναι μια κυμαινόμενη διαφόρων βαθμίδων μαζική βάση. …………..αυτές και διάφορες ιστορίες που βρέθηκαν και ακόμα περισσότερο τις κομματικές, συνολικά ένα κομμάτι του πληθυσμού έχει υπαχθεί πριν το 12 στη Βουλγαρική Εξαρχία ....................... υπολογίζεται από τις στατιστικές τόσο τις Ελληνικές όσο και τις Βουλγαρικές στα περίπου 60.000 στους δύο σημερινούς νομούς Φλώρινας Καστοριάς μισοί – μισοί περίπου. ….. το σοβαρό στοιχείο της πολιτικής ιστορίας που ήταν η κυρία του τοπικού πληθυσμού όλων των τοπικών κομμάτων …………….. παράνομη της εσωτερικής Μακεδονικής επαναστατικής οργάνωσης δηλαδή……….κατά την τελευταία εικοσαετία πριν την απελευθέρωση. Οι κομιτατζήδες, ένα επαναστατικό κίνημα μιλάμε για την εποχή πριν το 12 ……. Με βάση τα ……. Πρώτυπα των κινημάτων …….. εθνικοκρατικών …….. παγκοσμίως απ τη διεθνή …….. θεωρείται πρόδρομος ……………. …………. Των χωριών και λιγότερο των πόλεων με βάση το ………. Σχήμα οργάνωσης που ………………. Συνέδρια πολιτική φιλολογία κ.λ.π. με βάση το ζήτημα ………και στόχο μιας αυτόνομης Μακεδονίας στο …... δεκαετίας όπου θα σπουδάσει τα δημοκρατικά της στελέχη και η οποία θα έχει μια εθνική ταυτότητα στην πορεία συγχωνεύοντας διαφορετικές γλωσσοπολιτισμικές ομάδες. Ταυτόχρονα πάμε σε μια φιλοσοφική πολιτική μεταρρυθμίσεων με κύριο χαρακτηριστικό ………………. Μακροπρόθεσμα …….. αυτής της δράσης για να μη σας κουράζω σ αυτό ήταν αφενός μεν η ενίσχυση ενός συστήματος ταυτότητας των κατοίκων καθ’ υπέρβαση των κομματικών διαφορετικών γραμμών που υπήρχαν, ορατή περισσότερο στην πορεία προς την εξέγερση του 1903 ……και μετά απ αυτήν υπάρχει η αναβίωση συγκρούσεων που είναι γνωστές σαν Μακεδονικός αγώνας η οποία στην ουσία μια πτυχή τους είναι μια εμφύλια σύγκρουση που δίχαζε με αίμα όπως και τότε στην εποχή του 40 τις τοπικές κοινότητες της περιοχής. Οικογένειες, χωριά, συνοικίες ακόμα και …. Αδέρφια….
Στην πορεία οι Δήμοι αυτοί στη λογική μιας επανένωσης με την …. τοπικών τμημάτων που αρχηγός των ……ο κρητικός τότε Βάρδας αποκαλεί ξενηλασία και τις οποίες ………… για να βρεθούν σε δύο τοπικές προσωπικότητες της περιοχής ο Λάκης Πύρζας ο γνωστός σύντροφος του Παύλου Μελά γράφει το ……. διαμαρτυρόμενος στον πρωθυπουργό τον Έλληνα
Στην άλλη πλευρά της σύγκρουσης ο … οπλαρχηγός Μήτρος Βλάχος αρνείται να πάει στη Βουλγαρία, γιατί όσοι πήγαν από δω στη Βουλγαρία επέστρεψαν…
Οι επιπτώσεις στο ντόπιο πληθυσμό σε σχέση με το επίσημο κράτος στις σχέσεις του σλαβόφωνου ελληνικού πληθυσμού μ’ αυτό,….. που αποκτά ένα ιδιαίτερο πρόσημο και γίνεται στόχος επανειλημμένων επιθέσεων του κρατικού μηχανισμού για την εξάλειψη του, όχι για την εκμάθηση της Ελληνικής που είναι απαραίτητη προϋπόθεση στις σχέσεις των πολιτών με το Ελληνικό κράτος αλλά με την εξαφάνιση της. Απαγορεύεται η δημόσια χρήση της… με πολύ άσχημο τρόπο..
Το δεύτερο είναι ότι οι κάτοικοι μπαίνουν στο Ελληνικό κράτος… Δηλαδή μπαίνουν στην Ελλάδα με πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων. Από το 1906 αποκτά μια εξάρτηση από τη δημόσια διοίκηση των πολιτών, δηλαδή τι έκανε ο πατέρας σου, ο παππούς σου.
Ουσιαστικά οι Σλαβόφωνες περιοχές στη Βόρεια Ελλάδα συνιστούν πειραματικό πεδίο στο οποίο δοκιμάζεται το γραφειοκρατικό σύστημα, επισημοποιημένη ταξινόμηση, φρονημάτων και φακέλων και διαχωρισμού των πολιτών σε κατηγορίες, πρώτη, δεύτερη, τρίτη και καταργούνται σταδιακά και οριστικά το 1982 από τις στρατιωτικές σχολές.
Τρίτο, η ανάπτυξη ενός εθνικού πλέγματος για την καταστολή του πληθυσμού, με στελέχη της εθνικής παράταξης, για τον έλεγχο, σωφρονισμό , διαφώτιση αλλά και εκπροσώπηση στο κράτος της Αθήνας του ντόπιου πληθυσμού.
Η ύπαρξη αυτού του πλέγματος δημιουργεί συνθήκες εκμετάλλευσης των πολιτών.
Όποτε ήθελε ο Λάκης Πύρζας να υποβάλλει αίτημα στην κυβέρνηση επικαλούνταν τους κομιτατζήδες. Υποχρεώνονται οι πληθυσμοί να δηλώνουν Έλληνες….
Σε ιδεολογικό επίπεδο μετά το 1920… χρησιμοποιούνται οι πρόσφυγες για να διώξουν ανθρώπους η για να αλλάξουν τον εθνολογικό χαρακτήρα της περιοχής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι γίνεται ταξινόμηση φρονημάτων χωριό προς χωριό στη Βόρεια Ελλάδα.
……………………………….
Η δημιουργία του Αριστοτέλη το 1941 για να παρακολουθείται η νεολαία,…. Είναι η ομιλία του Γ. Μόδη το 1942 στη Μητρόπολη …
Στην αντίσταση οι πόντιοι οργανώνονται στις δικές τους ομάδες, οι ντόπιοι στις δικές τους.
….να ενσωματώσει τις σλαβόφωνες κοινότητες. ……………….

ΜΙΜΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ
Όλη αυτή η ρευστότητα η εθνική, που υποχρεώνει τους σλαβόφωνους πληθυσμούς να πηγαίνουν πότε με τους μεν και πότε με τους δε….


ΗΛΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Το ΚΚΕ τουλάχιστον μέχρι το 1943 είχε σαν στόχο την κατάληψη της εξουσίας. Αντίθετα από τις αρχές του 1944, τουλάχιστον σ’ εκείνη τη φάση είχε εγκαταλείψει την ιδέα της κατάληψης της εξουσίας.
Την περίοδο εκείνη έχει μια ουσιαστική στόχευση σ’ αυτό που ονομάστηκε πρώτος γύρος. Θα μπορούσε κανείς να χωρίσει σε δυο περιόδους τα γεγονότα, σ’ αυτά μέχρι το1941μέχρι 1944 και σ’ αυτά από το 1945 και μέχρι το 1949.
Η ενσωμάτωση του πρώτου γύρου σ’ αυτό το σχήμα, σήμαινε ουσιαστικά την ενσωμάτωση του δοσιλογισμού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις τελετές μνήμης που συνόδευαν την περίοδο του πρώτου γύρου, ήταν ο Μελιγαλάς, η Χωροφυλακή του Μακρυγιάννη και ο Γράμμος.
Στον πρώτο γύρω δεν επιλέχτηκε μια σύγκρουση μεταξύ των αντιστασιακών οργανώσεων που θα μπορούσε να νομιμοποιήσει την μη ΕΑΜική πλευρά αλλά επιλέχτηκε μία σύγκρουση με τα τάγματα ασφαλείας.
Η αριστερά στην πρώτη της φάση μέχρι το 1952 τηρεί μια αντιφατική προσέγγιση. Αναφέρεται στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα.

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη