Λόγω του πανελλήνιου ενδιαφέροντος που παρουσίασε η αποκάλυψη της ΖΑΓΑΛΙΣΑ στο τεύχος 39, Μάρτιος 2010, για τον Δημητρογιάτη, τονΈλληνα λοχαγό/γιατρό του περίφημου Οθωμανικού -και παρασημοφορημένου από τον Σουλτάνο-, 57ου Συντάγματος, ο οποίος σκοτώθηκε στον πόλεμο των Δαρδανελίων (Τσανάκκαλέ) το 1915, συνεχίζουμε σήμερα το αφιέρωμα με περισσότερες
αποκαλύψεις.Τονίσαμε ότι το Τσανάκκαλέ, μας ενδιαφέρει διότι έχει καταστεί τα τελευταία χρόνια υποκινούμενος τουριστικός προορισμός για τους τουρκόφρονες της Ελληνικής Θράκης, οι οποίοι παρασύρουν καινεαρούς Πομάκους με σκοπό να αλλοιώσουν την συνείδησή τους και να τους φέρουν πιο κοντά στην…ηρωϊκή τουρκική ταυτότητα.
Οι Τούρκοι εθνικιστές επί 18 χρόνια, από τότε δηλαδή που κατασκευάστηκε το κενοτάφιο προς τιμήν του 57ου Συντάγματος, «αναγούλιαζαν» βλέποντας την επιτύμβια πλάκα με το όνομα ενόςΈλληνα λοχαγού ήρωα στον πόλεμο των Οθωμανών εναντίον των Ευρωπαίων συμμάχων το 1915 καιέψαχναν τρόπο να την καταστρέψουν. Η καταστροφή της συγκεκριμένης επιτύμβιας πλάκας όμως, θα έφερνε αντίθετα αποτελέσματα, διότι χιλιάδες Τούρκοι επισκέπτες πήγαιναν κατευθείαν στον τάφο αυτό, ο οποίος ως θέαμα τους προξενούσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το ίδιο έκαναν και οι ντόπιοι ξεναγοί οι οποίοι έδειχναν ως κάτι το ξεχωριστό τον τάφο του Έλληνα Κωνσταντινουπολίτη λοχαγού και γιατρού, ο οποίος πέθανε πολεμώντας στο πλευρό των Οθωμανών.
Οι Τούρκοι σκέφτηκαν κάτι «έξυπνο». Με υποκίνηση του εθνικιστή καθηγητή Burhan Sayılır, ανέθεσαν σε «ιστορική επιτροπή» να ελέγξει την …ορθότητα του γεγονότος! Έτσι, μια επιτροπή με άγνωστα στο περιεχόμενό τους ιστορικά δεδομένα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οΔημητρογιάτης ήταν μεν υπαρκτό πρόσωπο και γιατρός με βαθμόλοχαγού στον Οθωμανικό στρατό, αλλά σκοτώθηκε σε …άλλοστρατιωτικό μέτωπο και όχι στο Τσανάκκαλέ! Αμέσως, μεαπόφαση της Επιτροπής Διαφύλαξης της Πολιτιστικής και ΦυσικήςΚληρονομιάς του Τσανάκκαλέ η πλάκα με το όνομά του αφαιρέθηκε (14 Μαρτίου 2010) και πλέον στο κενοτάφιο του 57ου Συντάγματος, θαυπάρχουν μόνο τουρκικά ονόματα.
Τέτοια προσβολή και εξευτελισμό σε δικό τους νεκρό ήρωα, μόνο οι Τούρκοι μπορούν να διαπράξουν. Εάν, ο Δημητρογιάτης που έδωσε τη ζωή του για την υπεράσπιση της οθωμανικής Τουρκίας, γνώριζε πως θα του συμπεριφερόταν ένα αιώνα μετά, μάλλον δεν θα θεράπευε κανέναν οθωμανό τραυματία στην μάχη…
Η επίσημη εξάτομη έκδοση του Τουρκικού Γενικού Επιτελείου Στρατού που κυκλοφόρησε μερικά χρόνια πριν, αναφέρει ξεκάθαρα την ιδιότητα, το όνομα και τον ηρωϊκό θάνατο του Έλληνα γιατρού Δημητρογιάτη στο Τσανάκκαλέ. Σήμερα, οι Τούρκοι διαπίστωσαν ότι το δικό τους Γενικό Επιτελείο Στρατού είχε κάνει…λάθος!
Είναι δε γνωστό από οθωμανικές πηγές ότι, ο λοχαγός Δημητρογιάτης τραυματίστηκε σοβαρά από οβίδα Αγγλικού πολεμικού πλοίου, το οποίο έπληξε το αντίσκηνό του και το ανασήκωσε ψηλά στον αέρα. Όταν διαισθάνθηκε τον επερχόμενοθάνατό του, είπε στον συμπολεμιστή του λοχία Αλή : «Εγώ μάλλον πεθαίνω, σε παρακαλώ δεν θέλω να με θάψετε ξεχωριστά από τους δικούς σας λέγοντας ότι αυτός είναι γκιαούρης». Ο Οθωμανός δεσμεύτηκε να τηρηθεί η τελευταία του επιθυμία και έτσι πράγματι έγινε, έως ότου η σύγχρονη Τουρκία έδειξε το αποτρόπαιο πρόσωπότης. Στην κηδεία του λοχαγού Δημητρογιάτη, παρέστησαν εκτός από τον παπά, και χριστιανοί στρατιώτες αλλά και πολλοί μουσουλμάνοι στρατιώτες και βαθμοφόροι, τους οποίους ο γιατρός Δημητρογιάτης είχε θεραπεύσει στο πεδίο της μάχης και γι αυτό τον αγαπούσαν ιδιαίτερα. Ακόμα και ο στρατιωτικός ιμάμης έψαλε δέηση υπέραναπαύσεως της ψυχής του!
Δυστυχώς, η αφαίρεση της πλάκας του κενοταφίου δεν είναι μια ατομική πρωτοβουλία κάποιου ανεγκέφαλου φανατικού, αλλά έχειεπίσημο χαρακτήρα με τη συμφωνία στρατού και κυβέρνησης. Μάλιστα, ο νυν Υπουργός Περιβάλλοντος και Δασών Veysel Eroğlu, ο οποίος επισκέφθηκε την περιοχή στις 17 Μαρτίου 2010, ερωτηθείς σχετικά από Τούρκο δημοσιογράφο, δήλωσε: «Εάν πραγματοποιήθηκε έναιστορικό σφάλμα, τώρα αποκαταστάθηκε!», ενώ ο νομάρχης του Τσανάκκαλέ Abdülkadir Atalık δήλωσε …άγνοια!
Η ΖΑΓΑΛΙΣΑ ερεύνησε περαιτέρω το ζήτημα και σε επιτόπια επίσκεψηστο Τσανάκκαλέ διαπίστωσε την απουσία του τάφου. Πάντως, Τούρκοι κάτοικοι της περιοχής μας δήλωσαν ότι «η ενέργεια αυτή είναι μεγάλη ντροπή και προσβολή σε νεκρό, που απαγορεύεται και από το ισλάμ και από το ιερό Κοράνιο. Αφού ο Έλληνας αυτός πολέμησε για την Τουρκία πρέπει να θεωρείται ήρωας και να τον τιμάμε».Υπενθυμίζουμε ότι το 30% περίπου του οθωμανικού πληθυσμού εκείνη την εποχή, ήταν μη μουσουλμάνοι. Επομένως, και οι στρατεύσιμοι, κατ αναλογίαν, θα ήταν και αυτοί κατά 30% μη μουσουλμάνοι, καθώς η στράτευση ήταν υποχρεωτική. Θα ήταν λοιπόν λογικό μέσα στους δεκάδες χιλιάδες νεκρούς στρατιώτες του οθωμανικού στρατού να υπήρχαν και χιλιάδες Έλληνες, Αρμένιοι αλλά και Εβραίοι.
Τι έγιναν όλοι αυτοί, που είναι οι τάφοι τους; Και δεν αναφερόμαστε φυσικά στους επίσης χιλιάδες μουσουλμάνους Κούρδους, στους Τσερκέζους και στους Λαζούς. Η συνεισφορά αυτών είναι ένα άλλο κεφάλαιο!
Τούρκος πολίτης του Τσανάκκαλέ δήλωσε στην ΖΑΓΑΛΙΣΑ: «γιατίαποφάσισαν να κάνουν ιστορική έρευνα μόνο για τον Δημητρογιάτη; Επειδή είχε χριστιανικό όνομα; Γιατί δεν κάνουν έρευνα και για τους χιλιάδες άλλους που ονομάζονται Αλή, Μεχμέτ, Χουσείν κλπ. Πώς ξέρουμε ότι όλα τα μουσουλμανικά ονόματα είναι αληθινά;».
Και εμείς με τη σειρά μας ως ΖΑΓΑΛΙΣΑ να συμπληρώσουμε το ερώτημα: «Τα δύο-τρία ονόματα μουσουλμάνων που υπάρχουν πάνω σε τάφους στο Τσανάκκαλέ, πώς αποδεικνύεται ότι κατάγονται από την Κομοτηνή και την ΕλληνικήΘράκη; Εμείς δεν το πιστεύουμε και θα θέλαμε και γι αυτούς να γίνει έρευνα από ανεξάρτητηιστορική επιτροπή. Εμείς πιστεύουμε ότι είναι μαϊμού ονόματα που μπήκαν πολύ πρόσφατα για να δείξουν την δήθεν συμμετοχή των μουσουλμάνων της Ελληνικής Θράκης στον μεγάλο τουρκικόπολεμικό άθλο. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για ιστορική-προπαγανδιστική αθλιότητα. Από τη μια αφαιρούν ονόματα υπαρκτών Ελλήνων αγωνιστών και από την άλλη προσθέτουν φανταστικά ονόματαμουσουλμάνων από την Ελληνική Θράκη».
Πάντως, υπάρχουν και Τούρκοι οι οποίοι καταδίκασαν την μεθόδευση αυτή. Ο διευθυντής Τουρισμού και Κουλτούρας της περιοχής Τσανάκκαλέ Şinasi Haznedar, δήλωσε: «θλίβομαι γι αυτή την μεθόδευση», ενώ ο επίσημος ξεναγός του χώρου, όπου και ο τάφος του Δημητρογιάτη, Mehmet Alı Geray, δήλωσε «πώς θα βγεί από τη συνείδηση εκατομμυρίων ανθρώπων που επισκέφθηκαν το κενοτάφιο η μνήμη του Δημητρογιάτη; Πώς μπορεί να έγινε τέτοιο λάθος;». O πρόεδρος του Συλλόγου Ξεναγών της περιοχήςΤσανάκκαλέ Ercan Yavuz: «Ο Δημητρογιάτης σκοτώθηκε εδώ…συχνά εμάς τους ξεναγούς μας πίεζαν να μετατρέψουμε το Τσανάκκαλέ σε σύμβολο καθαρής Τουρκικήςνίκης, την οποία πέτυχαν μόνο μουσουλμάνοι Τούρκοι… Μία μικρή αντικειμενική έρευνα θα αποδείξει ότι ο Δημητρογιάτης σκοτώθηκε εδώ και όχι στο Ερζουρούμ, όπως μας λένε τώρα…». Ο βετεράνος ξεναγός της περιοχής Emel Akbay: «Μόλις είδα στη θέση του Δημητρογιάτη άλλο όνομα, σοκαρίστηκα… Συχνά διατυπώνονταν αρνητικές κριτικές επειδή εδώ υπήρχε το όνομα ενός Έλληνα…αρχικά σκέφτηκα να ξηλώσω την πλάκα…αλλά δεν το θεώρησα σωστό τη στιγμή που ο άνθρωπος αυτός πολέμησε μαζί μας και ήθελε να ενταφιαστεί μαζί μας…Μια τέτοια συμπεριφορά θα ήταν ντροπή μας…Μετά είπαν ότι θα την σηκώσουν με άλλη αιτιολογία…όπως και να έχει αυτά δεν είναι αποδεκτά πράγματα…πού είχαν το μυαλό τους τόσα χρόνια αυτοί που τώρα λένε ότι δεν σκοτώθηκε εδώ;»
Η ΖΑΓΑΛΙΣΑ δεν θα εγκαταλείψει το θέμα και ήδη βρίσκεται σε εξέλιξηέρευνα σε πολλά επίπεδα (μη ανακοινώσιμα επί του παρόντος)! Θα επανέλθουμε εν καιρώ…
Π.Κ.
(τεύχος 40, Απρίλιος 2010)