Οι μυστικές υπηρεσίες απαιτούν τους άριστους και όχι τους αρεστούς
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες
Η Ανατολική Μεσόγειος έχει γίνει καζάνι που βράζει. Η Τουρκία νιώθει ιδιαίτερα νευρική, αφού έχει απωλέσει σημαντικό μερίδιο από το κύρος της, ο Μπάκι Μουν έχει συνάντηση στα Σκόπια, πράκτορας συλλαμβάνεται στην Κύπρο, πράκτορας συλλαμβάνεται στη Ρόδο, ανακαλύπτεται μαζική παρακολούθηση τηλεφώνων Ελλήνων στρατιωτικών και όχι μόνο… Το όλο «περιβάλλον» μαρτυρά δίκτυα ξένων μυστικών υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στον απόλυτο βαθμό εντός της
Ελλάδας αλλά και στα γειτονικά κράτη. Και μέσα σε αυτή την εκρηκτική κατάσταση στον τομέα πληροφοριών, η Ελλάδα εξακολουθεί (με την ευθύνη και του Αντώνη Σαμαρά πλέον) να έχει ως διοικητή της ΕΥΠ τον εκλεκτό του ΠΑΣΟΚ και του ΓΑΠ, τον άνθρωπο, που όπως έχει αναφερθεί κατ´ επανάληψη στα ΜΜΕ και στο Διαδίκτυο, στο διάστημα των τελευταίων τριών σχεδόν χρόνων έχει κατορθώσει (συνεπικουρούμενος από την πολιτική ηγεσία) να αδρανοποιήσει σημαντικά την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών.
Τις τελευταίες ημέρες –προφανώς για εφησυχασμό- διέρρευσε πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός θα αναλάβει (σχεδόν άμεσα) την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, στην οποία θα τοποθετήσει πρόσωπο της απολύτου εμπιστοσύνης του. Όμως, πέραν τούτου ουδέν… Καμία κίνηση δεν υπήρξε, καμία ανακοίνωση δεν έγινε. Αντίθετα, μάλιστα, άρχισαν οι διαρροές για «ισχυρά» πρόσωπα που μπορούν να αναλάβουν την διοίκηση της ΕΥΠ.
Ακούσαμε μέχρι και για δημοσιογράφο, ειδικό στα Ελληνοτουρκικά, που "καλύπτει", λένε οι κύκλοι του, τα προσόντα ανάληψης της διοίκησης της συγκεκριμένης άκρως ευαίσθητης εθνικά, υπηρεσίας. Μάλλον, εκείνοι που προτείνουν τον δημοσιογράφο δεν έχουν αντιληφθεί πως η συγκεκριμένη θέση απαιτεί ένα σύνθετο και σύγχρονο πλαίσιο προσόντων, τα οποία δεν έχουν να κάνουν αποκλειστικά με την Τουρκία, ούτε φυσικά έχουν να κάνουν αποκλειστικά με διαδρομές και δίκτυα πληροφοριών που είτε σήμερα έχουν καταστραφεί, είτε έχουν απομονωθεί εξαιτίας της δημοσιοποίησης ευαίσθητων πληροφοριών που πρόδωσαν την ύπαρξη των δικτύων αυτών.
Για τις θέσεις του διοικητή και των υποδιοικητών της ΕΥΠ, κατά την ταπεινή μας πάντα άποψη, απαιτείται η ύπαρξη ανθρώπων, που πέρα από την θεωρητική γνώση, καλό θα είναι να έχουν χρόνια πρακτική ενασχόληση με τις πληροφορίες, τις διεθνείς σχέσεις, να αντιλαμβάνονται οικονομικά στοιχεία, να αντιλαμβάνονται τις νέες τεχνολογίες, να έχουν ικανότητα στην επικοινωνία και την διπλωματία ενώ θετικό θα ήταν να διαθέτουν γνώσεις της υφιστάμενης κατάστασης και της ανθρωπογεωγραφίας εντός της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών.
Κι αυτό, επειδή σήμερα απαιτείται η άμεση κορύφωση σε όλες τις λειτουργίες της συγκεκριμένης υπηρεσίας, αφού τα τρέχοντα δεδομένα –εντός και εκτός της χώρας- δεν πρόκειται να δώσουν ούτε περίοδο χάριτος, ούτε περίοδο πλήρους ενημέρωσης όλων των πεδίων δραστηριοτήτων της ΕΥΠ.
Απαιτείται, μάλιστα, η εκμετάλλευση της γνώσης των ικανοτήτων του παρόντος προσωπικού, η επαναφορά διωχθέντων στελεχών, η επαναδραστηριοποίηση των αδρανοποιημένων σήμερα ικανότατων στελεχών που καθαιρέθηκαν εν μία νυκτί, για διάφορους μη υπηρεσιακούς λόγους (γνωρίζουν πολύ καλά ο κ. Παπανδρέου, ο κ. Χρυσοχοΐδης, ο κ. Παπουτσής και ο κ. Καρχιμάκης αφού επέτρεψαν, όπως επανειλημμένως έχει γραφεί στα ΜΜΕ, μικροκομματικές και μικρο-συνδικαλιστικές σκοπιμότητες να διαλύσουν σχεδόν την συγκεκριμένη υπηρεσία).
Απαιτείται επίσης η άμεση έναρξη επιχειρήσεων της υπηρεσίας που θα λειτουργήσουν ως ασπίδα για την χώρα, η οποία σήμερα έχει δυστυχώς βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα με ένα, όπως έχει γραφεί -σχεδόν ανύπαρκτο- τομέα πληροφοριών και με ανεπαρκείς επικεφαλείς στους πλέον απαιτητικούς τομείς.
Το πλέον κρίσιμο σημείο, όμως, είναι η επαναφορά του κλίματος ειρήνης στους χώρους της συγκεκριμένης υπηρεσίας, αφού είναι γνωστό πως σήμερα κάθε άλλο παρά κάτι τέτοιο συμβαίνει, με τους μισούς (σχεδόν) υπαλλήλους, να βρίσκονται στα δικαστήρια ή σε ΕΔΕ, μετά από «παρεμβάσεις» συναδέλφων τους. Και αυτή η εικόνα δεν είναι απλά τραγική, αλλά επικίνδυνη για την εύρυθμη λειτουργία μιάς τόσο ευαίσθητης υπηρεσίας.
Ας δούμε όμως τι συμβαίνει για παράδειγμα κατ’ αντιστοιχία στις γειτονικές χώρες:
Διοικητής της ΜΙΤ (Μυστική Τουρκική Υπηρεσία Πληροφοριών)
Ο Διοικητής της Τουρκικής μυστικής υπηρεσίας ΜΙΤ, Χακάν Φιντάν, 44 ετών, γεννημένος στην Άγκυρα, υπηρέτησε τη θητεία του στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις (TSK) και αποστρατεύθηκε το 2001. Στη διάρκεια της θητείας του, υπηρέτησε στο Σώμα Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ (Allied Rapid Reaction Corps - ARRC) με βάση τη Γερμανία. Μετά το πέρας της θητείας του εργάστηκε ως πολιτικός και οικονομικός σύμβουλος στην Πρεσβεία της Αυστραλίας στην Άγκυρα. Επίσης, έχει υπηρετήσει στο Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας (IAEA), στη Βιέννη, και στο Ινστιτούτο των Ηνωμένων Εθνών για τον Αφοπλισμό (United Nations Institute for Disarmament Research - UNIDIR), στη Γενεύη.
Έχει σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων και πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο του Maryland στις ΗΠΑ, ενώ το διδακτορικό του στον τομέα αυτό το πήρε από το Πανεπιστήμιο Μπιλκέντ στην Άγκυρα. Η διατριβή του είχε τίτλο "Υπηρεσίες πληροφοριών και Εξωτερική Πολιτική: Σύγκριση των βρετανικών, αμερικανικών και τουρκικών μυστικών υπηρεσιών".
Ο Χακάν Φιντάν έχει διατελέσει επικεφαλής του Οργανισμού Ανάπτυξης και Συνεργασίας της Τουρκίας (Turkish International Cooperation and Development Agency - Tika). Στη διάρκεια της θητείας του στην υπηρεσία αυτή, η Τουρκία έγινε μέλος του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Ο Οργανισμός Ανάπτυξης και Συνεργασίας έχει παίξει έναν ιδιαίτερα ενεργό ρόλο στην περιοχή της Κεντρικής Ασίας και της Ανατολικής Ευρώπης, βοηθώντας τα πρώην κομμουνιστικά κράτη να περάσουν στην μετά-σοβιετική εποχή. Επίσης, έχει δραστηριοποιηθεί ανάλογα και στα Βαλκάνια, ιδίως στην Αλβανία, και την Ανατολική Ευρώπη.
Μυστική Υπηρεσία Πληροφοριών ΠΓΔΜ AR (Agencija za Razuznavanje - "Intelligence Agency")
Η υπηρεσία πληροφοριών της ΠΓΔΜ ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 1995 με στόχο την προστασία του Συντάγματος και της εθνικής ασφάλειας της χώρας. Ως κύριες αποστολές ορίζονται σύμφωνα με τα Άρθρα 2 και 6 του Νόμου περί Υ.Π., η συλλογή πληροφοριών για την άμυνα και ασφάλεια της χώρας, η ανάλυση των πληροφοριών και ενημέρωση της προεδρίας και της κυβέρνησης, καθώς και η συνεργασία με άλλους κρατικούς φορείς για την επίτευξη των στόχων της Υπηρεσίας.
Η Υπηρεσία υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο και έχει διοικητή τον Νakje Chulev, 40 ετών, πρώην επικεφαλής της Διεύθυνσης Επιχειρήσεων. Ο Chulev γνωρίζει άπταιστα την τουρκική γλώσσα καθώς έχει υπηρετήσει το διάστημα 2003-2007 ως Σύμβουλος Πρεσβείας Α΄ στην πρεσβεία της ΠΓΔΜ στην Άγκυρα.
Τι θα κάνει ο Αντώνης Σαμαράς;
Αν και διαβλέπουμε πως ο Αντώνης Σαμαράς έχει καλές προθέσεις και επιθυμεί την πλήρη και σε απόλυτο βαθμό ενεργοποίηση της ΕΥΠ, διατηρούμε τις αμφιβολίες μας ως προς το εάν οι συγκυβερνώντες (αλλά και «κομμάτια» του κυβερνώντος κόμματος) θα του επιτρέψουν να επαναφέρει σε πλήρη λειτουργία την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. Για τον Αντώνη Σαμαρά η συγκεκριμένη απόφαση ίσως να είναι και η πλέον κρίσιμη, αφού η χρονική περίοδος που διανύει η χώρα, είναι η πλέον απαιτητική. Ο τομέας των πληροφοριών, όμως, είναι το πιο κρίσιμο και κομβικό σημείο στην διαχείριση οποιασδήποτε κρίσης, είτε οικονομικής, είτε πολιτικής, είτε εθνικής… Και σήμερα, ο πρωθυπουργός, πρέπει να τοποθετήσει έναν πολύ καλό γνώστη του αντικειμένου (όχι μόνο στην θεωρία), που θα καλύπτει όλα τα επίπεδα που προαναφέρθηκαν και που θα μπορεί να «πιάσει δουλειά» άμεσα.
Οποιαδήποτε χρονοτριβή, δυστυχώς, δρα εις βάρος των συμφερόντων της Ελλάδας.
Οποιαδήποτε αποτυχία στην επιλογή προσώπου θα είναι καταδικαστική για τα συμφέροντα της χώρας και των πολιτών.
Οποιαδήποτε κομματική τοποθέτηση θα αποτελέσει την ταφόπλακα του ίδιου του πρωθυπουργού…
Κάποτε ο Αντώνης Σαμαράς μιλούσε για υπερβάσεις. Σήμερα καλείται να κάνει την δική του υπέρβαση, με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον της Ελλάδας και όχι του κόμματος στο οποίο ηγείται. Ο Αντώνης Σαμαράς σήμερα καλείται να επιλέξει για τη θέση του διοικητή της ΕΥΠ τον άριστο και όχι τον αρεστό. Ο χρόνος δεν περιμένει και οι συγκυρίες δεν επιτρέπουν πειραματισμούς…
Κωνσταντίνος
ΠΗΓΗ Ας μιλήσουμε επιτέλους