Πρόταση του Βουλευτή Φλώρινας κ. Ευστάθιου Κωνσταντινίδη για τα μέτρα στήριξης των εισοδημάτων που πλήττονται από τη δαπάνη του πετρελαίου θέρμανσης:
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
του Ευστάθιου Κωνσταντινίδη Βουλευτή Ν.Δ. Ν. Φλώρινας
ΠΡΟΣ
τον κ. Αντώνη Σαμαρά Πρόεδρο Ν.Δ.
Θέμα: Μέτρα στήριξης των εισοδημάτων λόγω των δαπανών θέρμανσης
Ο Νομός Φλώρινας αντιμετωπίζει πληθώρα προβλημάτων τα οποία δημιουργούν ένα ιδιαίτερα αρνητικό κλίμα στην οικονομική του ζωή και στην αναπτυξιακή προοπτική.
Το σημαντικότερο πρόβλημα διαχρονικά, το οποίο δραματικά επιδεινώθηκε από την βαθιά οικονομική κρίση είναι η κάλυψη των αναγκών θέρμανσης των κατοίκων.
Αυτό που διαφοροποιεί τη περιοχή της Φλώρινας από την υπόλοιπη Ελλάδα είναι μεγάλη διάρκεια και η ένταση του χειμώνα. Τον περσινό χειμώνα για 75 ημέρες η θερμοκρασία κυμάνθηκε μεταξύ -8 και -30 βαθμών κελσίου.
Οι Φλωρινιώτες επωμιζόμαστε περισσότερα βάρη στις πλάτες μας, τα οποία στη σημερινή συγκυρία αδυνατούμε πλέον να σηκώσουμε.
Αδυνατούμε και είναι άδικο να πληρώσουμε εμείς το φορολογικό βάρος από την εξομοίωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης.
Δε μπορεί να πληρώνουμε τον ίδιο φόρο με την υπόλοιπη Ελλάδα, όταν αναγκαζόμαστε εξαιτίας των καιρικών συνθηκών να καταναλώνουμε υπερπολλαπλάσιες ποσότητες πετρελαίου για 7 μήνες κάθε χρόνο.
Ανεξάρτητα της καύσιμης ύλης που χρησιμοποιείται για θέρμανση (πετρέλαιο, ξύλα πέλλετς κ.α.), η λήψη μέτρων για να αντισταθμιστούν οι απώλειες των εισοδημάτων αποτελεί πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης και ίσης μεταχείρισης στην κατανομή των βαρών.
Τα υπό συζήτηση μέτρα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ικανοποιητικά, είτε γιατί δεν είναι επαρκή, είτε γιατί δημιουργούν μεγαλύτερες αδικίες. Λαμβάνοντας υπόψιν την ιδιαιτερότητα της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας προτείνω τα εξής:
Επιστροφή στους καταναλωτές της διαφοράς που προκύπτει από την εξίσωση του Ε.Φ.Κ. του πετρελαίου κίνησης με το πετρέλαιο θέρμανσης και παροχή επιδόματος θέρμανσης με κριτήρια.
Η εξίσωση του Ε.Φ.Κ. θεσπίστηκε με το βασικό επιχείρημα της καταπολέμησης και πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων, το οποίο φέρει καίριο πλήγμα στην Ελληνική Οικονομία εξαιτίας της τεράστιας φοροδιαφυγής. Μέτρο για το οποίο συμφωνώ αφού επιτέλους πρέπει να μπει φρένο στο λαθρέμπορους και στη λεηλασία των δημοσίων εσόδων. Άρα, αφού το μέτρο δεν έχει εισπρακτικό σκοπό, μετά τις συναλλαγές αγοραπωλησίας πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης με την ίδια τιμή, ώστε να μην κερδοσκοπούν οι φοροφυγάδες «παίζοντας» με δύο διαφορετικές τιμές, πρέπει να θεωρείται επιβεβλημένη η επιστροφή της διαφοράς στους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης, όπως αυτή προέκυπτε πριν την εξίσωση, μέσα σε διάστημα 5 εργάσιμων ημερών. Επιπροσθέτως εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών σε συνδυασμό με την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία που επιβαρύνει νοικοκυριά, επιχειρήσεις, καταστήματα, αγρότες και τη λειτουργία των δημοσίων κτιρίων να δοθεί ποσό ως επίδομα θέρμανσης, ανεξαρτήτως τρόπου θέρμανσης, δηλαδή εκτός του πετρελαίου και για άλλες μορφές (ξύλα, πέλετς κ.α.) εξαιτίας της αύξησης της τιμής τους που συμπαρασύρεται από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Το ύψος του ποσού θα είναι κλιμακωτό στις περιοχές που πλήττονται, με αντικειμενικά κριτήρια. Ειδικά για τα σχολεία των περιοχών αυτών το πετρέλαιο θέρμανσης απαιτείται να πωλείται αφαιρουμένου του φόρου εξ΄ολοκλήρου, διότι τα σχολεία της Φλώρινας, εξαιτίας της μείωσης των ποσών που διατίθενται από την κεντρική κυβέρνηση για τα λειτουργικά τους έξοδα, διενεργούν εράνους μεταξύ των γονέων και αναζητούν χορηγούς για να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης και να ζεσταθούν οι μαθητές.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ
α) Καθορισμός ζωνών ψυχρότητας χειμώνα σύμφωνα με τις θερμοκρασίες των περιοχών κατά την περίοδο από 15 Σεπτεμβρίου ως την 30η Απριλίου
Η Ε.Μ.Υ. διατηρεί στατιστικά στοιχεία μέγιστων, μέσων και ελάχιστων θερμοκρασιών κατά Νομούς και πόλεις για τα τελευταία 30 χρόνια. Από τους μέσους όρους θα γίνει η κατάταξη σε ζώνες ανεξάρτητα της γεωγραφικής γειτνίασης των περιοχών και βέβαια του υψομέτρου για το οποίο οι περιπτώσεις των πόλεων της Φλώρινας και του Αμυνταίου αποδεικνύουν ότι δεν είναι αντικειμενικό κριτήριο αφού οι θερμοκρασίες τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι πολύ χαμηλότερες από όλες σχεδόν τις περιοχές με μεγαλύτερο υψόμετρο.
β) Εισοδηματικό κριτήριο, επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και επιστροφής φόρου, 30.000 ευρώ για κάθε οικογένεια χωρίς παιδιά, με προσαύξηση 5.000 ευρώ για κάθε παιδί και 8.000 για κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες.
Τα εισοδηματικά κριτήρια αποτελούν αντικειμενικό κριτήριο σε χώρες όπου η φοροδιαφυγή έχει παταχθεί ή βρίσκεται σε χαμηλά ποσοστά. Σε χώρες, όπως η Ελλάδα, όπου σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και των Στατιστικών Αρχών, η φοροδιαφυγή οργιάζει, τα εισοδηματικά κριτήρια δεν είναι επαρκώς αντικειμενικά. Χιλιάδες φορολογούμενοι, που αποκρύπτουν συστηματικά εισοδήματα, καταθέτουν δηλώσεις ακόμα και κάτω του αφορολογήτου ορίου και αλλοδαποί με μηδενικές δηλώσεις και εισοδήματα από αδήλωτη εργασία, εισπράττουν επιδόματα εις βάρος των συνεπών φορολογουμένων ή μοιράζονται μαζί τους τα διατιθέμενα ποσά χωρίς πραγματικά να τα δικαιούνται.
Με το κόστος ζωής σε υψηλά επίπεδα και με την ταυτόχρονη συρρίκνωση των εισοδημάτων το προαναφερόμενο ποσό εισοδήματος ως κριτήριο είναι ανάλογο των αναγκών κάθε οικογένειας της Φλώρινας, που συγκριτικά με άλλες περιοχές επιβαρύνεται με τεράστιες δαπάνες για θέρμανση.
γ) Απάλειψη όρων για καταβολή επιδόματος θέρμανσης και επιστροφής φόρου με βάση τετραγωνικά μέτρα και αντικειμενικές αξίες και αντικατάσταση τους με πλαφόν ετήσιας κατανάλωσης.
Δεν είναι αντικειμενικό κριτήριο για πολλούς λόγους. Μπορεί το ακίνητο να υποθηκευμένο, να αποπληρώνεται με δόσεις στεγαστικού δανείου το οποίο είχε ληφθεί τα παρελθόντα έτη όταν τα εισοδήματα ήταν υψηλότερα, να είναι κληροδοτούμενο, να κατοικεί πολυμελής οικογένεια, να μην εξυπηρετείται το δάνειο αγοράς. Από τη στιγμή που δεν είναι δυνατή ενδελεχής διερεύνηση και δεν αποδεικνύεται με ακρίβεια η ευπορία από την έκταση της κατοικίας δε μπορεί η υποψία να αποτελέσει κριτήριο. Άλλωστε η αδικαιολόγητη απόκτηση περιουσίας αποτελεί αντικείμενο άλλων υπηρεσιών. Το πλαφόν ετήσιας κατανάλωσης είναι δικαιότερο και λειτουργεί ως ασφαλιστική δικλείδα σε δύο σημαντικές παραμέτρους.
Πρώτον, βάζει φρένο στις υπερβολές κατανάλωση. Ο καταναλωτής θα δικαιούται τα προβλεπόμενα μέχρι το πλαφόν που θα οριστεί και θα αφορά τη συνήθη κατανάλωση.
Δεύτερον, αφαιρεί τη δυνατότητα σε καταναλωτές να προμηθεύονται ποσότητες πετρελαίου που δε χρειάζονται και υπάρχει ενδεχόμενο να τις διοχετεύουν σε καταναλωτές που δε δικαιούνται.
δ) Η εφαρμογή των μέτρων αφορά μόνο την κύρια κατοικία.
Αφού καθοριστεί το γενικό πλαίσιο θα αναλυθούν και θα συζητηθούν τα τεχνικά ζητήματα που σίγουρα θα προκύψουν για την εφαρμογή.
Το κόστος για το επίδομα θέρμανσης στην Α΄ ζώνη ψυχρότητας χειμώνα υπολογίζεται στα 35.000.000 ευρώ επί συνολικού διατιθέμενου ποσού 120.000.000 ευρώ.
Αθήνα 18/9/2012
Ευστάθιος Κωνσταντινίδης
Κοινοποίηση: Βουλευτής Ν.Δ Ν.Φλώρινας
κ. Γεώργιο Μαυραγάνη
Υφυπουργό Οικονομικών