Εάν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επαναλειτουργούσαν σε ορθολογικές βάσεις,
θα δημιουργούσε πολλαπλασιαστικά 15-20.000 θέσεις εργασίας, με συνολικό ετήσιο τζίρο 3,5 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 300-500 εκατ. ετησίως. Με δεδομένη την αναμενόμενη υψηλή κερδοφορία τους, σοβαροί επενδυτές που θα αναλάμβαναν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων, θα ήταν σε θέση να αποπληρώσουν ακόμα και το αμφιλεγόμενο πρόστιμο της τάξης του μισού δισ. ευρώ που έχει επιβάλλει η ΕΕ στα ναυπηγεία, καθώς και άλλα κόστη και επιβαρύνσεις τους σε σύντομο χρονικό διάστημα.
θα δημιουργούσε πολλαπλασιαστικά 15-20.000 θέσεις εργασίας, με συνολικό ετήσιο τζίρο 3,5 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 300-500 εκατ. ετησίως. Με δεδομένη την αναμενόμενη υψηλή κερδοφορία τους, σοβαροί επενδυτές που θα αναλάμβαναν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων, θα ήταν σε θέση να αποπληρώσουν ακόμα και το αμφιλεγόμενο πρόστιμο της τάξης του μισού δισ. ευρώ που έχει επιβάλλει η ΕΕ στα ναυπηγεία, καθώς και άλλα κόστη και επιβαρύνσεις τους σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Θεόδωρος Κατσανέβας
Αλλά η Κομισιόν φαίνεται πως προτιμά να κλείσουν από το να εισπράξει η ΕΕ το τεράστιο πρόστιμο και να δοθεί απασχόληση σε 20.000 άτομα. Προφανώς, έχει τους λόγους της, όπως θα δούμε στο άρθρο που ακολουθεί. "Κλείστε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά χωρίς άλλη συζήτηση". Αυτή τελικά είναι η "διαταγή" που δόθηκε από την Κομισιόν στην ελληνική κυβέρνηση, ως απάντηση στις προσπάθειες του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνη-Μάριου Γεωργιάδη να προωθήσει διαγωνισμό για την επαναλειτουργία τους στις αρχές του νέου χρόνου.
Ύστερα από σχετικές ανακοινώσεις που έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, δόθηκε άνωθεν εντολή να μεταφερθεί η αρμοδιότητα διαχείρισης των ναυπηγείων από το υπουργείο Ανάπτυξης στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι απ' ευθείας υπόλογο στις Βρυξέλλες. Είναι προφανές ότι, η Κομισιόν παρακολουθεί στενά το θέμα και επιβάλλει δια ροπάλου τη διάλυση των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ευρώπης, των ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με αποτέλεσμα η ιστορικά μεγάλη ναυπηγική μας παράδοση να δεχτεί ένα τεράστιο και δυσαναπλήρωτο πλήγμα.
Με την απώλεια τους χάνουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στη ναυπηγική και αμυντική βιομηχανία, ενώ θα είμαστε υποχρεωμένοι να αγοράζουμε πολεμικά πλοία από τις χώρες της ΕΕ και να μη συμμετέχουμε στην παραγωγή τους, ούτε στο ελάχιστο. Ήδη προωθείται η παραγγελία δύο φρεγατών που κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου σε γαλλικά ναυπηγεία, ενώ είναι ορατό το σχετικό ενδιαφέρον του Βερολίνου, όπου βρέθηκε ο Έλληνας πρωθυπουργός τις προηγούμενες μέρες.
Σύντομο ιστορικό και το σήμερα
Τον Ιούνιο του 2008, η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, που υπάγεται στον Πιέρ Μοσκοβισί, επέβαλε πρόστιμο 230 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με το αιτιολογικό ότι είχαν επιδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο, κάτι που θεωρείται αθέμιτος ανταγωνισμός και απαγορεύεται από τις κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς. Την ίδια ώρα, βέβαια, η Γερμανία, η Γαλλία και άλλοι εταίροι μας προβαίνουν σε οργιώδεις ενισχύσεις των δικών τους ναυπηγείων και βιομηχανιών, χωρίς αυτό να έχει ανάλογες επιπτώσεις.
Επισημαίνεται εδώ ότι η Ουάσιγκτον έχει επιβάλλει τεράστια πρόστιμα σε μεγάλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες, κυρίως γερμανικές, για αθέμιτο ανταγωνισμό και πολιτικές ντάμπιγκ (δηλαδή εξαγωγές προϊόντων κάτω του κόστους). Επίσης, έχει επιβάλει μεγάλους δασμούς σε ευρωπαϊκά και κινεζικά προϊόντα.
Τελικά, το πρόστιμο με τους τόκους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά της πτωχευμένης Ελλάδας, έφτασε στα 539 εκατ. Λόγω της αδυναμίας καταβολής του, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με την ΕΕ το 2010 να πουληθούν τα ναυπηγεία, ή να αχρηστευθεί ο εξοπλισμός για εργασίες σε εμπορικά πλοία. Για 15 χρόνια, ένα μικρό μέρος τους μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Να χρηματοδοτούνται δηλαδή μόνο από τον καταρρέοντα ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό.
Με τη συμφωνία αυτή που συμφωνήθηκε να ισχύει μέχρι το 2025, είχε ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους των ναυπηγείων που απευθύνεται στη διεθνή αγορά, του λεγόμενου "εμπορικού τμήματος". Μέχρι πρόσφατα, λειτουργούσε το λεγόμενο "πολεμικό τμήμα" για την κατασκευή του τελευταίου υποβρυχίου Κατσώνη για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Τα μεγαλύτερα ναυπηγεία στην Ευρώπη
Σήμερα, η κατάσταση στην εμπορική ναυτιλία έχει αλλάξει ριζικά. Τα τελευταία χρόνια, τα μεγέθη κυρίως των δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί αλματωδώς και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μόνα στην Μεσόγειο που διαθέτουν μία τεράστια δεξαμενή 500.000 τόνων, που όμοιά της δεν υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με την δεύτερη μεγάλη δεξαμενή των 250.000 τόνων, τα καθιστούν ικανά να επισκευάσουν μεγάλα δεξαμενόπλοια. Ως εκ τούτου, μπορούν να προσελκύσουν ετησίως πολλά από τα περίπου 400 πλοία μεγάλου μεγέθους που διαπλέουν τη Μεσόγειο και χρειάζονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από τα πολλά περισσότερα μεγάλα σκάφη που διέρχονται μέσα από την ίδια θάλασσα.
Λόγω της μη λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και της έλλειψης παρόμοιων τεράστιων δεξαμενών και σχετικής τεχνογνωσίας στη Μεσόγειο, τα μεγάλα πλοία, οι πολλοί εν δυνάμει πελάτες, υποχρεώνονται να μεταβούν για ναυπηγοεπισκευές σε απομακρυσμένα μεγάλα ναυπηγεία στην Άπω Ανατολή. Κάποια άλλα πλοία πηγαίνουν σε ορισμένα μικρότερα ναυπηγεία στη Ρουμανία, στην Τουρκία, αλλά και στα ναυπηγεία Σύρου που βιώνουν τελευταία μια ιδιαίτερα επικερδή περίοδο.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διέθεταν μέχρι πρόσφατα και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72.000, 60.000 και 36.000 τόνων) και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους. Επίσης, συμπληρωματικά σχετικά μηχανήματα, υποδομές, εξοπλισμό και τεχνογνωσία, με δυνατότητες παραγωγής κάθε τύπου σκαφών, βαγονιών τρένων, λεωφορείων, όπως και αμυντικού εξοπλισμού. Μια από τις πολύτιμες αυτές δεξαμενές έχει ήδη πωληθεί ως σκράπ, δηλαδή ως παλιοσίδερα και την ίδια τύχη θα έχουν και οι άλλες, σύμφωνα με τις εντολές της Κομισόν.
Χάνεται η δυνητική απασχόληση 20.000 εργαζόμενων
Με δεδομένη την τεράστια ζήτηση για ναυπηγοεπισκευές που μόνο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορούν να παρέχουν στη Μεσόγειο, τα εν λόγω ναυπηγεία θα μπορούσαν να έχουν τεράστια κερδοφορία. Ο βασικός εξοπλισμός τους είναι αξιοποιήσιμος ύστερα από επισκευαστικές εργασίες, ενώ υπάρχει ανενεργό, ένα ιδιαίτερα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, απαλλαγμένο από το κακό συνδικαλιστικό παρελθόν συγκεκριμένων "εργατοπατέρων" που έχουν εδώ και καιρό απομακρυνθεί.
Σημειώνεται ότι μέρος του εξειδικευμένου αυτού εργατικού δυναμικού έχει μετεκπαιδευτεί για να προσληφθεί από ναυπηγεία της Κορέας, Ιαπωνίας και Κίνας. Προφανώς, οι αρμόδιοι στην Άπω Ανατολή θεωρούσαν πως τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (τα δημιούργησε ο Σταύρος Νιάρχος το 1958) είχαν κάτι να τους προσφέρουν στο επίπεδο της διεθνούς τεχνογνωσίας.
Σύμφωνα με σχετική μας μελέτη, στην οποία στηρίζεται το παρόν άρθρο, η επαναλειτουργία των ναυπηγείων σε ορθολογικές βάσεις και με αυστηρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα δημιουργούσε πολλαπλασιαστικά 15.000-20.000 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής, με συνολικό ετήσιο τζίρο της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 300-500 εκατ. ετησίως. Περίληψη της απόρρητης αυτής μελέτης έχει δοθεί σε κυβερνητικούς αρμοδίους από το 2015, ενώ η πρώτη δημοσίευσή μέρους της περίληψης έχει γίνει τον Απρίλιο στις 23/4/2018.
Όπως προαναφέραμε, με δεδομένη την αναμενόμενη υψηλή κερδοφορία, είναι προφανές ότι σοβαροί επενδυτές, που θα αναλάμβαναν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων, θα ήταν σε θέση να αποπληρώσουν ακόμα και το αμφιλεγόμενο πρόστιμο της τάξης του μισού δισ. ευρώ, καθώς και άλλα κόστη και επιβαρύνσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά οι δανειστές-δυνάστες μας φαίνεται πως προτιμούν να κλείσουν τα ναυπηγεία από το να εισπράξει η ΕΕ το τεράστιο πρόστιμο και να δοθεί δουλειά σε 20.000 άτομα. Προφανώς έχουν τους λόγους τους.
Το σκληρό πρόσωπο της ΕΕ
Τελικά, αντί για επαναλειτουργία ολόκληρου του ναυπηγείου το 2025 ή και νωρίτερα και συνέχιση της λειτουργίας του "πολεμικού τμήματος" στο μεσοδιάστημα, όπως προέβλεπε η αρχική απόφαση της ΕΕ, η Κομισιόν δείχνει το σκληρό της πρόσωπο. Όπως προαναφέραμε, πίεσε την ελληνική κυβέρνηση, επιμένοντας να κλείσουν οριστικά. Έτσι, η αρμοδιότητα αφαιρέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης που επεδίωκε την επαναλειτουργία τους. Σε σχετική απάντησή του στην Κομισιόν, ο ειδικός διαχειριστής Χριστόδουλος Σεφέρης αναφέρει, μεταξύ άλλων ότι:
«Τα 16 εμπορικά ακίνητα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά) που έχουν ήδη μεταβιβασθεί, θα αξιοποιηθούν από τον εκάστοτε πλειοδότη είτε ως γραφεία είτε ως αποθηκευτικοί χώροι είτε στο πλαίσιο κάποιας εμπορικής δραστηριότητας, ενώ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο. Όσον αφορά επιμέρους περιουσιακά στοιχεία, αφού ο πλειοδότης ανελκύσει τη βυθισμένη δεξαμενή 1, θα την εκποιήσει ως σκραπ. Το ίδιο θα συμβεί με τα δύο ρυμουλκά Κρόνος και Τιτάν μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασής τους».
Είναι προφανές ότι έχει μεθοδευτεί το κλείσιμο και η πώληση των πλωτών δεξαμενών και του τεχνολογικού εξοπλισμού έναντι ευτελούς τιμήματος ως σκράπ, δηλαδή ως παλιοσίδερα. Επιπλέον, ξεπουλιέται ο εξαιρετικά προνομιούχος χώρος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά μαζί με όλα τα ακίνητα και τον εξοπλισμό του, που έχουν ήδη μεταβιβαστεί με αδιαφανείς διαδικασίες. Μαζί του χάνεται η τεράστια σχετική τεχνογνωσία που υπάρχει. Και το κυριότερο, τα ναυπηγεία απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο!
H λογική εξήγηση για το έγκλημα
Η EE επιβεβαιώνεται και σ' αυτή την περίπτωση ότι λειτουργεί κατ' εντολήν και προς όφελος των ισχυρών του Βορρά και ειδικότερα της Γερμανίας. Φυσικά ποτέ κάτι τέτοιο δεν θα γινόταν αν αφορούσε ναυπηγεία της Γαλλίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας, τα οποία, εκτός των άλλων, επιδοτούνται πλαγίως με σκανδαλωδώς χαριστικά δάνεια από τις δικές τους τράπεζες.
Όταν πολλά παραδοσιακά ελληνικά ναυπηγεία έχουν κλείσει, ή βρίσκονται σε κατάσταση πτώχευσης, τα ναυπηγεία Bavaria της Γερμανίας που δεν έχει μεγάλη παράδοση στις ναυπηγικές κατασκευές, έχουν εξελιχθεί στον κύριο εξαγωγέα ιστιοπλοϊκών σκαφών και στην Ελλάδα, με εξωφρενικά ευνοϊκή τραπεζική χρηματοδότηση του 2/3 της αξίας των κατασκευών τους από γερμανικές τράπεζες. Αυτό και πολλά άλλα, ο κ. Μοσκοβισί και η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ δεν το εκλαμβάνουν ως αθέμιτο ανταγωνισμό και το αντιπαρέρχονται.
Ας μην γελιόμαστε. Το μήνυμα είναι σαφές. Η Κομισιόν απαγορεύει στην Ελλάδα να έχει ναυπηγεία και αμυντική βιομηχανία, παρ’ όλη την μεγάλη ναυτική της παράδοση και τον πρώτο εμπορικό στόλο στον κόσμο που διαθέτει. Με δεδομένη την απειλή από τον επιθετικό γείτονα εξ ανατολών που ανήκει στην ίδια συμμαχία του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να ξοδεύει τεράστια ποσά από τον λυμφατικό οικονομικό της υστέρημα για την εισαγωγή πολεμικών πλοίων, αμυντικού εξοπλισμού και κάθε είδους πλεούμενων από τις χώρες του Βορρά, χωρίς καν να μπορεί να ενσωματώσει τεχνολογία.
Η Ελλάδα καταβάλλει το υψηλότερο ποσοστό του ΑΕΠ για αμυντικό εξοπλισμό μετά τις ΗΠΑ, την ίδια ώρα που η Γερμανία καταγγέλλεται από την Ουάσιγκτον ότι αθετεί τις υποχρεώσεις της στο ΝΑΤΟ, καταβάλλοντας πολύ μικρότερο ποσοστό του δικού της ΑΕΠ απ’ αυτό που υποχρεούται. Στην "πτωχή πλην έντιμη Ελλάδα", η Κομισιόν επιτρέπει μόνο να έχει γκαρσόνια και κηπουρούς. Και να παραμένει φτωχή και εξαρτημένη, ευλογώντας την τύχη της που συμμετέχει στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη! Στο δίχτυ των κανόνων της "γερμανικής Ευρώπης" πιάνονται μόνο τα μικρά ψάρια. Γι' αυτό και οι μικροί της δήθεν ΕΕ, γίνονται συνεχώς μικρότεροι και φτωχότεροι και οι μεγάλοι συνεχώς μεγαλύτεροι και πλουσιότεροι.
Ύστερα από σχετικές ανακοινώσεις που έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, δόθηκε άνωθεν εντολή να μεταφερθεί η αρμοδιότητα διαχείρισης των ναυπηγείων από το υπουργείο Ανάπτυξης στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι απ' ευθείας υπόλογο στις Βρυξέλλες. Είναι προφανές ότι, η Κομισιόν παρακολουθεί στενά το θέμα και επιβάλλει δια ροπάλου τη διάλυση των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ευρώπης, των ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με αποτέλεσμα η ιστορικά μεγάλη ναυπηγική μας παράδοση να δεχτεί ένα τεράστιο και δυσαναπλήρωτο πλήγμα.
Με την απώλεια τους χάνουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στη ναυπηγική και αμυντική βιομηχανία, ενώ θα είμαστε υποχρεωμένοι να αγοράζουμε πολεμικά πλοία από τις χώρες της ΕΕ και να μη συμμετέχουμε στην παραγωγή τους, ούτε στο ελάχιστο. Ήδη προωθείται η παραγγελία δύο φρεγατών που κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου σε γαλλικά ναυπηγεία, ενώ είναι ορατό το σχετικό ενδιαφέρον του Βερολίνου, όπου βρέθηκε ο Έλληνας πρωθυπουργός τις προηγούμενες μέρες.
Σύντομο ιστορικό και το σήμερα
Τον Ιούνιο του 2008, η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, που υπάγεται στον Πιέρ Μοσκοβισί, επέβαλε πρόστιμο 230 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με το αιτιολογικό ότι είχαν επιδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο, κάτι που θεωρείται αθέμιτος ανταγωνισμός και απαγορεύεται από τις κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς. Την ίδια ώρα, βέβαια, η Γερμανία, η Γαλλία και άλλοι εταίροι μας προβαίνουν σε οργιώδεις ενισχύσεις των δικών τους ναυπηγείων και βιομηχανιών, χωρίς αυτό να έχει ανάλογες επιπτώσεις.
Επισημαίνεται εδώ ότι η Ουάσιγκτον έχει επιβάλλει τεράστια πρόστιμα σε μεγάλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες, κυρίως γερμανικές, για αθέμιτο ανταγωνισμό και πολιτικές ντάμπιγκ (δηλαδή εξαγωγές προϊόντων κάτω του κόστους). Επίσης, έχει επιβάλει μεγάλους δασμούς σε ευρωπαϊκά και κινεζικά προϊόντα.
Τελικά, το πρόστιμο με τους τόκους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά της πτωχευμένης Ελλάδας, έφτασε στα 539 εκατ. Λόγω της αδυναμίας καταβολής του, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με την ΕΕ το 2010 να πουληθούν τα ναυπηγεία, ή να αχρηστευθεί ο εξοπλισμός για εργασίες σε εμπορικά πλοία. Για 15 χρόνια, ένα μικρό μέρος τους μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Να χρηματοδοτούνται δηλαδή μόνο από τον καταρρέοντα ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό.
Με τη συμφωνία αυτή που συμφωνήθηκε να ισχύει μέχρι το 2025, είχε ανασταλεί η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους των ναυπηγείων που απευθύνεται στη διεθνή αγορά, του λεγόμενου "εμπορικού τμήματος". Μέχρι πρόσφατα, λειτουργούσε το λεγόμενο "πολεμικό τμήμα" για την κατασκευή του τελευταίου υποβρυχίου Κατσώνη για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Τα μεγαλύτερα ναυπηγεία στην Ευρώπη
Σήμερα, η κατάσταση στην εμπορική ναυτιλία έχει αλλάξει ριζικά. Τα τελευταία χρόνια, τα μεγέθη κυρίως των δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί αλματωδώς και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μόνα στην Μεσόγειο που διαθέτουν μία τεράστια δεξαμενή 500.000 τόνων, που όμοιά της δεν υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με την δεύτερη μεγάλη δεξαμενή των 250.000 τόνων, τα καθιστούν ικανά να επισκευάσουν μεγάλα δεξαμενόπλοια. Ως εκ τούτου, μπορούν να προσελκύσουν ετησίως πολλά από τα περίπου 400 πλοία μεγάλου μεγέθους που διαπλέουν τη Μεσόγειο και χρειάζονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από τα πολλά περισσότερα μεγάλα σκάφη που διέρχονται μέσα από την ίδια θάλασσα.
Λόγω της μη λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και της έλλειψης παρόμοιων τεράστιων δεξαμενών και σχετικής τεχνογνωσίας στη Μεσόγειο, τα μεγάλα πλοία, οι πολλοί εν δυνάμει πελάτες, υποχρεώνονται να μεταβούν για ναυπηγοεπισκευές σε απομακρυσμένα μεγάλα ναυπηγεία στην Άπω Ανατολή. Κάποια άλλα πλοία πηγαίνουν σε ορισμένα μικρότερα ναυπηγεία στη Ρουμανία, στην Τουρκία, αλλά και στα ναυπηγεία Σύρου που βιώνουν τελευταία μια ιδιαίτερα επικερδή περίοδο.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διέθεταν μέχρι πρόσφατα και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72.000, 60.000 και 36.000 τόνων) και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους. Επίσης, συμπληρωματικά σχετικά μηχανήματα, υποδομές, εξοπλισμό και τεχνογνωσία, με δυνατότητες παραγωγής κάθε τύπου σκαφών, βαγονιών τρένων, λεωφορείων, όπως και αμυντικού εξοπλισμού. Μια από τις πολύτιμες αυτές δεξαμενές έχει ήδη πωληθεί ως σκράπ, δηλαδή ως παλιοσίδερα και την ίδια τύχη θα έχουν και οι άλλες, σύμφωνα με τις εντολές της Κομισόν.
Χάνεται η δυνητική απασχόληση 20.000 εργαζόμενων
Με δεδομένη την τεράστια ζήτηση για ναυπηγοεπισκευές που μόνο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορούν να παρέχουν στη Μεσόγειο, τα εν λόγω ναυπηγεία θα μπορούσαν να έχουν τεράστια κερδοφορία. Ο βασικός εξοπλισμός τους είναι αξιοποιήσιμος ύστερα από επισκευαστικές εργασίες, ενώ υπάρχει ανενεργό, ένα ιδιαίτερα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, απαλλαγμένο από το κακό συνδικαλιστικό παρελθόν συγκεκριμένων "εργατοπατέρων" που έχουν εδώ και καιρό απομακρυνθεί.
Σημειώνεται ότι μέρος του εξειδικευμένου αυτού εργατικού δυναμικού έχει μετεκπαιδευτεί για να προσληφθεί από ναυπηγεία της Κορέας, Ιαπωνίας και Κίνας. Προφανώς, οι αρμόδιοι στην Άπω Ανατολή θεωρούσαν πως τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (τα δημιούργησε ο Σταύρος Νιάρχος το 1958) είχαν κάτι να τους προσφέρουν στο επίπεδο της διεθνούς τεχνογνωσίας.
Σύμφωνα με σχετική μας μελέτη, στην οποία στηρίζεται το παρόν άρθρο, η επαναλειτουργία των ναυπηγείων σε ορθολογικές βάσεις και με αυστηρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα δημιουργούσε πολλαπλασιαστικά 15.000-20.000 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής, με συνολικό ετήσιο τζίρο της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 300-500 εκατ. ετησίως. Περίληψη της απόρρητης αυτής μελέτης έχει δοθεί σε κυβερνητικούς αρμοδίους από το 2015, ενώ η πρώτη δημοσίευσή μέρους της περίληψης έχει γίνει τον Απρίλιο στις 23/4/2018.
Όπως προαναφέραμε, με δεδομένη την αναμενόμενη υψηλή κερδοφορία, είναι προφανές ότι σοβαροί επενδυτές, που θα αναλάμβαναν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων, θα ήταν σε θέση να αποπληρώσουν ακόμα και το αμφιλεγόμενο πρόστιμο της τάξης του μισού δισ. ευρώ, καθώς και άλλα κόστη και επιβαρύνσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά οι δανειστές-δυνάστες μας φαίνεται πως προτιμούν να κλείσουν τα ναυπηγεία από το να εισπράξει η ΕΕ το τεράστιο πρόστιμο και να δοθεί δουλειά σε 20.000 άτομα. Προφανώς έχουν τους λόγους τους.
Το σκληρό πρόσωπο της ΕΕ
Τελικά, αντί για επαναλειτουργία ολόκληρου του ναυπηγείου το 2025 ή και νωρίτερα και συνέχιση της λειτουργίας του "πολεμικού τμήματος" στο μεσοδιάστημα, όπως προέβλεπε η αρχική απόφαση της ΕΕ, η Κομισιόν δείχνει το σκληρό της πρόσωπο. Όπως προαναφέραμε, πίεσε την ελληνική κυβέρνηση, επιμένοντας να κλείσουν οριστικά. Έτσι, η αρμοδιότητα αφαιρέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης που επεδίωκε την επαναλειτουργία τους. Σε σχετική απάντησή του στην Κομισιόν, ο ειδικός διαχειριστής Χριστόδουλος Σεφέρης αναφέρει, μεταξύ άλλων ότι:
«Τα 16 εμπορικά ακίνητα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά) που έχουν ήδη μεταβιβασθεί, θα αξιοποιηθούν από τον εκάστοτε πλειοδότη είτε ως γραφεία είτε ως αποθηκευτικοί χώροι είτε στο πλαίσιο κάποιας εμπορικής δραστηριότητας, ενώ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο. Όσον αφορά επιμέρους περιουσιακά στοιχεία, αφού ο πλειοδότης ανελκύσει τη βυθισμένη δεξαμενή 1, θα την εκποιήσει ως σκραπ. Το ίδιο θα συμβεί με τα δύο ρυμουλκά Κρόνος και Τιτάν μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασής τους».
Είναι προφανές ότι έχει μεθοδευτεί το κλείσιμο και η πώληση των πλωτών δεξαμενών και του τεχνολογικού εξοπλισμού έναντι ευτελούς τιμήματος ως σκράπ, δηλαδή ως παλιοσίδερα. Επιπλέον, ξεπουλιέται ο εξαιρετικά προνομιούχος χώρος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά μαζί με όλα τα ακίνητα και τον εξοπλισμό του, που έχουν ήδη μεταβιβαστεί με αδιαφανείς διαδικασίες. Μαζί του χάνεται η τεράστια σχετική τεχνογνωσία που υπάρχει. Και το κυριότερο, τα ναυπηγεία απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν ως ναυπηγείο!
H λογική εξήγηση για το έγκλημα
Η EE επιβεβαιώνεται και σ' αυτή την περίπτωση ότι λειτουργεί κατ' εντολήν και προς όφελος των ισχυρών του Βορρά και ειδικότερα της Γερμανίας. Φυσικά ποτέ κάτι τέτοιο δεν θα γινόταν αν αφορούσε ναυπηγεία της Γαλλίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας, τα οποία, εκτός των άλλων, επιδοτούνται πλαγίως με σκανδαλωδώς χαριστικά δάνεια από τις δικές τους τράπεζες.
Όταν πολλά παραδοσιακά ελληνικά ναυπηγεία έχουν κλείσει, ή βρίσκονται σε κατάσταση πτώχευσης, τα ναυπηγεία Bavaria της Γερμανίας που δεν έχει μεγάλη παράδοση στις ναυπηγικές κατασκευές, έχουν εξελιχθεί στον κύριο εξαγωγέα ιστιοπλοϊκών σκαφών και στην Ελλάδα, με εξωφρενικά ευνοϊκή τραπεζική χρηματοδότηση του 2/3 της αξίας των κατασκευών τους από γερμανικές τράπεζες. Αυτό και πολλά άλλα, ο κ. Μοσκοβισί και η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ δεν το εκλαμβάνουν ως αθέμιτο ανταγωνισμό και το αντιπαρέρχονται.
Ας μην γελιόμαστε. Το μήνυμα είναι σαφές. Η Κομισιόν απαγορεύει στην Ελλάδα να έχει ναυπηγεία και αμυντική βιομηχανία, παρ’ όλη την μεγάλη ναυτική της παράδοση και τον πρώτο εμπορικό στόλο στον κόσμο που διαθέτει. Με δεδομένη την απειλή από τον επιθετικό γείτονα εξ ανατολών που ανήκει στην ίδια συμμαχία του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να ξοδεύει τεράστια ποσά από τον λυμφατικό οικονομικό της υστέρημα για την εισαγωγή πολεμικών πλοίων, αμυντικού εξοπλισμού και κάθε είδους πλεούμενων από τις χώρες του Βορρά, χωρίς καν να μπορεί να ενσωματώσει τεχνολογία.
Η Ελλάδα καταβάλλει το υψηλότερο ποσοστό του ΑΕΠ για αμυντικό εξοπλισμό μετά τις ΗΠΑ, την ίδια ώρα που η Γερμανία καταγγέλλεται από την Ουάσιγκτον ότι αθετεί τις υποχρεώσεις της στο ΝΑΤΟ, καταβάλλοντας πολύ μικρότερο ποσοστό του δικού της ΑΕΠ απ’ αυτό που υποχρεούται. Στην "πτωχή πλην έντιμη Ελλάδα", η Κομισιόν επιτρέπει μόνο να έχει γκαρσόνια και κηπουρούς. Και να παραμένει φτωχή και εξαρτημένη, ευλογώντας την τύχη της που συμμετέχει στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη! Στο δίχτυ των κανόνων της "γερμανικής Ευρώπης" πιάνονται μόνο τα μικρά ψάρια. Γι' αυτό και οι μικροί της δήθεν ΕΕ, γίνονται συνεχώς μικρότεροι και φτωχότεροι και οι μεγάλοι συνεχώς μεγαλύτεροι και πλουσιότεροι.